Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Sammet

Trådstartare
Är det dumt att köpa ett häst (sto) med ett pass från holland, där hästen är import och det finns ingen stämpel på att hon har kommit in i sverige.

Vad finns det för nackdelar?

Stoet ska användas till avel och ridning men ej tävling. Hästen är registrerad i KNHS i holland, är import även till holland och okänd härstamning men det finns en aning om vad hon är för ras, korsning med Lusitano i (jag har fått tag på importören i holland). Avkomman ska användas till egen nöjjesridning.


Måste denna typ av häst ha svenskt pass i sverige?
Vad skulle det innebära för krångel för min del om hon inte hade det? Kan jag registrera avkomman? Får jag ens betäcka stoet om hon inte har svenskt pass?


Jag vet att många anser att man bara ska avla på rena raser och själv tycker jag det mer säger mig att den som tycker det anser att alla ska ha samma mål med sin ridning som de själva har. Skulle jag avla fram tävlingshästar skulle jag helt klart anse att stam var viktigt. Nu avlar jag för nöjjesridning och för att få fram en stabil familjehäst. Därför är jag inte intresserad av att i denna tråd diskutera huruvida man ska avla på en korsning eller ej.
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Har den bara pass så är det inget problem. Min häst är importerad från Tyskland och har bara sitt tyska pass.
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Nej, du behöver inte byta pass och det spelar ingen roll för vad du tänkt använda henne till.
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

*dl kl*

Så det gör inget att hon inte har ngn utfärdsstämpel från holland? Det finns ingen risk om att hon inte är korrekt införd till sverige tex att de inte betalat i tullen för henne, eller gäller inte det för holland? (jag är riiiiktigt dålig på vilka länder som är med i EU).

(Jag har kontakt med den som står som uppfödare i holland så jag vet att hon iallafall inte var stulen från denna.)
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Man tullar inte inom EU.....

Oavsett så tror jag inte de gör någon märkning i passet, när jag flyttade mina från Norge (som INTE är med i EU) så fick jag bara visa upp passet, det stämplades inte eller något sånt.

Så det är nog ingen fara. :)
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Har själv haft en dansk import, en tysk import och har nu en norsk import och står ingenting speciellt i passen, och det är inga problem.
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Jag vill säga tvärt om, din häst ska ha ett utländskt pass. Däremot så om den inte är holländsk från början, införd innan 2005 till Holland eller importerad från ett icke EU land. Så ska den inte ha ett holländskt pass utan ett från det EU-land den är född i. Så om det finns några problem med passet så är det där.
För när hästen väl fått ett av EU godkänt pass så ska följa hästen livet ut. Det får inte bytas ut mot något annat utan det är originalet som gäller oavsett vilket land som utfärdat det.
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Jag vet inte om hästen har EU-pass men den är född innan 2005 och jag vet inte vilket år den fördes in i Holland. Landet är med i EU.
Men den fick pass först i Holland av vad jag förstått. Hur fixar man det om det visar sig att hästen borde ha ett EU-pass? Och hur vet jag om hästen borde ha ett?
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Först finns inget borde när det gäller ett EU godkänt pass. Alla hästar ska ha ett. Finns bara två undantag och det är föl som inte hunnit få sitt ännu och hästar som importeras till EU från andra länder som inte har pass som uppfyller kraven. Men då ska dessa hästar istället fram tills de får ett pass ha sina tullhandlingar som visar att den är införd till EU från ett sådant land.
Lagen om pass togs inom EU tidigare än 2005. Men det årtalet var egentligen sista datum för de olika länderna att införa alla saker fullt ut. Men som t ex Sverige fick ju inte krav på chip/märkning av alla föl förrän 2006 (om jag kommer ihåg rätt). Så det kan finnas lite olika tider för olika länder.

Ett godkänt pass ska innehålla följande saker:
UELN (livsnummer)
Registreringsnummer
Konturdiagram (ID-beskrivning)
Märkning (endast undantag om hästen är född innan det kravet infördes)
Sidor som talar om veterinärbehandlingar som kan inverka på att den används som livsmedel. (dessa kan se väldigt olika ut beroende på vem som utfärdat passet)

Finns detta i passet så är det godkänt. Värt att notera att t ex FEI-passen inte är godkända pass, de gäller bara för tävling och inte för transport till och från eller som EU-pass då de saknar sidorna om livsmedelsbruk.

Har inte den här hästen ett godkänt pass så har den kommit hit olagligt. För det och ett hälsointyg är de enda kraven som finns för att få hit den från Holland. Så då kan det bli problem men det brukar lösa sig med s k slaktpass från SH. Det är princip ett pass som bara innehåller de obligatoriska uppgifterna som krävs i ett pass.
 
Senast ändrad:
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Hade det inte varit lättare att fråga mig direkt? Du vet inte om det finns stämpel i hennes pass!! Du har inte sett hennes pass nämligen! Känns bra att läsa att du kollat om hon var stulen !!:mad:
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Åh nu blev det jättefel! Nu förstår jag vad du menar!

Nej det var absolut inte Dig jag menade! Det var i Holland! Jag mailar dig istället men det var verkligen inte dig jag åsyftade! Ursh jag ser nu att det kunde tas som det! Förlåt!
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

För att räta ut frågetecken som kanske uppstått hos andra Bukefalister.

Då hästen saknade stam frågade jag ägaren om det var ok att jag försökte hitta dess uppfödare i Holland, för detta behövde jag information som fanns i passet ("Chippnummer, fullständigt namn på hästen och kontaktinfo...") och det var ok. Säljaren mailade över information till mig 29 januari. Där skrev säljaren bland annat "Det finns inga stämplar på att hon kommit ut ur Holland/ in i Sverige." (och det är dessa stämplar som jag hänvisade om i tråden).
Nuvarande ägare är minst 2 ägaren i Sverige och har inte importerat hästen.

Själv saknar jag erfarenhet av utländska pass och antog efter kommentaren om stämplar att det var ovanligt att de saknar sådana.
När jag kontaktade avelsföreningen så passade jag på att fråga om det kunde betyda att hästen var stulen av importören eller någon annan i Holland, om den inte hade stämpel. (dvs förd i hemlighet över gränsen). Något svar på stämplarna fick jag ej men de hade inte hästen registrerad som stulen.

Att jag kollade om hästen var stulen handlade alltså inte om huruvida säljaren hade stulit den (eller visste om att den var stulen) utan jag kollade upp det för att se om den var stulen i Holland och smugglad till Sverige (vilket inte har med säljaren att göra då denna inte ägde hästen då). En sådan sak skulle gjorts av någon i Holland och inte av 2 ägaren i sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Om du för hästen in eller ut ur EU så kan det bli tal om stämplar i passet inte inom EU. Så avsaknaden av stämplar är istället helt normalt, hade varit konstigare med faktiskt.
Även om vi kallar det för import/export även mellan EU-länder så är det inte det längre. Vi har fri rörlighet på varor inom unionen och det heter istället införsel resp utförsel när något flyttas mellan två EU-Länder.
Men det kan ju stå i vissa pass sidor som kan användas vid import/export men dessa gäller alltså inte inom EU. Ta hästen till Norge så blir det helt annat, Norge är ju inte med i EU.
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Hade det inte varit lättare att fråga mig direkt? Du vet inte om det finns stämpel i hennes pass!! Du har inte sett hennes pass nämligen! Känns bra att läsa att du kollat om hon var stulen !!:mad:

Är det du som är säljaren och innehavare av passet eller?
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

För att räta ut frågetecken som kanske uppstått hos andra Bukefalister.

Då hästen saknade stam frågade jag ägaren om det var ok att jag försökte hitta dess uppfödare i Holland, för detta behövde jag information som fanns i passet ("Chippnummer, fullständigt namn på hästen och kontaktinfo...") och det var ok. Säljaren mailade över information till mig 29 januari. Där skrev säljaren bland annat "Det finns inga stämplar på att hon kommit ut ur Holland/ in i Sverige." (och det är dessa stämplar som jag hänvisade om i tråden).
Nuvarande ägare är minst 2 ägaren i Sverige och har inte importerat hästen.

Själv saknar jag erfarenhet av utländska pass och antog efter kommentaren om stämplar att det var ovanligt att de saknar sådana.
När jag kontaktade avelsföreningen så passade jag på att fråga om det kunde betyda att hästen var stulen av importören eller någon annan i Holland, om den inte hade stämpel. (dvs förd i hemlighet över gränsen). Något svar på stämplarna fick jag ej men de hade inte hästen registrerad som stulen.

Att jag kollade om hästen var stulen handlade alltså inte om huruvida säljaren hade stulit den (eller visste om att den var stulen) utan jag kollade upp det för att se om den var stulen i Holland och smugglad till Sverige (vilket inte har med säljaren att göra då denna inte ägde hästen då). En sådan sak skulle gjorts av någon i Holland och inte av 2 ägaren i sverige.

Jättebra att du är noggrann och kollar upp saker om din tilltänkta häst (för jag antar att du är på väg att köpa den?) all eloge till dig! :bow:
Det har man all rätt i världen att göra innan köp utan att säljaren blir sur, otroligt oprofessionellt att reagera på det sättet enligt mig. Har man rent mjöl i påsen har man ju inget att frukta brukar det ju heta...

Man ska aldrig lita på vad folk säger, bättre att kolla upp fakta på egen hand. Särskilt med importerade hästar då spårbarheten i allmänhet är lite sämre.

Bra gjort TS! :)
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

ja jag är säljaren. jag personligen tycker att man först frågar säljaren om saker o sedan går vidare.Jag tycker också att man ska vara noggran men ibland när saker läggs upp på Buke så blir de väldigt snedvridna. Jag o köparen är överrens så det löser sig
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

En liten fråga ang det här med EU-pass.
Jag köpte nyligen en ny häst och skickar in ägarbytet till ASVH
och får då tillbaka en lapp där det står att hästen inte har något godkänt EU-pass.

Vad menas med det?
Måste man ha det?
Hur kan det inte vara godkänt när han är född i sverige?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 105
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 923
Senast: Bison
·
R
Ekonomi & Juridik Har just köpt häst, han är importerad från Finland 2018 och har ett finskt pass. När jag skulle ordna med ägarbytet insåg jag att han...
2
Svar
30
· Visningar
4 158
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp