Bukefalos 28 år!

"fångnacke"

Sv: "fångnacke"

Marie Lustig skrev:
Betfor är direkt livsfarligt att ge till era fånghästar SLUTA GE FÅNGBENÄGNA HÄSTAR BETFOR DET ÄR RENA GIFTET för dessa hästar.Mvh Marie Lustig Grytåsa ridcenter Örkelljunga

Min häst har aldrig under hela sitt liv ätit betfor men fick ändå fång, är han då ett medicinskt under?

Tacksam för svar.

Undrande, som kan gå på vatten.
 
Sv: "fångnacke"

Det är inte så enkelt!
Om man har en häst med metaboliska problem(cushing el ir)
är socker farligt men stärkelse är minst lika illa.
Vid "vanligt" utfodringsfång är det fråga om en störning i grovtarmen, det är nästan omöjligt att ge hästen så mkt socker att det spiller över till grovtarmen, dock inte så svårt med stärkelse.
Sen skall man inte överdriva sockermängden i betfor, den är ungefär hälften av stärkelsemängden i havre.
PL
 
Sv: "fångnacke"

Har jag då helt i onödan uteslutit socket/betfor i våran ponnys foderstat? Har tagit det säkra före det osäkra i det fallet.
Han har aldrig haft "fångnacke".
 
Sv: "fångnacke"

Nu är metaboliska problem troligen en underdiagnostiserad orsak till fång på ponnier ffa om de är feta, men om man skall vara försiktig utan att ha kollat bör man vara minst lika försiktig med spannmål.
PL
 
Sv: "fångnacke"

Våran ponny har inte varit direkt fet. Nu är han snarare tunn, men får fri tillgång på hö sedan en månad tillbaka. I övrigt får han bara mineraler och salt. Har inte vågat ge kraftfoder. Jag hoppas att han hullar på sig på höet så att han håller sig fin på det för jag vill helst slippa ge honom kraft pga av tidigare fång.
Kan man på något sätt säkert ta reda på vad hans fång kommer från? Det finns lite hjälp att få vad gäller det, utan vet är oftast bara intresserad av att behandla symtomen då de redan uppkommit. Beror det helt enkelt på att det inte går att ta reda på orsaken eller är det en krånglig process? Om det på något vis går att genom provtagnig eller dyl (inte bara gissningar) få reda på orsaken så är jag mer än villig att bekosta det.
 
Sv: "fångnacke"

Det där var nog det dummaste inlägg jag läst här på Buke!!

Min fick fång denna sommaren för första gången i sitt 22 åriga liv. Trots han går på ogödslat bete som dessutom är flerårig gammal vall obearbetad på många år. Dessutom får han endast hö och mineraler vinterhalvåret. Så jag anser att dina kunskaper är +-0..
 
Sv: "fångnacke"

min häst har fått fång...hon äter i stort sett enbart vanligt hö! allt är inte alltdi så lätt som det från början verkar...
 
Sv: "fångnacke"

Du borde verkligen vara lite mer försiktig i dina uttalanden!!!

Jag har aldrig haft en häst med fång, men skulle aldrig uttala mig på det sättet. Det jag gjort istället är att jag faktiskt läst många av trådarna här om fång eftersom jag insett att fång kan drabba vilken häst som helst och ju mer påläst jag är desto mer kanske jag kan göra i ett tidigt skede om min häst drabbas.

Tack till alla er som berättar om era fånghästar! Jag ser det som en källa till att höja min egen kunskapsnivå inom området!
 
Sv: "fångnacke"

Jag har aldrig haft en häst med fång, men skulle aldrig uttala mig på det sättet. Det jag gjort istället är att jag faktiskt läst många av trådarna här om fång eftersom jag insett att fång kan drabba vilken häst som helst och ju mer påläst jag är desto mer kanske jag kan göra i ett tidigt skede om min häst drabbas.

Tack till alla er som berättar om era fånghästar! Jag ser det som en källa till att höja min egen kunskapsnivå inom området!

Mycket kloka ord.:bow: :bow:

Fegt att istället "sparka på den som redan ligger" pga sin egen okunskap.
 
Sv: "fångnacke"

och jag har hört att det finns bara en anledning - hovarna! Så enligt den tesen så har man rätt skodd häst får den aldrig fång..

Jag ska tillägga att jag inte själv har ngn erfarenhet av detta.
 
Sv: "fångnacke"

malinsky skrev:
och jag har hört att det finns bara en anledning - hovarna! Så enligt den tesen så har man rätt skodd häst får den aldrig fång..

Jag ska tillägga att jag inte själv har ngn erfarenhet av detta.

Så man kan motverka t.ex. förlossningsfång med en korrekt skodd häst. Intressant.
 
Sv: "fångnacke"

malinsky skrev:
och jag har hört att det finns bara en anledning - hovarna! Så enligt den tesen så har man rätt skodd häst får den aldrig fång..

Jag ska tillägga att jag inte själv har ngn erfarenhet av detta.
Ytterligare en som har kunskap 0 om fång men ändå ska försöka yttra sig
 
Sv: "fångnacke"

Insulinresistens kan man kolla genom insulinprov el glukosbelastning vid cushing är nog dexametasonbelastning vanligast men det går egentligen inte i efterhand att säkert säga vad ett fånganfall beror på.
PL
 
Sv: "fångnacke"

Kockan skrev:
Våran ponny har inte varit direkt fet. Nu är han snarare tunn, men får fri tillgång på hö sedan en månad tillbaka. I övrigt får han bara mineraler och salt. Har inte vågat ge kraftfoder. Jag hoppas att han hullar på sig på höet så att han håller sig fin på det för jag vill helst slippa ge honom kraft pga av tidigare fång.
Kan man på något sätt säkert ta reda på vad hans fång kommer från? Det finns lite hjälp att få vad gäller det, utan vet är oftast bara intresserad av att behandla symtomen då de redan uppkommit. Beror det helt enkelt på att det inte går att ta reda på orsaken eller är det en krånglig process? Om det på något vis går att genom provtagnig eller dyl (inte bara gissningar) få reda på orsaken så är jag mer än villig att bekosta det.

Jag vill också veta detta !!!
Kan man ta blodprov för att kolla ämmnesomsättningen och på så sätt kolla ?
Har inte en häst vara diabetes typ och det i sig framkallar obalans.
Ska till ytterligare ett åbesök till klinik och jag tänker be om ett blodprov min häst har fettdepå vid sadelläget typ vid knävulstrena och fick bulor ovan ögonen någon vecka innan fånget bröt ut. Hon har också ganska grov nacke.
Lite överviktig men det har gått bort väldigt snabbt (förvånansvärt)
på ca 3 veckor. Räckte med att ta bort det lilla gräs som hon ätit hon får samma hö giva som innan 5- 5½ kg.
Någon som vet
Mvh Rosenlund
 
Sv: "fångnacke"

mizz skrev:
Så man kan motverka t.ex. förlossningsfång med en korrekt skodd häst. Intressant.
Malinsky verkar ha lyssnat på ngn strasserförespråkare el OL, har man ingen egen kunskap är det lätt att okritiskt ta åt sig allt.
En korrekt skodd eller verka drabbas dock inte lika hårt av ett fånganfall dvs risken för permanenta skador är mindre.
PL
 
Sv: "fångnacke"

Mitt sto fick sitt första fånganfall mitt i smällkalla februari, varför?! Jag har ingen aning. Sedan fick hon upprepade anfall såväl sommar som vintertid. Hon gick alltid i grushage, noggrann diet och hovvård. Hovis samarbetade/diskuterade med min veterinär om skoning. Hästen fick aldrig någon längre vila och var i normal hull. Dock fick hon lätt en "fångnacke":crazy:

Jag vet inte mer vad jag hade kunnat göra för min häst och det är jobbigt med folk som ska skuldbelägga. Det är jobbigt nog som det är att ha en fånghäst.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Murray
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: jemeni
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 282
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp