Bukefalos 28 år!

"Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

FadeAway

Trådstartare
Vill inte sälja utan baka in blancolånet i bottenlånet.
Vi vet att man inte förbinder sig till något genom att värdera det men liksom är det "okej"?
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

Du får inget värderingsintyg på en kostnadsfri värdering. Och det vill banken ha för att lägga om lånen.
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

Om inte bankens egna/samarbets mäklare värderar objektet lika högt som den kostnadsfria värderingen som du vill använda så spelar det nog ändå ingen roll, de vill använda deras experter för att säkra sina lån.
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

De har inga egna eller samarbetpartners och har sagt att det går bra med "vilken som".
Kan det vara värt att vänta tills vi binder om lånen och då hoppas på att någon bank vill värdera det åt oss. Vi binder om 1/12.
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

Vill man vara lite ful så borde du kunna ta ut mäklare för en kostnadsfri värdering, säger de sedan ett belopp som "du gillar" så ber du att de skriver ett värderingsintyg. Kostar melllan 1000 - 3000kr.
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

När vi la om lånen på vår bostad skickade Swedbank ut en egen mäklare som värderade lägenheten. Han gav dessutom en mycket förmånlig värdering på lägenheten så vi fick ett bra lån. Sedan dess skickar samma mäklare ut värderingsstatus en gång i kvartalet eller sådär till oss och snacka om att Swedbank skjutit sig själva i foten, för nu upplyste mäklaren (Fastighetsbyrån) oss att värderingen var så hög på vår lägenhet att han tyckte att vi skulle bestämma tid med banken och lägga in det lilla som är kvar av topplånet in i det stora lånet.

Så nog går det att använda sig av en gratisvärdering. Bara att prata med banken så fixar de det.
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

När vi värderat om vår gamla lägenhet eller som nu huset har vi kontaktat mäklaren vi köpte av. Dessa har sedan kommit förbi och gjort en ny värdering. Har inte kostat oss något och banken har alltid godkänt intygen.
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

Jag har använt mig av kostnadsfri värdering för att ändra mitt lån så jag fick bort topplånet. Tror faktiskt inte ens jag visade upp pappret för min bankman? Kan minnas fel, men det var på Swedbank och en mäklare från "deras" mäklarbolag. Men mina uppgifter var som sagt muntliga, både angående vilken mäklare och värderingen.
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

Fråga på banken. Vi behövde inte värdera, vi berättade bara hur mycket vi hade renoverat för så sänkte bankkvinnan räntan på topplånet så den blev samma som bottenlånet.
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

Slänger in en fråga om det är okej.

Kostar det något att värdera upp sin bostad förutom värderingspappret?
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

Vi har nyligen haft en mäklare som värderat huset för just lånens skull. Det besked som vi fick angående kostnaden var att det är banktjänstemannen som handar lånet som bestämmer om det räcker med muntligt värde (gratis) eller om de kräver en skriftlig värdering (som jag förstod är lite mer genomarbetad).
Vår bankman krävde en skriftlig värdering, det kostar oss 1000 pga att vi hade Fastighetsbyrån som värderade och har våra lån i swedbank, normalpris tror jag var 3 500. inga andra kostnade tillkommer
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

Ska man höja sitt lån så kommer kostnad för pantbrev tillkomma. :)
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

Hur många % var det det kostade?

Har för mig 2% per tusenlapp? Så höjer man lånet tex. 300.000 kr så blir avgiften 6000 kr? Eller är jag ute och cyklar?
Har redan glömt hur det där funkade..
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

Jo det har jag för mig + en avgift på 375. Men man sparar ju in det rätt snabbt mot att ha ett blancolån. :)
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

Ja, det tjänar man massor på :)

Vi håller på att totalrenovera så ska värdera om så fort övervåningen är klar. Fick ett mail från våran mäklare i veckan att vårat hus redan stigit i värde sedan vi köpte det i våras utan att renoveringen är inräknad. Så hoppas på en bra höjning sen.
 
Sv: "Får" man använda kostnadsfri värdering för att höja sitt bolån?

Stämmer bra att det är 2% var till banken för att fixa med huslån för tre veckor sedan.

Men fick också nu en följdfråga, huset vi har köpt ska visst ha pantbrev i papper.... tänk om säljaren inte ha koll på det, vad händer då? Vill ju inte att någon annan ska kunna låna upp på vårt hus. Någon som varit med om det?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 663
Senast: Acto
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 963
Senast: lundsbo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 305
Senast: bollen__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 241
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp