Bukefalos 28 år!

får jag köra transporten?

I

Idabn

Jag är som många andra förvirrad över det här med huruvida man får köra transport med B-kort. Har läst i lite trådar men kände att jag ville fråga i just mitt fall.

Så någon duktig som kan hjälpa mig? :)

såhär står det i regristreringsbeviset till bilen
tjänstevikt 1310 kg
Maxlast 390 kg
totalvikt 1700 kg

"för att bilen ska få framföras med B-körkortet får släpets totalvikt inte överstiga 1310 kg"
"Bilen får inte dra ett släpfordon med högre vikt(tjänstevikt+last)än 1200kg"

släpets totalvikt är 1200 kg.

vet att det kanske står ganska utförligt men som sagt jag är ny på det här och vill vara på den säkra sidan!
 
Sv: får jag köra transporten?

Ja, du får dra den. Men bara precis. Det är bilens kapacitet det hänger på i det här fallet, inte B-kortet. Normalt är det lägre vikt för B-kort än för bilen, men det här är en slamkrypare. Det är alltid den lägsta vikten av dessa två som gäller.
 
Sv: får jag köra transporten?

ok,tack. jag kommer endast lasta en häst i transporten så den kommer ju väga mindre än 1200, vet att det är totalvikten som räknas men tänkte på det där med bilens kapacitet och det?
 
Sv: får jag köra transporten?

1200kg är totalvikten, så maxlast (dvs vad du får lasta) är totalvikten-tjänstevikten på släpet.

Det är inte alltid vikten på pappret stämmer överens med den verkliga vikten på släpet så ett tips är att alltid väga transporten för att veta dess riktiga vikt. Jag har vägt två släp, de vägde 110kg respektive 80kg mer än vad registreringsbeviset sa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 171
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 484
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Jag behöver köpa mig en egen transport. Jag åker inte jättemycket, men vill ha friheten så det är viktigt att det är sådana bromsar som...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp