Bukefalos 28 år!

Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Nu är vi där igen, bara för att man inte åtalar folk i normalfallet för att de tältar på fel plats så är det inte tillåtet att tälta över allt. Med det här resonemanget kan de lika gärna tälta på ditt vetefält, det står inget i lagen om att man inte får tälta där heller.

I båda fallen kan det tänkas att folk är i vägen och förstör/stör och då hjälper polisen till med avhysning även om det kan ta lite tid. Polisutredningen lär läggas ner dock.

Jag bara konstarer vad som händer:
-Hallå
-Hel, är jag hos polisen
-Jo det stämmer,
-Jo jag skulle begära handräckning för att avhysa ett jäng som tältar på min mark!
-??
-ja, jo dom tältar i min hage och det vill jag inte, och de bryr sig inte om vad jag säger så nu får ni flytta på dem!
-Njae så enkelt är det nog inte, vi måste nog ha ett beslut innan vi kan göra det.........:rofl::rofl:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ja om man uttrycker sig som om man inte vill ha bort folk så lyckas man säkert inte.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag tycker att det är respektlöst mot både ägaren och hästen att klappa och mata utan tillåtelse, det ena är både korkat och farligt, hästen kan ju faktiskt bli sjuk eller värre:mad:

jag hade satt upp en skylt och tagit ett snack med människorna, är folk obildade får man utbilda dem, funkar inte det så har man i alla fall försökt:crazy:.

Personligen så klappar/mata jag aldrig djur/barn eller annat;) utan ägarens tillstånd hur söta och gulliga de än må vara:angel:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag tycker att det är respektlöst mot både ägaren och hästen att klappa och mata utan tillåtelse, det ena är både korkat och farligt, hästen kan ju faktiskt bli sjuk eller värre:mad:

jag hade satt upp en skylt och tagit ett snack med människorna, är folk obildade får man utbilda dem, funkar inte det så har man i alla fall försökt:crazy:.

Personligen så klappar/mata jag aldrig djur/barn eller annat;) utan ägarens tillstånd hur söta och gulliga de än må vara:angel:

Jag håller med dig, det är respektlöst, men så är ju allemansrätten utforman, utan hänsyn till djur/markägarna:grin:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du kan hövligt be dem att lämna hagen,men du kan inte tvinga dem

Nu var det frågan om vad man säger till polisen om man vill ha handräckning och få bort folk från sin mark och inte vad man säger till folket man vill ha bort. Nu är för all del du den enda jag känner till som skulle tvärvägrat och flytta om man ber snällt och förklarar varför.

Så här skulle det förmodligen låtit om du tältat och vägrat flytta.

-Hej, har jag kommit rätt nu? Jag skulle vilja anmäla olaga intrång och få hjälp att få bort folk från min hage. Det gäller min och mina hästars säkerhet.
-Ja du har kommit rätt vad gäller det.
-Det är en person som slagit upp sitt tält i min hage, han har dessutom satt upp ett elstängsel runt sitt tält. Vi som håller till i stallet upplever honom som mycket obehaglig och han har stängslat av en god bit av hagen och förutom att han är ivägen så är jag rädd för att han ska skada både folk och djur. Jag har visat honom på en trevlig tältplats ett par hundra meter bort men han envisas med att förstöra för oss. Hästarna är klart störda av hans närvaro. Med tanke på att han spanar på både småflickorna och hästarna misstänker jag att han kanske kommer och förgripa sig på dem och och tjejerna vågar inte hämta sina hästar. Kan ni komma och be honom flytta på sig? Och ta en anmälan?

---------

Kommer inte polisen så ringer jag till en eller ett par kvällstidningar och säger jag har en misstänkt djurskärare och pedofil i hagen som vägrar flytta sig. Jag fotograferar flitigt och troligen har polisen avhyst dig inom kort, ja kanske rent utav givit dig ett enkelrum över natten.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Allemansrätten tillåter knappast att man klappar o matar andras djur, var har du fått det ifrån?

I landsbygdsbos lagbok är allt tillåtet tills den dag man blir dömd för ofoget, så länge det är han som förstör för andra.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Oj,oj, oj säger jag bara efter att äntligen ha läst hela tråden.

Vad har hänt med sunt förnuft? Bara för att nu om allemansrätten tillåter dig att gå in i en hage med hästar och tälta där och slå upp staket med elagregat och grill och allt du vill, så tycker jag att din diskussion om att göra det bara för att ingen lag finns mot det är väldigt omoget, respektlöst och dessutom så visar du väldigt brist på sund förnuft. Jag tycker att alla dina argumenter för det är ren idioti.

Visst kanske lagen tillåter dig att göra det, men är du verkligen så korkad och skulle göra dig allt besvär som du skriver bara för att jäklas med folk för att du FÅR göra det? Get a life.

Skulle du göra det i min hage så skulle jag absolut polisanmäla dig om det inte räckte att säga till dig. Och det av den anledningen att DU faktiskt skulle störa hästarna. Jag har fått till mig en unghäst som är rädd för precis ALLT och springer iväg så fort det kommer en främmande människa inom 5 meter från honom. Och han skulle verkligen bli orolig och springa omkring och kanske t o m försöka springa genom staketet om någon kom och slog upp ett tält i hans hage.
Nej, använd lite mer sunt förnuft istället och skaffa ett liv i stället för att försöka göra allt för att jäklas med folk bara för att man FÅR göra det.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Allemansrätten tillåter knappast att man klappar o matar andras djur, var har du fått det ifrån?

Du får gå in i och du får vistas i en hage där det befinner sig djur.
Om djuren kommer fram till dig får du, eller, det finns nog ingenting som förbjudar att. så länge du inte skadar djuren. På samma sätt funkar det om du repar gräs i hagen och bjuder på, det finns ju redan tillgängligt sas.

Problemen börjar när djuren tar skada, och hur du ska få ut eventuell ersättning för detta.

Det är faan så svårt att bevisa.....
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Oj,oj, oj säger jag bara efter att äntligen ha läst hela tråden.

Vad har hänt med sunt förnuft? Bara för att nu om allemansrätten tillåter dig att gå in i en hage med hästar och tälta där och slå upp staket med elagregat och grill och allt du vill, så tycker jag att din diskussion om att göra det bara för att ingen lag finns mot det är väldigt omoget, respektlöst och dessutom så visar du väldigt brist på sund förnuft. Jag tycker att alla dina argumenter för det är ren idioti.

Visst kanske lagen tillåter dig att göra det, men är du verkligen så korkad och skulle göra dig allt besvär som du skriver bara för att jäklas med folk för att du FÅR göra det? Get a life.

Skulle du göra det i min hage så skulle jag absolut polisanmäla dig om det inte räckte att säga till dig. Och det av den anledningen att DU faktiskt skulle störa hästarna. Jag har fått till mig en unghäst som är rädd för precis ALLT och springer iväg så fort det kommer en främmande människa inom 5 meter från honom. Och han skulle verkligen bli orolig och springa omkring och kanske t o m försöka springa genom staketet om någon kom och slog upp ett tält i hans hage.
Nej, använd lite mer sunt förnuft istället och skaffa ett liv i stället för att försöka göra allt för att jäklas med folk bara för att man FÅR göra det.

Om jag finge bestämma så skulle djurägaren/markägaren ha rätt att förbjuda ngn att beträda en hage där det finns djur, så du slår in en öppen dörr. Vad jag visar på är hur hänsynslöst allemansrätten slår mot djur/markägare.

Det är därför jag enser att vi bör revidera lagstiftningen, skärpa upp den vad det gäller den "urgamla"(ca 70 år ) allemansrätten
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Vi har liksom förstått det. Du får väl hoppas på att de otäcka sossarna förlorar makten och vi får en borgerlig regering, kanske till och med en centerpartistisk statsminister? :devil:

Att ta ut sin frustration genom anonymt tjafs på en hästsajt förstår jag inte vitsen med, men alla behöver ju en hobby. Du har aldrig funderat på att börja sticka? Hemstickade yllesockor i stövlarna är inte helt fel.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Klockrent.. :bow:

Vill man verkligen få bort folk som stör eller förstör så tror inte jag att det är något problem i verkligheten..
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

LBB verkar ha missat det. :angel:

Inte bara det, undrar om LBB inte missar "meningen med livet" i stort. ;)


Jag ska berätta en liten historia om ett gäng cyklande holländska turister som tänkte slå läger i kanten på kobetet på förra stället. Just som dom skulle börja sätta upp tältet såg dom kossorna, cyklade ner till mitt ställe och frågade om lämplig tältplats istället för hagen. Jag tankade gräsklipparen, gav dom andra två varsin kratta och sa "varsågod" och pekade på min vildvuxna gräsmatta, sen tände jag grillen. Dom blev kvar i 3 dar och på hemvägen tältade dom 2 dar på gräsmattan och året efter återkom en av dom med ett kompisgäng och vi hade skitkul tillsammans.

Vad jag ville säga med detta, ja, det är skitfarligt att upplåta mark till campare för man riskerar att få nya vänner och att ha roligt och sånt går ju inte för sig. :cool:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ingen vettig människa vill slå upp ett tält bland djuren om de kan undvika så hela frågeställningen är absurd, gör man det så är det av misstag. Jag har tältat mycket ute i naturen (eller mest vindskydd) men aldrig i hagar som används, det är liksom inte aktuellt.

Stackars dig, fick du nya vänner? Sånt kan väl inte gå för sig.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det är ungefär lika tillåtet som att mata din bil med socker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 523
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 620
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp