Bukefalos 28 år!

Operera bort fettknöl?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag är i valet och kvalet. Min hund (Beauceron, blir 12 i år) har en stor knöl i sin högra armhåla. Stor som en apelsin ungefär, men känns geleaktig och lös så jag misstänker att det är en fettknöl men vet ju inte. Han har gott om mindre fettknölar som veterinären säger är just såna, dvs ofarliga.

Knölen i armhålan växer, sakta men säkert. Han går normalt men när han står stilla håller han ut högra frambenet en aning.

Är det nån mening, tycker ni, att försöka operera bort knölen? Jag vill inte lägga en så gammal hund under kniven i onödan. Å andra sidan, om den är lätt att plocka bort ...? Blir den för stor så är den ju till besvär. Tänk om det inte är en fettknöl, kan det var nån form av lymfom, eftersom den sitter djupt i armhålan?

Jag är nojig, jag vet, men vill inte utsätta honom för onödiga operationer om det inte har en stor positiv effekt. Ja, jag ska be veterinären om råd..... Är bara orolig såhär en lördageftermiddag.....
 
Jag är i valet och kvalet. Min hund (Beauceron, blir 12 i år) har en stor knöl i sin högra armhåla. Stor som en apelsin ungefär, men känns geleaktig och lös så jag misstänker att det är en fettknöl men vet ju inte. Han har gott om mindre fettknölar som veterinären säger är just såna, dvs ofarliga.

Knölen i armhålan växer, sakta men säkert. Han går normalt men när han står stilla håller han ut högra frambenet en aning.

Är det nån mening, tycker ni, att försöka operera bort knölen? Jag vill inte lägga en så gammal hund under kniven i onödan. Å andra sidan, om den är lätt att plocka bort ...? Blir den för stor så är den ju till besvär. Tänk om det inte är en fettknöl, kan det var nån form av lymfom, eftersom den sitter djupt i armhålan?

Jag är nojig, jag vet, men vill inte utsätta honom för onödiga operationer om det inte har en stor positiv effekt. Ja, jag ska be veterinären om råd..... Är bara orolig såhär en lördageftermiddag.....
Eftersom den är så stor hade jag avvaktat med ett beslut innan veterinär tittat på den. Att den växer ytterligare fast den redan är så stor är ju inte bra.
Hade den varit mindre hade jag inte valt att operera bort den.
 
Jag säger tvärtom. Låt veterinären avgöra. Har hunden bra hjärta, och goda värden i övrigt och en kompetent veterinär vill operera, så gör det. Det låter obekvämt att gå med en apelsin i armhålan. Även om hunden bara har ett halvår kvar, så tycker jag att det är befogat med operation för att slippa det obehaget.
 
Jag säger tvärtom. Låt veterinären avgöra. Har hunden bra hjärta, och goda värden i övrigt och en kompetent veterinär vill operera, så gör det. Det låter obekvämt att gå med en apelsin i armhålan. Även om hunden bara har ett halvår kvar, så tycker jag att det är befogat med operation för att slippa det obehaget.

Jag håller med. När boxern fick cancer fick hon också en knöl i ena armhålan stor som en tennisboll, som tillslut orsakade rejäl smärta. Nu hade ju hon cancer och fick somna in ändå, men hade det varit en fettknöl hade jag absolut opererat bort om alla prover sett bra ut.
 
Jag håller med. När boxern fick cancer fick hon också en knöl i ena armhålan stor som en tennisboll, som tillslut orsakade rejäl smärta. Nu hade ju hon cancer och fick somna in ändå, men hade det varit en fettknöl hade jag absolut opererat bort om alla prover sett bra ut.
Var den knölen, i armhålan, en cancerknöl? Jag täönker att den kan vara ett lymfom, som ju är elakartat, då det är ett så konstigt ställe att ha en stor fettknöl på. Ingen av hans andra fettknölar är så stora. Den här knölen sitter långt in i armhålan, det var därför det tog tid innan jag upptäckte den.
 
Var den knölen, i armhålan, en cancerknöl? Jag täönker att den kan vara ett lymfom, som ju är elakartat, då det är ett så konstigt ställe att ha en stor fettknöl på. Ingen av hans andra fettknölar är så stora. Den här knölen sitter långt in i armhålan, det var därför det tog tid innan jag upptäckte den.

Ja, det var en cancerknöl. Cancern började i juvren och spred sig.
 
Drog precis en tand (rotspetsabcess) på min 11-åriga briardtik. Hon var visserligen skröplig i ryggen för ett år sedan men är nu symptomfri utan medicinering och pigg och glad. Hon hade toppenfina njur- och levervärden och inget knas med hjärtat. Då tänker jag att det då inte ska vara en simpel tand som ska ta min fining ifrån mig. Hon klarade narkosen fint, var låg resten av dagen men nästa som vanligt. Så rådgör med veterinär, absolut, men om allt annat ser OK ut så skulle jag ta bort knölen, låter oskönt att gå med den.
 
Jag skulle kollat med en veterinär, är det en fettknöl vore det säkert skönt för R att bli av med den, med tanke på att du ser att han behöver ändra frambenets läge för att stå bekvämt - det lär ju inte bli bättre om knölen blir större. Kenzo hade också en knöl i ungefär samma storlek, men den satt i ljumsken och verkade inte störa honom alls vad vi kunde se och veterinären höll med, så vi tog inte bort den.

Däremot tog vi, på just Kenzo, en stor kindtand där det hade blivit en böld, när han var.. hm... 13 tror jag och han klarade narkosen bra. Är hunden så pass frisk att man tror den kommer att hänga med ett hyfsat tag till så tror jag nog det är värt det när det handlar om saker som påverkar livskvaliteten. Börjar han dessutom bli lite svagare i bakdelen så är det kanske ännu viktigare att han kan röra sig/stå normalt med frambenen tänker jag...
 
Var den knölen, i armhålan, en cancerknöl? Jag täönker att den kan vara ett lymfom, som ju är elakartat, då det är ett så konstigt ställe att ha en stor fettknöl på. Ingen av hans andra fettknölar är så stora. Den här knölen sitter långt in i armhålan, det var därför det tog tid innan jag upptäckte den.
Fettknölar kan uppkomma i stort sett varsomhelst på kroppen.
Vad gäller narkos så bör den alltid individanpassas. Ja det kan vara viss ökad risk hos en äldre individ, men generellt går det lika bra som hos yngre individer.
 
Svarar flera :) och tackar samtidigt för alla svar.

Vad gäller narkos blev han sövd för mindre än ett år sedan, då vi tog bort en stor knöl under svansen (som visade sig vara ofarlig men som blivit för stor för att vara bekväm) och det klarade han fint. Hans hjärta är starkt och friskt. Lite groggy var han ju en dag efteråt men inget värre. Jag tänker mest att just den här knölen sitter väldigt djupt inne i armhålan och blir ett större ingrepp? Eller poppar de bara ut, fettknölarna, som kapslar?

Jag ska rådfråga veterinären. Kanske några olika, eftersom jag ofta får ganska varierande svar beroende på vilken veterinär jag frågar om olika saker...!
 
En apelsinstor knöl som sitter djupt i armhålan låter som ingen lätt operation. Området blir ständigt utsatt för drag och rörelse vilket lätt kan göra att såret efteråt spricker upp. Det kan också fattas tillräckligt med hud för att ens få ihop såret på ett bra sätt, då kan man behöva dra hud dit från ett annat ställe på kroppen.
Det är inte bara en liten knöl som ska tas bort utan denna knöl har ju fått växa sig väldigt stor vilket komplicerar allt.
Räkna med komplikationer efteråt om du väljer att operera och gå till en erfaren kirurg.
Narkosen är det minsta jag skulle vara bekymrad över om hunden för övrigt är frisk.
 
En apelsinstor knöl som sitter djupt i armhålan låter som ingen lätt operation. Området blir ständigt utsatt för drag och rörelse vilket lätt kan göra att såret efteråt spricker upp. Det kan också fattas tillräckligt med hud för att ens få ihop såret på ett bra sätt, då kan man behöva dra hud dit från ett annat ställe på kroppen.
Det är inte bara en liten knöl som ska tas bort utan denna knöl har ju fått växa sig väldigt stor vilket komplicerar allt.
Räkna med komplikationer efteråt om du väljer att operera och gå till en erfaren kirurg.
Narkosen är det minsta jag skulle vara bekymrad över om hunden för övrigt är frisk.
Ja, det är också så jag tänker, lite. Hade jag hittat knölen tidigare hade jag kanske agerat, men nu gömde den sig till helt nyligen. Jag tänker också att det måste bli obekvämt med stygn inne i armhålan, eller finns det helt mjuka suturer?

Jag ska rådfråga veterinären..... Men just nu lutar det åt att den får vara kvar.....
 
Ja, det är också så jag tänker, lite. Hade jag hittat knölen tidigare hade jag kanske agerat, men nu gömde den sig till helt nyligen. Jag tänker också att det måste bli obekvämt med stygn inne i armhålan, eller finns det helt mjuka suturer?

Jag ska rådfråga veterinären..... Men just nu lutar det åt att den får vara kvar.....

Det går att sy med stygn som går under huden och försvinner av sig själv, men det brukar inte vara det sätt att sy man väljer vid sår med mycket drag i för att om det släpper upp går hela såret upp (man syr fortlöpande) till skillnad från när man sätter enkla isolerade stygn i huden då bara en liten glipa uppstår om ett släpper.
Men såret går ju att täcka med plåster om stygnen irriterar.
Jag hade nog avvaktat med OP, men det beror helt på hur besvärad hunden är i vardagen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 206
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 703
Senast: fejko
·
Hundhälsa Nu har jag googlat tillräckligt och hoppas att någon här kan ge råd. För någon månad sen upptäckte jag en liten knöl på den 10-åriga...
Svar
4
· Visningar
1 403
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 288
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp