Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

scubadiver

idag har det varit en sådan där dag som man bara vill sudda bort....Det har varit småtjafs och gnäll till och från hela tiden känns det som. Har inte sonen snart 4 år varit sur och tvär så har det varit dottern drygt 2 år. Nåväl, vi blev ganska så sams och överrens på eftermiddagen och vi gav oss av till den teater med Pettson och Findus som vi planerat. Den förflöt alldeles utmärkt barnen hade roligt och vi var på ett strålande humör då vi gick till bilen, ända tills jag lugnt och stilla sa till sonen att nej han fick inte springa runt själv på parkeringen, vid vägen där trafiken var ganska intensiv. Då blev det så där som det blev för länge sedan i hans värsta trotsperioder, att man inte får kontakt med honom han blir bara såååå arg och helt tom i blicken vrålar och kråmar sig och ska bara loss, jag håller honom i ett lugnt och fats grepp, och försöker få kontakt igen. Han vrålar att det gör ont men det kan det ju aldrig göra! jag håller ju bara så att han inte ska springa iväg rätt ut i trafiken inte så att det gör ont. Jag håller i en stor 'kram' som han inte vill ha....det gör så onte att se honom så här, jag känner mig som världens sämsta mamma som är elak mot honom, folk tittade ju förstås och jag vet inte var jag orättvis mot honom? jag kunde ju helt sonika burit honom tll bilen och åkte hem, men han sparkade och slog vilt omkring sig ( vilket inte alls är likt denna lilla kille utom vid just dessa utbrott) jag vet att mitt humör inte alltid är det bästa och att tålamodet tryter många gånger men denna ång var jag verkligen lugn och sansad och känner nu bara en stor tomhet inom mig och känner mig bara usel....
jag riktigt kunde känna hur folk tänkte att vi skulle åka hem och bråka där istället, kanske hade det varit det rätta?
Tack för att nån orkade läsa....
madde
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Jag har varit i likande situationer som dig, då med hundar i ungdomstrotsperiorded

Alla vill ha lydiga hundar - men ingen vill se dem upfostras...
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Tycker att du gjorde helt rätt... Alla är så rädda för att se sina barn arga eller ledsna. Ett barn måste få vara ledsen och arg, det är ju vi med men då förstår alla oss. Ett bra exempel på ngt som funkar var vår ex. lärare, ca 25 år. Han hade passat nån släkting eller ngt och de hade varit i en leksaksaffär. Ungen hade blivit vansinnig för att han inte fick X och lagt sig på golvet och skrikit. Då gjorde killen samma sak och ungen blev jättepaff och slutade direkt :D. Menar inte att du skulle börjat skrika att du hade ont, men det är inte så farligt om barnen blir arga ;)
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Så där gör jag hela tiden, annars skulle min vilda 4-åring varit död typ hundra ggr om. Jag skiter fullkomligt i vad folk tycker! Slåss han och det inte hjälper med "kramar" (jag har av någon anledning :angel: en otroligt stark och envis unge) har jag lagt ned honom som en uppstudsig hund (han är likställd med maremma-valp att tämja) på marken och hållit honom där tills han lugnat sig.

Det börjar förresten lugna sig, om det kan vara någon tröst :D
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Jag har fått göra så bland folk, bl.a genom ett köpcentrum, uppför rulltrappa, ut på parkeringen och sen baxa in ungen i bilen. Dessutom med Nathalie på ryggen (fast tur var det väl att hon "satt fast" där). Ute på parkeringen kom det 3 karlar som frågade om jag behövde hjälp när galna ungen försökte slå sig loss, och bara att de överhuvudtaget kom fram och pratade gjorde att jag fick tillräckligt långt "break" från hysterin så jag hann knäppa fast bältet på ålen. Jag tackade för hjälpen och de vandrade glatt vidare. De såg ut som pappor som varit med förr och kände sig lite nostalgiskt lättade att det inte var de som var i situationen...

Men är det nån som reagerar på något sådant som du gjorde så var det säkert såna som själv inte har barn.
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Jag känner igen mig från när mina barn var små, vissa dagar kändes som att allt gick fel...Kan glädja dig med att det blir ännu värre när du får tonåringar :eek:, skoja bara ;) . Men att sätta gränser och vara boxboll eller bollplank ingår i att vara förälder, så det är bara att gå upp och pussa på underverket när det somnat och ta nya tag imorgon.
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Får din pojke ett spel offentligt kan du dela upp omgivningen i tre grupper:

a) De som tycker att du behandlar honom för hårt och går hem och berättar att de blivit vittne till barnmisshandel

b) de som tycker att du behandlar för honom för snällt och stirrar hårt på dig för att visa att de minsann inte vill bli störda av barnskrik

c) de som tänker "gud så skönt att det inte är min unge, stackars mamma" för att de faktiskt inser att hans spel i första hand är DITT problem, inte deras.

Tänk bara på grupp c, så länge a och b finns kan du ändå aldrig vara omgivningen till lags ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

haha så gjorde min styvfar också med min styvbror.
Slutade med att sonen då lugnt reste sig upp knackade A på axeln och sa att nu går vi. Han tyckte det var jättepinsamt att pappa gjorde likadant :D
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Du gjorde rätt.

Tycker det är så dumt att man nuförtiden inte får TA i sina barn utan att bli anklagad för misshandel. Man kan inte resonera med ett rosenrasande barn.
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Det låter som du gjorde helt rätt.

Jag såg en liknande situation på Åhléns för ett tag sen. Pojken skrek som ett djur, lade sig och ålade på golvet, grät och höll på men mamman bara höll mjukt men fast fast honom lugnt och sa bara "nej du får inte den skivan". Samtidigt satt lillasyster i barnvagnen och blev lite otålig, men höll sig lugn. Mamman såg naturligtvis ut att vilja sjunka genom jorden, men min enda tanke var att hon hanterade det så otroligt bra. Alla vet ju att barn kan vara hopplösa ibland och jag beundrade mamman över hur sansad hon var och att hon inte föll för trycket att köpa skivan till pojken, något jag tror tyvärr många föräldrar tillslut hade gjort.
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Min åsikt om barnuppfostran bland folk är att, om man låter bli med det, så lär sig barnet det ganska fort och passar liksom på att göra en massa hyss då för att dom vet att föräldrarna törs inte säga ifrån.

Av just den anledningen uppfostrar jag mina barn likadant hemma som när jag är bland folk....
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

tack alla ni som skrivit era åsikter! låter ju som om jag inte är helt ute och cyklar i alla fall. Jag har också uppfattningen att jag måste uppfostra barnen vare sig det är offentligt eller hemmavid. Den åsikten delas diock inte av alla....då tänker jag på mina och Jonas föräldrar, man ska tydligen inte visa offentligt att man har ett 'olydigt' barn! hur nu det ska gå till jämt förstår jag bara inte! Och är de här på besök så har jag även då fått spunk på barnen ibland och verkligen sagt ifrån, på exakt samma sätt som om vi vore själva.....det får man iiiinte göra....Jag får bara höra hur normala barn vi har och att jag överreagerar! Jag ska inte dra upp alla sådana små händelser här utan jag tackar er bara för ertat stöd och för att ni finns där, det känns så mycket bättre bara det att någon lyssnar/läser.
madde
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Svara då att ni HAR normala barn just för att du alltid sätter NORMALA gränser och är konsekvent med det :smirk:
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

SJÄLVKLART ska du kunna bli arg och uppfostra barnet på det sätt som behövs just då, även när du är ute bland folk!! Hur ska du annars få barnet att förstå att man ska uppföra sig då också?
Barn är inte dumma! De lär sig snabbt om det finns situationer då mamma inte säjer ifrån ordentligt utan de får sin vilja igenom. Får de alltid sin vilja igenom när du är ute bland folk så blir de snart outhärdliga, för DIG...
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Jag som inte har barn, blir absolut inte upprörd när jag ser sånt som du beskriver. Tycker det är BRA gjort av föräldrar att ha gränser och vara konsekventa, även offentligt, mina sympatier ligger med föräldern. Att ta tag i sitt barn är inte misshandel.
Blir mer irriterad på mähän som låter ungarna köra med dem. De barnen brukar bli en större plåga för omgivningen.
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Håller med till fullo. Det är värre med flata föräldrar, barn vill ha och behöver gränser, de ska inte styra familjen.
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Jag tycker absolut man ska behandla sina barn likadant borta som hemma. Hur ska man annars kunna vara konsekvent och tydlig?

Jag var en såndär jobbig unge som testade gränser precis hela tiden. Pappa kunde lätt lyfta upp mig och bära iväg mig även om jag ålande och skrek. Mamma la sig ner och skrek och sparkade på ICA, och det tog nog inte många gånger innan jag slutade yla över tablettaskar... :o
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Har en liten dotter (också snart 4..) hon gör precis så där att hon tokvråååålar, gråter hysteriskt :crazy: om hon inte får som hon vill.

Jag gör som du och det är jag stolt över. Jag håller med om att det värsta som finns är slappa och mesiga föräldrar som tappat ledarskapet.

Samtidigt blir jag lite stolt över min dotter också - ingen kommer att trampa på henne och den viljan kommer hon att ha nytta av när hon ska bilda sitt eget liv en dag. Det blir drag i den bruden! :D

Nä - skit i vad folk tycker. Det är ju självklart att du måste hindra din son från att försätta sig i livsfara på ett eller annat sätt.

Var stolt över att du rakryggat vågar visa vägen för din son oavsett vad omgivningen tycker!!!
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

mandalaki skrev:
Får din pojke ett spel offentligt kan du dela upp omgivningen i tre grupper:

a) De som tycker att du behandlar honom för hårt och går hem och berättar att de blivit vittne till barnmisshandel

b) de som tycker att du behandlar för honom för snällt och stirrar hårt på dig för att visa att de minsann inte vill bli störda av barnskrik

c) de som tänker "gud så skönt att det inte är min unge, stackars mamma" för att de faktiskt inser att hans spel i första hand är DITT problem, inte deras.

Tänk bara på grupp c, så länge a och b finns kan du ändå aldrig vara omgivningen till lags ;)

C-typen är jag! Och jag som alltid har haft dåligt samvete för det...
 
Sv: Får man vara arg på sitt barn när man vistas bland folk?

Äh, det är jag med. Har inte det minsta dåligt samvete. Jag är hellre c än a eller b :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 244
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 432
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 053
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp