Favoritövningar för byten?

salladfinger

Trådstartare
vad har ni för favoritövningar för att "säkra" bytena på enklast sätt?
och övningar för att stärka hästen inför byten?

har tränat snett igenom med byten längs med staketet och det känns som det börjar sitta, men sen tar fantasin slut, känns än så länge som att vi ska håll oss borta från byten ur voltspåret, då hästen inte riktigt är nog stark ur det läget och lätt bara "matar på" :)
 
Förvänd galopp, skänkelvikning i galopp, slutor och massor med fattningar. Stärker galoppen väldigt bra.

Har inte kommit igång med byten ordentligt än (kör bara enkla än så länge) så några bra övningar för just byten har jag inte än..
 
Galoppsluta, byte, sluta i nya galoppen.
Växla mellan sluta i skritt och trav för att få hästen kvick i benförflyttningen.
Skänkelvikning i galopp, byte, sluta i nya galoppen.
Förvänd galopp på volt, helst i rätt sluta (utifrån galoppen; inte utifrån volten), minska volten, be om byte när hästen verkar vilja krokna, och få i stället rätt galopp.
 
Jag gillar att byta från förvänd till rättvänd. Det befäster byteshjälpen så hästen byter för hjälp och inte för väg och minskar stressen inför bytet då man kan lägga det där det känns bra.
 
Skänkelvikning, byte, twotrack

Förvänd galopp på volt, hästen lite utåtställd, tryck ut hästen ett par steg på den öppna sidan, byt galopp och tillbaks på volten

Förvänd galopp på volt, ha hästen banan ut, ut på diagonal, håll hästen rak, byt och in på nästa volt, hästen banan ut osv osv

Gillar mycket förvänd galopp med huvudet ställd åt motsatt håll. gå 8 volter och diagonaler utan att byta för att få hästen att gå dit benen säger, inte åt de håll huvudet pekar. Låt inneben ligga mot hästen för att bibehålla galoppen
 
Jag brukar galoppera på spåret och sedan kör jag skänkelvikning i galopp från ena hörnet (där kortsidan möter långsida) en bit in mot mitten och sedan ber jag om ett byte.

En annan övning jag gjort en hel del är att rida en "droppe". Man kommer i galopp på spåret på långsidan och sedan gör du en "volt tillbaka" och byter galopp när du kommer tillbaka till spåret.

Du har fått många bra råd redan i tråden. Och jag har så svårt för att förklara hur jag gör i text... :)
 
Någon med tips på hur få häst att byta utan att sparka efter skänkeln?

Häst kan byta, hon har väldigt lätt för det och utomhus byter hon utan att slå. Men på banan..
Kan det vara så enkelt som att jag håller för lågt tempo?
 
Någon med tips på hur få häst att byta utan att sparka efter skänkeln?

Häst kan byta, hon har väldigt lätt för det och utomhus byter hon utan att slå. Men på banan..
Kan det vara så enkelt som att jag håller för lågt tempo?

Har någon sett att hon sparkar efter skänkeln? Jag trodde att min också gorde det tills jag hade någon som tittade och det visade sig att min gör ett litet "hopp" för att kunna få till ett byte. Det händer inte alltid, men gör det det så är det för att jag håller lite för låg fart.

Om din verkligen sparkar, har någon varit lite för nitisk med sporrar? Ska man tävla så vill man absolut inte ha en häst som sparkar eftersom det är 5 penalties/domare i straff... :crazy:
Jag tror inte det beror på för låg fart, utan det är nog en olat som måste tränas bort. Mycket beröm när hon inte sparkar (bryt av till skritt direkt efter bytet exempelvis). Jag tror inte på att bestraffa i det här läget, utan bara göra det lätt att göra rätt och ignorera och göra om när det blir tokigt.
 
@Similitude Ja, hon sparkar. Ordentligt dessutom. Inte bara vid byten i och för sig utan lite när som hon inte vill lyssna.. Missade en första plats i trail pga det för nån vecka sen :cautious:
Har provat utan sporrar, samma sak. Har en teori om att jag kanske tar bak skänkeln för långt..?
Hon har ett rejält humör och kan ge sig iväg på riktiga bock- och stegringsturer.
 
@sthu Oj då... Då har du nog ett ganska mäktigt jobb framför dig att arbeta bort det där. Det går såklart, men kräver tålamod. Och tid. Låter som en dam med humör. :D
Mitt tips är fortarande att upprepa, upprepa och upprepa och belöna genom att hon får sakta av direkt efter att bytet är genomfört på ett korrekt sätt. Bestraffa henne inte när hon gör fel, utan bara belöna när hon gör rätt.
Möjligen är hon kittlig, så din teori om att du kanske tar bak skänkeln för långt är inte att förkasta.
 
Hehe, humör är bara förnamnet. Tänk stereotypt fuxsto (med rödhårig ryttare, lika stereotyp) så börjar det närma sig verkligheten ;)
Vi kör så nu, jag ber om byte och saktar av när hon bytt. Har i och för sig inte tränat på banan så länge, mest gjort byten ute och då går det bra. Hon har extremt lätt för att byta galopp! Gammal hoppeponny så hon byter hejvilt ibland.
 
Vad bra att byten ute går bra. :) Fortsätt med det och beröm mycket. Testa sedan på banan och be bara om ett byte. Funkar det så låt det räcka för dagen. Bytena ska vara positiva upplevelser. Det är så lätt att hamna i en ond cirkel. Been there, done that. :yuck: Jag har också ett fuxsto med mycket humör när man rider. Annars är hon världens snällaste. Jag brukar kalla henne för Dr Jekyll och Mr Hyde just för att hon är så tuff att rida men så otroligt vänlig och nästan lite töntig avsuttet. :angel:
 
Vanligaste felet är ju att man gör för mkt, har du provat att bara byta galopp med sätet? Är det en fuxdam med lite glöd i så är hon kanske känslig med, så det kanske räcker då ;)
 
Testa sedan på banan och be bara om ett byte. Funkar det så låt det räcka för dagen.

Ungefär som vi gör nu. Ute byter hon visserligen även om jag inte vill :angel:

Fått ett nytt bytes-relaterat problem! Red över galoppbommar häromdagen. Gissa vem som bytte som tokig både över och efter bommarna och vägrade hålla rätt galopp längs hela serien?


Vanligaste felet är ju att man gör för mkt, har du provat att bara byta galopp med sätet? Är det en fuxdam med lite glöd i så är hon kanske känslig med, så det kanske räcker då ;)

Jag har provat (så gott jag kan, är lite trasig) men får inte till det. Och hon bockar och slår ändå..
Tydligen fungerade att byta över bom men det vill jag ju verkligen inte att hon ska göra på egen hand så där!
 
Jag hade inte använt bom för att lära in byten. Det viktigaste är att hästen vet vad de olika skänkellägenabetyder, och vad som betyder byt. Få henne att flytta ordentligt när du ber om det, oavsett gångart och vilken del av hästen du vill flytta på. Gör henne van att flytta undan för skänkeln åt alla håll och när det funkar be om byten. Skänkelvikning, byte, Skänkelvikning är en bra övning
 
Ungefär som vi gör nu. Ute byter hon visserligen även om jag inte vill :angel:

Fått ett nytt bytes-relaterat problem! Red över galoppbommar häromdagen. Gissa vem som bytte som tokig både över och efter bommarna och vägrade hålla rätt galopp längs hela serien?

Alltså, du verkar ha en störtskön häst! :D Hon har helt klart åsikter, vilket jag gillar mycket, men det vore såklart trevligt om du och hon kunde tycka samma så att säga. ;)

Du har provat att rida förvänd galopp på volt och sedan be om byte och därefter sakta av direkt när hon bytt felfritt?

Det finns duktiga tränare. Det låter som att du kan behöva hjälp av en sådan. Jag hade nog vänt mig till en tränare som i första hand håller på med pleasure/trail/hunter och liknande. Dom brukar vara grymma på byten. Du och din häst kan ha kommit till en punkt när bytet har blivit "en grej" så att säga. Ni behöver avdramatisera det hela igen. Alla hästar kan byta galopp. Det är vi som ställer till det för dom. Kanske att du sitter på ett sätt som stör henne utan att du tänker på det? Du var själv inne på att din skänkel kanske störde.
Ett alternativ är att du skippar bytena helt i några veckor. Det kan vara det som behövs för att ni ska komma tillbaka till "0" igen så att säga, men ska du tävla så kanske inte det funkar.

Hästar säger jag bara. Om man kunde förstå hur de tänker. :D
 
Alltså, du verkar ha en störtskön häst! :D
Hon är rätt rolig faktiskt, tror det är därför jag inte ger upp!

Har provat förvänd galopp, som hon för övrigt är super på riktigt stark! Det funkar hyfsat, men avslutas nästan alltid med kraftiga bockningar.

Jag får fruktansvärt ont i höften när hon slår så, ibland så illa att jag måste bryta för dagen. Så jag tränar byten extremt sällan. Bara när kroppen känns 100 och hästen verkar lugn. Nån gång om året typ :angel:

inte hittat nån bra trail tränare som passar oss. Har en bra reining tränare, men jag rider inte reining. Oftast.
 
Hon är rätt rolig faktiskt, tror det är därför jag inte ger upp!

Har provat förvänd galopp, som hon för övrigt är super på riktigt stark! Det funkar hyfsat, men avslutas nästan alltid med kraftiga bockningar.

Jag får fruktansvärt ont i höften när hon slår så, ibland så illa att jag måste bryta för dagen. Så jag tränar byten extremt sällan. Bara när kroppen känns 100 och hästen verkar lugn. Nån gång om året typ :angel:

inte hittat nån bra trail tränare som passar oss. Har en bra reining tränare, men jag rider inte reining. Oftast.

Visst var det så att du kollat upp henne? Att det inte är kroppen som tar emot för henne på något sätt? Jag brukar sällan (läs aldrig..) skrika klinik så fort något inte fungerar ridmässigt. Min erfarenhet är att det sällan är smärta, utan ofta är det träningen som brustit. Hos nuvarande ryttare eller tidigare. Att hästen helt enkelt kommit undan med saker och vill fortsätta göra det och därför sätter sig på tvären. Det var ju det där med att vara konsekvent. 100% av tiden man rider. Hur svårt är inte det?! :o Dock, när det är så kraftig reaktion som du beskriver så funderar jag ändå på om det kan vara något kroppsligt som stör henne. När dessutom du påverkas som du gör så känns det som om det är något man skulle vilja kolla upp. Rygg, höfter, haser... Som sagt, du kanske redan kollat henne och allt är ok. :)

Jag som rider reining och bara umgås i dom kretsarna har hört väldigt många reiningryttare som vänder sig till andra tränare än rena reiningtränare. Jag vet inte om man får lov att ge tips här, men jag fick själv hjälp av en tränare som inte rider reining. Förutom att hitta en som är duktig på det man vill lära sig så ska den kunna lära ut med. OCH du ska klicka med vederbörande och vips så fanns det försvinnande få att välja bland. :meh:
 
Förutom att hitta en som är duktig på det man vill lära sig så ska den kunna lära ut med. OCH du ska klicka med vederbörande och vips så fanns det försvinnande få att välja bland. :meh:

exakt! Det är så mycket som måste stämma.. inte hittat den tränaren än. Eller ja, reiningtränaren och jag klickar, men hon är inte så bra på just trail och sånt som jag pysslar med.

Häst är hel och ren (nåja, hel i alla fall), ingen smärta. Tror alltid att hon fått kotledsinflammation när det är något, men det är bara hennes humör. Vill hon inte samarbeta eller ta i lite extra just precis nu börjar hon slå efter skänkeln och bocka. Sekunden senare kan hon gå som en klocka.
Hon har bara ett sjujäkla humör tror jag! Vi gjorde faktiskt byten ute på åkern igår, gick hyfsat. Jag hamnade totalfel så hon blev arg för det men det var ju helt klart mitt fel. Hon gjorde ett ärligt och bra försök så jag är nöjd. Bytte ur en skänkelvikning.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 933
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp