Bukefalos 28 år!

Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du vill verkligen inte förstå? Det står ju klart och tydligt "Välj att slå upp tältet på tålig mark och inte i använd betesmark, jordbruk eller plantering. Tältplatsen får inte ligga nära boningshus."

Bara för att det inte är lagreglerat är det inte tillåtet.


Vad betyder det markerade ordet?
Jag tolkar det så att jag som individ har rätt att välja. En rekomendation med andra ord..så som jag hela tiden hävdat:D
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Att du ska ge fan i att slå upp tältet på använd betesmark, jordbruk eller plantering. Och tältplatsen får inte ligga nära boningshus.

Hupp nu kom den sura djurägaren fram:eek:

Sorry dina hotelser lönar föga så länge du inte kan backa upp dem med fakta och lagar;)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jaja, vi vet alla hur du tolkar texter, den enda du möjligen lyckas övertyga här är dig själv, även om det förmodligen är tveksamt det också.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du har livlig fantasi, till skitstövlar räknar jag folk som medvetet jävlas med andra så som du skriver att du gör. Det har med handlingar att göra och inte med debatter på internet.

Så nu vill du återgå till att diskutera markägares rätt att värna sin mark, inte det aktuella fallet med en djurägares rätt att stänga ute folk från hagarna.

Aj faan, pinibel situation, då jag djävlades fiktivt med en stallägare så försvarade du förtvivlat allemansrätten , nu då du återigen ska försvara hästfolk så angriper du lika förtvivlat allemansrätten.

Logik?
Ja Lobelialogik i allra högsta grad:banana::rofl::rofl:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jaja, vi vet alla hur du tolkar texter, den enda du möjligen lyckas övertyga här är dig själv, även om det förmodligen är tveksamt det också.

Men kan då inte förklara vad ordet "välj" i länstyrelsens text betyder, vore det en bestämmelse så borde det väl stått "du får inte" eller?;)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

I det här fallet berättar de HUR du ska välja, d v s var du INTE ska tälta. Jag förstår att skriven svenska kan vara lite svårt ibland, men just den meningen känns väl rätt enkel?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du kan givetvis välja att tolka en text hur du vill, om du anser att skrivningar som:

"Du har rätt att pasera hagar med betesdjur bara du inte stör och du stänger grinden efter dig" och "du bör inte tälta på betesmark utan välja annan plats" till att allemansrätten stödjer att du får sätta upp tält och elstaket i andras hagar får stå för dig. Du är förmodligen väldigt ensam i din tolkning dock.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

I det här fallet berättar de HUR du ska välja, d v s var du INTE ska tälta. Jag förstår att skriven svenska kan vara lite svårt ibland, men just den meningen känns väl rätt enkel?

Eftersom det (underförstått) står att du inte får tälta i en hage, så , på vilket lagparagraf stöder sig länstyrelsen och vilka prejudicerande fall finns det?

Jag har i flera år letat efter fällande dommar i samband med sossarnas allemansrätt och har egentligen bara hittat ett,nämligen "kanotföretaget"
Har du bättre koll då?
Skulle glädja mig mycket om det funnes sådana fall.

:D
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du kan givetvis välja att tolka en text hur du vill, om du anser att skrivningar som:

"Du har rätt att pasera hagar med betesdjur bara du inte stör och du stänger grinden efter dig" och "du bör inte tälta på betesmark utan välja annan plats" till att allemansrätten stödjer att du får sätta upp tält och elstaket i andras hagar får stå för dig. Du är förmodligen väldigt ensam i din tolkning dock.

Du har rätt att pasera hagar med betesdjur bara du inte stör och du stänger grinden efter dig, betyder att jag får gå in där, vistas där så länge inte min vistelse skadar djur eller hage.

Du bör inte tälta på betesmark utan välja annan plats, betyder att det är en rekomendation, som jag, den som gör bruk av allemansrätten avgör om jag vill följa, så länge jag inte skadar ngt så har jag alltså rätt att göra bruk av hagen oberoende om där finns djur eller ej.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Som sagt med god vilja kan man tolka saker precis enligt eget tycke och smak. Jag förstår dig dock, du tycks anse att allt du gör som inte leder till fällande dom är tillåtet. De flesta inser att det finns förseelser som inte är värt besväret att åtala men som ändå inte är tillåtna.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Som sagt med god vilja kan man tolka saker precis enligt eget tycke och smak. Jag förstår dig dock, du tycks anse att allt du gör som inte leder till fällande dom är tillåtet. De flesta inser att det finns förseelser som inte är värt besväret att åtala men som ändå inte är tillåtna.

du verkar inte förstå..jag vill faktiskt hitta prejudicerande fall. Ingen skulle vara gladare än jag om du lyckades plocka fram bevis på att jag har fel.
Jag är markägare och jag anser att påfundet "allemansrätt" har kört över markägare i 70 år nu. En uppstramning och skärpning av regelverket skulle kunna förhindra eller försvåra "slavhandeln" med bärplockare, kommersiell användning av annans egendom och inte hindra "normalt" bruk av allemansrätten dvs att till fots plocka bär o svamp, vistas i skog o mark.

Men varken jag eller de jurister jag vidtalat hittar ngr hållbara möjligheter att stoppa ofog i stil med det jag beskriver, att knalla omkring i en hage med djur.

Men du är knske så duktig att du kan?:cool:

Eller argumenterar du bara emot därför att den drabbade råkar vara hästägare?
Och du då samtidigt stöder hästägaren som snikar in sig hos grannen?

Skulle förklara en del av den ologiska argumentationen i så fall....
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Har du ens läst tråden? Jag vet inte hur många gånger det upprepats att man inte stämmer folk för småsaker i Sverige.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Har du ens läst tråden? Jag vet inte hur många gånger det upprepats att man inte stämmer folk för småsaker i Sverige.

Ja det är tråkigt att se att jag tyvär har rätt, att den sk allemansrätten ger folk rätt att gå in i och vistas i hagar vare sig det finns djur där eller ej.

Att de lagar och ;)rekomendationer som är skrivna är så luddigt skrivna att det inte finns en praktisk möjlighet att att stävja dessa företeelser.

Vi har inte diskuterat om man ska stämma för småsaker, diskussionen har gällt, har folk rätt att gå in till och interagera med djur i andras hagar och med andras djur.

Vad som framkommit här är ju att djurägaren har ingen rättslig möjlighet att stoppa detta så länge inte ngt skadas, och blir ngt skadat måste djurägaren* bevisa vem som är skyldig.

* eller djurägarens företrädare.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag håller mer på att be folk att tälta någon annan stans och om de inte flyttar sig be om handräckning från polisen.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Utan att ge mig in i debatten igen, här kommer ett till svar från "min älskade länsstyrelse"

De hänvisar till den här skriften: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Där det alltså står (som jag redan har skrivit en gång i tråden):
Har allmänheten tillgång till likvärdiga friluftsområden
– till exempel tillräckligt med andra
bra badplatser i närheten – är det tänkbart att genombrottet
inte medges. För att markägaren skall
tvingas att släppa fram allmänheten fordras i allmänhet
att friluftsintresset klart väger tyngre än
hans intresse.


Det vill säga - har allmänheten tillräckligt med likvärdig natur så får man stänga ute folk från att passera genom/uppehålla sig i hagar eller andra stängslade områden.

(nej, landsbygdsbo - det är fortfarande inte en lag och naturvårdsveket ingen lagförande instans - men det är ändå så reglerna ser ut. Jag kommer inte att kommentera det mer.)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Utan att ge mig in i debatten igen, här kommer ett till svar från "min älskade länsstyrelse"

De hänvisar till den här skriften: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Där det alltså står (som jag redan har skrivit en gång i tråden):
Har allmänheten tillgång till likvärdiga friluftsområden
– till exempel tillräckligt med andra
bra badplatser i närheten – är det tänkbart att genombrottet
inte medges. För att markägaren skall
tvingas att släppa fram allmänheten fordras i allmänhet
att friluftsintresset klart väger tyngre än
hans intresse.
Min vistelse i hagen skadar varken djur eller djurägarens intresse alltså...

Det vill säga - har allmänheten tillräckligt med likvärdig natur så får man stänga ute folk från att passera genom/uppehålla sig i hagar eller andra stängslade områden.

(nej, landsbygdsbo - det är fortfarande inte en lag och naturvårdsveket ingen lagförande instans - men det är ändå så reglerna ser ut. Jag kommer inte att kommentera det mer.)

Jag får hägna in och hålla djur trots att det försvårar tillträdet till badplatsen MEN och detär det viktiga i den här kråksången, Jag får inte, kan inte förbjuda dem att gå in i, passera eller vistas i hagen.

Jag får tom spärra mina enskillda vägar på ett sådant sätt att inte hästfolk kan använda dem, med ett enda villkor, fotgängare måste kunna passera. Och att det funkar visade sig väl i skåne där en markägare lade ut färistar på sina skogsvägar, till de lokala stallens stora förtret.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Be kan du ju göra, men du lär knappast få ngn eftersom de tältande inte bryter mot ngn lag.;)

Nu är vi där igen, bara för att man inte åtalar folk i normalfallet för att de tältar på fel plats så är det inte tillåtet att tälta över allt. Med det här resonemanget kan de lika gärna tälta på ditt vetefält, det står inget i lagen om att man inte får tälta där heller.

I båda fallen kan det tänkas att folk är i vägen och förstör/stör och då hjälper polisen till med avhysning även om det kan ta lite tid. Polisutredningen lär läggas ner dock.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 523
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 620
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Uppdateringstråd 29
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp