Bukefalos 28 år!

Feminism och definitionen av den

Hmmm.... jag vet inte om jag tycker ilska är så farligt i såna här lägen som andra här tycker.... Om jag hade hört att någon trakasserade mina vänner hade jag blivit förbannad och ja kanske hade tagit ett snack med människan och med ord och ton och kroppspråk och alla språk jag kan sagt att så gör man bara inte!! Jag har "turen" att inte vara 190cm muskulös man men hade kanske gjort likadant om jag varit det och jag förstår hur ni tänker med mansrollen men tycker ändå man kan skilja på att argt stå upp för sina näras rätt och att vara aggressiv mot folk bara för att man vill

Jag tycker liksom att man måste få vara ARG i vissa lägen och få visa hur arg man är när någon korsar en gräns utan att man ses som samma skrot som den trakasserande sexisten man skäller ut ---> det är normalt att bli arg när någon blir illa behandlad! Menar inte misshandel eller hot utan att man säger så tydligt man kan att den han trakasserat inte står ensam och att man är precis lika om inte mer arg än vad man hade varit om det var en själv han trakasserat! Ibland måste man få visa hur förbannad man är och hur fel någon har gjort och jag vet inte om jag tycker det är så himla fel alla gånger att visa det

Förstår kritiken mot att använda mansrollen så men jag kan liksom inte tycka att man blir en grottmänniska bara för att man står upp för sina nära och inte ser ut som om man tänker bjuda på kaffe och bullar när man gör det
 
Det gjorde han inte om du läser vad jag skrivit. Man ser till att få den att lyssna och pratar sen med den på ett sätt en sån person inte lyssnat på om det kom från någon annan.

Och ärligt talat. När barn riskerar bli våldtagna hade jag inte brytt mig nämnvärt om man rent ut hotat med stryk. Där går liksom min gräns för när det är ok att bli fulare i truten och skita i om det leder till att machomannen inte lär sig bättre könsroller.
Den situationen beskrev du inte. Du beskrev en situation där en rövhatt tystades med rövhattmetoder.

Jag ser inte att det löser några problem. Om något, så lär väl sig den första rövhatten att han måste ta i mer och spela en än värre machoroll framöver.
 
Att en större macho än han själv visar sig starkare. Jomenvisst.
Det är ni som antar att det har med macho att göra. Jag tror han hade slutat om en kvinnlig polis hade konfronterat honom. Jag ser det inte nödvändigtvis som könsgrej så mycket som makt/våldskapital.
 
Den situationen beskrev du inte. Du beskrev en situation där en rövhatt tystades med rövhattmetoder.

Jag ser inte att det löser några problem. Om något, så lär väl sig den första rövhatten att han måste ta i mer och spela en än värre machoroll framöver.

Det har jag inte skrivit. Jag har skrivit hur min kille ser ut, att han kan växla upp i humör vid behov och talat om att han är kille. Av det antog ni att han brukade rövhatt-metoder.
Så.. Hello stereotyptänk tänker jag..

Man kan nyttja sin storlek och förmåga att växla energi till att prata nytta med folk som brister i respekt mot de flesta andra och därför inte hör viktiga saker folk säger.
 
Det har jag inte skrivit. Jag har skrivit hur min kille ser ut, att han kan växla upp i humör vid behov och talat om att han är kille. Av det antog ni att han brukade rövhatt-metoder.
Så.. Hello stereotyptänk tänker jag..

Man kan nyttja sin storlek och förmåga att växla energi till att prata nytta med folk som brister i respekt mot de flesta andra och därför inte hör viktiga saker folk säger.
Nej, du skrev inte rövhatt. Du beskrev en man med betoning på storlek och temperament. Machospel. Och jag gillar inte machospel och jag blir inte ett dugg imponerad ens när män använder sig av dem på sätt som kortsiktigt är till min fördel. Hade det varit min man hade han fått en relationskris på halsen, som sagt.
 
Nej, du skrev inte rövhatt. Du beskrev en man med betoning på storlek och temperament. Machospel. Och jag gillar inte machospel och jag blir inte ett dugg imponerad ens när män använder sig av dem på sätt som kortsiktigt är till min fördel. Hade det varit min man hade han fått en relationskris på halsen, som sagt.

Ja, vi tänker helt motsatt här.
Diskussion är nog helt onödigt för vi tycker så vansinnigt olika om både vad som är machospel och vad som är bra handlingsplan.
 
Så man ska låta en vuxen man som trackasserar kvinnor fortsätta ohejdat?
Trots att man är rädd att människan ska våldföra sig fysiskt på mindårig?

Seriöst?

För att annars lär sig idioten som ingen hittills nåt fram till att de roller han redan tror på är som han redan tror?

Jag tror ni som svarar ring polisen inte riktigt vet hur lite polisen oftast gör.
Och inte inser att med vissa har man inte tid.

Jag har haft en inneboende som levde hos mig dolt just för att hon jagades av ett ex som misshandlat och våldtagit henne. Det anmäldes och han åkte efter flera ÅR in. Hur många gånger tror ni han lyckades ge sig på henne innan det?
Hon fick lämna sitt barn hos sin familj för att skydda barnet. Om barnet var där när han dök upp kunde han skada det med. Men när hon levde själv lät han bli barnet.
Han förföljde henne över halva Sverige när hon ständigt flyttade under 10 års tid.
Vad gjorde polisen? Inget!

Jag har en annan vän som stalkats. Vad gjorde polisen? Inget!

Jag har en annan vän som blivit misshandlad i relation. Det fanns vittnen. Lades åtalet ner av en man? Japp..

Så är det rätt ofta. Visst ska och bör man anmäla om man orkar. Men det räcker tyvärr inte alltid.

Det är jättefint att ni tror polisen löser det. Eller att vem som helst kan prata med en sån idiot. Eller att alla offer vågar/vill/kan anmäla eller outa.
Men så ser ju liksom inte världen ut.
Tycks som allvaret och tyngden i detta inlägg inte riktigt når fram, av följande diskussion att dömma.
Det är blir väl lätt så när tempot i en tråd är högt och det ena ämnet mer upprörande än det andra kommer upp.
Beklagligt.
 
Om en lång person ryter ifrån är det machospråk, men om en kort man, eller kvinna, gör det, är det inte machospråk? Ska då endast korta, svaga få ryta ifrån när någon beter sig illa? Eller ska man inte bli arg alls när någon beter sig illa? Bara säga till i trevlig ton?

Jag tycker det var bra att alla sagt ifrån, och beklämmande att han bara lyssnade på den som var stor och därmed upplevdes som alfahanne. Visserligen är det som Bamse säger, att är man stark måste man vara snäll, men jag tycker det visar patos att ryta ifrån, oavsett storlek. Det är ju inte problematiskt att andra sagt ifrån, bara när killen på 1.90 gjorde det, och då är problemet att rövhatten lyssnade.
 
Jag hade konstaterat att jag gjort vad jag kunnat. Jag ser inte hot från en man som en lösning. Hotfulla män vill jag inte ha runt mig överhuvudtaget.
Fast....
I min värld kan det jämföras med när jag som äldre mentalt stark kvinna tar fajten för en ung tjej. Tjejens argument räckte inte. När jag spänner blicken i mannen så får det effekt.
Jag har råkat ut för det i mitt arbetsliv. Äldre män som tycker att en ung blond snygg lärare inte behöver bemötas med respekt. De kan så att säga klappa henne på huvudet. Mig klappar man inte på huvudet.
Jag tror att det är samma mekanismer.

fast vi kanske har olika inre bilder av situationen. Jag kan gott tänka mig att en man som till det yttre motsvarar en machobild får annan effekt av sina ord än en en ung kvinna. Samma ord, samma "hot". Olika effekt.

Det har inte med våld att göra. Inte i mitt fall.
men vad vet jag.
 
Hmmm.... jag vet inte om jag tycker ilska är så farligt i såna här lägen som andra här tycker.... Om jag hade hört att någon trakasserade mina vänner hade jag blivit förbannad och ja kanske hade tagit ett snack med människan och med ord och ton och kroppspråk och alla språk jag kan sagt att så gör man bara inte!! Jag har "turen" att inte vara 190cm muskulös man men hade kanske gjort likadant om jag varit det och jag förstår hur ni tänker med mansrollen men tycker ändå man kan skilja på att argt stå upp för sina näras rätt och att vara aggressiv mot folk bara för att man vill

Jag tycker liksom att man måste få vara ARG i vissa lägen och få visa hur arg man är när någon korsar en gräns utan att man ses som samma skrot som den trakasserande sexisten man skäller ut ---> det är normalt att bli arg när någon blir illa behandlad! Menar inte misshandel eller hot utan att man säger så tydligt man kan att den han trakasserat inte står ensam och att man är precis lika om inte mer arg än vad man hade varit om det var en själv han trakasserat! Ibland måste man få visa hur förbannad man är och hur fel någon har gjort och jag vet inte om jag tycker det är så himla fel alla gånger att visa det

Förstår kritiken mot att använda mansrollen så men jag kan liksom inte tycka att man blir en grottmänniska bara för att man står upp för sina nära och inte ser ut som om man tänker bjuda på kaffe och bullar när man gör det
Grottmänniska - cro magnon - var det @tuaphua själv som introducerade, ingen annan.

Att säga ifrån när man bli arg - visst. Men här poängterades det att den som sa ifrån var 190 och har hett humör. Då har jag svårt att läsa ut annat än att det finns ett latent hot om våld från den hetlevrades sida. Dessutom påpekades det senare att "han gick in i en machoroll" för att nå fram till "cro magnon-människan".
 
Fast....
I min värld kan det jämföras med när jag som äldre mentalt stark kvinna tar fajten för en ung tjej. Tjejens argument räckte inte. När jag spänner blicken i mannen så får det effekt.
Jag har råkat ut för det i mitt arbetsliv. Äldre män som tycker att en ung blond snygg lärare inte behöver bemötas med respekt. De kan så att säga klappa henne på huvudet. Mig klappar man inte på huvudet.
Jag tror att det är samma mekanismer.

fast vi kanske har olika inre bilder av situationen. Jag kan gott tänka mig att en man som till det yttre motsvarar en machobild får annan effekt av sina ord än en en ung kvinna. Samma ord, samma "hot". Olika effekt.

Det har inte med våld att göra. Inte i mitt fall.
men vad vet jag.
Och jag får olika uppfattningar om vad som hänt om jag läser "han skickade dick pics men slutade när hennes pojkvän pratade med/skällde ut honom" eller "han skickade dick pics men slutade när hennes pojkvän, som är 190 lång och har hett humör, pratade med/skällde ut honom." I min värld har de ord man använder också oftast en mening, den där inskjutna bisatsen betyder något.
 
Och jag får olika uppfattningar om vad som hänt om jag läser "han skickade dick pics men slutade när hennes pojkvän pratade med/skällde ut honom" eller "han skickade dick pics men slutade när hennes pojkvän, som är 190 lång och har hett humör, pratade med/skällde ut honom." I min värld har de ord man använder också oftast en mening, den där inskjutna bisatsen betyder något.
Och betyder något annat än när jag skriver tex "han var närgången mot min fosterdotter, men när jag som är gammal nog att vara hans mor markerade min närvaro, gav han upp".

Givetvis var han sedan närgången mot någon annan. Utveckling hos honom skedde säkerligen inte.

Jag tror inte heller att utveckling skedde hos cromagnonen. Bara att ett problem löstes för stunden.

Jag tror helt enkel inte att det är genom att män spelar macho vi kan bli av med machokulturen.
 
Nej, det är så jag tänker också. Tvärtom stärker vi den ju genom att återskapa den.
Sen hindrar tyvärr inte det att sådant spel kan lösa något i stunden. Och är man själv en del av machokulturen är det givetvis de lösningarna man ser.

I unga år hände det tex att jag bad någon killkompis tex lägga armen om mig för att jag skulle slippa oönskad uppvaktning. Idag skulle jag ALDRIG använda den metoden och jag nästan skäms över mitt unga och dumma jag.
 
Sen hindrar tyvärr inte det att sådant spel kan lösa något i stunden. Och är man själv en del av machokulturen är det givetvis de lösningarna man ser.

I unga år hände det tex att jag bad någon killkompis tex lägga armen om mig för att jag skulle slippa oönskad uppvaktning. Idag skulle jag ALDRIG använda den metoden och jag nästan skäms över mitt unga och dumma jag.

Jag med. Och jag tog på mig en fejk-förlovningsring när jag var på konferens för att minska uppraggningsförsöken. Så jävla sjukt.
 
Det är ni som antar att det har med macho att göra. Jag tror han hade slutat om en kvinnlig polis hade konfronterat honom. Jag ser det inte nödvändigtvis som könsgrej så mycket som makt/våldskapital.


Fast makt- och våldskapital har du i högre grad som man per automatik i det samhälle där vi lever. Du har skrivit mycket om det i tråden själv. Vissa grupper tillskrivs mer makt än andra - ibland med förklaringen att de är starkare eller har närmre till våldshandlingar.

Bara en kommentar nu när jag ögnat igenom tråden på morgonkvisten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp