Bukefalos 28 år!

Får MVC göra lite hur som helst?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Är gravid igen efter ett uteblivet missfall (MA)i vintras. Gick förra gången till RUL i v 20 utan att något visade på att nåt skulle vara fel. Men något har hänt nån gång i v 15-17 gissade dom.
Det lovades att vid nästa graviditet skulle jag få några UL fram till v 20 för att slippa vara orolig.
Men icke då! Fick själv boka ett tidigt UL på kvinnokliniken i v 8 för så tidigt gjorde minsann inte MVC på någon.
Fick sedan inskrivning i september då jag kommer vara i v 15, alltså precis i början av intervallet då något gick fel sist. Ringde idag för att bekräfta att det blir ett UL då eller ännu hellre kunna boka in ett nån vecka senare. Men neeej inte då!
Jag fick minsann vänta till det var dags för RUL i tidigast v 18. Eftersom min inskrivning var så sent hoppades tanten i luren att kag förstod att även RUL skulle bli sent :grin:

Så jag ska bara gå och vara orolig alltså? Fast det lovades så fint att jag såklart skulle få flera UL fram till v 20.
Kan MVC bara göra lite som dom vill? Kan man kontakta någon myndighet som åtminstone kan ta dom i kragen lite och påminna om att dom faktiskt finns till för sina patienter och inte tvärtom?
Litar inte på dom alls och känner mig inte trygg överhuvudtaget... :(
 
Tråkigt med tomma löften, speciellt i ditt fall. :(

Hos oss har MVC inget att säga till om gällande UL, de har inte ens några apparater till varken UL eller CTG. De har bara en doppler och en blodtrycksmätare. Hos oss fungerar det som så att MVC bokar UL i en annan kommun, och de har rätt att säga nej vid bokning om det inte anses vara nödvändigt.

Kan du boka privat?
 
UL görs på MVC här. Dom har alla möjligheter till det förutom då att det säkerligen är högt patienttryck.
Men då ska dom inte lova saker heller.

Går till en privat gynekolog annars och han gör VUL fram till v 12 men har inte utrustning för att göra senare i graviditeten och sysslar heller inte med mödravård.

Jag vågar inte vara glad eller på något vis engagera mig känslomässigt i denna graviditet. Vågar knappt hoppas ens....
 
Är gravid igen efter ett uteblivet missfall (MA)i vintras. Gick förra gången till RUL i v 20 utan att något visade på att nåt skulle vara fel. Men något har hänt nån gång i v 15-17 gissade dom.
Det lovades att vid nästa graviditet skulle jag få några UL fram till v 20 för att slippa vara orolig.
Men icke då! Fick själv boka ett tidigt UL på kvinnokliniken i v 8 för så tidigt gjorde minsann inte MVC på någon.
Fick sedan inskrivning i september då jag kommer vara i v 15, alltså precis i början av intervallet då något gick fel sist. Ringde idag för att bekräfta att det blir ett UL då eller ännu hellre kunna boka in ett nån vecka senare. Men neeej inte då!
Jag fick minsann vänta till det var dags för RUL i tidigast v 18. Eftersom min inskrivning var så sent hoppades tanten i luren att kag förstod att även RUL skulle bli sent :grin:

Så jag ska bara gå och vara orolig alltså? Fast det lovades så fint att jag såklart skulle få flera UL fram till v 20.
Kan MVC bara göra lite som dom vill? Kan man kontakta någon myndighet som åtminstone kan ta dom i kragen lite och påminna om att dom faktiskt finns till för sina patienter och inte tvärtom?
Litar inte på dom alls och känner mig inte trygg överhuvudtaget... :(

Jag gick till en privat läkare för att göra första ultraljudet i vecka 8 (eftersom jag hade fått missfall tidigare) det kostade inte dyrare än de 100-150 kr ett besök brukar kosta. Så om de är irriterande benhårda, gå runt?
 
Jag gick till en privat läkare för att göra första ultraljudet i vecka 8 (eftersom jag hade fått missfall tidigare) det kostade inte dyrare än de 100-150 kr ett besök brukar kosta. Så om de är irriterande benhårda, gå runt?

Jo gått runt har jag ju iom min privata gynekolog men nu kan han inte hjälpa mig mer med just graviditeten då han inte har mödravård så att säga.
Han är också den enda privata gynekologen här och vi har bara ett MVC.
Och dom är inte benhårda utan heöt nonchalanta, man känner sig besvärlig för minsta lilla fråga och blir så gott som överkörd om man har en egen tanke om något, så kan dom ju inte få hålla på?
 
Jo gått runt har jag ju iom min privata gynekolog men nu kan han inte hjälpa mig mer med just graviditeten då han inte har mödravård så att säga.
Han är också den enda privata gynekologen här och vi har bara ett MVC.
Och dom är inte benhårda utan heöt nonchalanta, man känner sig besvärlig för minsta lilla fråga och blir så gott som överkörd om man har en egen tanke om något, så kan dom ju inte få hålla på?

Gud så tråkigt! Det finns ingen annan MVC du kan byta till?
 
Jo gått runt har jag ju iom min privata gynekolog men nu kan han inte hjälpa mig mer med just graviditeten då han inte har mödravård så att säga.
Han är också den enda privata gynekologen här och vi har bara ett MVC.
Och dom är inte benhårda utan heöt nonchalanta, man känner sig besvärlig för minsta lilla fråga och blir så gott som överkörd om man har en egen tanke om något, så kan dom ju inte få hålla på?

Säg åt MVC att du är jätteorolig och ledsen, att du upplever dem som väldigt nonchalanta och att du faktiskt har blivit lovad UL. Fråga varför de inte håller det dom har lovat och om dom tycker att det är lämpligt att du går omkring och mår dåligt och är orolig. Säg även att du vill att de ska skriva i din journal att de har nekat dig UL. Jag har varit med om ett liknande bemötande, men jag gav mig inte och fick till slut som jag ville. Tyvärr så är det ju ofta så inom vården; man måste "slåss" för sin rätt. Lycka till!
 
Jo gått runt har jag ju iom min privata gynekolog men nu kan han inte hjälpa mig mer med just graviditeten då han inte har mödravård så att säga.
Han är också den enda privata gynekologen här och vi har bara ett MVC.
Och dom är inte benhårda utan heöt nonchalanta, man känner sig besvärlig för minsta lilla fråga och blir så gott som överkörd om man har en egen tanke om något, så kan dom ju inte få hålla på?
Nej det låter otrevligt och som att du borde klaga. För andras skull om inte annat. Nonchalant är ju annat än paragrafryttare. Dessutom har de lovat. Tänkte om de var i övrigt ok och man inte ville bråka.

Om andra MVC hade hört att våra var lite dryga och oförstående inför jobbsituationer (du kan väl Inte pendla med barn :nailbiting:) så jag hittade privat MVC.
 
Mitt i allt som strular ska man ha lite tur! :up:
Ringde idag, beredd på att slåss med näbbar och klor. Förklarar varför jag ringer och vad som sagts tidigare.
Och människan i andra änden luren svarar bara att "-visst kan jag hjälpa dig!"
Och då blev jag så lättad att tårarna sprutade :laugh::o

Hon kunde inte erbjuda ultraljud men föreslog istället att hon kunde boka in några besök bara för att lyssna efter hjärtljud. Och det räcker ju hur bra som helst för mig, jag vill ju bara veta att krabaten lever! (tänk om de första 3 jag pratade med hade kommit på tanken att erbjuda det istället, då hade det inte behövts en massa tjafs)

Hon fortsatte sedan med att förklara att det finns ett "basprogram" men att det ju också måste gå att anpassa efter patienten och de personliga erfarenheterna. Och hon förstod absolut mitt behov av att få kolla då och då.
Och jag kommer ha hennesom "min" BM,underbart! :love:
 
Skönt att du fick tag på rätt bm för dig!!

Har själv egen dålig erfarenhet av mvc vid MA, som upptäcktes vid KUB ultraljudet i v 13 - inget hjärta slog, fostret dött i v 8. Jag bröt inte ihop där och då utan var nog rätt chockad egentligen. Fick tid samma em för nytt ul hos läkare för säker diagnos ( otroligt osympatisk utländsk läkare som mer eller mindre kommenderade mig upp i gungstolen, körde upp ett ultraljudspinnen och konstaterade "det är död, du ka gå ner") och det stämde så fick några piller med hem för medicinsk abort dagen efter. Inget erbjudande om att prata med någon om det som hänt, vilket jag tycker borde vara standard i ett sånt här läge. Jag hade ju inte några symptom på missfallet utan kom glad och förväntansfull för att få se bebisen på ul!
Sedan när jag blev gravid igen och var på mvc för ny inskrivning fick jag kastat i ansiktet " och ni har ett barn sen tidigare, ser jag här" eh, nej, det slutade i missfall, tack för det. Det hände dessutom ännu en gång när jag fick en ny bm då den första slutade. Hur svårt kan det vara att göra journalsystemet så det syns tydligt om tidigare graviditet inte gett ett levande barn...
Nog om det... Är gravid igen nu och har kub ul om två veckor, är jättenevös över att det ska visa ett ma igen. Fy...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 542
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 198
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags fick jag något smärre bryt. Min hjärna gick in i superstressläge och det bara snurrade i skallen av alla saker jag är uppbokad...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 141
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Erfarenhet av Opel Mokka
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp