Bukefalos 28 år!

Fixa egen hamsterbur?

nyponros

Trådstartare
Jag är sugen på att skaffa en liten guldhamster och har haft flera när jag var liten. Problemet är att jag tycker att hamsterburarna som finns ute i affärerna är dels för dyra men framförallt alldeles för små! Så jag undrar om det kanske går att konstruera en själv på något sätt, och om ni isåfall har tips på hur?
Skulle vilja att den är 100x50 eller någonstans i närheten av det.
Kanske någon typ av plastlåda och någon typ av gallerlock till?
Någon som själv gjort en egen hamsterbur och kan visa? :)
 
Sv: Fixa egen hamsterbur?

Begagnat billigt akvarium är toppen så länge som bottenytan är laglig och så. Kan kosta mycket men letar man lite kan man få tag i billigare. Vill man inte det så finns IKEA fynd och liknande. Plastlådor i tillfredställande storlek som är perfa som bur. Gallerlock är rätt lätt att bygga själv.
 
Sv: Fixa egen hamsterbur?

Mina två dvärghamstrar bor i Ikeas största samla-låda. Den är 79x57 cm. Det fungerar fint, kanten är så hög att de inte kan ta sig ut :p
Egentligen tycker jag att akvarium är snyggare. Och jag är inte riktigt tillräckligt händig för att bygga eget ;)
 
Sv: Fixa egen hamsterbur?

Nu kom jag på att jag har en genomskinlig back som nog är 80x40 eller liknande. Den borde ju fungera, man kanske kan trixa med lite extra våningsplan så den blir större! Ska följa ett råd om att skära ut locket så bara ramen är kvar och ersätta med kycklingnät.
Tack för tipsen hörrni =)
 
Sv: Fixa egen hamsterbur?

Jag hade min hamster i ett stort akvarium, det var perfekt. Snyggt, lätt att inreda och ljust och fint för fröken hamster. Tycker att det är så tråkigt att ha dem i lådor, då ser man dem ju inte om de står på en hylla... I ett akvarium fyller de två funktioner: husdjur och inredning. Missförstå mig rätt nu, självklart är inga djur inredning men det är ju extra trevligt om de dessutom är fina/söta/roliga att titta på. Just hamstrar tycker jag är extra roliga att titta på, har de bara en stimulerande miljö så hittar de på många konster och hyss.
 
Sv: Fixa egen hamsterbur?

Om lådan är helt genomskinlig ser man ju hamstern från alla håll och kanter :).
Håller med om att akvarie är snyggast dock! Men så jäkla dyrt om man vill ha ett stort. Känner att jag inte har lust att lägga tusenlappar på en hamsterbostad när det går att fixa en lika funktionsduglig för under hundralappen ^^
 
Sv: Fixa egen hamsterbur?

Har du kollat typ Blocket? Begagnade akvarier brukar det vara rätt gott om. :)
 
Sv: Fixa egen hamsterbur?

Jag har hittat en bur i trä som jag överväger att införskaffa (PMa för länk).
Den är ca 115x60cm med plexiglas fram och nät i taket.
Om den är dyr beror på vad man jämför med.
Denna hamnar under 1000-lappen inkl frakt.
 
Sv: Fixa egen hamsterbur?

Jag har kikat efter akvariet men den storleken jag isåfall vill ha på det är inte billiga tyvärr =/.

Nu har vi köpt en beg dunabur som var ganska stor som ska fungera provisoriskt, sen ska jag hålla utkik efter ännu större plastlådor. Vill att den ska vara helt genomskinlig så hamstern ser ut ordentligt och över 40x80 iallafall, gärna större. Verkar svårt att hitta :(.
 
Sv: Fixa egen hamsterbur?

Det fanns en hamsterburstråd här där någon gjort en riktigt trevlig egen bur. Search and you shall find :)
 
Sv: Fixa egen hamsterbur?

:)jag har ett akvarium du kan få, rätt stort. det är en liten spricka i sidan så vågar inte ha fiskar, me¨n till hamster går det ypperligt, dock kanske det är en bit ner att åka för att hämta det bor i malmö men om du känner nån med vägarna förbi menar jag
 
Sv: Fixa egen hamsterbur?

Åh tack för erbjudandet, jättesnällt! Tyvärr har jag runt 40 mil ner till dig så det blir nog lite omständigt =/.

Tigertofflan:
tror jag vet vilken tråd du menar, gjorde en sökning innan jag skapade tråden ;). Men bilderna i den fungerar inte för mig tyvärr. :(


Nu har damen en dunabur som funkar helt okej men sen när nästa lön trillar in blir det nog en sån bur som _Ninni_Hedblom_ skrev om några inlägg upp, den var superfin verkligen!
 
Sv: Fixa egen hamsterbur?

Jag la in nån länk som antagligen sista inlägget i tråden, den går till en extern sida. Kolla där! :)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 595
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
793
Senast: valy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp