###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

@kimmis87 Ser att du fått samma tyglar på postorder som jag...dvs de glider mellan fingrarna o blir låååååånga så man får händerna i magen!:angel:;) Lämna tillbaka dom o köp såna som gör att du kan bära handen framför dig och jobba på att få hästen framför skänkeln så blir det inte så jobbigt för dig att rida.:)
 
@kimmis87 Ser att du fått samma tyglar på postorder som jag...dvs de glider mellan fingrarna o blir låååååånga så man får händerna i magen!:angel:;) Lämna tillbaka dom o köp såna som gör att du kan bära handen framför dig och jobba på att få hästen framför skänkeln så blir det inte så jobbigt för dig att rida.:)
Jag vet! Jävligt dumma tyglar alltså!! Jag kämpar med att komma ihåg det! Jag vill ju egentligen ha ut halsen mer, det är nog därför jag har för långa tyglar, hoppas varje gång att jag ska kunna ta fram handen o behålla bärigheten :D

Jag tycker att han är framför skänkeln där? Eller hur menar du?
 
Jag vet! Jävligt dumma tyglar alltså!! Jag kämpar med att komma ihåg det! Jag vill ju egentligen ha ut halsen mer, det är nog därför jag har för långa tyglar, hoppas varje gång att jag ska kunna ta fram handen o behålla bärigheten :D

Jag tycker att han är framför skänkeln där? Eller hur menar du?
När han är framför skänkeln kommer han få ut halsen, jobba mer genom kroppen och vinkla om bakbenen och du kommer att uppleva att det är rätt lätt att sitta ned på honom.
 
När han är framför skänkeln kommer han få ut halsen, jobba mer genom kroppen och vinkla om bakbenen och du kommer att uppleva att det är rätt lätt att sitta ned på honom.
Jag förstår nog inte vad du menar faktiskt. Ska han trava ännu fortare?

Jag tycker inte att han är svår att sitta på idag? Även om det är mkt rörelser såklart.
 
Jag förstår nog inte vad du menar faktiskt. Ska han trava ännu fortare?

Jag tycker inte att han är svår att sitta på idag? Även om det är mkt rörelser såklart.
Fortare? Näe han ska vara framför dina hjälper och inte bakom!:D En häst som är framför hjälperna går av sig själv, motorn bak är igång o matar på. Titta på din video igen, det är du som jobbar mest där och ostadigheten i formen kommer sig av att han faller bakom hjälperna. Du får ta hjälp av din tränare att förklara vad jag menar om du inte förstår.
 
Fortare? Näe han ska vara framför dina hjälper och inte bakom!:D En häst som är framför hjälperna går av sig själv, motorn bak är igång o matar på. Titta på din video igen, det är du som jobbar mest där och ostadigheten i formen kommer sig av att han faller bakom hjälperna. Du får ta hjälp av din tränare att förklara vad jag menar om du inte förstår.

Jag förstår nog inte för att jag inte håller med tror jag. Jag tycker ju att han matar på! Han är en lat jävel och jag har nyligen upptäckt att "motivationspinnen" hjälper, så jag tycker ju att han går på massor framåt :D På videon driver jag ingenting.
 
Jag förstår nog inte för att jag inte håller med tror jag. Jag tycker ju att han matar på! Han är en lat jävel och jag har nyligen upptäckt att "motivationspinnen" hjälper, så jag tycker ju att han går på massor framåt :D På videon driver jag ingenting.

Att hästen går på framåt och/eller springer fort och att du inte driver betyder inte att den är framför skänkeln.
 
Jag förstår nog inte för att jag inte håller med tror jag. Jag tycker ju att han matar på! Han är en lat jävel och jag har nyligen upptäckt att "motivationspinnen" hjälper, så jag tycker ju att han går på massor framåt :D På videon driver jag ingenting.
Fast anledningen till att du inte håller med är att du inte "smakat på jordgubbssylt" som Kyra K hade som förklaring till hur det är att rida en häst på tygeln o ha den framför hjälperna!;) Dvs det går inte att beskriva för någon hur jordgubbssylt smakar men har man väl smakat på jordgubbssylt så vill man ju inte ha nåt substitut utan äkta vara! Så om du hade haft din häst framför hjälperna så hade han vinklat om ibak, halsen kommit ut och motorn drivit på av sig självt o formen blivit stabil. Den känslan hade du sen strävat efter varje pass och inte godtagit när han backar bakom. Det är det jag menar att du får ta hjälp av en tränare som hjälper er att komma dit så du får känslan och sen kan sträva efter att nå den varje ridpass.:)
 
@kimmis87 Ser att du fått samma tyglar på postorder som jag...dvs de glider mellan fingrarna o blir låååååånga så man får händerna i magen!:angel:;) Lämna tillbaka dom o köp såna som gör att du kan bära handen framför dig och jobba på att få hästen framför skänkeln så blir det inte så jobbigt för dig att rida.:)
Jag har också fått såna tyglar :devil::cautious:. Har du hittat några andra prisvärda, gärna i färgen havanna :angel::rofl:
 
Fast anledningen till att du inte håller med är att du inte "smakat på jordgubbssylt" som Kyra K hade som förklaring till hur det är att rida en häst på tygeln o ha den framför hjälperna!;) Dvs det går inte att beskriva för någon hur jordgubbssylt smakar men har man väl smakat på jordgubbssylt så vill man ju inte ha nåt substitut utan äkta vara! Så om du hade haft din häst framför hjälperna så hade han vinklat om ibak, halsen kommit ut och motorn drivit på av sig självt o formen blivit stabil. Den känslan hade du sen strävat efter varje pass och inte godtagit när han backar bakom. Det är det jag menar att du får ta hjälp av en tränare som hjälper er att komma dit så du får känslan och sen kan sträva efter att nå den varje ridpass.:)
Så kan det såklart mkt väl vara, men jag tror inte att han kan gå mkt bättre idag. Han har nog inte muskler till så mkt mer än det han redan gör. Vi har nyss tagit ett väldigt kliv framåt då han har gått med höger bak utanför spåret i alla år och vi har inte fått till det. Men i dec var en jätteduktig ET här och korrigerade, och sedan rekommenderade hon en boots på höger bak så att han känner av den lite mer. Och herregud! Helt plötsligt så kan ju hästen bära sig! Helt plötsligt så kan vi korta galoppen! Innan var den (så sent som för en månad sedan alltså) dubbelt så lång!

Här är han framme för hjälperna. Jag behöver i dagsläget en pisk för att få honom dit ordentligt, och sedan orkar han inte så länge. Idag tog jag fram ännu mer, och då märkte jag att när jag väl kom till galoppen så fanns inget kvar, alls.

Så, nej jag förstår nog inte vad du menar. Jag tycker ju att han är framme för hjälperna nu, framåt, och jag kan sluta sparka på var 10e meter utan istället får jag sitta och bromsa lite med jämna mellanrum. Hörnen tex orkar han inte ta i den farten, utan jag måste sakta ner lite, annars börjar han luta i hörnen och fuskar sig igenom.

Jag har hittills inte hittat någon tränare som har fått oss dit du verkar vilja ha oss, och inte heller någon som har försökt, vad jag vet. Eftersom jag inte förstår denna jordgubbssylt.

Kan du inte lägga ut video på en häst som är framför skänkeln så att jag får se skillnaden? Och då inte en som håller på med en massa bensprattel bara, utan en vanlig häst liksom. Blir ju svårare att se skillnaden om hästen rör sig 10 ggr bättre än min.
 
Senast ändrad:
Tar mig friheten att tagga @Fiorano som inte blygs för att lägga ut filmer på sin mara med maragångarter. Men jag förstår vad @Novali01 menar, det ska kännas som att hela hästen och ffa fronten lyfter. Kan inte förklara bättre, men det är inte densamma som att springa framåt av egen maskin. En otränad unghäst kan vara framme för hjälperna, men man får ju anpassa nivån och längden på passet så man inte mjölkar ur dem all arbetsvilja.
 
Det är svårt att förklara Kimmis men känslan är att hästen inte dör, att man kan sitta helt neutralt och hästen ändå går. Att din sits sitter ihop med dess bakben och att du mer styr som en bil framdelen. Inte slingrigt, inte vingligt utan en formel 1bil. Du lägger bara till skänkeln när du vill växla, svänga eller nåt. inte för att stanna kvar där ni är.
 
Är inte "framför hjälperna" egentligen ett ganska konstigt uttryck för att ha hästen på/från bakbenen, över ryggen och fram till bettet? Det man på engelska kallar "the circle of aids"? Att hjälperna ger hästen en bra arbetsform? Men varför det blivit "framför hjälperna" på svenska kan jag inte riktigt förstå? Eller har ni någon bättre definition på det?
Och nä :D jordgubbssylt är inget giltigt svar :cool:
Lägger till en bild på "circle of aids": http://3.bp.blogspot.com/-BFzDBxG2V...T7J2SEwyARk/s1600/circle+of+aids+(2)_0zkf.jpg
 
Tar mig friheten att tagga @Fiorano som inte blygs för att lägga ut filmer på sin mara med maragångarter. Men jag förstår vad @Novali01 menar, det ska kännas som att hela hästen och ffa fronten lyfter. Kan inte förklara bättre, men det är inte densamma som att springa framåt av egen maskin. En otränad unghäst kan vara framme för hjälperna, men man får ju anpassa nivån och längden på passet så man inte mjölkar ur dem all arbetsvilja.
Det är svårt att förklara Kimmis men känslan är att hästen inte dör, att man kan sitta helt neutralt och hästen ändå går. Att din sits sitter ihop med dess bakben och att du mer styr som en bil framdelen. Inte slingrigt, inte vingligt utan en formel 1bil. Du lägger bara till skänkeln när du vill växla, svänga eller nåt. inte för att stanna kvar där ni är.

Som ni beskriver är precis så jag tycker att det känns ju.

Vad är det ni tycker saknas på videon? Jag vet att jag smackar mkt, det är en gammal ovana, och något han ignorerar fullständigt då jag smackade mig öm i läpparna innan. Nu smackar jag när jag koncentrerar mig har jag upptäckt :rofl:
Jag jobbar på att få bort det :D Men det lär ta sin lilla tid :angel:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp