Bukefalos 28 år!

Fett hår! Vad gör man?

pellemojj

Trådstartare
Hej alla!

Skulle vilja ha lite tips om hur man motverkar fett hår, duschar jag på morgonen så är håret fett redan på eftermiddagen :wtf: använder Barnängens Pärlglans schampo och balsam, använder lite argan/ricinolja i topparna ibland, inget annat utöver det, inte ens inpackning, Fönar det torrt efter handdukstorkning. Men likt förbannat är det äckligt på eftermiddagen... Vill gärna att håret ska hålla sig fräscht nån dag extra.

Nån som sitter på några bra tips? Tacksam för alla råd :)
 
Hej alla!

Skulle vilja ha lite tips om hur man motverkar fett hår, duschar jag på morgonen så är håret fett redan på eftermiddagen :wtf: använder Barnängens Pärlglans schampo och balsam, använder lite argan/ricinolja i topparna ibland, inget annat utöver det, inte ens inpackning, Fönar det torrt efter handdukstorkning. Men likt förbannat är det äckligt på eftermiddagen... Vill gärna att håret ska hålla sig fräscht nån dag extra.

Nån som sitter på några bra tips? Tacksam för alla råd :)
Sluta tvätta så ofta så vänjer sig håret o blir inte fett lika snabbt. Så får du givetvis så fettig i början :)
 
Svaret är: Redken Scalp Relief Oil Detox Shampoo

Och sen bara liiite balsam i längderna, långt från hårbotten. Jag kör på Matrix Biolage Volumebloom och det funkar bra.

Tillägg: spelar ingen roll om jag tvättar håret sällan, håret "vänjer" sig inte. Det enda som hjälpt är ovan nämnda schampo, då kan jag tvätta 2-3 gånger i veckan och det håller sig ok. Annars behöver jag tvätta varje dag.
 
Hej alla!

Skulle vilja ha lite tips om hur man motverkar fett hår, duschar jag på morgonen så är håret fett redan på eftermiddagen :wtf: använder Barnängens Pärlglans schampo och balsam, använder lite argan/ricinolja i topparna ibland, inget annat utöver det, inte ens inpackning, Fönar det torrt efter handdukstorkning. Men likt förbannat är det äckligt på eftermiddagen... Vill gärna att håret ska hålla sig fräscht nån dag extra.

Nån som sitter på några bra tips? Tacksam för alla råd :)
Säger som föregående talare - tvätta mer sällan! Nu stimulerar du bara hårbottens egen fettproduktion. Jag hade samma problem och gjorde en "avgiftning" så nu tvättar jag bar en eller två ggr i veckan.
 
Jag får köra torrschampo emellan för annars måste det tvättas varje dag (men det är varmt och fuktigt här också, marginellt bättre i Sverige). Har till slut hittat ett lokalt protein shampoo som verkar funka bättre än något annat.

Du kan också ha för mycket oljor osv i håret (rester från olika produkter typ handkräm etc), det fick jag bort med bikarbonat eller vanligt diskmedel (varning för att använda det konstant dock, det sliter på håret rätt ordentligt).
 
Tricket med fint hår är ofta att göra så lite som möjligt, tvätta, föna, styla, borsta och greja så lite som möjligt.

Var 3e dag brukar vara det frisörerna säger om hur ofta långt hår får tvättas. Sedan inga feta produkter så som inpackning och balsam i hårbotten. Som sagt håret vänjer sig vid att tvättas ofta och producerar då mer naturligt fett för att försöka få kvar det du hela tiden tvättar bort. Dessutom sliter det på året att föna och tvätta varje dag.

Guds gåva till folket är (efter vitlök ;)) därför torrshampoo. Brukar förlänga antalet tvättar för mig med en dag så det håller sig fint 3 dagar.:up:
 
hej!
jag har samma problem. Barnängen kan jag ej ha över huvud taget , blir alldeles fett utav bara schampot. Så balsamet är ej ens o tänka på. Det är nog ett utav de märkena som fungerar sämst.
Jag har provat typ alla märken, även dyra schampon som är till för fett hår. Provat låta det vara några dagar osv osv osv . Allt helt enkelt, hållt på o bli galen imellanåt! Sen är ju allt individuellt beroende på hårets kvalite i övrigt osv.
Men det enda som fungerar på mig om jag vill ha fräscht hår i 1,5-2 dagar är bra volymschampon. Kan ej ha balsam alls, utan är produkter jag kan ta i topparna utan att riskera röra runt i resten av håret som jag använder ibland när det känns slitet i längderna. Torrschampo använder jag även vid behov om jag vill ha håret någorlunda fräscht en extra dag. Men i regel klarar jag mig på ett bra volymschampo nuför tiden :)
Så mitt förslag är helt enkelt att du får prova dig fram tills du hittar vad som passar just ditt hår.
 
hej!
jag har samma problem. Barnängen kan jag ej ha över huvud taget , blir alldeles fett utav bara schampot. Så balsamet är ej ens o tänka på. Det är nog ett utav de märkena som fungerar sämst.
Jag har provat typ alla märken, även dyra schampon som är till för fett hår. Provat låta det vara några dagar osv osv osv . Allt helt enkelt, hållt på o bli galen imellanåt! Sen är ju allt individuellt beroende på hårets kvalite i övrigt osv.
Men det enda som fungerar på mig om jag vill ha fräscht hår i 1,5-2 dagar är bra volymschampon. Kan ej ha balsam alls, utan är produkter jag kan ta i topparna utan att riskera röra runt i resten av håret som jag använder ibland när det känns slitet i längderna. Torrschampo använder jag även vid behov om jag vill ha håret någorlunda fräscht en extra dag. Men i regel klarar jag mig på ett bra volymschampo nuför tiden :)
Så mitt förslag är helt enkelt att du får prova dig fram tills du hittar vad som passar just ditt hår.

Har du testat Redken Oil Detox? Jag hade testat hur mycket som helst och detta är det enda som faktiskt gjort skillnad.
 
Min räddning är ref. torrschampo. Finns typ inget bättre. Tvättar håret kanske två gånger i veckan nuförtiden men är snygg jämt tack vare ref. :D
 
Tack för ni har svarat! Ska sluta tvätta håret varje dag och se om det hjälper :) gör balsam håret fett? Har funderat på balsammetoden men har inte provat än. Kanske ska tillägga att jag har rätt tjockt hår, som räcker ner till skulderbladen ungefär.
 
Hej alla!

Skulle vilja ha lite tips om hur man motverkar fett hår, duschar jag på morgonen så är håret fett redan på eftermiddagen :wtf: använder Barnängens Pärlglans schampo och balsam, använder lite argan/ricinolja i topparna ibland, inget annat utöver det, inte ens inpackning, Fönar det torrt efter handdukstorkning. Men likt förbannat är det äckligt på eftermiddagen... Vill gärna att håret ska hålla sig fräscht nån dag extra.

Nån som sitter på några bra tips? Tacksam för alla råd :)
Torrschampo är min räddning. Annars skulle jag behöva tvätta dagligen, nu ser det i alla fall hyfsat ut en dag till, och i nödfall blir det 3 dagar emellan tvätt.
 
För mig fungerar det att tvätta mer sällan. Förut var jag tvungen att tvätta varannan dag, men nu kan jag utan problem låta det vara 4 dagar. En annan sak som gör skillnad för mig är att ha håret uppsatt, jag har ganska fet hy så håret blir fett om det hänger ner i ansiktet.
 
använder Barnängens Pärlglans schampo och balsam

Där har du svaret tillsammans med att du tvättar håret för ofta. Vad är syftet med ricinoljan?

Om jag inte har helt fel innehåller Barnängens schampo en himla massa silikoner för att göra håret lent. Silikonerna lägger sig tillslut som en hinna på hårstråna och det känns ofräscht direkt.
För att prova om det är fallet för dig prova när du tvättat håret och torkat det att dra rena händer igenom det flera gånger och dra med fingrarna genom håret. Du kan som gnugga håret mellan händerna nästan. Känns händerna rena efter det så har jag fel med silikonteorin annars vet du att det är problemet.

Det du enklast gör för att få bort silikoner är att tvätta håret med ett riktigt djuprengörande schampo ett par gånger. Efter att du tvättat håret med ett sådant rekomenderar jag att göra en ordentlig inpackning och självklart balsam på slutet.

Steg två blir att skaffa ett riktigt bra schampo och balsam. Be en frisör om hjälp så att du vet om hårbotten är fet eller torr. Krävs helt olika schampon beroende på vad problemet är.

Därefter gör du som flera ovanför skrivit och härdar ut och ser till att inte tvätta håret mer än två gånger i veckan.
 
Ska mitt hår vara "perfekt" måste jag tvätta det varje dag. Redan dag 2 kan man se att det börjar bli lite fett framme vid pannan. Jag har verken tid eller lust att hålla på och tvätta håret varje dag. Jag tvättar håret två gånger i veckan (eller någon gång till om jag behöver vara extra fin någon dag). Däremellan får det helt enkelt bli fett och jag har det uppsatt i en låg hästsvans så det inte syns så tydlgit att det är fett. Tvättar med Head & Shoulders, kan inte tvätta med något annat för då får jag sån extrem klåda efter några tvättar att jag kliar tills det blöder. Är det kris kan jag köra med torrschampo. När jag har långa perioder då jag inte behöver vara speciellt fin varje dag så tvättar jag håret en gång i veckan.
 
Förut brukade jag tvätta håret varje dag. Men sedan rätt länge tvättar jag "bara" varannan dag. Tricket för mig är att schamponera två gånger. Då blir håret RIKTIGT rent!
 
Om man är intresserad av balsammetoden så är den skitbra tycker jag. Dock efter flytt ut mot Uppsala så fick vi stenhårt vatten och efter det gick det inte att använda sig av metoden.

Man kan, som någon beskrev, få silikonuppbyggnad i håret vilket inte kan tvättas ut med alla schampon och de flesta schampon innehåller dessutom silikoner och hjälper till med uppbyggnaden i smaband med att man tar bort det föregående.

Det man kan göra är att börja använda shampon utan silikoner i men då bör man inte heller ha i håroljor med silikon i och ha lite koll på dem i produkterna. Det KAN hjälpa mot just det där feta uppe på huvudet.

Annars är TORRSCHAMPO alla fethårigas bästa vän. Batsiste ger mig inte volym trots att det står det men det ger mig nästan 3-4 dagar extra.

Jag tvättar håret med 5-9 dagars mellanrum. Schamponerar alltid 2 ggr, som @bettysmatte skriver.
 
Tack för ni har svarat! Ska sluta tvätta håret varje dag och se om det hjälper :) gör balsam håret fett? Har funderat på balsammetoden men har inte provat än. Kanske ska tillägga att jag har rätt tjockt hår, som räcker ner till skulderbladen ungefär.

Som sagt var beredd på att det inte kommer lösa sig från första början, som någon innan sa det är lite som en avgiftning/sluta röka/bli av med sockerberoende eller liknande. Det kommer vara hemskt först för att sedan successivt bli bättre och sedan när man är fri fattar man hur bra det är och förstår inte hur man kunde göra så innan :)

När jag slarvat några veckor och tvättat för ofta eftersom jag vill vara fin till fester eller viktiga grejer (möten, presentationer etc.) börjar jag successivt avvänja håret och inte gå till 1-2 gg i veckan på en gång. Rekommenderar att du därför börjar med varannan dag ett tag och sedan var tredje.

Ja balsam innehåller olja och liknade för att få håret och bli mjukare. Sedan behövs det lite eftersom du tvättar ur de naturliga oljorna med shampoo. Balsammetoden... ja och nej. Jag fattar grejen men tycker inte att det fungerar. Min syster som har i princip samma typ av hår som mig har inte upplevt att den fungerar superbra. Hon som kör på det har inte fått hår som växer och är lika fint som mitt som kör vanligt. Har dock dragit ned på sulfater och silikoner men har shampoo (endast i hårbotten för att inte torka ut redan torra toppar) eftersom jag inte heller tror på att mycket tvätt och skit fungerar. Dessutom brukar håret bli väldigt fettigt i början.
 
Får fett hår fort jag med, tvätta mer sällan funkade inte för mig. Tvättade 2 gånger i veckan under ett års j***vla tid :P gjorde ingen skillnad. Använde iofs torrschampo, har läst att man helst ska skippa det när man vänjer av håret.
Nu skiter jag i det och tvättar varannan dag, torrschampoo emellan. Batiste är det enda som funkar bra av dom jag testat, dom flesta andra blir dassiga och tynger ner mitt hår, lite pudrigt stripigt sådär.

Men det bästa jag testat, kom på det en gång när torrschampot var slut och jag blev sur, är potatismjöl och kakao! Så nu har jag gjort en egen blandning av det, bara kakao var inte lika bra, har brunt hår och enbart potatismjöl blev pudrigt, luktar lite men det funkar helt klart bättre, för mig, än torrschampon :P Eller ja batiste är ju bra det med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 813
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 132
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 015
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Flyttade för några veckor sedan, och mitt hår har helt slagit bakut. Hjälp! Rör sig bara om några kilometer, men skillnad är det...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp