Finns den hunden?

Ok, jag har nämligen inte träffat nämnvärt många vinthundar som haft något "vilja göra rätt"-tänk, bli omtyckta, absolut (det vill nog alla levande varelser), men de brukar vara duktigare på att uppfostra sina människor än bli lärda att utföra olika saker på kommando ;)
Att uppfostra sina människor är faktiskt inget jag hört talas om, så det var ett intressant ämne, ska jag ta upp nästa gång vi är på whippet-träff o diskutera! Det kanske är något som är vanligare än vad jag vet om, för jag har åtminstone inte träffat någon whippet-människa som uttryckt sig så förut.. Visst att de är väldigt "egna" av sig och lite katt-lika i sitt sätt att vara ibland, men ändå.. Min Lovis är iaf super-duktig på att lyda (utom när småvilt är i närheten o jakt-instinkten sätter igång) och hon är väldigt försynt och lite undergiven av sig så hon gör det mesta för att "göra rätt". Men som sagt, väldigt intressant synpunkt!
 
Svarar rent allmänt.

Löwchen och papillon känns så små, mer rent utpräglade sällskapshundar och spaniel och pudel är varken jag eller killen av någon anledning inte helt förtjusta i.
Staffe och lappsk vallhund däremot låter som det skulle kunna vara något för oss! :) Någon som har koll på hur staffen är när det gäller kamp? Är det något som kan finnas latent eller räcker det med bra uppfostran? Läste lite om både staffe och amstaff och fick uppfattningen om att staffen är lite mildare än den senare
En hund utan kamp i sig är extremt svårt att motivera i uppfostran o träning.
 
Kolla lite i tex Hundstallen om det kan finnas någon hund där som kan passa? Finns många fina hundar som behöver ett nytt hem, både gamla och unga. Fördelen är att ni vet vad ni får när den är lite äldre och som första egna hund tillsammans kanske det kan vara ett bra alternativ :)
 
Ok, jag har nämligen inte träffat nämnvärt många vinthundar som haft något "vilja göra rätt"-tänk, bli omtyckta, absolut (det vill nog alla levande varelser), men de brukar vara duktigare på att uppfostra sina människor än bli lärda att utföra olika saker på kommando ;)

Just min erfarenhet också ;) Det är väldigt fina hundar, men lydiga... nja...
En kompis som har stor erfarenhet av olika vinthundar brukar säga att lydiga är de minsann, men du har bara ett begränsat förråd av antal kommandon som hunden väljer att lyssna på så hushåll med dem noga :P
 
Pojkvännen och jag har börjat prata lite löst om att skaffa hund. Från vårterminen kommer jag sitta med väldigt mycket självständigt skolarbete i tre terminer framåt och pojkvännen är i ungefär samma sits som mig, så det känns som ett bra tillfälle att passa på att skaffa hund.
Vi har försökt leka lite med tanken om vilken typ av hund som skulle kunna passa oss, men kommer inte riktigt någon vart. Han har föreslagit tollare eller heeler, medan jag mest har varit inne på allt ifrån schäfer, whippet, dansksvensk gårdshund, ridgeback osv... Av ovanstående känns det som att typ bara whippeten skulle passa bäst om man bortser från det där med lydnadsträningen :angel:

Sökes
: Frisk och trevlig hund som gärna hänger med på allt ifrån fjällvandringar, löprundor och ridturer till mysigt soffhäng och allmänt chill, gärna intresserad av spår eller lydnad. Inte jättestor, inte jätteliten. Helst med lättskött päls som inte fäller några större mängder. Ingen nervös sak med nerverna utanpå kroppen, inte heller någon arbetsnarkoman som river inredningen om det skulle bli en dag eller två med för lite aktivitet.
Vad som erbjuds: Engagerat hem med stor hundvana, tät kontakt med andra hundar, massor av frisk luft samt en och annan tankenöt. Tyvärr är boendet begränsat till alldeles för liten yta i form av lägenhet, men det kompenseras med så mycket tid utomhus som möjligt. Både husse och matte pluggar för tillfället så de kommande två åren (minst) kommer de att kunna styra över större delen av tiden och arbetet helt efter eget huvud, vilket gör att det finns möjlighet att anpassa dagarna efter en eventuell fyrbening.

Så vad tror buke, finns det någon hundras som skulle kunna passa oss?
Jag tycker det låter som en träffande beskrivning på Japansk spets. Enda jag skulle tillägga är att de vaktar med skall, det är dock till väldigt stor del en träningssak. Personlig erfarenhet är att det är lätt att hålla de tysta om de är ensam hund i huset, har man flera jappar är det svårare att få bort skall helt.
De är en av de absolut friskaste raserna utan rasbundna sjukdomar. Superhärliga hundar på alla vis, gillar både att vara soffpotatisar inomhus och hänga med på precis allt möjligt man vill hitta på. Då de är vakthundar i grunden så ignorerar de oftast främmande människor men är väldigt sociala mot sin egen flock och människor de mött mer än en gång tidigare ;) De har gott om personlighet och hittar gärna på lite eget, men överlag okomplicerade och roliga att träna med. Vi valde rasen från början till stor del just för att de orkar och vill vara med på allt möjligt men för det inte blir galna om man har lugna dagar då de inte aktiveras så mycket. Vet många som tränar och tävlar i alla möjliga grenar med Japansk spets, agility, lydnad, rallylydnad, spår/sök mm utöver utställning.
En annan stor fördel är att de har oförskämt smidig pälsvård trots att de är så fluffiga. Borstning en gång i veckan och bad sisådär 2-4 ggr om året. Mer borstning (och dammsugning) när de fäller några veckor vår och höst.

Som många andra är jag partisk för min ras, jag tycker de är fantastiska :love:
 
Jag tänker spontant på snauzer, men dom kanske faller på pälsvården? Men dom fäller inte iaf och är lagom storlek.
Kanske dvärgvarianten kan vara något?

Eller Shetland Sheepdog?
 
Senast ändrad:
Just min erfarenhet också ;) Det är väldigt fina hundar, men lydiga... nja...
En kompis som har stor erfarenhet av olika vinthundar brukar säga att lydiga är de minsann, men du har bara ett begränsat förråd av antal kommandon som hunden väljer att lyssna på så hushåll med dem noga :P

Det går visserligen att träna lydnad osv med vinthundar också, jag själv har t.o.m. tävlat lydnad med saluki (som brukar ses svårare än whippet) och älskar att träna med just saluki i alla möjliga olika hundsporter. Meeen, jag skulle ju aldrig råda någon att köpa saluki för lydnadstävling eller seriös lydnadsträning bara för det. Däremot, om man vill ha en vinthund för allt vad en vinthund är, då tycker jag att det är jättebra att shejpa fram lite olika trick och utmana hundarna lite mentalt, för alla hundar mår bra av att lära sig saker och få tänka lite! (Dessutom upplever jag att all vardagslydnad, inkl inkallningsträningen fungerar mycket bättre när hundarna är vana vid att faktiskt göra saker med mig)
 
Även jag slår gärna ett slag för dalmatiner, dock fäller de en hel del, men annars passar de ypperligt in på ts beskrivning. Vi är inne på vår tredje nu (skaffade vår första -00) och de fina med dem är att de oftast är nöjda med det som erbjuds. Roliga att träna med men kan lika gärna tillbringa några dagar i soffan och bara vanliga promenader för att vara nöjda.
 
Är färgad men kan inte annat än rekommendera Mexikansk nakenhund. Finns 3 storlekar. Men dom är urhundar och likt whippet kan det vara lite jag väljer när jag lyssnar på dig över dem. Men det går träna både spår, agility, rally lydnad med dem. Men man får vara beredd på att antingen göra träningen jätte rolig. Och att dom kan lägga ner det när dom känner för det. Då tar man bara paus gör något annat och återkommer senare.
 
Jag tycker det låter som en träffande beskrivning på Japansk spets. Enda jag skulle tillägga är att de vaktar med skall, det är dock till väldigt stor del en träningssak. Personlig erfarenhet är att det är lätt att hålla de tysta om de är ensam hund i huset, har man flera jappar är det svårare att få bort skall helt.
De är en av de absolut friskaste raserna utan rasbundna sjukdomar. Superhärliga hundar på alla vis, gillar både att vara soffpotatisar inomhus och hänga med på precis allt möjligt man vill hitta på. Då de är vakthundar i grunden så ignorerar de oftast främmande människor men är väldigt sociala mot sin egen flock och människor de mött mer än en gång tidigare ;) De har gott om personlighet och hittar gärna på lite eget, men överlag okomplicerade och roliga att träna med. Vi valde rasen från början till stor del just för att de orkar och vill vara med på allt möjligt men för det inte blir galna om man har lugna dagar då de inte aktiveras så mycket. Vet många som tränar och tävlar i alla möjliga grenar med Japansk spets, agility, lydnad, rallylydnad, spår/sök mm utöver utställning.
En annan stor fördel är att de har oförskämt smidig pälsvård trots att de är så fluffiga. Borstning en gång i veckan och bad sisådär 2-4 ggr om året. Mer borstning (och dammsugning) när de fäller några veckor vår och höst.

Som många andra är jag partisk för min ras, jag tycker de är fantastiska :love:

Jag är ju också partisk till japansk spets (vi har dessutom bara haft vår i 3 veckor), men måste instämma i att det är en väldigt allsidig, trevlig och mjuk ras. De vuxna individer som jag har mött har varit underbara, med mycket personlighet!

Vi valde rasen för vi vill ha en familjemedlem som kan följa med överallt (perfekt storlek), kan vara med på fjällturer, utflykter och löpturer utan att den blir skogstokig om det blir en lugn dag ibland plus att vi ville ha en personlig, frisk och social liten krabat ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 374
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 222
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 853
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp