Bukefalos 28 år!

Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

S

SummerBreeeze

Anonymt nick pga lite känslig fråga...

Jag har en juridisk fundering, det är nämligen som så att när jag köpte min unghäst så hade säljaren ett krav och det var att h*n skall ha förköpsrätt ifall jag väljer att sälja min häst.
Detta står i kontraktet som en klausul.
Kontraktet är väldigt simpelt och det står helt enkelt "fd ägaren har förköpsrätt vid ev försäljning".

Då min häst inte hade det bra på förra stället av olika andledningar (som vi ej behöver gå in närmare på) så kommer jag aldrig tillåta att han hamnar hos säljaren igen.
Detta var dock ett krav h*n hade för att det skulle bli försäljning.

Nu har jag inte planerat att sälja min ögonsten, men om jag skulle tvingas sälja i framtiden måste jag då sälja till fd ägaren om hon vill köpa han?
Jag får inte ge någon annan ett bättre pris ect eller räknas det som kontraktsbrott?

Jag har tänkt, i förebyggande syfte, skriva ett testamente att om något händer mig så skall min mamma få ta hand om hästen.
Men om det skulle hända, kvarstår fortfarande kontraktet då?
Om min mamma skulle sälja honom, har säljaren fortfarande förköpsrätt?

Gäller förköpsrätten om jag väljer att ge honom till någon?

Om det är någon som är insatt i detta så vore jag väldigt tacksam för svar :)
Jag vill bara att mitt hjärta skall få ha det bra, alltid.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Finns det något i kontrakten som talar om vilket straff du får om du inte följer det som står om förköpsrätt? Ifall du är tvungen att betala en viss summa i vite eller om du måste sälja hästen till säljaren för ett visst pris eller något annat?
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

står det i erat påskrivna kontrakt att fd ägaren har förköpsrätt är det vad som gäller, annat är kontraktsbrott.
Du är skyldig att meddela och ge fd ägaren en chans att köpa tillbaka hästen.

Dock finns det inget som säger att du inte får begära att ordentligt överpris så att ägaren tackar nej el dyl för att "skrämma bort den" eller övertala den att inte köpa tillbaka hästen.. (förutsatt att ngn "förbestämd" köpesumma el dyl inte är inskriven i kontraktet, vilket jag tvivlar på att det är)
Förstår att du inte vill sälja tillbaka om den inte haft det bra, Men tyvärr är det så att det som står i kontraktet gäller, det blir ju påskrivet för att båda parter är överens om det., även om du egentligen inte ville ha det i kontraktet kanske det var ett villkor för att du skulle få köpa hästen.

Vi har haft samma sak i ett av våra kontrakt vid försäljning, så när ponyn skulle säljas igen, ringde de och erbjöd oss först att köpa, vi tackade nej då vi inte kunde köpa tillbaka just då, och ponnyn såldes istället till ett annat hem.
Men som sagt, ett kontrakt är "regler" du skrivit under att du går med på att följa..

jag har dock ingen aning om "straffet" för ett kontraktsbrott av den typen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Nej, det enda som stå är att säljaren har förköpsrätt.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Jo jag förstår att jag inte får bryta kontraktet, men om det nu skulle behövas kanske jag kan ge den jag vill skall köpa hästen ett bättre pris, om man nu får göra så?

Och vad händer om jag går bort och min mamma ärver hästen,
gäller fortfarande kontraktet då?
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Eftersom det inte står något om diverse summor som hästen ska säljas för så får du sätta vilket pris du vill. Det är din häst, du bestämmer!
Har ingen aning om vad som gäller ang. kontraktet om förköpsrätt. Det är bäst att fråga en jurist om. MEn som någon skrev så är det enklast att sätta ett överpris till förre ägaren vid ev. försäljning. Så slipper du juridiska krångligheter.
Men du behöver aldrig ge bort din häst i alla fall. Skulle något hända dig så går hästen och dina saker automatiskt till din närmaste anhörig om du inte skriver annat. Nu får vi ju verkligen hoppas att något aldrig händer.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Jag har lärt mig att står det inget vite eller summa, så faller hela klausulen. Det måste stå en summa för att den ska gälla, dvs vill du sälja hästen så gör det till vem du vill, hade det stått ex 45 000 kr (pris eller vite) då hade du begått kontraktsbrott om du inte erbjudet fd ägaren att löpa tillbaka den. Men alltså begår du inget brott i detta läge.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Okej..?

Eftersom det inte står någon summa, om jag då har 2 val.

1. fd ägaren
2. en köpare som jag vill sälja till

Kan jag då erbjuda 1. ett pris på 100.000 och 2. ett mer rimligt pris ca 60.000? Utan att bryta mot kontraktet?
Har jag förstått det rätt?

Har kikat här tidigare och sett att det finns en del hästjurister som ibland tar sig tid att svara i trådarna, så tänkte se om någon som är kunnig förhoppningvis läser och svarar i denna tråd. Skulle detta behöva hända, försäljning alltså, kommer jag givetvis kontakta en jurist.
Vill bara söka lite info i förebyggande syfte så man vet vad som gäller.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Normalt sett gäller inte en sådan klausul, eftersom den är utformad felaktigt kommer inget att hända om det bryts. Nu pratar vi juridik, ska vi prata etik och moral som många vill välja vid dessa sammanhang så kommer saken i en helt annan dager. Då håller man sig till kontraktet, men å andra sidan står det dig fritt som säljare att sätta ditt pris även till gamla ägaren.

Förstår du?;)
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Ta själv kontakt med en kunnig jurist om det är något du funderar ofta på.

Själv har jag lärt mig (bla från jurist/kunniga) att står det inget vite i kontraktet så kan du sälja till vem du vill rent juridikskt. Sedan är det ju en moralisk fråga oxå, men den får du ju väga mot det ev "dåliga" hemmet hästen skulle få.
Alla kontrakt berörande djur av olika slag är alltid lite knepiga, då du som ägare av ett djur har full bestämmanderätt över det du äger - besittningsrätt tror jag det korrekta namnet är. Här gäller helt andra regler/lagar än om vi skulle prata "döda" ting. Ett underskrivet kontrakt gäller ej rakt av då du som ägare till djuret (har besittningsrätten till det) har rätt att göra vad du vill - givetvis inom lagens ramar vad gäller djuhållning och djurskydd.

Men som sagt ta kontakt med en jurist om du vill veta mer grundligt vad som händer om du säljer till någon annan.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Vad bra att det inte står något om straff ifall avtalet bryts! Det som det inte finns något straff för är inte heller ett brott!

Ska du sälja hästen kan du erbjuda henne att köpa den för 1 miljon om du inte vill strunta ghelt i klausulen för den saknar juridisk värde.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Till alla:

Tack för era svar!
Känns jättebra att ha ett hum iaf och att veta att han mest troligt kommer få fortsätta att leva i ett bra hem :)

Skulle detta bli aktuellt så kommer jag som sagt kontakta en jurist för säkerhets skull, men nu har jag iaf lite koll. :D
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Fast jag tycker det är oförskämt att köpa en häst med en sån klausul i kontraktet om du inte tänkte hålla det.
Varför skriva på något som man inte tänkt hålla?
Du borde frågat vid köpet om säljaren ville stryka den önskan annars borde du köpt en annan häst.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

har ni papper på det? Annars blir det väl "ord står mot ord" och om ni har det på papper, har ni skrivit ut en summa?
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Fast jag tycker det är oförskämt att köpa en häst med en sån klausul i kontraktet om du inte tänkte hålla det.
Varför skriva på något som man inte tänkt hålla?
Du borde frågat vid köpet om säljaren ville stryka den önskan annars borde du köpt en annan häst.

Jag håller med dig.
Varför skriver man på ett kontrakt man inte tänkt följa?

Känns falskt o oärligt :mad:
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Å andra sidan kan man vända på frågeställning och undra varför man säljer en vara som man fortfarande vill ha kontroll över? I de flesta fallen tycker jag att det är helt befängt att som säljare ställa ett sådant krav. Sålt är sålt, punkt slut. Vill man ha fortsatt kontroll över djurets liv bör man inte sälja det. Som bekant, går det inte att ha kvar kakan och äta den, eller hur?
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Men det står ju nuvarande ägare fritt till förfogande att prissätta sin häst vid ett ev återköp för gamla ägaren, passar inte priset så är ju saken utagerat.
Enklare än så kan det inte bli, då har man följt kontraktet och den etiska delen att den kontraktet inte är utformat ur juridiskt perspektiv kan man ju lämna därhän då nya ägaren faktiskt etiskt sätt följt överenskommelsen.

Jag håller med dig fö, men det här är ett sätt att hålla kontraktet etiskt sett.
 
Senast ändrad:
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Å andra sidan kan man vända på frågeställning och undra varför man säljer en vara som man fortfarande vill ha kontroll över? I de flesta fallen tycker jag att det är helt befängt att som säljare ställa ett sådant krav. Sålt är sålt, punkt slut. Vill man ha fortsatt kontroll över djurets liv bör man inte sälja det. Som bekant, går det inte att ha kvar kakan och äta den, eller hur?

Finns väl massor av alternativ till svar där... :crazy:

Men det försvarar ju fortfarade inte varför man godkänner något man inte tänkt följa?
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Men det försvarar ju fortfarade inte varför man godkänner något man inte tänkt följa?

Saker och ting i ens liv kan förändras. När man skriver under ett sådant kontrakt är man kanske helt på det klara med att säljaren ska få köpa tillbaks hästen, men med tiden kanske det händer något som gör att utgångsläget ändras?
Man kanske ser att säljarens hästhållning inte är den bästa? Eller något annat som gör att man inte vill att hästen ska hamna hos säljaren igen?
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Saker och ting i ens liv kan förändras. När man skriver under ett sådant kontrakt är man kanske helt på det klara med att säljaren ska få köpa tillbaks hästen, men med tiden kanske det händer något som gör att utgångsläget ändras?
Man kanske ser att säljarens hästhållning inte är den bästa? Eller något annat som gör att man inte vill att hästen ska hamna hos säljaren igen?

Just därför kanske man aldrig ska skriva under ett sånt kontrakt
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 503
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 603
Senast: Ottilia
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 390
Senast: Raja
·
Ekonomi & Juridik Hur var det nu med förköpsrätten? Det skrivs in i kontrakt att säljaren har förköpsrätt vid försäljning/överlåtelse och avlivning (?)...
2
Svar
23
· Visningar
3 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp