Bukefalos 28 år!

"Feber" varannan dag

Men om min temp ökar med 1 grad eller liknande, om jag har säg36,5 normal o sen vid rejäl förkylning får 37,5 och blir helt slut, frossar, orkar knappt resa mig ur sängen och så vidare, tänker klassiska febersymptom. Jobbar inte min kropp då med att få ut onda andar? Eller som min pappa, som när han blir sjuk går från ca 37 till 35,5 i temp. det är inte alls logiskt men då får han klassiska febersymptom.
Jag förstår att feber räknas från 38,0. Men kan inte kroppen jobba mot förhöjd temp också?
Jo men jag då som kör det där med frossa och alltihop utan förhöjd temperatur alls då?
Jag har tex sovit hela dagar jättesjuk utan att ha feber och knappt orkat resa mig.
 
@TeamLundVer och @TinyWiny har inte ni också EDS? Det här med ingen feber verkar vara vanligt för oss, jag har så (lunginflammation utan feber tex) och @Modest tyvärr tas inga symptom på allvar om man inte har feber enligt vårdens definition om man inte kan prata runt det som patient..

Jag brukar svara på feberfrågan att jag inte kollar eftersom jag ändå äter 90 mg arcoxia och maxdos paracetamol varje dag. Sen berättar jag hur jag mår. Då brukar jag få tid på min VC. Påtalar samma sak för läkaren för att få bort fokus från tempen.

@TeamLundVer jag får som du har när jag är lite överarbetad. Behöver vila då, verkligen vila. Får även problem med att blodtrycket inte hänger med,liksom rusande hjärta mm.
Det stämmer att jag har EDS. Kanske är det så. Det är få gånger jag har haft egentlig feber och precis som för @TeamLundVer höll det på att gå riktigt illa under en förlossning pga det. Barnet föddes livlöst men de lyckades återuppliva hen tack och lov. Även om det är ovanligt att man inte får feber även vid allvarliga infektioner så skulle vården såklart se till mer än just den parametern. Men precis som överallt annars finns det inom vården människor som är på fel plats som t ex sjuksköterskan som inte alls kunde förstå att när man kommer in helt uttorkad pga långvariga kräkningar så behöver man mer än en liter dropp.
 
Men det görs väl i alla fall en undersökning utifrån andra symptom?

Jag misstror inte dina upplevelser men om detta är vanligt förekommande så har jag svårt att tro att det bara är läkare som är nonchalanta i sitt arbete. Jag tror det är minst lika vanligt att patienter har felaktiga förväntningar och förställningar, förväntar sig behandling av virusinfektioner tex.
Nej det gör de inte. Elle åtminstone inte en undersökning baserat på vad man har problem med.
som patient förväntar jag mig att om jag har ont i öronen så kollar man där osv men jag har lärt mig att sådant tillhör ovanligheterna här i Skåne.
 
Men om man söker för trötthet, sjukdomskänsla och i ditt fall subfebrilitet som kommer och går under lång tid, får du verkligen ingen vård då? De flesta som söker vårdcentral har ju inte feber och de flesta åkommor, såväl allvarliga som icke allvarliga (förutom akuta infektioner och några andra tillstånd) har ju inte feber som ett diagnoskriterie. Skulle verkligen bara de som har feber få vård/utredning skulle jättemånga rent krasst dö i onödan där du bor.
Däremot har du ju en grundsjukdom som vi i primärvården oftast är överusla på och som säkert kan ställa till det i många fall, jag tycker jag är rätt påläst/kunnig efter att ha jobbat många år i en region där vi faktiskt hade ganska god kunskap tack vare en intresserad smärtläkare, men där jag jobbar nu finns liksom inga vettiga alternativ att remittera till varken för diagnos el behandling, och det är sorgligt.
Skulle jag ringa VC med mina symptom skulle jag få en tid om 2 månader ergo bättre att försöka lösa det själv
 
Ja och jag är sjuk utan att ha feber alls. Det är liksom inte en av på för mig där ej feber=frisk, feber=sjuk.

Det är den biten jag inte förstår. Som sagt inte ens 1177 påstår att det är så att man inte kan vara sjuk utan feber. Utan de säger ju snarare att flertalet vuxna är sjuka utan feber.
Problemet uppstår när vården utgår ifrån att om man inte har feber handlar det inte om något som behöver behandlas av vården. Jag söker personligen inte vård för en förkylning, halsfluss och i normalfallet inte heller för influensa och öroninflammationer behandlar jag med lök i örat. Jag orkar helt enkelt inte åka till vårdcentralen pga de grundsjukdomar jag dras med. Det tar alldeles för mycket energi i förhållande till vad det ger. Undantaget var när jag hade haft influensa med först 40 graders feber i en vecka, 38,5 i en och sedan 40 graders feber i ytterligare en vecka. I mitten av tredje veckan sökte jag vård efter samtal med 1177 vilka jag egentligen ringde för att fråga om tips för att underlätta andningen pga svår hosta. Hen jag pratade med tolkade symptomen som både lunginflammation och hjärtmuskelinflammation men när jag kom till vårdcentralen fick jag höra att det kvittade väl om jag hade hjärtmuskelinflammation eller inte eftersom jag ändå är förtidspensionär. Läkaren var så rädd för att bli smittad att hen inte ens lyssnade på vare sig lungorna eller hjärtat och undrade vad jag gjorde där. Hen tyckte att jag borde fatta själv att jag hade influensa. Det fattade jag såklart och jag hade aldrig åkt dit om inte 1177 uttryckligen hade sagt åt mig att symptomen tydde på hjärtmuskelinflammation och att jag måste söka vård.
 
Nej det gör de inte. Elle åtminstone inte en undersökning baserat på vad man har problem med.
som patient förväntar jag mig att om jag har ont i öronen så kollar man där osv men jag har lärt mig att sådant tillhör ovanligheterna här i Skåne.

Oj, och det är samma sak oavsett läkare och vc?
 
Skulle jag ringa VC med mina symptom skulle jag få en tid om 2 månader ergo bättre att försöka lösa det själv
Ja det är nog där vi har lite olika tankar kring vården, har jag så långdragna besvär som du beskriver vill jag hellre ha en planerad tid en bit fram för utredning, som jag isf kan avboka om det skulle ha löst sig själv på vägen än att komma akut och inte hinna med att diskutera besvären ordentligt.
 
Problemet uppstår när vården utgår ifrån att om man inte har feber handlar det inte om något som behöver behandlas av vården. Jag söker personligen inte vård för en förkylning, halsfluss och i normalfallet inte heller för influensa och öroninflammationer behandlar jag med lök i örat. Jag orkar helt enkelt inte åka till vårdcentralen pga de grundsjukdomar jag dras med. Det tar alldeles för mycket energi i förhållande till vad det ger. Undantaget var när jag hade haft influensa med först 40 graders feber i en vecka, 38,5 i en och sedan 40 graders feber i ytterligare en vecka. I mitten av tredje veckan sökte jag vård efter samtal med 1177 vilka jag egentligen ringde för att fråga om tips för att underlätta andningen pga svår hosta. Hen jag pratade med tolkade symptomen som både lunginflammation och hjärtmuskelinflammation men när jag kom till vårdcentralen fick jag höra att det kvittade väl om jag hade hjärtmuskelinflammation eller inte eftersom jag ändå är förtidspensionär. Läkaren var så rädd för att bli smittad att hen inte ens lyssnade på vare sig lungorna eller hjärtat och undrade vad jag gjorde där. Hen tyckte att jag borde fatta själv att jag hade influensa. Det fattade jag såklart och jag hade aldrig åkt dit om inte 1177 uttryckligen hade sagt åt mig att symptomen tydde på hjärtmuskelinflammation och att jag måste söka vård.
Nej det är väl ungefär samma för mig, jag har mest bara mött akuta sjukvården om någonting gått av eller jag hastigt mött framrutan på en bil. Då spelar ju temperatur inte så stor roll, det går ju att se vad som är fel ändå.

Jag har haft 40 graders feber en gång men den var också väldigt lätt för dem eftersom jag hade mjölkstockning som sagt och det är ju inget konstigt, minns inte vart jag hamnade men jag fick antibiotika och det verkade på oerhört kort tid, typ timmar.

Jag har aldrig varit inne för någon annan typ av sjukdom som tex influensa eller lunginflammation eller något. (sedan öroninflammationerna som liten, då hängde ju mamma på akuten någon gång men det var nog också lätt för dem att ge recept och skicka iväg.)

Sedan har de en fantastisk närakut här, där smågrejer kan komma in. Mitt brutna ben behövde bara vänta i ett par timmar, sedan röntgade de, kollade, smätte på ett gips, bokade operationstid och skickade hem! Öroninflammation på mitt barn också, in, titta två sekunder, ut med recept o tiden bokad med 1177. (Vårdcentralen på sommarorten chockade ihjäl mig i somras genom att ta emot oss, gråtande blött barn med hål i knä, sy fyra stygn och skicka iväg oss utan ens bokad tid eller någonting alls. Man kunde trott att de skulle säga åt oss att köra bil en halvtimma till storstadens akut.)

Riktiga akuten dit jag kom med misstänkt hjärnskakning, det är ju timmar timmar timmar och iskallt. Tur att man var borta nog att inte märka det så mycket och dålig nog att få en säng att hänga i. Och så gulliga att man fick hänga kvar över natten i ett rum (pga avsaknad av sambo) och de kollade att man levde då och då innan man fick åka hem.
 
Senast ändrad:
Det här är så intressant. Inom djursjukvården frågar de alltid efter djurets normaltemp när man söker vård för ett sjukt djur och utgår från den i sin bedömning men inom humanvården är antalet grader när det anses vara feber hugget i sten.

Nej det gör man inte inom djursjukvården heller.
 
Nej det gör man inte inom djursjukvården heller.
Jaså? Då skiljer sig våra erfarenheter åt. På de 25 år jag som vuxen har haft djur (och därmed själv varit ansvarig för djuret och kontakter med veterinärer) har alla veterinärer jag har stött på, privata, distriktare, kliniker och på djursjukhus alltid utgått från djurets normaltemp och jag tror inte att de har varit några undantag. Djurägare rekommenderas att ta reda på sitt djurs normaltemp och det är inte för inte den rekommendationen finns.
 
Jaså? Då skiljer sig våra erfarenheter åt. På de 25 år jag som vuxen har haft djur (och därmed själv varit ansvarig för djuret och kontakter med veterinärer) har alla veterinärer jag har stött på, privata, distriktare, kliniker och på djursjukhus alltid utgått från djurets normaltemp och jag tror inte att de har varit några undantag. Djurägare rekommenderas att ta reda på sitt djurs normaltemp och det är inte för inte den rekommendationen finns.
Aldrig nånsin varit med om. Däremot har jag varje gång tagits på allvar om jag sagt att jag är sjuk men mätaren visar 37.1. 7
 
Jaså? Då skiljer sig våra erfarenheter åt. På de 25 år jag som vuxen har haft djur (och därmed själv varit ansvarig för djuret och kontakter med veterinärer) har alla veterinärer jag har stött på, privata, distriktare, kliniker och på djursjukhus alltid utgått från djurets normaltemp och jag tror inte att de har varit några undantag. Djurägare rekommenderas att ta reda på sitt djurs normaltemp och det är inte för inte den rekommendationen finns.
Jag har heller aldrig varit med om att vet frågar efter djurets normaltemp. Varken med hund, katt eller häst.
Och jag har också alltid själv fått vård även om jag typ aldrig har feber.
 
Jag har heller aldrig varit med om att vet frågar efter djurets normaltemp. Varken med hund, katt eller häst.
Och jag har också alltid själv fått vård även om jag typ aldrig har feber.

Det är heller inget som lärs ut, vare sig på veterinär- eller djursjukskötarutbildningen. Jag själv har aldrig ställt frågan.
 
Och efter att ha tempat ett oräkneligt antal hästar kan jag konstatera att de snällt ligger inom normalspannet för arten.

Sjävklart gör de det, men det varierar där också. Pga möjlig smitta har vi tempat 16 hästar dagligen i 3v. Och visst finns det mönster. Min Fröken och FF ligger högst, deras normaltemp är 37,8 resp 37,9. S, G och Z ligger lägst, på 37,5.

På min Fröken börjar jag oroa mig om temperaturen hamnar över 39,1, men på S, G eller Z hade jag nog börjat fundera redan runt det som är normaltemp för min häst.
 
Sjävklart gör de det, men det varierar där också. Pga möjlig smitta har vi tempat 16 hästar dagligen i 3v. Och visst finns det mönster. Min Fröken och FF ligger högst, deras normaltemp är 37,8 resp 37,9. S, G och Z ligger lägst, på 37,5.

På min Fröken börjar jag oroa mig om temperaturen hamnar över 39,1, men på S, G eller Z hade jag nog börjat fundera redan runt det som är normaltemp för min häst.

Fortfarande inom normalspannet.
 
Jag har funderat lite på en sak. Typ alla verkar vara lågtempare nuförtiden och ha runt 35 grader vanligen. Det inkluderar typ mig och mitt barn och min man. Att vi blev lågtempare hände väldigt plötsligt iom övergång från temperatur mätt i ända till temperatur mätt i öra... (Mamma hade termometer när jag var typ 9 och jag var såvitt jag vet helt normal inte lågtempare och jag skaffade en när jag fick bebis, sedan övergick till örontermometer när han var typ 2 månader. Temperaturen på honom sjönk direkt.) Nåja. Kan det inte vara så att många icke professionella örontermometrarna helt enkelt bara visar en lägre skala, lägre värden vid normaltemp, eftersom mätningen sker i örat.

(Jag har btw praktiskt taget aldrig feber, hur förkyld jag än är, det verkar inte vara min grej helt enkelt. Jag är sjuk ändå och stannar hemma för att jag inte kan röra mig oavsett. Mår jag uselt struntar jag i om jag har feber eller ej och mäter inte ens längre. Däremot har jag haft äkta 40 grader vid mjölkstockning, med den där örontermometern, och det märks skillnad från normalvärdet om jag säger så brr. Så jag litar helt på att det är feber vid 38 grader oavsett, resten är rejält allmänt ynklig ändå och det är ok.)
Lustigt, jag hade rätt fast fel. Det är inte termometrarna, kroppstemperaturen har sjunkit helt enkelt. Normaltemp är inte 37 grader längre utan 36,5 normaltemp=alltså medelvärde på vad de flesta har, i USA.
(Den har sjunkit sedan 1800-talet och sjunkit sedan 70-talet).

https://elifesciences.org/articles/...N19-Oga5PCcUZUs27JE58pzDJmIXiv3-8iF73Opgl8F1M

-we determined that mean body temperature in men and women, after adjusting for age, height, weight and, in some models date and time of day, has decreased monotonically by 0.03°C per birth decade. A similar decline within the Union Army cohort as between cohorts, makes measurement error an unlikely explanation.

(Dök upp på Gudiols, träningkosthälsa Facebook)

Men i tråden under hävdas att 38 grader ändå är feber pga hur cellerna arbetar? (från Gudiol då inte från någon läkare).
(och det antyds i diskussionen att kvinnor har lite högre temperatur när de är yngre än äldre, tror jag, förstod inte det helt.)
 
Sjävklart gör de det, men det varierar där också. Pga möjlig smitta har vi tempat 16 hästar dagligen i 3v. Och visst finns det mönster. Min Fröken och FF ligger högst, deras normaltemp är 37,8 resp 37,9. S, G och Z ligger lägst, på 37,5.

På min Fröken börjar jag oroa mig om temperaturen hamnar över 39,1, men på S, G eller Z hade jag nog börjat fundera redan runt det som är normaltemp för min häst.
Håller med. Min senaste häst var det ingen fara med om hon låg upp mot 38,5-39. Tidigare hästar hade jag ansett varit sjuka om de hade så högt.
Det står väl i den mest basic "allt om hästar"-bok att man ska ta reda på sin hästs normaltemp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 027
Senast: manda
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 352
Senast: Korven
·
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 141
Senast: WildWilma
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 492
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp