Bukefalos 28 år!

Finns inte nödslakt längre?

anhe

Trådstartare
Har hört rykten om att det inte längre finns nödslakt, nya regler eller något? Är det någon som har koll på sånt? Får man inte avliva djur hemma och skicka till slakt, eller får man inte avliva djur hemma övht? Eller är det fritt, som förr?
 
Sv: Finns inte nödslakt längre?

Nödslakt hemmma för att tas in till slakteri som livsmedel är inte längre tillåtet utom vid akuta olycksfall som benbrott. Jag har skrivit om detta i flera trådar tidigare.
PL
 
Sv: Finns inte nödslakt längre?

Jo, jag vet att det varit uppe tidigare, men att söka genom alla slakttrådar för att hitta rätt information kändes som det skulle ta ett tag ;)

Ok, misstänkte det, men avlivning där kroppen inte ska gå till livsmedel, det får man göra hemma fortfarande? Jag har försökt hitta reglerna hos diverse myndigheter, men inte lyckats.
 
Sv: Finns inte nödslakt längre?

Ja, du får ta ut veterinär och avliva hästen hemma (med bultpistol eller spruta). Hämtning sker med tex kadaverbilen eller så kan man under vissa förutsättningar (kräver tillstånd från kommun och länsstyrelsen) få begrava sin häst hemma.
 
Sv: Finns inte nödslakt längre?

den som kör "kadaverbilen" är oxå slaktare. dom skjuter med bultpistol. det fungerar som "nödslakt" eller "trotjänaravlivning".
 
Sv: Finns inte nödslakt längre?

fick nödslakta en av våra hästar för en månad sen då jag hittade hon med ett brutet framknä:( veterinären sa att det inte gick å göra nått åt. det värsta jag har vart med om. :(
r.i.p. distinguished
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 410
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 331
Senast: Hermelin
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 083
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp