Bukefalos 28 år!

Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

9 dagar??? Jesus..

Ärligt så tycker jag (och nu får jag väl hela buke på mig) att bägge föräldrarna behöver stöd och hjälp av någon proffersionell yrkesman/kvinna som jobbar med familjefrågor och även någon psykologhjälp.

Dessutom är det faktiskt farligt att flänga runt i olika miljöer med ett sådant litet barn och just nu är RS-viruset i högform och det går fort när ett sådant litet barn blir sjuk.

Många här yrkar på enskild vårdnad men kom ihåg att vi har bara en sida av historien här och det är vad Enya berättar och skriver. Jag har iaf inte läst om någon som pratat med hennes sambo om detta...

Du har ia lla fall inte mig på dig :-)
Jag tycker precis som du.

Det känns mycket oharmoniskt i denna familj. Känns inte bra och jag tycker verkligen att trådskaparen borde få proffesionell hjälp. Det är bra och man kan verkligen lära sig mycket om sig själv och hur man aktivt kan styra hur livet skall te sig.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Klart att det inte alltid är mamman som är lämplig att ha enskild vårdnad!

Men i det här fallet verkar fadern oförstående inför små barns behov och då kan den enskilda vårdnaden hjälpa modern att skydda barnet från faderns tokerier.

Jag menade mer allmänt, i det här fallet verkar inte pappan fullt på det klara med vad en nyfödd har för behov. Men det har ju inte alla nyblivna mammor heller iofs. Det bästa är väl att försöka informera och "utbilda" både mamman OCH pappan lite mer ingående i spädbarnsvård. Är inte det bättre än att gå in med enskild vårdnad och stöta bort pappan bara så där?

Vet du varför det har blivit svårare eller inte lika automatiskt med gemensam vårdnad längre? Vad krävs för att mamman ska få igenom enskild vårdnad numera då? Eller vad krävs för att pappan ska få igenom gemensam vårdnad, säg efter drygt ett år där mamman inte skrivit på några papper från början och där föräldrarna aldrig bott ihop? Där familjerätten velat ta det lugnt med de kraven från pappans håll för att inte stöta sig med mamman. Men där pappan hela tiden drivit i att få träffa sitt barn och få en relation från början trots att mamman varit lite avig och kanske mest velat ha barnet (dvs såg till att bli gravid eftersom den biologiska klockan ringde så högt) men tyckt att en pappa/partner/relation inte riktigt passar in i hennes planer?
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Frågan man kan ställa sig också är ju... hur kan mamman börja jobba så tidigt? och dessutom vilja gå på julbord istället för att vara hemma hos sitt nyfödda barn :confused:


Jag började jobba när sonen var 1½ månad gammal och pappan var hemma med barnet. Varför skulle inte vi kvinnor kunna göra likadant som männen?
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

jamen det var ju inte det som det handlade om.. Jag ifrågasätter inte vem som gör vad MEN om nu Enya skriver att hon aldrig få se sitt barn så skulle jag iaf sagt nej tack till jobbet och julfesten.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

jamen det var ju inte det som det handlade om.. Jag ifrågasätter inte vem som gör vad MEN om nu Enya skriver att hon aldrig få se sitt barn så skulle jag iaf sagt nej tack till jobbet och julfesten.

Jaha så för att jag är borta några timmar två gånger i veckan så berättigar det honom till att åka i väg till sin mor kl 11 med Elin och komma hem kl 22 på kvällen ( samma dag som jag för övrigt jobbade på de här två timmarna)? Det ger honom all rätt i världen att ta min dotter och vara borta mellan 13 och 19 flera dagar i veckan? För att jag var på julfest några timmar och jobbar några timmar, vi jobbade i en timme i går och å¨kte sedan på julfesten och var där i två timmar? Det är min och mammas första julfest i våra liv......

Jobb växer inte på träd här och detta är ett jobb som jag haft i ett år nu, mitt första jobb och som du kankse förstår, en stor merit för mig, elelr... min enda merit. Att vara borta tre timmar två dagar i veckan från Elin tycker itne jag är så farligt då hon faktiskt också sover under de timmarna, dessutom är det en stor chans för hennes pappa att vara pappa, för hnom behöveer hon också. Men det är ok att han åker till sitt jobb några timmar?
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

jamen det var ju inte det som det handlade om.. Jag ifrågasätter inte vem som gör vad MEN om nu Enya skriver att hon aldrig få se sitt barn så skulle jag iaf sagt nej tack till jobbet och julfesten.

Ja men sluta nu det handlar om 4 timmar i veckan för Enya! Jag jobbade ca 12 timmar per dag :angel:

Jag vet inte jag kanske är dum men jag själv hade tyckt att det var skönt att få vara själv nångång ibland även om jag var nyförlöst.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Ja men sluta nu det handlar om 4 timmar i veckan för Enya! Jag jobbade ca 12 timmar per dag :angel:

Jag vet inte jag kanske är dum men jag själv hade tyckt att det var skönt att få vara själv nångång ibland även om jag var nyförlöst.

Visst är det skönt att få en stund för sig själv även om man har bebis. Samtidigt som jag får de timmarna för mig själv utan barn ( så tjänar jag ju pengar) så får pappan de timmarna ostört för sig själv med Elin.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Jag tänker inte lägga mig i resten, men jag tycker du är beundransvärd som kämpar för att ERT barn ska få en bra relation med sin pappa redan från början. Väldigt många mammor (i helt vanliga, normala par-relationer) släpper inte in sina män/barnens pappor ens hälften så mycket som du ger intryck av att göra. Jag håller tummarna för att ni lyckas lösa era problem och räta ut era bekymmer och att ni får det bra tillsammans alla tre, till slut.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Ja men varför använda det mot kille då? hon ifrågarsätter ju varför han tar barnet ifrån henne... Han måste väl också få vara med barnet och speciellt när hon inte är hemma... ser inget fel i det..

För min egna del hade hon väl kunnat jobba så fort hon kom hem från bb men JAG SJÄLV skulle aldrig kunna göra det för JAG hade hela kroppen full med hormoner som inte tillät mig att släppa barnet helt och hållet...
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Öh måste missuppfattat dig totalt för i början ifrågasatte du ju varför han tog med sig Elin när du skulle jobba.. Du har ju andra barn och han kanske helt enkelt vill lära känna Elin själv utan att behöva tänka på andra.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Ja men varför använda det mot kille då? hon ifrågarsätter ju varför han tar barnet ifrån henne... Han måste väl också få vara med barnet och speciellt när hon inte är hemma... ser inget fel i det..
Du får ursäkta mig men vad menar du? Det är väl inget fel att han har barnet medans hon jobbar? Men inte katten ska väl hon avstå från att jobba för att få vara med sitt barn mera? Det blir lite snett enligt mig, han får ju vara själv med flickebarnet medans Enya arbetar och kan enligt mig skära ner på tiden han tar barnet på dagarna till mindre än det är nu.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Öh måste missuppfattat dig totalt för i början ifrågasatte du ju varför han tog med sig Elin när du skulle jobba.. Du har ju andra barn och han kanske helt enkelt vill lära känna Elin själv utan att behöva tänka på andra.

Det är det enda han har gjort, tagit Elin själv utan mina söner. Elin är i dag tio dagar gammal och i går var första gångne han hade dem med sig, enbart för att jag skulle på julfest. När jag jobbar i vanliga fall har mamma dem men nu hjälper hon ju mig så barnen får ju följa med mig på jobbet. Trots att det finns en person som kallar sig för deras pappa som faktiskt kan ha dem..... och det komemr vara så hädanefter med... han har Elin och jag har med mig de andra två när jag jobbar.

Jag ifrågasätter varför han ska ha henne hela dagar, varför jag inte får mer än korta stunder med henne... och från början trodde jag ju att jag skulle få ha henne förutom när jag jobbar, och att han skulle vara med oss. Som en familj alltså.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

jag tycker att ni fokuserar lite fel här. Som jag ser det är väl problemet inte att ts jobbar eller att pappan har hand om sitt barn. Problemet är väl att han tar bebisen på morgonen och kommer tillbaka på kvällen utan att prata med barnets mamma. Som sagt så är man två.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Jag har följt dina trådar och skrivit lite ibland.

Kortfattat tycker jag så här, Enya, och det är riktigt hårda bud:
1. Skriv inte under några papper om gemensam vårdnad tills vidare!
2. Gör slut med killen!
3. Sök stöd hos familjerådgivning eller annan lämplig instans som kan hjälpa dig att bli så stark att du slutar vara rädd för den här killen!

Det var inte min mening med tråden att få folk arga på honom, jag ville bara skriva av mig för jag har ingen att prata om det med.

Nej, jag förstår att det inte är din mening att få folk arga på honom. Men det är faktiskt så att han behandlar dig på sätt som inte är acceptabelt. Du lever i rädsla för honom, och det är aldrig okej. Och din rädsla beror inte på att du gör dumma saker som du får dåligt samvete för, din rädsla beror på att han försvagar dig och hotar dig. Det är svårt att lära sig att inte bli rädd när man blir hotad, men i ditt fall med den här killen, så är det nödvändigt. Jag tycker du ska söka en samtalskontakt för det, en egen sådan.

Jag kan säga rätt mycket mer om just det här, men det få bli i PM, om du är intresserad.

Mina stackars vänner får höra så mycket redan och jag kan inte vara nåt roligt sällskap genom att sitta och gråta och prata om honom.

Förhållanden ska inte vara sådana att man behöver sitta och gråta hos sina vänner! Du ska vara med en kille som stärker dig och som du stärker! Ni har bara varit ihop i ett år - efter ett år ska man vara nyförälskad fortfarande, annars är det inget att spara på, tycker jag! (Ja, jag var nyförälskad minst ett år i min nuvarande.)

Jag vet att du säger att du älskar honom. Men, Enya, det är ju i så fall en kärlek som är destruktiv och skadlig för dig själv! En kärlek som gör dig rädd och därmed mindre än du är. Det finns män som gör dig större och starkare än du är när du är ensam. Män som är vänner i kärleksrelationen, inte hotfulla. Inte nonchalanta. Din nuvarande kostar dig på tok för mycket! Det är så djävla sorgligt att du inte lyckas se det i sin fulla vidd!

Nej jag försvarar inte att han behandlar mig illa, jag försöker bara hitta en förklaring till varför, att förstå hur HAN tänker. Och jag förstår hur rädd han är!!! Det är ju så jag känner.

Det är bra att du förstår honom. Det är nödvändigt att försöka förstå varandra i förhållanden. Men i din relation är förståelsen ojämnt fördelad. Du förstår honom, du gör liksom rollövertaganden där du sätter dig in i hans roll för att förstå honom, men han gör inte motsvarande rollövertaganden där han försöker förstå dig. Det framgår glasklart av alla dina trådar där han nämns.

familjerätten ... Vi bestämde att vi ska dit den 22 december och skriva lite papper och prata om det här.

Du har läst flera av mina inlägg, det vet jag. Du vet nog att jag tycker att män och kvinnor bör ha samma ansvar i familjen och i samhället. Att jag inte tycker att det generellt bör vara någon direkt skillnad mellan män och kvinnor, eller mellan pappor och mammor. MEN, trots dessa mina envist hävdade övertygelser tycker jag i ditt fall att du absolut inte ska skriva under några gemensam vårdnad papper!

Din kille hävdar sin RÄTT till sin dotter. Hans resonemang utgår från honom själv. Din rätt tycks ointressant för honom, dina behov tycks ointressanta för honom, och dina pojkars behov tycks han strunta fullständigt i. Antagligen älskar han väl sin dotter på något vis, men det är inte i sig ett tecken på djup föräldrakärlek att han hävdar sin RÄTT. Den förälder som älskar sitt barn på ett moget föräldravis bekymrar sig i första hand om barnets rätt och om barnets behov.

Er dotters behov är att landa i sin familj, och familjens behov - Erics och Isaacs inte minst - är att landa med sitt nya lilla barn och syskon. Elins farmor kan komma på besök en liten stund ibland. (En del av hennes farmorsnycker får du nog stå ut med.)

Jag tycker inte att det är konstigt att du jobbar lite, och inte att du gick på julfest. Mycket konstigare är det att din kille inte umgås med sin dotter och hennes övriga familj i ert hem! Och att han inte tar hand om pojkarna åt dig då och då så att du och Elin får lite egen tid. Det är ni värda!
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Är det inte hans dotter också? du skriver att han tar DIN dotter.. jag tycker det är ERAN dotter.

Jag skrev från början att om han tar dottern och hindrar dig från att träffa henne så ska du se upp och aggera. Men jag har läst dina inlägg och där står det att du sover och vaknar inte av att dottern behöver er och då tar sambon henne, har tanken slagit dig att han kanske tror att du inte orkar ta hand om henne efter allt som har hänt dig? han kanske tom är orolig för att hon inte blir rätt omhändetagen..

Det var därför jag skrev att ni båda kanske behöver någon utomstående som kan se er synvinklar från bägge hållen. Här på buke håller ju alla på dig och skriver att han minsann inte ska ha någon gemensam vårdnad utan att ha en aning om hur det ser ut i real life.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Är det inte hans dotter också? du skriver att han tar DIN dotter.. jag tycker det är ERAN dotter.

Jag skrev från början att om han tar dottern och hindrar dig från att träffa henne så ska du se upp och aggera. Men jag har läst dina inlägg och där står det att du sover och vaknar inte av att dottern behöver er och då tar sambon henne, har tanken slagit dig att han kanske tror att du inte orkar ta hand om henne efter allt som har hänt dig? han kanske tom är orolig för att hon inte blir rätt omhändetagen..

Det var därför jag skrev att ni båda kanske behöver någon utomstående som kan se er synvinklar från bägge hållen. Här på buke håller ju alla på dig och skriver att han minsann inte ska ha någon gemensam vårdnad utan att ha en aning om hur det ser ut i real life.
Nej jag hinner inte vakna för han tar henne när hon precis vaknar. Jag har sagt till honom att jag vill att han väcker mig för jag vill också ta hand om henne, men han väcker aldrig mig. Om han låter henne skrika bara lite så vaknar jag utan problem, men inte när hon piper lite.

Självklart är det hans dotter också, men nåt som han tydligen glömmer är att hon faktiskt har en mamma också.......
Det är tyvärr lite av vana att skriva min och mina då Eric och Isaac ju är mina barn och inte hans.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Er dotter.
Det är hans dotter också.
Varför skulle han inte få ha henne flera dagar i veckan?

Så du tycker att det är ok att åka i väg med henne på förmiddagen och komma hem på kvällen? Så att jag har möjlighet att vara med och mata morgon och kväll och så väcker han itne mig på natten som jag bad eller låter henne skrika så att jag har chans att vakna?

Eftersom jag har två andra barn som JAG plötslgit får ta hand om helt själv så hinner jag inte alltid fram och tar henne när hon börjar vakna på de där få tillfällena jag har. Vilket innebär att det är det närmaste omöjligt att få en chans att ens hålla henne så vida jag itne släpepr allt och vaktar henne tills hon vaknar. Vilket jag har gjort vid några tillfällen, ett av dem behövde jag gå på toa och just DÅ vaknade hon.....

Nu har vi pratat lite mer om det så jag hoppas på en förändring. Vilekt redan har kommit i dag då han ju inte är här och inte har med henne.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 800
Senast: Manji
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 410
Senast: Tassa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 760
Senast: Whoever
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 458
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp