Finns det några islandshästar?

skuggi

Trådstartare
Som tävlar distans? Skiljer det sig på något sätt från att tävla distans med andra hästraser?
 
Islänningen har svårt för distans i ett för fort tempo. De har svårare för att göra av med överskottsvärme och har problem med pulsgränserna.
Ibland har vissa arrangörer satt längre maxtid för just denna ras.
// Linda
 
Ah.. ja, en vet sa en gång att isisarna typ flåsar ut överskottsvärme mycket våldsammare än andra hästar... då går pulsen kanske upp??
Men.. vad håller man för hastighet egentligen då? Är det typ trav hela tiden, eller mera skritt? Får man ta sig fram i valfri gångart? :crazy:
 
Gångarten är valfri. De flesta tävlingsklasser har en minimihastighet på 10 km/h (= 10 km på 1 h). I prova på och Clear Round oftast saktare, ca 8 km/h.
Hur mycket man måste trava/skritta/galoppera beror helt på hur vägvinnande gångarter hästen har. Kolla hemma hur fort hästen skrittar 1 km.
Ex; 1 km på 10 minuter ger 6 km/h, 1km på 12 min ger 5 km/h.
Trav likaså.
Oftast måste man trava mer än vad man skrittar för att klara tiden.
// Linda
 
hmm.. han skrittar hyfsat olika fort på bortvägen jmf med hemvägen :crazy:
Jag måste hitta någonstans där jag vet exakt hur långt det är också ju.. bli inte så lätt... Har ingen trippmätare på lillgubben :crazy:
Ska höra med folk i byn om de har nån bra sträcka..
Är det alltid grusväg på tävlingarna, eller är det knöliga stigar och sånt också? Spännande det här.. Finns det många tävlingar i sundsvallsområdet?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: Araminta
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Fiorano
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 085
Senast: mars
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp