Bukefalos 28 år!

Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Det står säljaren fritt att sätta sitt pris, jag har tillämpat detta själv på en tvångsomhändertagen häst. Rätt pris vid rätt hem, om hemmet inte är rätt så blir inte priset det heller. En ganska enkel och laglig tillämpning.

OM man vet att gamla säljaren inte behandlat hästen väl, varför ska man anstränga sig längre än vad som behövs. Har man skrivit på avtalet så kan man erbjuda gamla ägaren ett köp på egna premisser, passar inte det så fine då har jag gjort vad vi kom överens om i avtalet.

Ser absolut inget fel i det, har man synpunkter på detta föreslår jag att man tar tag i hela annonsmarknaden där det bevisligen är så att vissa köpare få hästen långt mycket lägre prismässigt än vad andra hade fått.


Nu tror ju inte jag att var och varannan fd ägare är människor som utövar våld på sina hästar.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Jag bestämmer mig efter provridning om det är intressant eller inte. Är det intressant vill jag skriva kontrakt där och då och veta vad som gäller fortsättningsvis.
Att det DÅ kommer fram att jag ska delta i någon budgivning är inget jag accepterar lättvindigt, då får den informationen komma i ett tidigt skede (innan jag tittar på hästen).

Personligen hade jag i det fallet aldrig åkt och tittat, annonspriset är det pris som gäller för hästen, finns det fler intressenter när jag ringer ber jag att få återkomma när dessa provat och lämnat besked.

För min del är det att grovt slösa med spekulantens tid att vela fram och tillbaka. Känns väldigt oseriöst för mig.


Om jag skulle sälja och har en spekulant på gården som precis provridit och vill skriva kontrakt direkt är ju bra, men det innebär inte för mig att köparen bestämmer att den får köpa om den vill.
Jag som säljare vill ju också fundera på om jag tycker det är rätt köpare.
Många köpare tror att bollen enbart ligger hos dem, vill de så är det grönt.
För mig är det superviktigt att som säljare vara nöjd också.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Köpet förutsätter ju liksom att säjaren vill sälja till mig. Känns rätt basic och självklart måste jag säga, att bollen ligger där
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Då ligger bollen på olika ställen för oss.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Nu tror ju inte jag att var och varannan fd ägare är människor som utövar våld på sina hästar.

Och det håller jag med om, fast i det här fallet handlade det ju om att TS inte ansåg att hästen hade det bra hos gamla ägaren och gjorde sin förfrågan utifrån det.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Mitt råd - Oroa dig inte!

Kan du inte ta hand om hästen, så är kontraktet kraftlöst utan vite. Inget (utom kanske moral) hindrar dig från att sälja till vem du vill. Inget hindrar dig från att ge bort hästen eller lämna ut den på foder. Inget hindrar dig från att slakta den.

Om du dör kan fd ägaren inte rikta några krav på ditt dödsbo. Avtalet gäller mellan den personen och dig och har ingen kraft what so ever gentemot tredje man. Testamenterar du hästen till din mamma, har hon fritt förfogande om du skulle dö. Detta gäller faktiskt även om avtalet skulle vara späckat med viten.

Om fd ägaren var relativt ointresserad av hästen när du köpte den, är sannolikheten mycket, mycket liten att personen är intresserad nu. Om du någon gång hamnar i en situation där du måste sälja, kan du ta kontakt med fd ägaren en tid innan och pejla av intresset, Om du känner dig moraliskt bunden av kontraktet kan du i den situationen tala med personen i fråga. Men ta dig över det hindret, om du kommer dit.

Lägg inte din energi på att oroa dig över en hypotetisk situation! Var glad åt din häst (och din mamma, som du tydligen litar på. Människor att lita på växer inte på träd) Och jag tror att du är en moraliskt mycket bra människa, eftersom du oroar dig... så känn inte att du måste försvara dig mot gläfsande bukefalister.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Frågan är ju också om fd ägaren är beredd att stämma dig för kontraktsbrott.
 
Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Tack för ett mycket bra svar! Kändes riktigt bra :)

Nej precis, hindrerna kan man ta sig över om det skulle bli aktuellt, men då har jag iaf lite mer koll på läget än innan iaf.

Hästen är mitt allt och han skall få bli gammal hos mig, det skall jag se till!

Intressant att se vilken vändning tråden tog, jag har inte skrivit så mycket själv men har läst alla inlägg, det var lite kul att se vilken diskusson det blev ang moral.
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 503
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 603
Senast: Ottilia
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 390
Senast: Raja
·
Ekonomi & Juridik Hur var det nu med förköpsrätten? Det skrivs in i kontrakt att säljaren har förköpsrätt vid försäljning/överlåtelse och avlivning (?)...
2
Svar
23
· Visningar
3 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp