Bukefalos 28 år!

Fårskinnspad?

Bri

Trådstartare
Det verkar nästan vara mer regel än undantag med fårskinnspad under sadeln numera. Det jag undrar är, vad fyller de för funktion egentligen? Utfyllnad för en lite för vid sadel? Stötdämpning vid hoppning? Eller att det bara är snyggt?

Varför använder just DU fårskinnspad?
 
Utfyllnad vid lite, lite för vid sadel (övergångsperiod). Det finns en undersökning som visar på att fårskinn var utmärkt stötdämpning vid hoppning, jag vill minnas överlägset bättre än gelé - men här kan säkert någon annan uttala sig.
 
Lite utfyllnad och tryckfördelning och stötdämpning vid hoppning. Har dock gått över till renskinn som jag tycker är bättre.
 
Min häst faller alltid ur lite under våren så då lägger jag fårskinnspadar under sadlarna för att fylla ut.
Sen att det finns andra fördelar som lite extra stötdämpning och tryckfördelning gör ju inget.
 
Jag använder fårskinn under sadeln i stötdämpning- och tryckfördelnings syfte. Självklart är sadeln då utprovad med fårskinnspadden eftersom den, som sagts innan fyller ut.
 
Jag tycker inte att en fårskinnspad fyller ut en för vid sadel, utan bara lyfter upp sadeln lite. Dock är min häst väldigt rund/plattryggad kan hända att det fyller ut en vidd på en häst som är takformad.
Gillar inte fårskinnspad eftersom jag tycker man hamnar så långt ifrån hästen (så jag borde kanske inte svarat på tråden men hade inget bättre för mig än att lämna min åsikt :p)
 
Jag tycker inte att en fårskinnspad fyller ut en för vid sadel, utan bara lyfter upp sadeln lite. Dock är min häst väldigt rund/plattryggad kan hända att det fyller ut en vidd på en häst som är takformad.
Gillar inte fårskinnspad eftersom jag tycker man hamnar så långt ifrån hästen (så jag borde kanske inte svarat på tråden men hade inget bättre för mig än att lämna min åsikt :p)

Fast det där tänker jag har mer med hästens kroppsform att göra som du också var inne på.
På min valack som har en bred och platt rygg så skulle det inte falla mig in att lägga på en fårskinnspad.
Men stoet som är av betydligt mer sportmodell och tunnare så blir det inte alls samma lyfta upp ovanpå effekt som det blir på valacken.
 
Det verkar nästan vara mer regel än undantag med fårskinnspad under sadeln numera. Det jag undrar är, vad fyller de för funktion egentligen? Utfyllnad för en lite för vid sadel? Stötdämpning vid hoppning? Eller att det bara är snyggt?

Varför använder just DU fårskinnspad?
För stötdämpning och tryckfördelning och fylla ut lite om sadeln är liite för vid, passar sadeln precis så blir det för trångt med padd. Tycker även det är snyggt men kan för tillfället inte använda fårskinnet längre då det inte ryms under sadeln när den fått mer stoppning... Jag använde den alltså främst för att det var lite dåligt med stoppning och då snäppet för vid för hästen.
 
Jag använder det som stötdämpning och komfort för hästen tillsammans med en välpassande sadel. Har mattes fårskinnspad. Att sadeln skulle bli för trång av en padd under har jag aldrig upplevt med mattespadden eftersom den lyfter sadeln jämnt upp från ryggen. Snarare att min ponny får mer bogfrihet istället för tvärtom då sadeln ju är bredare ner till... Beror säkert på vilken typ av hästrygg man har. Jag har bara erfarenhet av min ponnys men där blir i alla fall inte sadeln smalare av padden.
 
Jag har fårskinn under hoppsadeln för stötdämpning och för att kanten längst framme håller tillbaka sadeln lite i språnget. Sadeln är utprovad med padden.
På dressyrsadeln har jag renskinn som jag tycker bättre om, men det har ju ingen kant som håller tillbaka sadeln vid hoppning.
 
Jag har en Mattespadd under dressyrsadeln just nu för att den är något för vid, och då hamnar den för nära manken, behöver lyfta sadeln lite. Funkar kanon, och när hästen är mer musklad passar sadeln utmärkt utan padd.

Tycker sadeln blir liksom mjukare att sitta i med padd under också?!
 
Jag har en Mattespad under båda sadlarna för att min häst har världens största manken och sadlarna behöver lyftas upp från ryggen. Använder det även för stötdämpning. Självklart är sadlarna utprovade med padden under.
 
Jag använder fårskinnspadden dels för att min (22-åriga) häst har "förstörda" ryggmuskler efter att i många år gått med för smal sadel. Fårskinnet gör att sadeln ligger bättre, då de fyller ut muskelgroparna litegrann.
Och sen tycker jag att det är bekvämare att rida med en pad under sadeln.
 
Jag använder alltid fårskinnspad för stötdämpning, tryckfördelning och komfort. Tycker att sadelutprovningshysterin är överdriven och har gått alldeles för långt, och är helt lugn med en allra minst "OK" liggande sadel (dvs. att den ligger still och inte är typ skidbacke åt något håll) med en bra pad under. Min häst håller med.

Har inte heller upplevt att sadeln skulle bli trängre av pad, men det beror nog som någon skrev på hästens ryggform.
 
Den ena - för att han är en bortskämd, känslig herre som vill ha det ulligt, mjukt och gulligt mot ryggen och han har god pli på mig. Padden underst så det ulliga och gulliga blir just mot hästen.

Den andra - för att fylla ut en för vid sadel tills den inte är för vid längre. Padden mellan sadel och schabrak.
 
Jag tycker inte att en fårskinnspad fyller ut en för vid sadel, utan bara lyfter upp sadeln lite. Dock är min häst väldigt rund/plattryggad kan hända att det fyller ut en vidd på en häst som är takformad.
Gillar inte fårskinnspad eftersom jag tycker man hamnar så långt ifrån hästen (så jag borde kanske inte svarat på tråden men hade inget bättre för mig än att lämna min åsikt :p)

Min ena är platt, där lyfter bara padden "hela sadeln" upp från ryggen. Stjäl utrymme på sidan av manken dock, han har hög manke.

Min andra har mer takformad rygg (just nu, är platt egentligen), och där fyller padden märkbart ut och "stjäl vidd" (vilket är precis vad jag vill)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
665
Utrustning Lite spin-off på den andra tråden om sadelpadar. Vilken fårskinnspad är egentligen bäst? Mattes har ju alltid varit lite av ett...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: iNHALE
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 705
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp