Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Jag hade en häst som var importerad och inte hade något godkänt pass (passet var från 90-talet) och då fick jag skicka in det och kvitto på att jag köpt hästen till ASVH och sen klistrade de in några sidor som då saknades för att det skulle bli godkänt och registrerande hästen i sverige för en summa. Grundpasset fick jag alltså behålla med vissa tillägg.
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

På lappen jag fick står det att de vill att jag chip märker honom.
Men jag förstår inte riktigt varför, det finns väl inget krav på att de ska vara chip märkta?
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Ja det ser/vet jag, men jag undrar varför?
Mina andra halvblod är ju inte chip märkta så varför måste just han vara det?
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

Jag har en SWB född -90 som fick EU-pass -04 men som inte är chippad. Så vitt jag minns måste alla födda från -06 och framåt vara chippade, men det kan vara så att de hästar som fick EU-pass i glappet där emellan inte behöver chip?

Jag har kollat med ASVH och min gammelhäst behöver inte chippas.
 
Sv: Får hästar i sverige ha holländksa pass?

En liten fråga ang det här med EU-pass.
Jag köpte nyligen en ny häst och skickar in ägarbytet till ASVH
och får då tillbaka en lapp där det står att hästen inte har något godkänt EU-pass.

Vad menas med det?
Måste man ha det?
Hur kan det inte vara godkänt när han är född i sverige?
Det som menad är att om det är svensk häst så har förra ägaren inte gjort som man skulle och fått det pass du har utbytt mot ett som är godkänt. Det kom ut papper på det till alla som hade äldre hästar med "fel" pass på hur man skulle göra.
Nu är det inte gjort och då blir det du som nu är ägare som får se till att det blir ett godkänt pass till hästen. Då är det så att fr o m 2006 krävs märkning av hästen när man ska utfärda ett pass. Det är 2012 nu och eftersom det räknas nu istället som om din häst är passlös så du får märka hästen för att få ut ett godkänt pass. Hade detta istället gjorts innan 2006 hade det inte funnits krav på märkning.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 103
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 923
Senast: Bison
·
R
Ekonomi & Juridik Har just köpt häst, han är importerad från Finland 2018 och har ett finskt pass. När jag skulle ordna med ägarbytet insåg jag att han...
2
Svar
30
· Visningar
4 157
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp