Bukefalos 28 år!

Finska färgförkortningar?

S

sebolina

Var ute på en finsk sida och sökte info om min hästs halvsyskon där. Det mesta vart översatt till svenska men inte färgen. Så nu undrar jag om någon vet vad förkortningarna rn, trn,tprn och prn betyder? Tacksam för svar!
 
Sv: Finska färgförkortningar?

Hej hej!

Här kommer en lista på finska färgbetäckningar, jag kan inte garantera till 100% att den är helt korrekt men de flesta stämmer nog!

Färger:
trn = mörkbrun
mrn = svartbrun
rn = brun
km = skimmel
rt = fux
trt = mörkfux
vkk = isabell
krn = gulbrun
rtkm = rödskimmel
rnpäis = brunskimmel
m = svart

Tecken:
lsi = bläs
llsi = genomgående bläs
ti = stjärn
pku = snopp
prsti pt = skjuten stjärn
ahv = vit underläpp
vkots vtj psk = vita hår i pannan
kjt sk = 4 vita fötter
mtj vsk = vita batkfötter

//Kristin
 
Sv: Finska färgförkortningar?

Vad skulle då följande betyda ?

prtkm,
 
Sv: Finska färgförkortningar?

"rtkm" betyder i alla fall rödskimmel.

KL
Har Suk***sti tagit bort sidan med översättningar av olika termer, eller är det bara jag som är blind?
 
Sv: Finska färgförkortningar?

Nej, prtkm betyder inte rödskimmel. Prtkm betyder skimmel född fux :) Rtpäis är förkortning för rödskimmel.

Tyvärr tror jag det är så att de har tagit bort översättningssidan.. Synd eftersom inte alla kan finska och allt är ju inte översatt till svenska eller engelska. Inget större problem för mej som är från Finland men..
 
Sv: Finska färgförkortningar?

Ojdå, fel av mig. Men "rt" betyder fux och "km" betyder skimmel?

Ja, översättningssidan var bra, hoppas att den kommer tillbaka.
 
Sv: Finska färgförkortningar?

Japp, "rt" är förkortning av rautias som betyder fux. "Km" är en förkortning av kimo som betyder skimmel. Men "km" kan också vara förkortning för kulomusta som betyder bleksvart.. Eller vad kallas den färg som en svart häst kan få om den "blekts i solen"? :) Knepigt. Men skimmel är ju en betydligt vanligare färg så det är oftast det som "km" står för.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Avel Hej. Hur vet man att hästen vi funderar på att köpa har fin stam? Ligger många ute på hästnet men vissa hittar man ingen info på om...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 583
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp