E

Enter

Vilken är den farligaste blomman eller blommorna för en häst?

:confused:
 
Farligaste vet jag inte på rak arm, men vanligast i beteshagar torde vara smörblomma och den är inte bra att hästen äter. Nu brukar hästarna vara riktigt duktiga på att sortera, det finns även några varianter av orkide som inte är bra för hästar.

Risken att dessa skall finnas i nuvarnde beteshagar är dock liten, den är väldigt lätt att gödsla bort med dagens kemikalier. Men den kan säkert finnas kvar i sk naturbeten/vallar, men även den brukar hästarna låta bli att äta.
 
Idegran,Sprängört,Ek,Gullregn, Buxbom, Åkerfräken, smörblommor, och liljekonvaljer,Tibast...

Hade du tänkt ta ihjäl någon eller? :crazy:
 
Jag är inte helt säker,men jag har för mig att björnlokan tillhör de farligare och att den t om är den enda växt i sverige som är tillåten att utrota..Nån som vet om jag hört fel eller? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
577
Mat Låter man den koka med hel och fiskar upp den sedan? Eller ska den mortlas, i så fall bara "fröna" eller hela "blomman"? Hur gör ni...
Svar
1
· Visningar
315
Senast: manda
·
Hästvård Nån som vet om man kan sko hästen (skos med domosedan) dagen före eller efter tandraspning? Den blir ju då sederad flera dagar i rad så...
Svar
1
· Visningar
329
Senast: MiniLi
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp