Bukefalos 28 år!

Får inte upp hullet på 1½-åring!

Om hon bara är tunn över revbenen kan det ju bero på inälvsparasiter. Gör ett träckprov och kolla!
Sen håller jag med om att det låter som väldigt lite hö. Hon kan inte få stå inne ett par timmar på dan och äta sin lunch i lugn och ro?
 
1 kg torr betfor blir mer än 1,5 kg uppblött eftersom vatten väger 1 kg/liter.
 
Dessutom är 1 kg torrvikt på betfor långt över maxgivan för en så liten häst.
 
Du magdalena... Det är så här va att jag mäter/väger inte upp maten till någon av mina hästar. Så jag vet bara att hon får tillräckligt med foder som hon behöver. Så DU kan absolut inte komma och säga vad jag ska ge min häst och inte. Om jag undrar något om foder så går jag till Jens fredricson för han kan foder och unghästar (hästar i huvudtaget). :smirk:

Så är det
Jag behöver inte ha råd av nån annan.
 
Så om det varit fel..ja.. hehe då får jag skylla på Jens och min granne för det är dom jag vänt mig till om det är något.
 
Men varför säger du då att du ger si eller så mycket? Varför ljuga istället för att säga att du inte vet? Det ökar ju inte förtroendet för det du säger precis.

Jag lovar, fråga Jens vilka han lär sig av, inte sjutton är det bara EN person. Han lär sig nytt hela tiden, och av många olika människor. Börjar man tänka som du slutar man lära sig...
 
jaja.. jag sa på ett ungefär.. jag vet ju inte så jag sa på ett ungefär vad jag tror min häst får.
Men visst jag kan ju fråga runt på hela bukefalos om jag vill och se vad alla här har att säga om vad jag ger min 1 åring..
 
Jahapp...jag ska vara så exakt som det bara går att vara hädan efter då!! Hon får EXAKT 1 kg torr betfor.
Inte "på ett ungefär"... Ren lögn alltså.

De som är intresserade av 1½ åringars utfodring har säkert redan läst tråden. Och inte sjutton behöver man fråga en massa folk "bara för att", utan kanske reflektera över andras kommentarer. Oavsett vem som säger något om min hästhållning eller vad det kan vara så reflekterar jag över det. Det är inte säkert det blir nån ändring, men jag har i alla fall börjat TÄNKA och det är aldrig fel att ifrågasätta sig själv och vad man gör och varför.
 
Mirjada, Bia, Magdalena, Hammely och Milly

Tack snälla för synpunkter.
Jag kan ju prova så här: Jag ökar mängden hö ute morgon och lunch, och minskar kraftfoder och ev hömängd för de andra på kvällen.

Hon är enda lilla tyvärr. De andra är från 7 och uppåt.
Maskarna har jag skaplig koll på med Magdalenas hjälp och Axilur.

Låter det ok?
Tack så länge
 
Tycker inte att man ska vara så otrevlig mot någon som verkligen kan foder, och det kan Magdalena.
Ta till dig det hon kan, för jag tror du behöver lite mer kunskap.
 
..Jag kan ju prova så här: Jag ökar mängden hö ute morgon och lunch, och minskar kraftfoder och ev hömängd för de andra på kvällen.

Hon är enda lilla tyvärr. De andra är från 7 och uppåt.
Bra.. 'tummen upp' :), då får hon ju en chans att stoppa i sig mer hö under dagen.. de vuxna äter säkerligen fortare (de har ju sina riktiga tänder), de får väl motioneras lite mer också för att motverka 'fetman' :)

Lycka till med din 'lilla'!
 
En tanke!! Det är inte så att den lille lider av proteinbrist. Ditt hö har ju ett lågt proteinvärde. Jag vet inte vad kraaft groove o proteinplus innehåller men har du räknat på fodestaten. Proteinbrist kan ge dålig matlust som gör att hästen även om den har fri tillgång på hö kanske inte äter den mängd den behöver. Då måste du ju öka på kraftfodret. Jag har haft en 1-åring(fullblod) på lösdrift som var mkt tunn när den kom men som gick upp mkt fint i vikt på fri tillgång av ett bra hösilage, 0,5 kg kraaft breed,ca 1,2kg havre och 0,5 kg krossad korn+ min.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: Hjartagna
·
Svar
1
· Visningar
707
Senast: domesticus
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 881
Senast: Allegra
·
J
Foder & Strö Jag har fått hjälp att räkna ut foderstater till hästarna men har fortfarande lite funderingar. Hösilagets värden är följande: TS 51...
Svar
2
· Visningar
655
Senast: janta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp