Fast lönetillägg?

Fibusen

Trådstartare
Jobbar och håller på att utbilda mig högre genom studier, jag fick ett papper av chefen med en ny lön nyligen, 26600kr skulle jag få, varav 500kr var för ett steg jag uppnått i utbildningen stod det.

På lönespecen står det månadslön 26100kr men även ”fast lönetillägg 500kr”, alltså allt som allt 26600kr. Gör det någon skillnad för mig eller har någon betydelse att den inte verkar ligga inräknad i månadslönen? Eller kan det vara så för att vi bara får en viss % i lönehöjning varje år, och att den där extra 500-ingen inte fick plats i den? Eller står det så nu bara för att det är första lönen med den inräknad?

Nästa år ska jag vara färdigutbildad och kommer då kunna lyfta en ännu högre lön.
 
Jobbar och håller på att utbilda mig högre genom studier, jag fick ett papper av chefen med en ny lön nyligen, 26600kr skulle jag få, varav 500kr var för ett steg jag uppnått i utbildningen stod det.

På lönespecen står det månadslön 26100kr men även ”fast lönetillägg 500kr”, alltså allt som allt 26600kr. Gör det någon skillnad för mig eller har någon betydelse att den inte verkar ligga inräknad i månadslönen? Eller kan det vara så för att vi bara får en viss % i lönehöjning varje år, och att den där extra 500-ingen inte fick plats i den? Eller står det så nu bara för att det är första lönen med den inräknad?

Nästa år ska jag vara färdigutbildad och kommer då kunna lyfta en ännu högre lön.
Ibland använder man det för något som kan försvinna - dvs om man tagit på sig något speciellt ansvar. Om man sedan frånsäger sig det eller ansvaret upphör så kan tillägget tas bort, att sänka tillbaka lönen om den ändrats upp är oftast inte möjligt.

Men i det här fallet är det inte något som kan ”försvinna” så då är det nog bara det att den läggs till ovanpå lönen som är skillnaden (dvs ingår inte som underlag i generell lönerevision)
 
Jag skulle gissa att man inte ändrar den grundläggande lönesättningen annat än för en hel, färdig utbildning. Tror de använder lönetillägg som en lösning för att kunna ge något under tiden.
 
Jag skulle gissa att man inte ändrar den grundläggande lönesättningen annat än för en hel, färdig utbildning. Tror de använder lönetillägg som en lösning för att kunna ge något under tiden.
Okej. Jag studerar till undersköterska, men för att få läsa den delen behövde jag läsa vårdbiträde först, vilket jag nu gjort klart. Så egentligen så är ju en utbildning klar, men jag ska ju bli USKA.
 
Jobbar och håller på att utbilda mig högre genom studier, jag fick ett papper av chefen med en ny lön nyligen, 26600kr skulle jag få, varav 500kr var för ett steg jag uppnått i utbildningen stod det.

På lönespecen står det månadslön 26100kr men även ”fast lönetillägg 500kr”, alltså allt som allt 26600kr. Gör det någon skillnad för mig eller har någon betydelse att den inte verkar ligga inräknad i månadslönen? Eller kan det vara så för att vi bara får en viss % i lönehöjning varje år, och att den där extra 500-ingen inte fick plats i den? Eller står det så nu bara för att det är första lönen med den inräknad?

Nästa år ska jag vara färdigutbildad och kommer då kunna lyfta en ännu högre lön.
Som ett vårdbiträde till en annan så måste jag säga att det är tråkigt att du får så låg lön även efter vårdbiträdeutbildningen. 26 600 var förra årets medellön för ett outbildat vårdbiträde.

Hos oss kliver det in ungdomar från gatan med noll erfarenhet och får 27 000:-. I grannkommunen ligger lönerna ännu högre.

Trist med kommuner som fortsätter trycka nere vårdlönerna.
 
Okej. Jag studerar till undersköterska, men för att få läsa den delen behövde jag läsa vårdbiträde först, vilket jag nu gjort klart. Så egentligen så är ju en utbildning klar, men jag ska ju bli USKA.
Snålt av dem om de gör så för att hålla nere lönerevisionen. Där jag jobbar läggs sådana påslag direkt på lönen, även de påslag man får för delvis avklarad utbildning.
 
Som ett vårdbiträde till en annan så måste jag säga att det är tråkigt att du får så låg lön även efter vårdbiträdeutbildningen. 26 600 var förra årets medellön för ett outbildat vårdbiträde.

Hos oss kliver det in ungdomar från gatan med noll erfarenhet och får 27 000:-. I grannkommunen ligger lönerna ännu högre.

Trist med kommuner som fortsätter trycka nere vårdlönerna.
Jag får 26000 som stödbiträde på LSS boende trots 10 års erfarenhet. Men Lund ligger lågt...
 
Fy vad dåligt!
Nu är jag sådär fånig men om man får en viss lön och inte kan göra något för att få mer så tror jag att man kanske känner sig lite nedslagen över att höra att det är dåligt om man frågar om någonting annat, tex att man faktiskt precis fått lite extra o är glad över det. Antagligen vet man väl ungefär kanske oavsett.
 
Nu är jag sådär fånig men om man får en viss lön och inte kan göra något för att få mer så tror jag att man kanske känner sig lite nedslagen över att höra att det är dåligt om man frågar om någonting annat, tex att man faktiskt precis fått lite extra o är glad över det. Antagligen vet man väl ungefär kanske oavsett.
Varför ska någon känna sig nedslagen för att kommunen är snål?
Jag tycker löneskillnaderna runt om i landet behöver uppmärksammas. Tror det finns väldigt många runt om i landet som tror deras löneerbjudanden är normala och inte löneförhandlar mer.
Det är väl bra om det lyfts fram?
Sitter kanske andra vårdanställda och läser här.
 
Varför ska någon känna sig nedslagen för att kommunen är snål?
Jag tycker löneskillnaderna runt om i landet behöver uppmärksammas. Tror det finns väldigt många runt om i landet som tror deras löneerbjudanden är normala och inte löneförhandlar mer.
Det är väl bra om det lyfts fram?
Sitter kanske andra vårdanställda och läser här.
Varför har någonsin någon en känsla? Själv har jag det. Tycker absolut jag tex pratat med lärare som säger att jag har X o det är Y och ser nedslagen ut och blir glad när man har liknande tex, men att man blir lite ledsen själv när någon annan bekant agressivt gör totalt ned en lön som är högre än den jag har. Dvs det kan absolut ge en känsla om man är nöjd över en sak och någon från en annan kommun kommer och säger ngt om det. Men det beror ju också såklart lite på Hur man säger det.
 
Varför har någonsin någon en känsla? Själv har jag det. Tycker absolut jag tex pratat med lärare som säger att jag har X o det är Y och ser nedslagen ut och blir glad när man har liknande tex, men att man blir lite ledsen själv när någon annan bekant agressivt gör totalt ned en lön som är högre än den jag har. Dvs det kan absolut ge en känsla om man är nöjd över en sak och någon från en annan kommun kommer och säger ngt om det. Men det beror ju också såklart lite på Hur man säger det.
Agressivt?
Jag tror du läser in lite för mycket i mitt inlägg.
Om du är nöjd med din lön så är det ju jättebra. Tyvärr möter jag mycket få i vården som tycker deras löner är skäliga för det ansvar och scheman de har. Och jag tycker man ska få uttrycka det. Annars blir det aldrig någon ändring.
 
Agressivt?
Jag tror du läser in lite för mycket i mitt inlägg.
Om du är nöjd med din lön så är det ju jättebra. Tyvärr möter jag mycket få i vården som tycker deras löner är skäliga för det ansvar och scheman de har. Och jag tycker man ska få uttrycka det. Annars blir det aldrig någon ändring.
Jobbar inte i vården och det var inte du som var agressiv i ditt inlägg, du lät mest utropsförvånad/lätt upprörd, det var en bekant vid ett annat tillfälle som var agressiv gällande olika löner.

Självklart kan man uttrycka det, men tänker att det är kanske gentemot arbetsgivaren inte gentemot arbetstagaren och kanske facket mer än den enskilde eftersom alla enskilde kanske inte känner sig så stridbara. Men det var bara en kommentar och vad vet jag.
 
Sen är det såklart låg lön med det ansvaret vi har. Vi springer arslet av oss, ansvarar att alla får livsviktiga mediciner i tid, att alla får i sig mat och dryck, att alla är rena och torra, kontakter med sjuksköterska, kontakter med anhöriga, såromläggningar, dokumentationer till förbannelser, rehabträning. Vi är många gånger den som är med personen i slutskedet av livet och sista andetaget, och underlätta för personen så mycket vi kan.

Lägg till att jobba kvällar, helger, storhelger. Jag tycker framförallt att OB borde höjas, det är inte alls värt att jobba helg för typ 50kr extra i timmen. Storhelg ska vi inte prata om, en hundring extra bara. Vaska hela julafton med barn och familjen för 600kr extra liksom.

Samtidigt trivs jag bra med mitt jobb så ska inte klaga. Jag känner verkligen för ”mina” gamlingar och vill alltid göra mitt bästa för att de ska ha det bra varenda dag. Jag önskar bara att kommunerna (politikerna) stöttade upp lite mer med mer kompetent personal så en personal slipper göra två personers jobb, men för att få det behövs lönerna höjas, och scheman ändras för att få yrket mer attraktivt.
 
Sen är det såklart låg lön med det ansvaret vi har. Vi springer arslet av oss, ansvarar att alla får livsviktiga mediciner i tid, att alla får i sig mat och dryck, att alla är rena och torra, kontakter med sjuksköterska, kontakter med anhöriga, såromläggningar, dokumentationer till förbannelser, rehabträning. Vi är många gånger den som är med personen i slutskedet av livet och sista andetaget, och underlätta för personen så mycket vi kan.

Lägg till att jobba kvällar, helger, storhelger. Jag tycker framförallt att OB borde höjas, det är inte alls värt att jobba helg för typ 50kr extra i timmen. Storhelg ska vi inte prata om, en hundring extra bara. Vaska hela julafton med barn och familjen för 600kr extra liksom.

Samtidigt trivs jag bra med mitt jobb så ska inte klaga. Jag känner verkligen för ”mina” gamlingar och vill alltid göra mitt bästa för att de ska ha det bra varenda dag. Jag önskar bara att kommunerna (politikerna) stöttade upp lite mer med mer kompetent personal så en personal slipper göra två personers jobb, men för att få det behövs lönerna höjas, och scheman ändras för att få yrket mer attraktivt.
Håller med i allt.
Tyvärr kommer det bli mycket tunnt på kompetent personal fortsättningsvis också om inte löner höjs rejält. Först då kan scheman ändras.
Det är en regeringsfråga. Vården måste få mycket mer pengar till löner så att folk vill jobba där.
Det har mummlats och gnällts om det i åratal men inget händer. Och det ligger ju på oss anställda att ryta ifrån. Vi måste ha mer personal!
Förvisso kan enskilda vara nöjda med sina löner men lönerna måste bli attraktiva för att få in folk i vården.
 
Jag önskar bara att kommunerna (politikerna) stöttade upp lite mer med mer kompetent personal så en personal slipper göra två personers jobb, men för att få det behövs lönerna höjas, och scheman ändras för att få yrket mer attraktivt.

Nu är det kanske lite väl sidospår på ditt inlägg men ack så viktigt/intressant gällande lön, schema osv. Den numera skyddade yrkestiteln som undersköterska som gäller från 1 juli 2023. Ska bli intressant att se vad detta införande kan ge på lång sikt
 
Varför har någonsin någon en känsla? Själv har jag det. Tycker absolut jag tex pratat med lärare som säger att jag har X o det är Y och ser nedslagen ut och blir glad när man har liknande tex, men att man blir lite ledsen själv när någon annan bekant agressivt gör totalt ned en lön som är högre än den jag har. Dvs det kan absolut ge en känsla om man är nöjd över en sak och någon från en annan kommun kommer och säger ngt om det. Men det beror ju också såklart lite på Hur man säger det.
Tror jag förstår vad du menar, att man känner sig lite nedslagen. Jag själv stör mig otroligt på en kollega (hon har jobbat 1.5 år kortare tid än jag och har färre ansvarsområden) som sitter och klagar på att "det här jobbet blir man inte rik på" och "man går ju knappt runt i månaden". Hon har 5000:- mer i lön än jag.
 
Håller med i allt.
Tyvärr kommer det bli mycket tunnt på kompetent personal fortsättningsvis också om inte löner höjs rejält. Först då kan scheman ändras.
Det är en regeringsfråga. Vården måste få mycket mer pengar till löner så att folk vill jobba där.
Det har mummlats och gnällts om det i åratal men inget händer. Och det ligger ju på oss anställda att ryta ifrån. Vi måste ha mer personal!
Förvisso kan enskilda vara nöjda med sina löner men lönerna måste bli attraktiva för att få in folk i vården.
Lägg till att man konstant kör över personalen. Jag känner 2 personer som jobbar inom vården som har haft fullt fungerande schema möten där schemat alltid har fungerat. Men eftersom dom andra arbetslagen inte kan få det att fungera så får dom numera lagda scheman och inget att säga till om. Bland annat måste den ena bestämma vilken period hon vill ta semester i du får antingen ta period 1 eller period 2. Så semestern kan inte gå över period 1 och 2. Trots att dom aldrig haft problem att lägga sommar semester. Andra personens arbetslag har alltid sett till så att man antingen går av eller på på julafton så alla får tid med familjen. Inte nu längre nu kan du få jobba hela julen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 860
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 348
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp