###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

@kimmis87 Nu är @Bluefish alldeles för snäll! Just att få hästarna ärligt framför skänkeln är ett evigt arbete.

Här är jag iaf nöjd med traven. Jag kan sitta helt still (även om min skänkel rör sig) och ponny går av sig själv. Den lilla ostadighet som kommer i formen rättar jag inte alls med handen utan lägger på mer ben får att rida fram kntakten utan att hon ska springa fortare. I galoppen ser du supertydligt när hon släpper och faller isär, samma där, jag rättar med skänkel och inte hand. Som alltid måste jag förstås skriva en disclaimer att detta är i n t e en färdig produkt och båda jag och häst har brister.
https://www.instagram.com/p/BaRv7ZgBu5O/?taken-by=mysdressyr

Det jag tänker om din folm är att du måste öppna höften och ha mer fokus på att rumpan är i sadeln än att skänkeln jobbar. Upp och fram med handen och korta tyglarna så tror jag faktiskt att hästen kommer rätta upp formen lite med de ändringarna :). Fin är han Fille! Borde absolut komma ut på en dressyrbana!
 
@kimmis87 Nu är @Bluefish alldeles för snäll! Just att få hästarna ärligt framför skänkeln är ett evigt arbete.

Här är jag iaf nöjd med traven. Jag kan sitta helt still (även om min skänkel rör sig) och ponny går av sig själv. Den lilla ostadighet som kommer i formen rättar jag inte alls med handen utan lägger på mer ben får att rida fram kntakten utan att hon ska springa fortare. I galoppen ser du supertydligt när hon släpper och faller isär, samma där, jag rättar med skänkel och inte hand. Som alltid måste jag förstås skriva en disclaimer att detta är i n t e en färdig produkt och båda jag och häst har brister.
https://www.instagram.com/p/BaRv7ZgBu5O/?taken-by=mysdressyr

Det jag tänker om din folm är att du måste öppna höften och ha mer fokus på att rumpan är i sadeln än att skänkeln jobbar. Upp och fram med handen och korta tyglarna så tror jag faktiskt att hästen kommer rätta upp formen lite med de ändringarna :). Fin är han Fille! Borde absolut komma ut på en dressyrbana!

Tack! Ja givetvis är det ett evigt arbete! Jag dömer inte!

Som jag red idag, som kändes fantastiskt bra måste jag säga (tills bensinen tog slut och han inte orkade ta en galoppfattning överhuvudtaget....) att jag satt helt still i sadeln, skänklarna rör sig lite, men i övrigt sitter jag ju bara där. Så pass att när jag tittade ner och kollade på mina händer för att åter igen se att jag hade de där dåliga "postordertyglarna" (:angel:) och rättade till det, och sedan höjde blicken så förvånades jag över hur långt vi hade kommit, och att det var dags att svänga för att väggen kom :rofl:

Detta i traven då, galoppen jobbar vi på, den är knepigare. När jag försökte jobba framåt o kräva lite till så sa herrn att det blev väldigt jobbigt, och sargen fick sig ett nytt märke :o
Det märks att jag har börjat hitta knapparna nu. Han har aldrig protesterat innan i sitt liv, och nu kommer det flera protester under varje ridpass, om än små sådana.

Öppna höften? Vad menar du då?

Tanken är att jag ska våga mig på lite dressyrtävlingar, men det känns så läskigt! Jag rider ju så dåligt så det känns så tråkigt att få låga poäng o veta att ALLT beror på mig! Stackars häst!

Skrev inlägget först, nu ska jag kolla på videon!
 
@kimmis87 Att öppna höften låter ju jättekonstigt egentligen :D! Men om du sitter i sadeln, så känn efter att du har sittbenen mitt under dig-alltså rumpan i sadeln ordentligt och inte hänga på musen :p, var noggrann med att inte svanka och spänna ryggen. Sen släpper du benen från sadeln-inget knäslut utan låter benen bara följa hästen utan kläm ner till att foten har ett lätt stöd i stigbygeln. Linna Dolk och Cecilia Bergåkra är superduktiga på detta-kolla på en massa filmer när de rider på insta! Lina Dolks senaste filmer där hon rider Dokki är också ett superexempel på en häst som är fint framme för skänkeln :).
 
@kimmis87 Att öppna höften låter ju jättekonstigt egentligen :D! Men om du sitter i sadeln, så känn efter att du har sittbenen mitt under dig-alltså rumpan i sadeln ordentligt och inte hänga på musen :p, var noggrann med att inte svanka och spänna ryggen. Sen släpper du benen från sadeln-inget knäslut utan låter benen bara följa hästen utan kläm ner till att foten har ett lätt stöd i stigbygeln. Linna Dolk och Cecilia Bergåkra är superduktiga på detta-kolla på en massa filmer när de rider på insta! Lina Dolks senaste filmer där hon rider Dokki är också ett superexempel på en häst som är fint framme för skänkeln :).

Oj så olika man kan lära sig! Jag är lärd att sitta på bäckenbenen, och inte sittbenen. Min sadel är utskuren för musen tillomed, sk "ladyseat" :D
Vilken skillnad skulle det göra att sitta mer på rumpan? Då måste jag ju vinkla bak bäckenet, så att jag blir mer "kutryggig" i svanken, istället för som nu, då jag har bäckenet i samma vinkel som om jag skulle stå upp. Har jag förstått rätt då?

Ja jag sitter lätt o kniper lite, framförallt i galoppen. I traven går det bättre och bättre nu. Herregud vad fort det går framåt när man börjar jobba MED varandra och inte mot varandra som vi har gjort. För det har ju inte spelat någon roll vad jag har gjort, det där jävla höger bak har gått på sitt egna spår. Han har alltså gått på 3 spår konstant innan.

En tränare jag hade tyckte att man skulle hålla om konstant, jag tror det sitter kvar lite från det. Jag slutade för henne pga det, eftersom jag orkade trava i typ ½ varv varje gång jag travade och det gick liksom inte framåt. Hon hade vissa andra bra poänger, men det där med att hålla om :banghead::banghead: Nä, det ska vara lätt att rida! Och så känns det nu! Jag skulle kunna ge mig ut på en tur till, trots att jag red vid 14 tiden, men det ska han slippa med tanke på hur trött han blev av bara travarbetet då ;)
 
@kimmis87 Det som händer när du sitter på sittbenen och därmed vinklar din höft framåt är att du ber bakbenen komma in under hästen och manken komma upp. När du sitter på musen vinklar du bäckenet bakåt och trycker bort ryggen och bakbenen (samt får skavsår på obehagliga ställen:p:o). Sitsen ska ge plats för manken att komma upp och det kan den inte när du sitter och trycker den neråt med sätet. Kommer du istället ner på sittbenen kan du lättare komma till känslan att du rider hästen uppe och framför dig, tänk att du lyfter upp manken i ett snöre med naveln :).

Finns tyvärr tränare ur den gamla skolan som vill ha en massa benslut intill hela tiden. Är dels skitjobbigt att rida så och dels så har du inget att ta till när du väl behöver förstärka din skänkelhjälp när du redan sitter med en konstant tryck.
 
@kimmis87 Det som händer när du sitter på sittbenen och därmed vinklar din höft framåt är att du ber bakbenen komma in under hästen och manken komma upp. När du sitter på musen vinklar du bäckenet bakåt och trycker bort ryggen och bakbenen (samt får skavsår på obehagliga ställen:p:o). Sitsen ska ge plats för manken att komma upp och det kan den inte när du sitter och trycker den neråt med sätet. Kommer du istället ner på sittbenen kan du lättare komma till känslan att du rider hästen uppe och framför dig, tänk att du lyfter upp manken i ett snöre med naveln :).

Finns tyvärr tränare ur den gamla skolan som vill ha en massa benslut intill hela tiden. Är dels skitjobbigt att rida så och dels så har du inget att ta till när du väl behöver förstärka din skänkelhjälp när du redan sitter med en konstant tryck.

Men om man vinklar om bäckenet så, blir det inte svårare att ha benen rätt under sig? Känns som att man borde hamna lite i stolsits? Även om jag förstår vad du menar i övrigt, hästens bäcken följer ju ens eget!

Jag får prova imorgon!

Skavsår har jag aldrig fått, trots att jag har större ädla delar om vi säger så :o
 
@kimmis87 som @Fiorano ska du sitta neutralt på dina sittben när du inte behöver driva. Överskänklarna ska låta manken komma upp och bara vara avslappnade. Kniper du med dem och sitter energiskt i sadeln trycker du bort ryggen och hästen får stötigare gångarter som blir svårare att sitta ner i. Skänklarna ska vara så pass under dig och bålen lagom stabiliserande och balanserad, så att om någon skulle trolla bort hästen under dig skulle du landa balanserat på fötterna. Det kräver mycket övning men ger en häst som inte påverkas av ryttaren mer än när denne vill inverka.
 
@kimmis87
Det som händer när du sitter på sittbenen och därmed vinklar din höft framåt är att du ber bakbenen komma in under hästen och manken komma upp. När du sitter på musen vinklar du bäckenet bakåt och trycker bort ryggen och bakbenen (samt får skavsår på obehagliga ställen:p:o). Sitsen ska ge plats för manken att komma upp och det kan den inte när du sitter och trycker den neråt med sätet. Kommer du istället ner på sittbenen kan du lättare komma till känslan att du rider hästen uppe och framför dig, tänk att du lyfter upp manken i ett snöre med naveln :).

Finns tyvärr tränare ur den gamla skolan som vill ha en massa benslut intill hela tiden. Är dels skitjobbigt att rida så och dels så har du inget att ta till när du väl behöver förstärka din skänkelhjälp när du redan sitter med en konstant tryck.
@kimmis87
Nu får vi nog reda ut lite här! :D
Sitter man "på svanskotan/sittbenen" så vinklar man bäckenet bakåt. Detta ger ett tryck rakt ner i framdelen på hästen och låser hästens förmåga att svinga upp framdelen. Ryttaren får en låst rygg, framförallt bröstrygg.

Sitter man "på blygbenet" vinklar man bäckenet framåt vilket ger en bromsade effekt på hästen. Ryttaren får en låst rygg framförallt ländrygg.

Tänk blygbenet och sittbenen som en triangel där du ska sitta jämt fördelat på hela denna "platta" för att hålla bäckenet i neutralt läge och på såvis störa hästen så lite som möjligt.
 
@Waco En ska inte sitta på svanskotan naturligtvis. Jag har en väldigt lång svanskota och jag vet därför hur ont det gör om du får sittvikt på den, så tvivlar på att nån ens kan sitta och rida på svanskotan. Det jag däremot sett på ryttare som fått triangeln med blygdbenet förklarad för sig är att de ramlar ner på musen. Därför lägger jag fokus på sittbenen. Desto färre komponenter i en förklaring, desto lättare blir det.
 
@Waco En ska inte sitta på svanskotan naturligtvis. Jag har en väldigt lång svanskota och jag vet därför hur ont det gör om du får sittvikt på den, så tvivlar på att nån ens kan sitta och rida på svanskotan. Det jag däremot sett på ryttare som fått triangeln med blygdbenet förklarad för sig är att de ramlar ner på musen. Därför lägger jag fokus på sittbenen. Desto färre komponenter i en förklaring, desto lättare blir det.
Jag upplever snarare tvärtom problematik. Allt för många ryttare sitter förlångt bak på sitt bäcken är förlångt fram. För att bäckenet ska vara neutralt ska man sitta längre fram än många tror.
 
Tack! Ja givetvis är det ett evigt arbete! Jag dömer inte!

Som jag red idag, som kändes fantastiskt bra måste jag säga (tills bensinen tog slut och han inte orkade ta en galoppfattning överhuvudtaget....) att jag satt helt still i sadeln, skänklarna rör sig lite, men i övrigt sitter jag ju bara där. Så pass att när jag tittade ner och kollade på mina händer för att åter igen se att jag hade de där dåliga "postordertyglarna" (:angel:) och rättade till det, och sedan höjde blicken så förvånades jag över hur långt vi hade kommit, och att det var dags att svänga för att väggen kom :rofl:

Detta i traven då, galoppen jobbar vi på, den är knepigare. När jag försökte jobba framåt o kräva lite till så sa herrn att det blev väldigt jobbigt, och sargen fick sig ett nytt märke :o
Det märks att jag har börjat hitta knapparna nu. Han har aldrig protesterat innan i sitt liv, och nu kommer det flera protester under varje ridpass, om än små sådana.

Öppna höften? Vad menar du då?

Tanken är att jag ska våga mig på lite dressyrtävlingar, men det känns så läskigt! Jag rider ju så dåligt så det känns så tråkigt att få låga poäng o veta att ALLT beror på mig! Stackars häst!

Skrev inlägget först, nu ska jag kolla på videon!

Klart du ska våga tävla om du vill det!

Ang sitsen så har ju du en känslig ras. Som dessutom är överrörlig. Det blir ofta mer utslag av en felaktig sits på en sån. Så de brister din häst visar problem pga skulle ev en annan mindre känslig individ inte visa så mkt av.
Men det är ju lite det som är kul med araber etc. Man får rätt bra feedback.

Att du sitter som du gör på blygdbenet gör ju att hästen inte riktigt vill använda rätt muskelkedjor och då blir han både lång i galoppen och kort i fronten i traven tex. Han kan inte få in bakdelen korrekt i bärighet om inte du tillåter det sas i rygg och front.

Och det är också en stor del i varför du hamnar i lite framvikt i resterande sits och vill ha handen när inpå dig och låg.
Får du till bäckenet och bålens position kommer både ben, överliv och hand vara betydligt enklare att justera.
Och det blir också enklare på en häst som bär sig lite mer. Så det blir en ond cirkel när det inte stämmer, båda stjälper varann. Och funkar det så stöttar ni båda varann.

Som redan sagts så är det trekanten man ska sitta i.
Jag hade en snuskig tränare som ung som sa båda sugkopparna.. Usch! Men man mindes jävlar i mig att sitta i trekanten av de orden. ;)

Sen som sagt "framme för skänkeln" betyder inte springa. Det är inridningsstadie av skänkeln sas. Då ska de bara öka tempot när man använder den.
Men att vara framme för skänkeln betyder ju som redan sagts att du känner ett dragläge sas. Både i benen och i fronten, att den kommer fram till handen. Du vill känna ett lätt sug framåt i handen, inget tryck, men ett sug.
Och det blir lättare at få dem fram till handen om man själv har en självständig hand, som inte lider av obalans i resterande kropp sas. Den kompenserar alltid lite då och man blir inte kvick nog, speciellt inte för en sån häst som din. ;)

Det är ju en jättefin häst du har! Han kan bli kanonsnygg!
 
25593996_10155912130326585_3141790896755987066_n.jpg

Neutralt bäcken

17498501_10155101618306585_7509755073598522291_n.jpg

Bakåttippat bäcken
 
Jag upplever snarare tvärtom problematik. Allt för många ryttare sitter förlångt bak på sitt bäcken är förlångt fram. För att bäckenet ska vara neutralt ska man sitta längre fram än många tror.

Tycker att det var väldigt vanligt för flera år sen att ryttare som skulle få till "dressyrsitsen" lutade sig bakåt och körde ner sittben (och troligen en hel del svanskota) i sadeln och sen klämde i med skänkeln. Tycker det har vänt ordentligt senaste tio åren och nu hänger de flesta tjejer på musen istället och har tre meter häst bakom sig istället för att kunna rida hästen framför sig.
 
Jag upplever snarare tvärtom problematik. Allt för många ryttare sitter förlångt bak på sitt bäcken är förlångt fram. För att bäckenet ska vara neutralt ska man sitta längre fram än många tror.

Problemet där är upplever ju jag också vara att vi är för svaga i bålen. Så man försöker kompensera med att sitta längre bak eller likn för att man inte orkar hålla ihop annars sas.
 
@kimmis87
Nu får vi nog reda ut lite här! :D
Sitter man "på svanskotan/sittbenen" så vinklar man bäckenet bakåt. Detta ger ett tryck rakt ner i framdelen på hästen och låser hästens förmåga att svinga upp framdelen. Ryttaren får en låst rygg, framförallt bröstrygg.

Sitter man "på blygbenet" vinklar man bäckenet framåt vilket ger en bromsade effekt på hästen. Ryttaren får en låst rygg framförallt ländrygg.

Tänk blygbenet och sittbenen som en triangel där du ska sitta jämt fördelat på hela denna "platta" för att hålla bäckenet i neutralt läge och på såvis störa hästen så lite som möjligt.

Och nu vet jag varför jag sitter som jag gör! Det fetmarkerade, jag har ju krossat L1 och L2 för några år sedan och vill ju gärna röra de kotorna så lite som möjligt. Enligt röntgen så har kotorna läkt fint, men min rygg håller inte alltid med :cautious:

KL
@tuaphua
Så om jag har förstått rätt nu så är det ytterst lite jag ska korrigera mitt bäcken?
Jag skulle vilja ha en bild på vart tusan trekanten är, för jag trodde att jag satt på den.

Ja han är verkligen ultrakänslig för hur ryttaren sitter. Det har varit en STOR utmaning att hitta en tränare som passar oss! Jag är lite känslig och kan inte ha en tränare som klankar ner på mig, för då går jag hem i gråter över att jag är världens sämsta ryttare efteråt :o

Och hästen fungerar inte med det vanliga "halvblodstänket" som många tränare kör med. Vissa tyckte ju att jag skulle rida honom lång o låg som 3 åring, men det gick verkligen inte.

Jag har hittat en tränare som har passat honom, som verkligen har sett honom för den individ han är. Tyvärr klankade den tränaren ner otroligt mkt på mig helatiden, så det slutade med att jag ibland grät både på väg till lektionen och därifrån :eek: Sen slutade jag rida ett tag.

Jag ska prova en ny tränare nästa vecka tänkte jag, jag tror att jag har provat bortåt 15 st nu, så det börjar bli lite tröttsamt faktiskt.
Skulle du veta någon tränare som har stenkoll på det här med sitsen, kan läsa överrörliga och känsliga hästar, är trevlig mot ryttaren och dessutom finns nånstans runt Linköping så hojta till! Kan tränaren dessutom hoppa upp och känna på hästen eller visa vad den menar uppepå hästen så vore det guld!
 
@Waco Tycker att du hänger på musen på översta bilden och föredrar din sits på andra bilden . Har alltid gillat din sits för att du sitter rakt upp och ner på hästen med mjuk rygg :).

Hittade bilder som illustrerar vad jag menar:
Spnnanpilbgenienhalvhalt.jpg


Vinklbckentravnedsittn.jpg


istället för:
hej.jpg
 
@Waco Tycker att du hänger på musen på översta bilden och föredrar din sits på andra bilden . Har alltid gillat din sits för att du sitter rakt upp och ner på hästen med mjuk rygg :).

Hittade bilder som illustrerar vad jag menar:
Spnnanpilbgenienhalvhalt.jpg


Vinklbckentravnedsittn.jpg


istället för:
hej.jpg

Min första bild placerar mitt bäcken och min ryggkotpelare i ett bättre läge än bild två rent biomekaniskt. Tyvärr ses sitsen som jag har på bild två som en bra sits trots att jag blir kutryggig och låst i bröstryggen av den. Många försöker bota det med att "sträcka upp sig" och dra ihop skulderbladen när problemet egentligen sitter längre ner.
 
Hm, så olika man kan se. Jag har tittat på min video flera ggr nu, och jag tycker att jag snarare ser bakåtlutad ut än framåtlutad.
Ska jag sätta mig mer på rumpan så kommer det kännas som att jag ligger ner på hästen tror jag.
 
Hm, så olika man kan se. Jag har tittat på min video flera ggr nu, och jag tycker att jag snarare ser bakåtlutad ut än framåtlutad.
Ska jag sätta mig mer på rumpan så kommer det kännas som att jag ligger ner på hästen tror jag.

Det är inte överlivets lutning vissa här menar att du ska ändra på utan bäckenets vinkel. Du ska vinkla om höften sas, inte luta dig bakåt. Jag brukar tänka att jag ska "dra upp" höfterna mot axlarna (utan att ändra något annat!), det funkar för mig :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp