Får pappan också vara föräldraledig innan barnet fötts?

Freyja_bus

Trådstartare
Jag tror att jag blir tokig på försäkringskassan och alla medarbetare där som inte verkar veta vad som gäller! Jag vet inte om ni minns min tråd om hur jag skulle skydda min sgi när jag jobbar på sommarvik under juli och min man är föräldreldig? Hur som så fick jag då tillslut svaret via telefon att det var ok att börja ta ut obetald föräldreldighet på barn nr två 60 dagar innan Bf och ändå jobba, så att jag slapp tänka på att skydda sgi:n (dvs, jag kan ta ut hur många/hur få dagar jag vill bara jag inte tar ut en dag som jag jobbar på). När jag sedan dubbelkollade via mail och chatt, fick jag olika svar varje gång. Det senaste är att min sgi inte är skyddad förän nästa barn i fött, så jag måste täcka upp 5 dagar/vecka oavsett vilket barn jag tar ut föräldraledighet på, och då förloras ju hela poängen med att ta ut på den ofödda.

Eftersom jag inte jobbar heltid i juli utan enbart 3 pass/vecka, och måste täcka upp till 47 timmar per vecka för att skydda min sgi, blir det ju en jäkla massa dagar jag måste ta ut i vilket fall. Tar jag dessutom ut på nr två så är det ju sgi dagar, varför jag hellre skulle vilja blanda med lägstanivå dagar på My. Min fråga är därför; kan pappan också börja ta ut föräldradagar på nr två 60 dagar innan så att jag kan ta dagar på My i stället? Hans dagar är ju ändå sgi dagar i vilket fall... Är ni med på vad jag menar? Men jag antar att det där hänger ihop med graviditetskrämpor och annat och att pappan därför inte har rätt till att vara ledig innan barnet är fött...

Första 1,5 veckan kan vi inte ta ut på nr två hur som helst, utan då måste jag anmäla mig som arbetssökande de resterande timmarna. Hur fungerar det, någon som vet? Jag har aldrig haft med arbetsförmedlingen att göra, så jag har noll koll. Om jag lyckas fixa till det med föräldradagarna så kan det t ex vara så att en vecka behöver jag skydda en dag och 1/2 timme (dvs 8,5 timme) med att vara arbetssökande, och någon vecka kan det vara mer elle rmindre. Hur fungerar det? Kan man verkligen stå som arbetssökande t ex en halvtimme på en hel vecka? Behöver man vara på arbetsförmedlingen varje dag som man är anmäld som arbetssökande?

//julia
 
Sv: Får pappan också vara föräldraledig innan barnet fötts?

Kan du inte vara arbetssökande till Bf? Det blev jag, och min handläggare kryssade i speciella skäl att jag inte måste söka jobb pga graviditeten.

Du anmäler dig 1a arbetslösa dagen, och du behöver bara komma på dom möten du blir kallad till, men eftersom du ska ha barn skriver de i den induviduella handlingsplanen att du ska gå på dom mötena när föräldraledigheten är avslutad.
 
Sv: Får pappan också vara föräldraledig innan barnet fötts?

Jo, men jag ska ju jobba 3 pass/vecka i juli, så det är ju inte heltid jag kan vara arbetssökande, utan bara de där extra timmarna jag behöver täcka upp (som är olika vecka för vecka eftersom passen är olika långa)... Kan man liksom vara arbetssökande 1/2 timme en dag och 8 timmar en annan? Eller hur fungerar det? Kan man vara arbetssökande heltid även om man jobbar 3 pass/vecka?

I augusti jobbar min man igen och jag går tillbaka till att vara föräldraledig. Då kan jag ju fortsätta ta ut dagar på My, eller blanda med nästa barns dagar om jag nu vill det, men då spelar det ju ingen större roll.
 
Sv: Får pappan också vara föräldraledig innan barnet fötts?

Vill du jobba heltid eller stämpla så det blir heltid totalt så ska du vara arbetsökande på heltid. Dvs om du får ett heltidsjobb så tar du det istället för den deltid du har nu, annars har du egentligen inte rätt att stämpla resterande.
I praktiken så blir det ju dock så att du stämplar de dagar och timmar som du inte jobbar, men det minsta du kan stämpla är väl 25%, dvs två timmar.

Hoppas jag inte lurar dig, men så har jag fattat det hela!
 
Sv: Får pappan också vara föräldraledig innan barnet fötts?

Stämpla? Är inte det när man får ut a-kassa?

Jag har ingen a-kassa, utan ska bara stå som arbetssökande för att skydda min sgi, och det gäller alltså bara juli månad.

Jag får väl kontakta arbetsfödmedlingen och fråga dem hur jag ska göra antar jag =) verkar krångligt allt det här, och jag är så trött på att sitta i telefonkö en halvtimme och få olika svar varje gång!
 
Sv: Får pappan också vara föräldraledig innan barnet fötts?

Du måste anmäla dig ändå fast du inte är medlem i någon a-kassa. Du är arbetssökande på heltid och kan skriva in dig på arbetsförmedlingens hemsida sen besöka dom inom 14 dagar för en handlingsplan (där kommer de skriva i att du ska ha barn)
 
Sv: Får pappan också vara föräldraledig innan barnet fötts?

Jag står som deltidsarbetslös nu fast att jag fått barn :) med förhinder... Då skyddas SGI:n om de sagt rätt till mig :)
 
Sv: Får pappan också vara föräldraledig innan barnet fötts?

Jo, jag vet att jag måste skriva in mig, visste bara inte att det var samma som att stämpla. Jag ska alltså skriva in mig som arbetssökande på heltid även fast jag jobbar 3 pass/vecka?

Känns ju sjukt onödigt allt det här, om det räcker att jag besöker dem efter 14 dagar så kommer det ju nästan vara slut på den tiden jag ska stå som arbetssökande =)

EmelieR: Men du behöver ju inte vara inskriven när du fått barn, då är sgi:n skyddad ändå fram tills ditt barn är ett år.

//julia
 
Sv: Får pappan också vara föräldraledig innan barnet fötts?

Jag har samma "bråk" som du med fk.
Jag har varit dit och ringt och varit dit och ringt och får olika svar varenda gång.

Varför ska det vara så jävla svårt. Det är ju deras jobb att informera mig om vad som gäller.

Jag gick till arbetsförmedlingen igår och ställde mig som arbetssökande. Eftersom jag jobbar behövde jag inte gå på mötena och ett uppföljningssamtal skulle göras om 3 månader.
Så jag behöver i princip inte göra någonting förutom att stå i deras databas som arbetssökande.

Däremot var jag tvungen att höra av mig så fort jag gick på föräldraledigheten eller blev sjukskriven eftersom jag då inte hade rätt att stå som arbetssökande.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 462
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 046
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag har autism, diagnos i vuxen ålder, och har återkommande depressioner sedan 12 års ålder. Efter att jag fått mitt första barn 2014...
Svar
12
· Visningar
1 099
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 712
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp