Bukefalos 28 år!

Feminism och definitionen av den

Och jag får olika uppfattningar om vad som hänt om jag läser "han skickade dick pics men slutade när hennes pojkvän pratade med/skällde ut honom" eller "han skickade dick pics men slutade när hennes pojkvän, som är 190 lång och har hett humör, pratade med/skällde ut honom." I min värld har de ord man använder också oftast en mening, den där inskjutna bisatsen betyder något.
Fast jag kan tycka att det har ett värde att en, enl fördomar, sk alfahanne ryter ifrån och säger några väl valda om kvinnors rättigheter. Hon skrev ju att han gjorde det, inte att han sa ngt om "min kvinna". Jag tycker det är kanoners när män tar debatten/ säger ifrån etc till andra män när de trycker ner kvinnor eller begår övergrepp. Är det några som behöver göra upp med mansrollen så är det ju männen själva.
Det betydde ngt att han var aggressiv, alldeles säkert. Det betydde att den andra lyssnade och hajade till; att män/alfahanar inte ska skicka dickpics till tjejer. Och gör man det, så kostar det en socialt, i ögonen på andra män som man respekterar. Dvs för att bli respekterad, måste man respektera andra. Toppen, tycker jag.
 
Grottmänniska - cro magnon - var det @tuaphua själv som introducerade, ingen annan.

Att säga ifrån när man bli arg - visst. Men här poängterades det att den som sa ifrån var 190 och har hett humör. Då har jag svårt att läsa ut annat än att det finns ett latent hot om våld från den hetlevrades sida. Dessutom påpekades det senare att "han gick in i en machoroll" för att nå fram till "cro magnon-människan".

Ja, jag kallade hovisen för cromagnon. Inte min kille.

Och med att gå in i matchoroll menades eg bara att han inte visade några av de saker som hovisen ser som diskvalificerande svagheter. Han var inte flack i blicken, inte osäker, inte mjuk till sättet etc. Han växlade upp i energi och spände blicken i honom och visade att han menar allvar medan de hade diskussionen.
Att han lyssnade på honom berodde på att han kunde axla en alfa-roll mentalt och fysiskt. För det är bara såna en sån som han har respekt för. Tyvärr!

Vi har dock inte hört om att han besvärat fler under åren som följt.
Och vi är båda i branschen i samma område med goda kontaktnät. Så vi får höra mycket av det som pågår om än inte allt givetvis.
Men än verkar han inte störa folk i större utsträckning.
 
Fast jag kan tycka att det har ett värde att en, enl fördomar, sk alfahanne ryter ifrån och säger några väl valda om kvinnors rättigheter. Hon skrev ju att han gjorde det, inte att han sa ngt om "min kvinna". Jag tycker det är kanoners när män tar debatten/ säger ifrån etc till andra män när de trycker ner kvinnor eller begår övergrepp. Är det några som behöver göra upp med mansrollen så är det ju männen själva.
Det betydde ngt att han var aggressiv, alldeles säkert. Det betydde att den andra lyssnade och hajade till; att män/alfahanar inte ska skicka dickpics till tjejer. Och gör man det, så kostar det en socialt, i ögonen på andra män som man respekterar. Dvs för att bli respekterad, måste man respektera andra. Toppen, tycker jag.
Jag kan inte komma på något enda alls som är i närheten av toppen med alfahannar. Det är förmodligen bland dem som de som kränker kvinnor finns, t ex.
 
@tuaphua Jag har inte påstått att du kallat din kille för cro magnon heller.

Men jag känner att diskussionen är avslutad här för min del, vi har för olika perspektiv. För mig är alfahanne ett skällsord och här framhålls det som något bra. Vi har nått vägs ände.
 
@tuaphua Jag har inte påstått att du kallat din kille för cro magnon heller.

Men jag känner att diskussionen är avslutad här för min del, vi har för olika perspektiv. För mig är alfahanne ett skällsord och här framhålls det som något bra. Vi har nått vägs ände.

Det framhålls inte som något bra. Så det har du missuppfattat.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Grottmänniska - cro magnon - var det @tuaphua själv som introducerade, ingen annan.

Att säga ifrån när man bli arg - visst. Men här poängterades det att den som sa ifrån var 190 och har hett humör. Då har jag svårt att läsa ut annat än att det finns ett latent hot om våld från den hetlevrades sida. Dessutom påpekades det senare att "han gick in i en machoroll" för att nå fram till "cro magnon-människan".
Ja jag tror på att stereotypa mansrollen spelar in i resultatet här efter som jag vet hur vissa män skrattar åt alla som inte är såna män som dom själva håller högst

Men tycker att män som ser ut som macho män också måste kunna ryta ifrån när någon blir illa behandlad och om det funkar är det bara bra --> fult knep?? Kanske det! Men jag tycker alla i det läget får bli förbannade och en på ytan stereotyp man är inget undantag

Alltså jag påstår inte heller att det här är det effektivaste på sikt men vi lever här och nu och jag kan inte på allvar säga till nån "nej gör inte allt du kan för dina trakasserade vänner för du måste tänka på the greater good" Jag kan inte offra människor för belöning längre fram The greater good är avskaffandet av aggressiva mansrollen och ja! jag vill också att det ska hända men något jag också tycker är bra är att alla gör allt dom lagligen kan för att hjälpa sina medmänniskor som blir trakasserade
 
Ja jag tror på att stereotypa mansrollen spelar in i resultatet här efter som jag vet hur vissa män skrattar åt alla som inte är såna män som dom själva håller högst

Men tycker att män som ser ut som macho män också måste kunna ryta ifrån när någon blir illa behandlad och om det funkar är det bara bra --> fult knep?? Kanske det! Men jag tycker alla i det läget får bli förbannade och en på ytan stereotyp man är inget undantag

Alltså jag påstår inte heller att det här är det effektivaste på sikt men vi lever här och nu och jag kan inte på allvar säga till nån "nej gör inte allt du kan för dina trakasserade vänner för du måste tänka på the greater good" Jag kan inte offra människor för belöning längre fram The greater good är avskaffandet av aggressiva mansrollen och ja! jag vill också att det ska hända men något jag också tycker är bra är att alla gör allt dom lagligen kan för att hjälpa sina medmänniskor som blir trakasserade
Det här går ju runtrunt, men för mig var problemen med berättelsen två:
- killen framställdes som den starkare alfahannen, och det var något bra med att han kunde beskrivas så
- jag personligen tycker så inihelvete illa om mäns tuppfighter att jag hade blivit rejält besviken om min man utnyttjat sin storlek och framtoning till att spela alfahanne.

Det är obegripligt för mig att man inte bara står ut med det, utan lyfter fram det som något bra. En man som ser stor, stark och farlig ut bör enligt min mening aktivt tona ner de egenskaperna i sin framtoning, inte utnyttja dem för att sätta andra på plats.
 
Det här går ju runtrunt, men för mig var problemen med berättelsen två:
- killen framställdes som den starkare alfahannen, och det var något bra med att han kunde beskrivas så
- jag personligen tycker så inihelvete illa om mäns tuppfighter att jag hade blivit rejält besviken om min man utnyttjat sin storlek och framtoning till att spela alfahanne.

Det är obegripligt för mig att man inte bara står ut med det, utan lyfter fram det som något bra. En man som ser stor, stark och farlig ut bör enligt min mening aktivt tona ner de egenskaperna i sin framtoning, inte utnyttja dem för att sätta andra på plats.

Normalt tonar han ner det. Han arbetar i vårdande yrke och är väldigt bra på att få folk att känna sig trygga.
Han är ingen matchosnubbe.

Men här var det frågan om en man som trackasserar kvinnor och minderårig där polis inget gör, mannen inte brydde sig ett skit när övriga tagit diskussion.
Klart som fan man använder det man tror fungerar mot den individen utan att själv begå lagbrott.

Hade man försökt ta en mjuk konversation med den här individen hade ingen förändring skett och man vet inte om han inte aktivt sexuellt antastat/utnyttjat/våldtagit den minderåriga tex.

Det är inte det minsta bra att man ska behöva göra så. Men i ett sånt läge när allt redan är testat ser inte jag att man har mycket till val.
Och jag önskar att någon vågat göra så för de tjejer jag känner som råkat ut för skit som bara haft såna som inget gör i sin närhet.
 
Jag kan inte komma på något enda alls som är i närheten av toppen med alfahannar. Det är förmodligen bland dem som de som kränker kvinnor finns, t ex.
Du lägger in enbart negativa värderingar.

Visst, jag ser det negativa, men kan också se det som i andra sammanhang skulle kallas för medfödda ledaregenskaper.

En "alfaperson" behöver inte alls vara en som kränker andra.

men det är i min värld det....
 
Du lägger in enbart negativa värderingar.

Visst, jag ser det negativa, men kan också se det som i andra sammanhang skulle kallas för medfödda ledaregenskaper.

En "alfaperson" behöver inte alls vara en som kränker andra.

men det är i min värld det....
Fast nu var det, om jag kommer ihåg rätt, inte alfapersoner som diskuterades. Utan alfahannar. Alfapersoner har jag för övrigt aldrig hört. Inte heller alfahona om en kvinnlig ledare. Undra varför.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp