FEI World Endurance Championship 2008

Sv: FEI World Endurance Championship 2008

tycker det var riktigt kul att få följa dom på äventyret! och som nån annan sa, valet är hennes o att hon red som hon gjorde-ja man är ju rädd om sin häst.. kan säga att jag under min första säsong som distansryttare(2008) är chockad över hur vissa rider o behandlar sina hästar..
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

:laugh:o vad gulligt sagt han är verkeligen en av min nya drömprinsar jag älskar honom så , och jag är verkeligen såld över denna underbara kloka varelse han är som en my littel ponny.tack för dina ord,men du har jätte fina hästar med och något som är fint med dig madde det är din ödmjukhet,kramar till dig från anne o pållarna i stallet.:angel:
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

På tal som sadlar - nån av er som är fena på sånt som ser vad Alvarez har för sadel? Den ser väldigt bekväm ut.
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

:laugh:o vad gulligt sagt han är verkeligen en av min nya drömprinsar jag älskar honom så , och jag är verkeligen såld över denna underbara kloka varelse han är som en my littel ponny.tack för dina ord,men du har jätte fina hästar med och något som är fint med dig madde det är din ödmjukhet,kramar till dig från anne o pållarna i stallet.:angel:

Kul att du börjat gilla araber, men jag gillar ju din Cosea (hon heter så va? den söta som ser ut som ett eng.fullblod) ...så glöm inte bort att träna henne också i vinter så hon får visa vad hon går för........
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Just det här med sadlar intresserar mej.
Är det övervägande Podium dom använder eller?
Vad är det mer för märken man kan se?
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Vinnare blir den som vågar satsa samt beslutet är och ska vara ryttarens eget.

Det finns ett gammal ordspråk:
Hellre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna sin båge.

Anneli uppfyllde de internationella kriterierna för kvalificering till VM i Malaysia. Hon var välinformerad om förutsättningarna för deltagandet samt de historiskt höga uteslutningsprocent när man deltar i ett internationellt mästerskap. Under VM i Aachen som ändå var i Europa var det ca 2/3 av startfältet som inte blev godkända. Anneli är en av de fysiskt mest vältränade ryttarna i Sverige och Novator har genomfört ett flertal 160 km under de senaste två åren samt flertalet av dessa ritter med bra snitthastighet och topplaceringar.
Toppform är färskvara. Alla som har haft häst vet att det bara behövs en liten skada och en hel säsong kan gå förlorad. Vi från Landslagsledningen avstod att skicka en fulltalig landslagstrupp till Portugal hösten 2007 då endast ett fåtal av ekipagen hade genomfört ritter på 160 km på den högt satta minima hastigheten 14 km i timmen som då var gällande på den ritten. Så jag förstår att Anneli gärna ville deltaga i detta VM som även i sig var ett stort äventyr och innan anmälan/avresa gav Lars Roepstorf sitt godkännande ur djurskyddssynpunkt.

Min förhoppning är att Anneli och Novator även kommer att deltaga i Landslagstruppen som åker till Italien under hösten 2009 och att vi alla får höra Anneli berättar mer om sitt senste mästerskap på den stundande Ryttarträffen.


Jag brukar ge följande enkla råd till de som vill satsa på att vara med i Landslaget och jag tycker att Annelis deltagande i VM följer ett flertal av dessa råd:

Vill ”du” vara med? Sätt dina personliga mål och tänkt igenom hur mycket du vill satsa samt vad som krävs för att nå dit innan du börjar satsningen
Din fokusering som ryttare ska vara på prestation. Många gånger har ryttaren diffusa personliga mål uppsatta och inte tänkt på vad som krävs för att nå dit. Det kan även vara allt från att ha för mycket praktiska saker att ta hand om själv som ryttare på själv tävlingarna till att ekonomin inte kommer att räcka till att tävla utomlands. Om du ska lyckas måste du kunna ha fokus på den sportsliga prestationen och få hjälp av andra med allt runt om.
Planera din tävlings säsong i god tid och du måste känna till de internationella kvalificeringsreglerna samt de av landslagsledningen uppsatta reglerna för uttagning. Rid Observationstävlingar och rid CEI *** ritter utomlands. Många gånger ändras förutsättningar samt regler tätt inpå mästerskapen vilket kan förändra hela uttagningen samt de ekonomiska förutsättningarna men dessvärre inget vi i Landslagsledningen kan påverka.

Träna hästarna i större grupper och försök att rida de nationella ritterna på internationellt tempo. Här hemma har vi inte så hårt motstånd vilket gör att hastigheterna inte räcker till jämfört med EM och VM ibland inte ens till minimihastigheterna på mästerskapen.

Om man ska satsa på världseliten idag måste man träna och tävla (testa) sina hästar mer både hemma och utomlands . Det kommer att kräva näst intill en heltidsinsats från dig som ryttare samt att man bör har flera hästar i träning på ungefär samma utbildningsnivå.

En mer engagemang och helhjärtad satsning krävs vilket gör att du behöver se över din ekonomi. Sök bidrag antingen från sponsorer, uppfödare, från satsningar inom Sv. Ridsportsförbundet etc. Arbeta med att söka lokala sponsorer i tid.

Var mån om att hålla dig informerad om vad som händer runt om i världen sök aktivt information om forskning och distansträning från andra länder som information från FEI samt internationella distans sidor på nätet.

Anlita professionella tränar för din häst, samt för din egen fysik och arbeta även med mental träning.
l
Ingrid Boström
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Håller med, vågar man inte testa står man ofta still.

Och tack för de värdefulla råden Ingrid! Skulle gärna åkt på föreläsningen ni tänker ordna för ryttare som satsar på eliten, men tyvärr har jag inte hunnit få min planerade tolva i år pga skda.
Får ta igen det till nästa år;)
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

haha ja det var en podium och den väger ca 3,5kg tyckte jag att jag läste mig till.. finns det ingen återförsäljare på podium i sverige? (har alltid undrat, inte lyckats googla framnågon..)

så det var inte den sadeln du funderade på tidigare Cleese? ( för visst var det du? :o )
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

jag har nästan bestämt mig för att köpa en podium men vill ha lite mer kött på benen (eller pengar på kontot) innan jag bestämmer mig. Förr var Maria Hagman-Eriksson återförsäljare eller kontaktperson för dem i sverige, men tror det var ganska längesen.
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Jag ska oxå köpa mej en Podium. Till våren eller sommaren. Är det billigast att göra från USA, eller från Italen mån tro?
Och är det bara Maria Hagman-Eriksson som varit kontakt person?
Hur kan man få reda på om hon fortfarande sysslar med det?
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Såg nu att det inte var podium hon var kontaktperson åt utan Specialized saddles. Läste en gammal Distansryttaren tidning.

Jag hittade en bra sida som jag troligtvis kommer använda mig av när jag köper min podium. Kan pm:a länken om du vill.
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

:laugh:hello cosea har vi tyvärr inte kvar,jag kände nog att hon inte var rätt häst för mig, hon var jätte fin o söt på alla vis men personkemin fungeradde ej.
dem hästar jag tänkt på att satsa på nästa år är givetvis wadych,min käre giggen , handsom, och funderat på att ta ut cardigan igen,honom kommer du väl i håg. vilken häst har du planer för:banana:
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Jag håller till 100% med Ingrid Boström i hennes inlägg en bit upp i tråden, men med tanke på en del av de tidigare inläggen vill jag dock som ordförande i distanskommittén göra ett litet tillägg.

Den här tråden behandlar inte vilken tävling som helst, utan vi pratar om ett världsmästerskap. Från SvRF's och distanskommitténs sida är det viktigt under vilka förutsättningar Sverige skickar deltagare till ett internationellt mästerskap. Vi gör det för att försöka nå sportsliga framgångar.

Jag har vid ett flertal tillfällen både skriftligt och muntligt varit tydlig med att Sverige inte har någonting sportsligt att hämta på ett VM i Malaysia. För att inte förhindra ryttare att uppleva detta äventyr, tillät vi dock ekipage att åka utifall att de var kvalificerade och vi bedömde att de skulle klara strapatsen.

Min åsikt har hela tiden varit att mörkret, värmen, monsunregnen och framförallt luftfuktigheten i detta subtropiska land innebär att vi med hästar från vårt klimat inte har någon möjligheter att nå några sportsliga framgånger. Jag har varit tydlig med att jag inte har trott att Sverige skulle ha några som helst möjligheter att slåss om någon placering. Min tro har varit att vi skulle få kämpa för att klara maxitiden och sannolikheten för uteslutning var väldigt hög.

Så blev tyvärr också facit. Annelie och Nowator klarade inte att hålla tillräckligt högt tempo under de speciella omständigheterna och klarade därför inte maxtiden i fjärde grinden. Vilket naturligtvis är oerhört trist.

Jag vill dock poängtera att min bild är att Annelie och hennes team har gjort ett mycket professionellt jobb. Såvitt jag kan bedöma har de gjort allting rätt, från förberedelser till tävling.

Jag vill även rikta ett stort tack till Annelie och hennes team för den fantastiska rapporteringen från Malaysia. Med dagliga rappporter med både bilder och ord har de gett oss här hemma i Sverige en bra bild av mästerskapet. Jag tror även att detta har lästs av många utanför vår lilla distansvärld och bidragit till att sprida en positiv bild av distansen.

Kjell Westerback
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Såg nu att det inte var podium hon var kontaktperson åt utan Specialized saddles. Läste en gammal Distansryttaren tidning.

Jag hittade en bra sida som jag troligtvis kommer använda mig av när jag köper min podium. Kan pm:a länken om du vill.

Ja! PM:a länken! Vad snällt!
 
Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Jag har följt henne en hel del och tycker det är kul att hon har skickat bilder, skrivit texter där nerifrån. Så man kan hänga med på ett hörn. Sen är de ju synd att hon åkte ut, men tror hon har fått en massa ny erfarenhet vilket är de viktigaste.

kan du pm:a länken till mig med?
 

Liknande trådar

D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
16 780
Senast: mahlmt
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 137
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 076
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp