Får, getter eller vad?

aprilmaj

Trådstartare
Till mitt nya hus hör några hektar mark och jag skulle vilja att det hålls röjt och öppet. Det är dels vall och dels gammal betesmark. Det sistnämnda har fått växa igen och består idag av röjd hagmarksskog med gran, tall, löv, ädellöv och hassel.

Är det lämpligt för får t ex? Eller finns det någon bättre idé? Jag vill gärna ha djur och det finns en gammal ladugård (liten) och några andra byggnader.

Det skulle vara toppen med synpunkter och tips från er som har gårdar!
 
Tack för svar!
Hm... getter har fördelen att de inte behöver klippas men nackdelen är stängslen. Får ska klippas men behöver inte särskilt avancerade stängsel.

Har du förslag på lämplig lantras? Och hur många får ska man ha?
 
Jag är tyvärr inte så hemma just på lantraserna, men tror det mest handlar om tycke och smak där. Eller så köper du dorper, som fäller sin ull och inte behöver klippas. :) Antalet får är svårt att säga, det beror på hur betet ser ut helt enkelt. Börja med en grupp på 5-6 stycken, så ser du ju hur mycket de tar första året. Beror ju också på om du har tänkt ha en vinterhage till dem, eller om de ska vara inomhus. Har du tänkt att de ska föröka sig så bör man ha en bra rotationsplan, lamm är känsliga för parasiter och deras första bete ska helst inte ha betats av får föregående sommar.
 
Jag är tyvärr inte så hemma just på lantraserna, men tror det mest handlar om tycke och smak där. Eller så köper du dorper, som fäller sin ull och inte behöver klippas. :) Antalet får är svårt att säga, det beror på hur betet ser ut helt enkelt. Börja med en grupp på 5-6 stycken, så ser du ju hur mycket de tar första året. Beror ju också på om du har tänkt ha en vinterhage till dem, eller om de ska vara inomhus. Har du tänkt att de ska föröka sig så bör man ha en bra rotationsplan , lamm är känsliga för parasiter och deras första bete ska helst inte ha betats av får föregående sommar.
Nu måste jag läsa på! Men jag hade i så fall tänkt ha typ lösdrift på vintern, att de kan gå in och ut som de vill.

5-6 stycken låter perfekt att börja med. Jag vill nog inte ha så många sedan heller.

Jag skulle kunna ha tre hagar på vardera ca 1½ hektar, varav en skulle vara vinterlösdriftshage. Kan också iordningställa en enklare form av ligghall i en av de andra hagarna om det behövs.

Har inte tänkt på om jag vill ha förökning. Lamm är ju underbara, men det räcker nog inte som argument ;).
 
El funkar bra på getter :) Men får och getter är två väldigt olika djurslag som kräver lite olika saker så fundera på vad du har att erbjuda djuren. Getter är buskätare och vill äta högt, du bör alltså inte släppa getter på endast vall. Får klarar den typen av bete bättre. 5-6 får låter ganska lagom.
 
El funkar bra på getter :) Men får och getter är två väldigt olika djurslag som kräver lite olika saker så fundera på vad du har att erbjuda djuren. Getter är buskätare och vill äta högt, du bör alltså inte släppa getter på endast vall. Får klarar den typen av bete bättre. 5-6 får låter ganska lagom.
Tack för svar! Det låter som att får skulle passa bättre i så fall, för en av hagarna skulle i så fall vara vallen. Utkanten av den är visserligen skog men majoriteten är vall.

Nu kom jag på en sak... helt ogenomtänkt, bara ett hugskott, men skulle man kunna kombinera med ett par shettisar? Med stödfodring då såklart. Har längtat efter att köra och det finns urfina skogsvägar att köra på.
 
Det är ju jättebra att betesrotera med hästar. Dock har jag varit med om att en del individer jagar fåren om de delar hage.
 
Tack för svar! Det låter som att får skulle passa bättre i så fall, för en av hagarna skulle i så fall vara vallen. Utkanten av den är visserligen skog men majoriteten är vall.

Nu kom jag på en sak... helt ogenomtänkt, bara ett hugskott, men skulle man kunna kombinera med ett par shettisar? Med stödfodring då såklart. Har längtat efter att köra och det finns urfina skogsvägar att köra på.
Vi har får och hästar här på gården. Får är trevliga djur och passar bra in tillsammans med hästar. Om man har elstängsel till fåren, så får man också rymningssäkra häststängsel...

Fåren vi har är av en utrotningshotad allmogeras, vi har ungefär 20 tackor över vintern, 3 baggar och på våren föds det 30-40 lamm. De är friska lättskötta och förnöjsamma djur. Får av "köttras" är också trevliga men äter mindre av sly och är lite knepigare att att fodra och kräver mer mat och skötsel, än vad lantraserna kräver, i synnerhet om man tänker ta lamm.
Lamm brukar nog de flesta vilja ha, åtminstone efter något års inkörningsperiod, även om man inte vill ha så många får.

Dorperfår fäller visserligen pälsen, men det är ett "köttfår" och de är dessutom förhållandevis dyra i inköp. Det är nog inte det mest lämpliga hobbyfåret för betesändamål. Det finns professionella fårklippare att anlita för klippning. Det kostar ungefär 70-150 kr per får att få klippt, det varierar med var i landet man är och hur långt klipparen måste resa.
Satsa istället på en lantras, gärna någon av de utrotningshotade, de behöver allt stöd de kan få. Flera raser har högst 100 individer i rasen, så 5-6 stycken till är viktigt ur bevarandesynpunkt. De flesta lantraserna är dessutom lättskötta, lite mindre (=lättare att hantera), och duktiga på att äta sly.

Att ha hästar och får i samma hage, kan fungera, men lika ofta så anser hästarna att fåren är trevliga leksaker, och då blir fåren mindre nöjda än hästarna. Men det är bra ur parasitsynpunkt att växla mellan hästar och får.

3 hagar om 1,5 hektar var räcker mer än väl till 5-6 vuxna får, även om en del av marken är betesmark, så ett par shettisar får också plats.
Men får använder inte mycket utomhus yta på vintern. De håller sig i närheten av mat (grovfoder), vatten och skydd. Att ge dem större (stor) hage hjälper inte, de går bara längs en stig mellan maten och skyddet. Jag har provat med både stor och liten vinterhage vid lösdrift, och det blir likadant. Men fåren ligger gärna och idisslar ute i snön.
Har man t.ex. ett utrymme på en gammal loge som "ligghall" med utgång till en vinterrasthage där man ger grovfoder, så kommer de huvudsakligen att gå mellan logen och maten. Så både av hygienskäl (marken blir nerbajsad och det blir spill från grovfodret) och för att göra det enklare att hålla rätt på djuren om t.ex. rovdjur skulle dyka upp, så rekommenderar jag en ganska liten vinterhage (storlek som en liten tennisbana eller så), som går att dela i två delar, varje del används vartannat år och kan få vila emellan.

Ett lantrasfår äter ungefär 2 kg hö per dag, eller motsvarande mängd ensilage. Observera att fåren vill ha spätt hö, de har för liten mun och klena tänder för grövre foder, så de ratar grova stänglar och dessutom så spiller de en hel del. De behöver också mineraler och vatten.
Om man betäcker fåren, så måste man ge kraftfoder (mängden beror på kvaliteten på grovfodret) och selentillskott (får är väldigt känsliga för selenbrist) från högdräktigheten, över lamningen, och under digivningen, tills de kan föda sig på betet.

Jag rekommenderar verkligen får som landskapsvårdare. Det är trevliga och personliga djur. Vill man, så kan man även lära dem en del trick, som att buga, räcka vacker klöv, hoppning m.m.
 
Tack snälla för all info! Mycket matnyttigt! Då ska jag tänka om angående vinterhagen, göra två mindre istället.

Fixar får stenig och lite kuperad mark? Den ena blivande hagen har ett sådant parti. Eller är det bättre att inte använda den delen?

En annan del av ena hagen leder till en å och precis intill är det lite sankt, i alla fall nu på hösten. r det någon fara?

Utrotningshotad lantras låter utmärkt - roligt att kunna göra en insats samtidigt. Ska använda julhelgerna till att läsa på om får och fårskötsel mm, tänkte jag. Framåt våren/försommaren borde jag ha hunnit iordningställa en lösdrift och hagar.
 
Tack snälla för all info! Mycket matnyttigt! Då ska jag tänka om angående vinterhagen, göra två mindre istället.

Fixar får stenig och lite kuperad mark? Den ena blivande hagen har ett sådant parti. Eller är det bättre att inte använda den delen?

En annan del av ena hagen leder till en å och precis intill är det lite sankt, i alla fall nu på hösten. r det någon fara?

Utrotningshotad lantras låter utmärkt - roligt att kunna göra en insats samtidigt. Ska använda julhelgerna till att läsa på om får och fårskötsel mm, tänkte jag. Framåt våren/försommaren borde jag ha hunnit iordningställa en lösdrift och hagar.

Får gillar stenig och kuperad mark! Och ett blandat bestånd av växter på marken med örter, gräs och sly. Asp, Ask och Rönn gillar dom allra bäst (åtminstone hos mig), sist kommer Al.

Sank och vått är inget för får. Är det ett litet område inuti en hage, så kommer de att undvika det området. Risken för parasiter (leverflundra, stora magmasken) är stor på våta områden, så sådana bör undvikas som fårbete. Men en liten delmängd som är "blöt" i en relativt stor hage är normalt oproblematiskt, fåren går helt enkelt inte dit...
Får avstår om möjligt att gå över lera, genom vattensjuka områden eller att passera vattenpölar. De går inte gärna över ens en liten bäck om de kan undvika det.
Får kan simma, men gör det högst ogärna, har de mycket ull, så blir de väldigt tunga i vatten...

Kolla om det är sankt även på sommaren när det är som torrast och minst med vatten i ån. Vi har några hagar längs med en åstrand, och där sitter stängslet ute i vattnet när det är som mest vatten i ån (vår och sen höst), men det är torrt och fast mark på sommaren. Vi stänger av elen i nedersta trådarna på den säsongsmässigt översvämmade delen av hagarna med en fiffig anordning.

Fåren behöver inget "hus" under sommaren, så länge det finns några träd eller buskar att ta skydd under när det regnar eller när solen skiner.
Bygg gärna en hage i taget. Om du skaffar 5-6 får tidigt under sommaren, så borde de kunna klara sig på ca 1 hektar blandat vall/naturbet ända fram till hösten, om det är någorlunda normalt med regn och sol.

Vill du veta mera stängsling för får, hur får kan/bör hysas under vintern, mer om skötseln och foder, olika raser eller annat, så svarar jag gärna på frågor.
 
Tusen tack!

Ja, det vill jag gärna veta!


Är det någon speciell anledning till att man ska göra det?

Det där med att bygga en hage i taget, är för att man lär sig medan man bygger och tänker. Dels själva tekniken i att bygga stängsel, oavsett om det är elstängsel, fårnät eller annat, och sedan så är det bra att fundera både en och två gånger på hur många delar (fållor/hagar) man vill dela upp marken man har tillgänglig i, var ska grindar finnas så att det blir lätt att flytta djuren, hur växer det på marken under olika delar av året så att man kan få ett lagom betestryck, och samtidigt ha en annan del som står på tillväxt m.m.

Man får skaffa sig en grovplan, och sedan tänka över denna flera gånger, för har man väl fått upp permanent stängsel, så är det väldigt besvärligt att flytta dem.

När vi ska stängsla ett nytt område, så går vi den tänkta stängsellinjen många gånger, tittar på alternativa sträckningar, och vilka för- och nackdelar respektive alternativ har.
Det här gäller i synnerhet när man stängslar för får i naturbetesmark/skogsmark. Nedersta tråden behöver vara (i medeltal) ca 25 cm över marken om man har elstängsel, annars kan lamm klämma sig ut under (och rovdjur inklusive räv kan ta sig in), finns det diken/svackor/höjder/gamla stengärdesgårdar m.m. som ska ta sig förbi och i så fall hur, så man får mycket att fundera på. Det är mycket enklare att sätta en rad stolpar längs kanten på en åker såklart, för där finns det inte så mycket att fundera över...

Fler frågor just nu?
 
Det där med att bygga en hage i taget, är för att man lär sig medan man bygger och tänker. Dels själva tekniken i att bygga stängsel, oavsett om det är elstängsel, fårnät eller annat, och sedan så är det bra att fundera både en och två gånger på hur många delar (fållor/hagar) man vill dela upp marken man har tillgänglig i, var ska grindar finnas så att det blir lätt att flytta djuren, hur växer det på marken under olika delar av året så att man kan få ett lagom betestryck, och samtidigt ha en annan del som står på tillväxt m.m.

Man får skaffa sig en grovplan, och sedan tänka över denna flera gånger, för har man väl fått upp permanent stängsel, så är det väldigt besvärligt att flytta dem.

När vi ska stängsla ett nytt område, så går vi den tänkta stängsellinjen många gånger, tittar på alternativa sträckningar, och vilka för- och nackdelar respektive alternativ har.
Det här gäller i synnerhet när man stängslar för får i naturbetesmark/skogsmark. Nedersta tråden behöver vara (i medeltal) ca 25 cm över marken om man har elstängsel, annars kan lamm klämma sig ut under (och rovdjur inklusive räv kan ta sig in), finns det diken/svackor/höjder/gamla stengärdesgårdar m.m. som ska ta sig förbi och i så fall hur, så man får mycket att fundera på. Det är mycket enklare att sätta en rad stolpar längs kanten på en åker såklart, för där finns det inte så mycket att fundera över...

Fler frågor just nu?
Tack ännu en gång! Jag har tusen frågor till men jag ska leta reda på någon grundhandbok som jag kan läsa under julhelgerna. Sedan återkommer jag gärna, för jag gissar att det du beskrev med t ex stängslingen inte finns att läsa i någon manual. Tack för hjälpen :bow:
 
Gutefår är en lantras som ofta fäller sin ull :) Som jag förstått det fäller vissa individer all sin päls medans vissa behöver hjälp av en sax.
 
Gutefår är en lantras som ofta fäller sin ull :) Som jag förstått det fäller vissa individer all sin päls medans vissa behöver hjälp av en sax.

Fast lagkravet i djurskyddslagen om att man måste klippa sina får minst en gång per år, gäller för alla raser.

Och om man väljer fårras utifrån vilka man slipper klippa dem , så ska man nog inte ha får...

Och ryktet om Gutefårens ullfällning är ganska överdrivet, ur ett djurkomfortperspektiv. Dorper fäller betydligt mer.

Det är för djurens skull man klipper i normalfallet, inte för att samla ull eller undvika att bli ett djurskyddsärende.
Det är få förunnat att tjäna pengar på Ull i dagens Sverige. Det är mest de som håller på med eget hantverk som gör det.
 
Min erfarenhet är att djuren hinner lida i flera månader innan ullen väl faller av. Om den gör det.

Ska man skaffa får så ska man räkna med att klippa dem två gånger om året. Det är en liten kostnad för en stor hälsovinst.
 
För säkerhets skull: När jag skaffar får ska de klippas. Det var inte av pengaskäl som jag tvekade, utan för att jag trodde att man måste göra det själv - och det verkar så svårt.
 
Det finns professionella fårklippare som inte gör annat än klippa andras får! Då får man dessutom hjälp med hullbedömning, juverkontroller och i många fall även klövklippning. Kostnaden blir lite olik beroende på hur många får man har, men brukar landa på mellan 50-100:- per djur om man har under 10.
 
Det finns professionella fårklippare som inte gör annat än klippa andras får! Då får man dessutom hjälp med hullbedömning, juverkontroller och i många fall även klövklippning. Kostnaden blir lite olik beroende på hur många får man har, men brukar landa på mellan 50-100:- per djur om man har under 10.
Jag trodde att de bara klipper stora besättningar (om man nu säger så?), att om man bara hade ett fåtal djur så fick man göra det själv. Men det är ju super om de klipper även om man bara har en handfull :up: Dessutom hjälp med hull, klövar och juver.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 346
Senast: fejko
·
Övr. Djur Jag har funderat på att skaffa ett par getter och inhägna gärdet vid vårt hus åt dem. De kommer isf att få vara där under sommarhalvåret...
Svar
15
· Visningar
2 189
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp