FEI World Endurance Championship 2008

Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Vilken typ av doping skulle det vara?!
Epo/bloddopning fungerar ju inte på häst som på människa och är därför verkningslös.

Det finns oerhört mycket fler varianter av doping än så. Om jag inte minns fel så var det på EM i Compiegne som ett ekipage från UAE åkte fast för doping. De hade använt en humanmedicin, någon form av hjärtmedicin som sänker pulsen. Det var mer i den riktningen jag spekulkerade.
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

...En intressant sak som slår en när man tittar på hästarnas ålder som är topp-placerade är att ingen är yngre än 10 år .

... och på någon står Cbreed..?


...och sedan som vanligt..övervägande valacker..

Jag gjorde exakt samma betraktelse. Det kan kanske vara så att vi eventuellt har fått ett trendbrott vad gäller hästarnas ålder.

Jag skulle tro att Cbreed står för Crossbreed.

Om jag inte minns fel (hittar inte resultaten) så var det en majoritet av ston bland de tio första på EM i Copmiegne.
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Om jag inte minns fel (hittar inte resultaten) så var det en majoritet av ston bland de tio första på EM i Copmiegne.

Jamen det var kul att höra:) Jag hade bara VM resultat som underlag för det inlägget och bara topp 10 placerade. Där var de få ston..
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Läste på Annelis och Nowators sida att det förekommer rykten om att några länder genade och skickade sina ryttar GPS’er med bil.
Oj och usch!
Vad ska man tro om detta?
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Läste på Annelis och Nowators sida att det förekommer rykten om att några länder genade och skickade sina ryttar GPS’er med bil.
Oj och usch!
Vad ska man tro om detta?

Det är nog tyvärr så att fusk förekommer inom alla discipliner och idrottsgrenar och det är lika olyckligt varje gång det inträffar, men kommer nog inte att upphöra trots gedigna insatser att stävja det. Bättre att bli utesluten och köra rent spel än att få med sig en medalj på felaktigt sätt. Hur skall man då kunna se sin häst i ögonen efteråt?
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Det finns oerhört mycket fler varianter av doping än så. Om jag inte minns fel så var det på EM i Compiegne som ett ekipage från UAE åkte fast för doping. De hade använt en humanmedicin, någon form av hjärtmedicin som sänker pulsen. Det var mer i den riktningen jag spekulkerade.

OK intressant fast ja inte kul intressant om du förstår. Göran Sandh ska det ju vara som pratade om doping på en föreläsning. Han är ju mest insatt i galoppsporten och kände inte till preparat som sänker pulsen på häst... men det finns alltså. Skrämmande att ngn kan använda hjärtmedeciner och sedan låta hästen gå så hårt, men det är klart steget till att dopa en häst är säkert lättare för många än att dopa sig själv och det gör ju bevisligen många idrottsmän...
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Läste på Annelis och Nowators sida att det förekommer rykten om att några länder genade och skickade sina ryttar GPS’er med bil.
Oj och usch!
Vad ska man tro om detta?

Om löpare typ på marathon eller liknande avlägsnar sitt chip och ger till ngn annan (som springer hela sträckan) så syns det på tävlingsledningens dator och de blir diskade i efterhand när de har kontrollerat alla tävlande. det borde väl ha haft ett sådant enkelt system även på VM kan man tycka?!
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Jag gjorde exakt samma betraktelse. Det kan kanske vara så att vi eventuellt har fått ett trendbrott vad gäller hästarnas ålder.

Jag skulle tro att Cbreed står för Crossbreed.

Om jag inte minns fel (hittar inte resultaten) så var det en majoritet av ston bland de tio första på EM i Copmiegne.

Jag gjorde också åldersiaktagelsen, men jag tror såhär om det:

Om jag hade haft ett par 160-km hästar att välja mellan för start till detta VM som redan på förhand har deklarerat att det blir mycket tufft för hästarna hade jag valt den häst som jag vetat hade det starkaste psyket. Det innebär förmodligen att en 11-åring är bättre rustad än en 9-åring. Bara en tanke.
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Totalt fullföljde 48 ekipage ritten godkänt av 133 startande (inkl uteslutna i förbesiktningen). Det ger en fullföljande grad av 36%. Faktiskt något bättre än förväntat under dessa förhållanden.

Jag har försökt söka fakta på endurance.net utan större framgång.
Enligt elimineringslistan blev 133 ekipage uteslutna :eek: om jag räknar bort de som blev uteslutna i vet gate 1 startade totalt 154 ekipage :confused:
Hur kan då 48 fullfölja? Ursäkta mig! Jag såg just själv att jag inte kan räkna!! Hur fick jag ihop det här??? Tydligen då 181 startande? Fast nu blev det ännu konstigare.....

Hur som helst tycker jag att sporten har misslyckats total, tävlingen rids på natten eftersom klimatet ej passar hästarna, ett ytterligt fåtal hästar klarar påfrestningarna. 41 hästar uteslutna pga hälta. 21 pga metabolismen.

Tänk en stilla tanke om den kritiserade sporten fälttävlan hade ett liknande utfall? Jag har svårt att tro på teorin att hästarna minsann inte far illa av distans i "elitklass" hästen blir väl ändå inte halt på pin kiv, eller?

Det försvaras alltid med att den är helt kurant dagen efter....

För övrigt består ju inte tävlingsformen enbart av tävlingen så att säga, hästen måste utstå träning i enorm omfattning, hur många faller bort där?
 
Senast ändrad:
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Fler siffror, i Ridsport står det 127 till start och 28 i mål med godkänd slutbesiktning :confused::confused: jag ger upp.....
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Hur som helst tycker jag att sporten har misslyckats total, tävlingen rids på natten eftersom klimatet ej passar hästarna, ett ytterligt fåtal hästar klarar påfrestningarna. 41 hästar uteslutna pga hälta. 21 pga metabolismen.

Tänk en stilla tanke om den kritiserade sporten fälttävlan hade ett liknande utfall? Jag har svårt att tro på teorin att hästarna minsann inte far illa av distans i "elitklass" hästen blir väl ändå inte halt på pin kiv, eller?

Det försvaras alltid med att den är helt kurant dagen efter....

För övrigt består ju inte tävlingsformen enbart av tävlingen så att säga, hästen måste utstå träning i enorm omfattning, hur många faller bort där?

Ja du, när jag läser dina tidigare inlägg förstår jag att du som fälttävlansaktiv ofta får försvara påhopp på "din" sport och säkerligen är trött på trista kommentarer från människor som inte själva är insatta i sporten. Tänk en stilla tanke om hur kul du hade tyckt det varit om någon skrev ner fälttävlan i elitklass i fälttävlansforumet? (Som man frågar får man svar.)

Nåväl, för att reda ut dina förvirrningar om fullföljandegrad finns den totala resultatlistan på endurancenets första sida: http://www.malaysia-wec.com/results/Rank5_7.pdf

Läser du lite noggrannare på eliminated listan ser du att det inte är 133 uteslutna utan att det är listat upp till häststart nr 133. Alla startnummer är dock inte där utan de som klarade sig (tex vinnande nr 108) är inte med i listningen. Inte så svårt, eller hur.

Så, sedan över till det som faktiskt är viktigt att förmedla till de som inte själv är aktiva inom distans. Det är med många som med dig - man förfasas över de många uteslutningarna pga hälta. Herregud, hästarna går sönder i parti och minut. Så är det dock inte, tack och lov! Att en veterinär tar ut en häst på "lameness" innebär att hästen har en rörelsestörning. Jämför med maraton för människor. Alla springer inte fräscht i slutet på ett lopp - de rör sig orent. Varför? Ja, de allra flesta är stela i sina muskler. Så är det med hästar också. Veterinärer väntar inte på att en, vad vi normalt kallar "hälta", uppstår i en tävling. Hästar blir uteslutna långt tidigare, när rörelsestörning uppstår. På långa tävlingar kollas hästarna dels när de kommer in i viloområdet, men också precis innan de ska ut på nästa sträcka, dvs när de stått stilla kanske 30-50 minuter. Kontrollerna är minutiösa, vilket då också gör att hästarna faktiskt ÄR helt fräscha dagen efter en uteslutning.

Till slut ett svar på din fråga om hur många hästar som aldrig når elit-nivå inom distans: Troligtvis lika många som inte når elitnivå inom alla rid- och kördiscipliner - de flesta hästar stannar på lokal- eller regional nivå. En handfull når elitstatus.

Hoppas detta bringade lite klarhet för dig.
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Fler siffror, i Ridsport står det 127 till start och 28 i mål med godkänd slutbesiktning :confused::confused: jag ger upp.....

Den första resultatlistan som publicerades var inte komplett - jag laddade också ner den på natten när loppet gick. Nästa dag kom den kompletta pdf-en.
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Nobby fick även Best Condition. Men gisses, hästen ser precis ut som en greyhound!
http://www.endurance.net/2008WEC/
skrolla ner till tredje bilden
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Extremt deffad! man ser varenda muskel och den har verkligen muskler som enlångdistansare, långa och seniga!

Imponerande bakgrund om man tittar på vad hästen gjort tidigare...
Det var inte bara en tävling som den gått långt och snabbt inte.
Place Cavalier Vitesse Course km Année Niveau Partants Classés
3 ALVAREZ PONTON MARIA MERCEDES 24,72km/h DUBAI 120km 2006 CEI2 88 32
4 ALVAREZ PONTON MARIA MERCEDES 19,058km/h BARROCA D'ALVA 160km 2007 CEI3 88 36
5 ALVAREZ PONTON MARIA MERCEDES 22,21km/h AL WATHBA 160km 2007 CEI3 101 28
10 TOUZARD BERNARD 15,312 CATUS 119 2005 CEI2 87 55
13 TOUZARD BERNARD 16,368 COMPIEGNE 160 2006 CEI3 56 31
19 TOUZARD BERNARD 15,806 LANDIVISIAU 200 2005 CEI3 47 28
20 TOUZARD BERNARD 17,416 NEGREPELISSE 119 2005 CEI2 108 76
26 ALVAREZ PONTON MARIA MERCEDES 17,910 AL WATHBA 120 2008 CEI3 60
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Han är som en liten räka! Jag tycker att han är helt förtjusande. Det vore kul att hitta lite äldre resultat för att se hur snabbt han har matchats. De första resultaten som syns här är ju från 2005, alltså när han var tio år. Jag försökte hitta lite äldre resultat, men hittade i stället en trevlig artikel om Juma som tränar honom. Här kommer länken:
http://www.endurance.net/international/uae/juma/
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

:idea:så läcker pålle och vilka drömmresultat,man kan ju bara träna o drömma o hoppas att man skulle kunna få framm en såda pålle,håller med er anne:banana:
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

:idea:så läcker pålle och vilka drömmresultat,man kan ju bara träna o drömma o hoppas att man skulle kunna få framm en såda pålle,håller med er anne:banana:

Din arabkille är inte helt olik tycker jag, några års distansträning till så....:d
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Jag tycker det var superstrongt av Anneli att åka ner och tycker det var väldigt synd och tråkigt att de inte hade turen på sin sida och kunde genomföra ritten, det kunde lika gärna gått bra även om omständigheterna var tuffa, Nowator är ju en stenhård kille. Sen måste jag säga att det är upp till ryttaren att avgöra vart man åker och tävlar med sin häst och varför man gör det.

Tycker att det är för jävligt rent ut sagt att folk går in här och skriver rena påhopp mot Anneli och dömer henne för vad hon gjort och inte gjort, vissa vågar ju inte ens skriva under med signatur utan kör med täcknamn. Om ni har åsikter så ring till Anneli istället och prata med henne direkt, hur kul hade ni själva tyckt det varit att bli personligt kritiserade på nätet? De som inte kan stå för sina åsikter bör hålla dem för sig själva och om nu vissa vet så jäkla bra vad som är rätt och fel och tyckte att det var så olämpligt att hon åkte ner så kunde ni ju ringt henne innan hon åkte och framfört dem, det är ju så dags att säga nu efteråt att "jag trodde inte hon skulle klara sig", det är ju lätt att säga efteråt när man vet hur det blev.
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Jag som ryttare väljer själv vilka tävlingar jag vill satsa på. Jag bestämmer hur jag vill träna min häst. Jag får själv stå för alla konsekvenser av mitt handlande.
Tack anneli för din fina hemsida , tack för att du delat med dig av ditt äventyr!
Jättesynd att ni inte kom hela vägen!
Hoppas hemresan går bra! Pia o Pamiros
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Jag tor det är den gamla hederliga, svenska svartsjukan som kommer fram igen..
Vill bara påpeka att Anneli tränat Nowator helt själv sen han va en liten knodd och hon har inte ett helt stall med elithästar att välja och vraka på när den första går sönder och den andra inte håller måttet och den tredje har en dålig säsong.
Nowator har även visat framgångar inom andra grenar och är verkligen ett topp ämne!
Att hon red som hon gjorde, i mörkret och med det väglag som blev, visar bara att hon är rädd om sin häst.
Jag har följt hennes blogg/hemsida varje dag och skulle väldigt gärna höra henne berätta om äventyret själv. Har så mycket jag undrar över.
Hoppas hon skulle göra det på en eventuell Distansgala (om det blir någon).

Jättemånga kramar och varma tankar till dom bägge!

/Emma
 

Liknande trådar

D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
16 780
Senast: mahlmt
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 137
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 076
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp