Fast lönetillägg?

Lägg till att man konstant kör över personalen. Jag känner 2 personer som jobbar inom vården som har haft fullt fungerande schema möten där schemat alltid har fungerat. Men eftersom dom andra arbetslagen inte kan få det att fungera så får dom numera lagda scheman och inget att säga till om. Bland annat måste den ena bestämma vilken period hon vill ta semester i du får antingen ta period 1 eller period 2. Så semestern kan inte gå över period 1 och 2. Trots att dom aldrig haft problem att lägga sommar semester. Andra personens arbetslag har alltid sett till så att man antingen går av eller på på julafton så alla får tid med familjen. Inte nu längre nu kan du få jobba hela julen.
Så har vi alltid haft. Vi kan få justera någon enstaka dag i ett schema men i övrigt har man inget att säga till om. Och halva gänget får semesterperiod ett, andra halvan period två eftersom det måste finnas viss del ordinarie personal. Vilket är fullt förståeligt.
Jag har jobbat varje midsommar i 4 år, tre jular och två nyår.
 
Så har vi alltid haft. Vi kan få justera någon enstaka dag i ett schema men i övrigt har man inget att säga till om. Och halva gänget får semesterperiod ett, andra halvan period två eftersom det måste finnas viss del ordinarie personal. Vilket är fullt förståeligt.
Jag har jobbat varje midsommar i 4 år, tre jular och två nyår.
Fullt förståeligt att det ska finnas ordinarie personal. Men det öste dom varje år så det fanns. Min kompis jobbar oxå jämt midsommar. Jag föreslog därför att vi skulle göra en lyx midsommar själva nästa vecka i år.
 
Så har vi alltid haft. Vi kan få justera någon enstaka dag i ett schema men i övrigt har man inget att säga till om. Och halva gänget får semesterperiod ett, andra halvan period två eftersom det måste finnas viss del ordinarie personal. Vilket är fullt förståeligt.
Jag har jobbat varje midsommar i 4 år, tre jular och två nyår.

Vi har också delad semester, en tidig och en sen period som vi växlar om varje år. I år hade jag tidig så nästa år blir det sen.
 
Vi har också delad semester, en tidig och en sen period som vi växlar om varje år. I år hade jag tidig så nästa år blir det sen.
Vi måste inte växla period. Man kan önska. Men vill många ha tex tidig så får de som hade tidig i fjol byta till sen.
Sen har det lite med delegationer att göra också.
 
Nu är det kanske lite väl sidospår på ditt inlägg men ack så viktigt/intressant gällande lön, schema osv. Den numera skyddade yrkestiteln som undersköterska som gäller från 1 juli 2023. Ska bli intressant att se vad detta införande kan ge på lång sikt

Säkert ingenting. Det är då många på jobbet som bara rycker på axlarna åt det, de anser att det kommer alltid finnas jobb inom detta oavsett, och ingen tänker lägga ner tid/ta lån för att studera till något som knappt ger någon höjning i plånboken.

Jag får mina studier betalda, annars så hade jag aldrig utbildat mig heller. Dels så skulle jag aldrig orka jobba typ heltid och studera samtidigt för jobbet är tungt både psykiskt och fysiskt, sen skulle jag aldrig ta studielån för att kunna studera 100% för ett jobb som knappt ger betalt i slutändan. Hade jag inte fått betalda studier så hade jag inte utbildat mig, och således levt med att inte få bli kallad vårdbiträde/USKA, men jag tror då inte jag hade haft några problem att få jobba trots det.
 
Säkert ingenting. Det är då många på jobbet som bara rycker på axlarna åt det, de anser att det kommer alltid finnas jobb inom detta oavsett, och ingen tänker lägga ner tid/ta lån för att studera till något som knappt ger någon höjning i plånboken.

Jag får mina studier betalda, annars så hade jag aldrig utbildat mig heller. Dels så skulle jag aldrig orka jobba typ heltid och studera samtidigt för jobbet är tungt både psykiskt och fysiskt, sen skulle jag aldrig ta studielån för att kunna studera 100% för ett jobb som knappt ger betalt i slutändan. Hade jag inte fått betalda studier så hade jag inte utbildat mig, och således levt med att inte få bli kallad vårdbiträde/USKA, men jag tror då inte jag hade haft några problem att få jobba trots det.

Jag ska inte gå för djupt i detta då det inte rör din tråd. I många kommuner krävs det utbildning som undersköterska för att få en tillsvidareanställning, och man får numera bara kalla sig undersköterska om man antingen har ansökt om att få skyddad yrkestitel som undersköterska eller har en fast anställning. Annars ses man som vårdbiträde. I min kommun blir vårdbiträden stoppade efter visst antal dagar för att inte bli tillsvidareanställda. Vet att det finns fler kommuner som är restriktiva med att anställa vårdbiträden. De kommuner som anställer vårdbiträden i högre utsträckning kommer säkert inte påverkas men övriga kommer känna av det. Det påverkar även delegeringen eftersom även där är vårdbiträden begränsade dvs merarbete för uskan. Diskussion finns i andra trådar och behöver inte diskuteras här utan bör bli en ny tråd isf.

Har själv en mångårig erfarenhet som undersköterska, och har även fått beviljat att få min titel skyddad så jag vet vad arbetet innebär :)
 
Senast ändrad:
Vi har också delad semester, en tidig och en sen period som vi växlar om varje år. I år hade jag tidig så nästa år blir det sen.

Hade vi också när jag jobbade som undersköterska. Ville man ha en annan period fick man byta, även kring storhelger fick man byta så länge det fanns undersköterskor i tjänst för att täcka delegeringen av bland annat insulin, sårvård och benlindning.
 
Jobbar och håller på att utbilda mig högre genom studier, jag fick ett papper av chefen med en ny lön nyligen, 26600kr skulle jag få, varav 500kr var för ett steg jag uppnått i utbildningen stod det.

På lönespecen står det månadslön 26100kr men även ”fast lönetillägg 500kr”, alltså allt som allt 26600kr. Gör det någon skillnad för mig eller har någon betydelse att den inte verkar ligga inräknad i månadslönen? Eller kan det vara så för att vi bara får en viss % i lönehöjning varje år, och att den där extra 500-ingen inte fick plats i den? Eller står det så nu bara för att det är första lönen med den inräknad?

Nästa år ska jag vara färdigutbildad och kommer då kunna lyfta en ännu högre lön.

Det extra tillägget följer tex med ett uppdrag du har, och är inte inbakat i grundlön. Därför beräknas inte OB på det, om ni har OB som är procentuell på grundlön. Det tas heller inte med i lönerevision när du ska få dina procent
 
Tror jag förstår vad du menar, att man känner sig lite nedslagen. Jag själv stör mig otroligt på en kollega (hon har jobbat 1.5 år kortare tid än jag och har färre ansvarsområden) som sitter och klagar på att "det här jobbet blir man inte rik på" och "man går ju knappt runt i månaden". Hon har 5000:- mer i lön än jag.
Exakt, även om man var ganska glad och nöjd med livet och jobbet och allting så blir man inte så glad, utan snarare lite ledsen och deppig över att någon gör ned ens lön

(hur kan någon leva på så lite, eller det är ju en katastrof att du har X eller, som jag hörde i konversation för inte länge sedan-jag sa att lönen var totalt värdelös och usel! BARA X så himla värdelös, knappt möjligt att leva på. Men personen vi skulle anställda verkade ändå konstigt nog nöjd och accepterade.) eller sitter och klagar för evigt över en lön som är högre än den man har. Har flera gånger hört folk låta ursäktande -jag har ju bara.. X eller y (men de är nöjda o blir glada när man har samma, bara att de inte vill säga vad den är för att det känns skämmigt. Dvs lönen känns ok så länge man inte måste kläcka ur sig vad den är.))

Så himla lätt att bara fixa sin lön och få 5000 mer på ett bräde är det ju inte och det kanske inte heller var ett problem man reflekterade så mycket över innan någon annan förfasar sig. (det känns ju som att man på något sätt bär ansvar för sin lön, även om det kanske inte är så.)
 
Senast ändrad:
Jag ska inte gå för djupt i detta då det inte rör din tråd. I många kommuner krävs det utbildning som undersköterska för att få en tillsvidareanställning, och man får numera bara kalla sig undersköterska om man antingen har ansökt om att få skyddad yrkestitel som undersköterska eller har en fast anställning. Annars ses man som vårdbiträde. I min kommun blir vårdbiträden stoppade efter visst antal dagar för att inte bli tillsvidareanställda. Vet att det finns fler kommuner som är restriktiva med att anställa vårdbiträden. De kommuner som anställer vårdbiträden i högre utsträckning kommer säkert inte påverkas men övriga kommer känna av det. Det påverkar även delegeringen eftersom även där är vårdbiträden begränsade dvs merarbete för uskan. Diskussion finns i andra trådar och behöver inte diskuteras här utan bör bli en ny tråd isf.

Har själv en mångårig erfarenhet som undersköterska, och har även fått beviljat att få min titel skyddad så jag vet vad arbetet innebär :)
Denna behandling ges även till undersköterskor av kommunen här. Alla jag känner som är utbildade undersköterskor jobbar inom den privata sektorn för det var där dom kunde få tillsvidareanställning.
 
Denna behandling ges även till undersköterskor av kommunen här. Alla jag känner som är utbildade undersköterskor jobbar inom den privata sektorn för det var där dom kunde få tillsvidareanställning.
Man blir ju helt matt när man läser sånthär. Hur i hela friden lyckas dessa kommuner fylla upp bemanningen och behålla kontinuitet hos vårdtagarna?

Där jag jobbar ligger vi hyffsat högt i lön (övre spannet) alla USKOR får tillsvidareanställning direkt, vi har det lugnare och friare än på många andra ställen enligt nyanställda och vi har helt okej kontinuitet (kan alltid bli bättre)
Ändå får vi inte personalen att räcka. Vi behöver ännu fler.
 
Men det gör dom väl inte? Är ju rapporter hela tiden om situationen, inte minst inför sommaren. Som om den kommer som en överraskning varje år...
Men det är väl skillnad på att inte få ihop tillfällig sommarpersonal mot ordinarie personal? Att sommarpersonal saknas är för att det inte finns folk. Vi rekryterar året runt ändå saknades det bemanning till hela hundra pass i sommar. Därför blir det än mer obegripligt hur en kommun kan bygga hela sin verksamhet på bara tillfälliga anställningar.
Hur lyckas man driva en verksamhet utan någa ordinarie öht? Hur löser man det med fast omsorgskontakt med bara vikarier?

Tack och lov jobbar verkligen inte alla kommuner så.
 
Man blir ju helt matt när man läser sånthär. Hur i hela friden lyckas dessa kommuner fylla upp bemanningen och behålla kontinuitet hos vårdtagarna?

Där jag jobbar ligger vi hyffsat högt i lön (övre spannet) alla USKOR får tillsvidareanställning direkt, vi har det lugnare och friare än på många andra ställen enligt nyanställda och vi har helt okej kontinuitet (kan alltid bli bättre)
Ändå får vi inte personalen att räcka. Vi behöver ännu fler.
Det gör dom inte. Min ena kompis blir regelbundet kvar på jobbet när vi har planer efter hennes jobbpass. Vi försöker mest lägga våra planer på dagar hon inte jobbar tack vare detta.
Vårat sjukhus har gjort grova fel i patient behandling som inte borde ha fått hända en gång. Det har hänt fler ggr samma misstag och beror mest troligast på underbemanning.
Jag jobbar inte ens inom vården och jag kreverar av hur dom anställda har det på sina jobb. Vård är en utav mina viktigaste punkter när jag röstar.
 
Det gör dom inte. Min ena kompis blir regelbundet kvar på jobbet när vi har planer efter hennes jobbpass. Vi försöker mest lägga våra planer på dagar hon inte jobbar tack vare detta.
Vårat sjukhus har gjort grova fel i patient behandling som inte borde ha fått hända en gång. Det har hänt fler ggr samma misstag och beror mest troligast på underbemanning.
Jag jobbar inte ens inom vården och jag kreverar av hur dom anställda har det på sina jobb. Vård är en utav mina viktigaste punkter när jag röstar.

Min erfarenhet också, och då slutade jag i vården hösten 2020. Så det är långt ifrån ett nytt bekymmer, året om.
 
Men det är väl skillnad på att inte få ihop tillfällig sommarpersonal mot ordinarie personal?

Är det verkligen det? Om branschen varit attraktiv skulle det inte vara nåt bekymmer tänker jag. Det är ju inte brist på människor... studenter osv behöver ju om inte annat jobba just på sommaren. Konstigt nog vill de inte jobba i vården eller..?
I mina ögon är det ett systemfel men det blir bara extra synligt på sommaren när ordinarie slitvargar vill ha ledigt.
 
Är det verkligen det? Om branschen varit attraktiv skulle det inte vara nåt bekymmer tänker jag. Det är ju inte brist på människor... studenter osv behöver ju om inte annat jobba just på sommaren. Konstigt nog vill de inte jobba i vården eller..?
I mina ögon är det ett systemfel men det blir bara extra synligt på sommaren när ordinarie slitvargar vill ha ledigt.

Tungt och ansvarsfullt jobb med låg lön är inte attraktivt ens för så många studenter.

Min äldsta dotter jobbar i sommar inom demensvården (har jobbat extra under terminerna) och tycker att det är en perfekt erfarenhet som läkarstudent och känner att det är värdefullt att kunna hjälpa sjuka medmänniskor.
 
Det extra tillägget följer tex med ett uppdrag du har, och är inte inbakat i grundlön. Därför beräknas inte OB på det, om ni har OB som är procentuell på grundlön. Det tas heller inte med i lönerevision när du ska få dina procent
Ännu värre om de gör så för att betala mindre i OB! Höjd lön för ökad kompetens kan väl aldrig räknas som ett extra uppdrag? Låter helt vrickat.
 
Tungt och ansvarsfullt jobb med låg lön är inte attraktivt ens för så många studenter.

Min äldsta dotter jobbar i sommar inom demensvården (har jobbat extra under terminerna) och tycker att det är en perfekt erfarenhet som läkarstudent och känner att det är värdefullt att kunna hjälpa sjuka medmänniskor.

Det är ju bekymret att folk ser det bara som tillfälliga genomfartsjobb. Bra erfarenhet men inget man vill ägna sig åt, i bästa fall.
Jag är likadan. Gjorde det i väntan på att inse vad jag ville ägna mig åt "på riktigt"...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 860
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 341
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp