Bukefalos 28 år!

Fettknölar!

Lena Furberg

Trådstartare
Hur vanligt och hur farligt är det med fettknölar under huden på en hund? Min Beauceron är 8 år, frisk och kry, i fin form etc Men han har börjat få fettknölar under huden. På bröstet, sidan över revbenen. De är inte jättestora, som körsbärstomater ungefär och mjuka, sitter inte fast i underliggande vävnad. Enligt vet (tillfrågad på telefon) betyder detta att det inte är cancer utan just fettknölar.

Man ser dem inte, men varje gång jag tar i honom känner jag dem. Jag blir lite orolig eftersom jag känner till en hund av samma ras som utvecklade en enorm fettknöl i buken och fick avlivas då det inte gick att operera.

Någon som haft hund med såna här knölar? Att ta bort dem är väl överkurs, det vet jag, men kan det bli komplikationer? Borde jag låta vet ta prover för att verkligen utesluta cancer?

Orolig matte........:(
 
Zipper har iallafall 8-10 stora knölar (Halv körsbärstomat och större) och ett flertal mindre. Alla dom större sitter på bröstkorgen, på revbenen och under längs bröstbenet. En sitter på överarmen på ena frambenet. Han fick första när han var 2-3 år, nu är han nio. Jag har låtit ta biopsi på dom fyra som är störst och växte snabbast och dom var ofarliga, resten har jag faktiskt inte kollat upp. För att.. Jag lever i förnekelse antagligen. Om någon ny uppkommer och den kanske växer väldigt snabbt, sitter dumt till eller blir hårlös skulle jag givetvis kolla upp. Men ärligt talat skulle jag bli ruinerad om vi skulle ta biopsi på alla nuvarande.

Jag har heller inte tagit någon eftersom dom inte sitter dumt till. Förutom två som sitter FÖR dumt till i ryggmusklerna så därför vill jag inte att dom gräver där (Vetten avrådde), och han får istället regelbunden massage och behandling av fysioterapeut för att knölarna inte ska påverka musklerna för negativt.
 
Senast ändrad:
Håller tumme för att det inte är något allvarligt! De erfarenheter jag har är att det har gått bra, alltså att de hundar som har haft dessa knölar har levt normalt långa liv och dött av andra orsaker.
 
Jag hade det på gammelhunden och han levde med dom i flera år. Två tog vi bort men resten fick sitta kvar. Vi tog biopsi på några av dom stora och dom växte snabbast för att ha lite koll vilket kändes skönt. Är du osäker så gå och ta några biopsier på knölarna.
 
Min labbe hade nog ett 20-tal fettknutor och andra godartade förändringar. Knappt hälften fick opereras bort av olika anledningar och jag tog prov på de som såg konstiga ut. Han levde tills han blev 13 år och det var en magsjuka som tog kål på honom, ingen knuta.
 
Vår gamle labbe på 13år har flertalet knutor och knölar och har haft i flera år. Vi har tagit utdrag på de flesta för ett par år sedan och det är fettknölar och godartade saker alltihop. Så inget han lider av och är pigg och glad och alltid redo för en promenad.
I höstas dök det upp en ny knöl som sitter fast och känns annorlunda men så länge han är pigg gör vi inget. Skulle han bli dålig, slö och allmänpåverkat så får han vandra vidare. Vi gör inga operationer på honom om det inte är nåt mindre typ en lagning av sårskada eller liknande. Det känns inte rätt att utsätta en så gammal farbror för ingrepp. Krasst kanske men så resonerar vi.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 334
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 539
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
2 946
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag är i valet och kvalet. Min hund (Beauceron, blir 12 i år) har en stor knöl i sin högra armhåla. Stor som en apelsin ungefär, men...
Svar
17
· Visningar
5 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp