Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

jag är själv en c person. Senast nu i helgen så fick jag höra av min mor att ja hon hoppades att dessa arga utbrott skulle utmynna i något positivt då han blev större...öööhhh....ja jag vet inte riktigt vad hon menade men får höra att dom tror att det är något fel på sonen bara för att han beter sig på detta vis, det tror definitivt inte jag! jag tror bara att han har en mycket stark vilja och sin mors temperament!
*suck* ibland är det skönt att mor och farföräldrarna bor en bit härifrån......

madde
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Tänk om fler verkligen vågade uppfostra barnen även på andra ställen än hemma?
Det var en familj som var in i matbutiken där jag jobbar igår, det var mamma, pappa(?) och två söner och båda barnen vill ha godis. den äldste sonen blev inte nöjd med godiset han fick tilldelat och kastade ifrån sig påsen och sparkade surt på det när det låg på golvet. pappan utbrister högt och argt (till mamman) att -vad faaan är det med ungj*vlarna idag?! det var det värsta jag hört på ett bra tag.. säga sånna grejer inför barnen (och alla runtomking) det hade sett himla mkt bättre ut om dom tagit tag i barnen och dragit ut med dom än säga sådär, som om det var mammans fel eller nåt. men som sagt.. det verkar vara få föräldrar som 'vågar säga till sina egna barn när dom är ute bland folk.. ser allt för mkt av det... ofta 'sirentjut' i butiken för att ungarna vet att om dom gapar tillräckligt så får dom vad dom vill bara för att dom ska hålla tyst.. och den där sonen då.. han fick välja annat godis...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Jag har inga barn men jag tycker du gjorde absolut rätt. Du ska ju inte behöva bli en annan person för att du inte är hemma, om det är en sån situation att du skulle sagt till om du hade varit hemma.
Jag tycker man ser det där ofta och jag brukar med ett ironiskt leende tänka "jaa, barn är underbara"..... *s*
Sambons grabb är 12 år nu och snudd på vuxen, men jag har skällt ut honom inför folk när han gjort nåt, jag bryr mig inte...
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Nej, man får inte vara arg på sina barn ute bland folk. Det är verkligen oschysst att utsätta dem för risken att förlora ansiktet inför andra.
Om din son nu reagerar så starkt på att du förbjuder honom att göra vissa saker, ex springa runt, var då lite pedagogisk och säg något annat. Be honom om hjälp med något eller likn så att han kommer på andra tankar än att springa runt. Ingen idé att provocera fram en situation som du veta tt han inte kan handskas med. Var smart!
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Men snälla du. Anledningen att man inte ska "ta" i barn för att tillrättavisa dem är för att det i sådana situationer är _så_ lätt att gå över gränsen. Man blir ju skärrad när ens barn beter sig "illa" och då gäller det att man verkligen behärskar sig. Som vuxen får man inte bära hand på barn, thats it.
Risken är att ju mer man "tar" i barn i uppretade situationer ju större är risken att man till slut "flätar till" ungen. Så "ta" aldrig i barn i uppfostrande syfte.
Dessutom så ska man respektera barn på samma sätt som man respekterar vuxna och dem "tar" man ju i regel inte i på detta sätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Varför skäller du på din sambos son?
Hans uppfostran är väl knappast din sak?
Hade det varit min son du skällt på hade du fått en sådan omgång att du inte hade stått på flera dagar...
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Med "ta i" menar jag att man måste få hålla i ett skrikande, sprattlande barn. Med "ta i" menar jag att man måste få ta ett barn i armen och leda/lyfta bort dem från en situation de inte kan hantera. Inte slå, inte ta hårt. Bara ta i, för att markera. Kanske för att skydda det sprattlande barnet från att skada sig själv eller någon annan.

Och jo, jag tar i vuxna. Om jag pratar med någon som inte tycks förstå, kan jag lägga händerna på dennes armar för att få en "kontakt" annan än ögonkontakten. Jag kramar/vidrör även människor för att visa att jag tycker om dem, liksom jag kommer att krama mitt barn.
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Under AnnaKarinAs hem antar jag att man lyder under hennes regler, således ser jag inga fel i att hon skäller på sin sambos son. Även om det inte är hennes biologiska son, har hon ändå en föräldraroll.
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Daydream skrev:
Varför skäller du på din sambos son?
Hans uppfostran är väl knappast din sak?
Hade det varit min son du skällt på hade du fått en sådan omgång att du inte hade stått på flera dagar...

Om min sambos son är ute med mig har JAG ansvaret för honom, och då ska JAG se till att han tex. inte blir överkörd av en bil, vilket var väldigt nära att hända. Det är väl klart att hans uppfostran också är min sak, ska jag bo med honom halva min tid och inte bry mig om honom? Hur kan man inte tycka om nån man bor med? Det är ju därför jag säger till honom, (när det BEHÖVS, är inte mycket för att gnälla o gnata i onödan!) för att jag bryr mig och tycker om honom!

Hade jag barn med en annan och Lasse inte brydde sig, då skulle jag tycka att han var oengagerad. Och min sambo är glad att jag "är med" så mycket som jag är, och barnet i fråga verkar inte heller ogilla mig speciellt mycket.
Har jag nån gång gjort bort honom för folk (vilket han inte har sagt att jag har iaf) så är jag väl inte så ryggradslös så jag inte kan be om ursäkt heller.
Vill du ta 100% ansvar JÄMT för dina barn är det din sak, jag skulle blivit glad för att nån ville bry sig. (fast nu har jag ju inga barn så jag kanske inte ska säga nåt. Mycket kan förändras).
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Håller med. Vad gräsligt att leva ihop med någon som skiter i ens barn eller vägra få ens sambo delaktig i sina barn. tala om att inte skapa en familj i så fall...
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Kanske är det så att många av oss bukefalister har större förståelse för uppfostran och vikten av att vara konsekvent för att vi tränat på våra hästar och hundar innan vi fått barn? Även om det inte är riktigt samma sak...
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

men det verkar ju inte klokt?
Bor man ihop, så tar man även rollen som "extra förälder" med allt vad det innebär!
Fick själv en styvmamma när jag var 7år - att jag skulle lyda henne är ju självklart
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

häromveckan slet jag jag tag i en okänd unge...
Jag stod i brunnskparken i gbg och två mammor står och pratar och har noll koll på sina barn... det kommer en spårvagn som plingar, då ser jag att ungen står precis nedanför trottoarkanten, ungens morsa säger till den att komma, men ungen hör inte - jag står alltså flra steg bakom morsan - då kan jag liksom inte hålla mig längre utan går fram och sliter upp ungen och knuffar den intill mamman.
VIsst det kanske inte är pedagosikt - men det är liksom inte läge att resonera när en spårvagn är på väg att köra över den!
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Å så jag känner igen i det du skriver. Dessa trots fasoner kan få en att verkligen tvivla på sin föräldraroll.

Jag tycker att man ska ta tag i alla situationer där de uppkommer och strunta i folks blickar. De flesta förstår nog att man är så illa tvungen att hålla i ibland.
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Ett lysande exempel!
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Daydream skrev:
Nej, man får inte vara arg på sina barn ute bland folk. Det är verkligen oschysst att utsätta dem för risken att förlora ansiktet inför andra.

Vem har sagt arg? Hålla fast och lugnt lugna ned ett hysteriskt trotsande barn handlade det om.

Jag tycker samma gränser måste gälla konsekvent.

Annars får man en sån unge som min tävlingsvalack - han VET att jag inte tar en konflikt just på tävlingsbanan så då maskar han med flit där.

Man kan inte "avleda" in absurdum, då lär man barnet att ute bland folk är mamma så rädd att man kan gå i land med sånt man inte skulle fått göra annars.
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Jag kan inte låta bli att undra om Daydream har egna barn...

Mitt bidrag till privat fast offentlig utskällning.
Jag sitter på dass hemma - fönstret öppet ut mot lilla grusvägen.
Sonen kommer och tjatar för 59e gången om något jag måste göra NU - DIREKT.
Jag får tokspelet och VRÅLAR om att jag är allas jävla slav och jag vill sitta på toa ifred och att han kan få bo ute i stallet om han inte slutar tjata.

När jag hämtar andan hör jag en familj på promenad utanför..........

Sonens reaktion var att fråga när jag var färdig på toa.....
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

att vara pedagogisk går ej i denna situation, han är som jag skrev i ursprungsinlägget ej kontaktbar mitt i sitt utbrott.
Vad är det för provocerande med att be honom hålla min hand medans vi går över vägen och en trafikerad parkering fram till vår bil?
Dessa utbrott kommer helt oanmälda, de är inget jag önskar att få uppleva alltså är de heller inget jag 'provocerar' fram!
Det enda taget jag tar i sonen vid dessa tillfällen är just en stor fast kram, som håller bara så att han inte kan springa iväg eller slå mig. Jag har hemma även testat att då han ber mig släppa honom vilket han verkligen vrålar med guttural röst verkligen släppa honom, då blir han helt vilsen, utbrottet fortsätter längre. Då utbrotten är slut och han 'kommer tillbaks ' igen och 'upptäcker ' att jag finns där , inte arg utan bara kramandes just honom så kryper han djupare in i famnen och blir 'liten' igen jag tror nog att det är bättre att projicera all sin kärlek i denna omfamning och ta att den till en början inte alls är välkommen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 246
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 435
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 057
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp