Fissur i ben - erfarenheter??

Min häst hittades på tre ben när han hade sin fissur. Vägrade att belasta sitt ben så det fick bli djurambulans till djursjukhuset. Låter juh bra att din häst inte har så ont! Hoppas du kan få ett utlåtande av någon större klinik och att hon kan få klara sig med sjukhage.
 
Tack! Min var blockhalt även i skritt första dagen, men stödjade på benet ändå.

Vänter i spänning på utlåtande från klinikarna...
 
Tack! Min var blockhalt även i skritt första dagen, men stödjade på benet ändå.

Vänter i spänning på utlåtande från klinikarna...
Hade en häst som fick en fissur i ett skenben fram på hösten som 4 åring. Ordinerades boxvila 6-8 veckor, det gick inte att ha honom på box så det blev mindre hage tillsammans med kompis och hösilagebal. Han fick lugnande i samband med utsläpp så att allt gick lugnt tillväga. Hästen är helt återställd och har efter detta gått internationella unghästklasser som 5 och 6 åring.
 
Min häst fick en fissur i skenbenet fram, började strax ovanför kotleden och slutade under knäleden.
Han var väldigt diffust halt, några steg, sen ren och så något steg, ren osv.

Han fick gips från armbågen till hov och stod på box i sex veckor, bytte gipset var tionde dag ungefär.
Han rörde sig bra trots gips och hade inga problem att lägga sig ner.

Sista två veckorna hade han ett stort bandage istället och gick i sjukhage. Röntgades ett par gånger under tiden.
Sattes sen igång och var i tävlingskondition efter ett år.
 
Mycket interessant att läsa om era erfarenheter!

Pratade på telefon igår med "min" klinikveterinär, han var lite mindre positiv än distriktaren som tog bilderna. Tydligen är det ett löst fragment vid fissuren, som distriktaren missat. Så om det inte läker ihop av sig själv så måste man operera, vilket innebär en ganska stor risk för att skadan kan förvärrast vid uppvakningen.... :(

Vänter fortfarande på utlåtande från klinik nr. 2, senn blir det att kontakta mitt försäkringsbolag för att kolla om dom täcker en eventuell operation.
 
Mycket interessant att läsa om era erfarenheter!

Pratade på telefon igår med "min" klinikveterinär, han var lite mindre positiv än distriktaren som tog bilderna. Tydligen är det ett löst fragment vid fissuren, som distriktaren missat. Så om det inte läker ihop av sig själv så måste man operera, vilket innebär en ganska stor risk för att skadan kan förvärrast vid uppvakningen.... :(

Vänter fortfarande på utlåtande från klinik nr. 2, senn blir det att kontakta mitt försäkringsbolag för att kolla om dom täcker en eventuell operation.

För minimerade risker vid uppvak finns något som kallas assisterat uppvak, något som kanske är att föredra, hör efter om det blir aktuellt med OP.
 
Nu har jag även pratat med veterinär på klinik nr. 2, den större som har mest erfarenhet utav denna typ av skador. Han tyckte att de lösa bitarna (lät på honom som att det var flera??) var så små och låg så fint till att det var troligen inte behov för operation. Men han ordinerade boxvila fram tills hästen är helt ohalt i skritt, sedan får man motionera i skritt vid hand tills det läkt ihop, troligen 3 månader totalt.


Jag funderar faktisk lite på om det går att kräva någon form av skadestånd från den första veterinären som kollade på hästen, i och med att han avrådde mig från att röntga som jag ville göra direkt, och istället bara gav honom smärtstillande och sa åt oss att motionera lite lugnt? Då det är mycket möjligt att skadan förvärrats av detta...
Kan eventuelt försäkringsbolaget kräva regress från honom? Han lär ju förhoppningsvis ha försäkring som täcker sådant...?
 
Jag funderar faktisk lite på om det går att kräva någon form av skadestånd från den första veterinären som kollade på hästen, i och med att han avrådde mig från att röntga som jag ville göra direkt, och istället bara gav honom smärtstillande och sa åt oss att motionera lite lugnt? Då det är mycket möjligt att skadan förvärrats av detta...
Kan eventuelt försäkringsbolaget kräva regress från honom? Han lär ju förhoppningsvis ha försäkring som täcker sådant...?
Det är nog svårt, egentligen borde dom ju isåfall råda till röntgen varje gång hästen haltar då det ju faktiskt alltid kan vara någon form av spricka. Nästan alla jag vet om som tar ut veterinär oavsett problem har fått rådet att vila hästen och ev smärtstillande i nån vecka och sen gå vidare om det inte går över.

Det är ju bara rekommendationer dom gör och dom utgår väl antar jag från deras egna erfarenheter och sen gör man ju det som man tror är bäst själv. Är man inte nöjd så går man vidare till nästa osv. Detsamma gäller kliniker egentligen, min häst hade förmodligen sluppit en månad av boxvilan ifall kliniken hade bestämt sig för att operera bort brosbitarna direkt, dom väntade och det höll på att kosta min häst livet den gången. Men det var ju vad dom trodde var rätt den gången. Jag tyckte det var konstigt men litade på dom och köpte det dom sa, nu vet jag att man ska stå på sig om man inte riktigt är nöjd eller om något verkar konstigt.
 
Jag funderar faktisk lite på om det går att kräva någon form av skadestånd från den första veterinären som kollade på hästen, i och med att han avrådde mig från att röntga som jag ville göra direkt, och istället bara gav honom smärtstillande och sa åt oss att motionera lite lugnt? Då det är mycket möjligt att skadan förvärrats av detta...
Kan eventuelt försäkringsbolaget kräva regress från honom? Han lär ju förhoppningsvis ha försäkring som täcker sådant...?

Jag tror inte att du kan få något skadestånd av första veterinären. Den bedömer utifrån sina erfarenheter.
Jag var till klinik i Oktober med min (lätt) halta häst. Den veterinären dömde ut hästen och vi skrev till försäkringsbolaget. Väl hemma funderade jag över vad som sagts och vilka fynd som gjorts och jag pratade med andra och bestämde mig för att avvakta avlivning och ta en second opinion. För ett par veckor sedan var jag iväg och fick en *helt* annan bedömning. Den nya veterinären var inte alls bekymrad. Visst, det kommer ta tid, flera månader, men han ansåg inte att hästen behövde tas bort. Denna veterinären hittade inte ens ett par av sakerna den första tryckt på var såpass allvarliga.
Veterinär nummer 2 är långt mer erfaren än veterinär nummer 1 ska tilläggas. Bara att få tid till veterinär nummer 2 är ett helt företag eftersom "alla" vill dit.
Hästen är såpass ok nu att vi börjat skritta och jogga lätt enligt ett schema. Den är stel, men jag skulle inte säga halt längre.

Tänk om jag lyssnat på veterinär nummer 1? Man ska alltid lita på sin magkänsla.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 153
Senast: Bufera
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 504
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 924
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp