Bukefalos 28 år!

Fjärilar!

Spännande, ska kolla igenom länken när jag får tid! Ja de små rackarna mäter, samt spyr grön vätska och biter efter en när man petar på dem. Får se om de tänker kläckas fram till något. En stor larv har dock spunnit in sig i ett gurkörtsblad, så vet inte om det är ömsning på gång eller vad den sysslar med? Vräkas från min lilla balkongodling ska de oavsett. :sneaky:
Lika trevliga som nässelfjärilslarver då. :p Det kan vara ömsning/puppning på g eller så har den fått stekellarver i sig.
 
Storsmaskare! :D
01.smask24100.gif
 
Storlekskillnaden mellan en larv som har blivit attackerad av en stekel och en frisk larv:
02.stekellarver83728.jpg

De var lika stora när jag hittade dem men stekellarverna tar all energi från den lille så den växer inte som den ska. :(

Önskar det fanns något man kunde göra för att rädda de angripna men det blir åtminstone inga nya steklar av dessa larver.
 
En del av Horden, i ömsar-hög.
04.Ömsarhög14548.jpg

Jag blir så lättad när de håller på med detta när det är dags för städning för då är de helt stilla och lugna. Man ska inte störa dem när de ömsar dock, så man får flytta hela nässlan mycket försiktigt så att de inte blir oroliga.
 
Och imorse var 17 nässelfjärilar redo för friheten också. Nässellarven som puppade sist kommer nog ut först imorgon. Det går väldigt snabbt när man öppnar buren och de förstår att de kan ta sig ut i friheten, de bara försvinner åt alla håll och kanter. Så snabba!
05.0356641.jpg
 
Ur puppan den svarta favoritlarven gjort kom min favoritfjäril ut idag! 😍 De är så himla härliga de här fjärilarna, väldigt energiska men ändå så chill på något sätt. De klättrar gärna upp på en och de är alltid sugna på mat. Det gör dem så lätthanterade, precis som när de är tjocka goa larver fast nu med vackra vingar!

Tyckte den satt vid sin puppa lite väl länge så jag frågade med en liten skål honungsvatten om den var redo att komma ut och äta, och det var den! :heart
01.nomnom.favorit.2813.jpg
 
12 dagars tillväxt. 😅
01.dag12.142847.jpg

Nu är det nog inte långt kvar till puppning för Horden! En av dem dog tyvärr och jag vet inte vad det var som felades. Den bara låg där, död. :( De andra 44 stycken nässelfjärilslarverna mår iaf bra.

Den sista nässelfjärilen ur förra kullen vägrar komma ut ur sin puppa och jag börjar tro att den inte kommer göra det heller. :(
 
4 amiralfjärilar har hitintills kläckts, och ytterligare 22 puppor väntar på sin tur.

Detta är den första amiralen som kom ut: :love:
02.favorit.44607.jpg

Tyvärr har den fått ett litet jack i vingen. Det är inte så farligt men så onödigt, det är därför man ska släppa ut dem så fort som möjligt. De är inte gjorda för begränsat utrymme och kan slå i/slita på vingarna när de flaxar omkring. Vid transport tycker jag det fungerar bäst om de har det mörkt hos sig så att de sitter stilla.
 
Den krokiga lilla puppan jag var orolig för kläcktes imorse och det var inget fel på fjärilen, tack och lov! Lite mindre i storlek men i övrigt helt perfekt. :heart

Det går undan vid fjärilssläpp!
03.släpp.0904976.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 300
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 560
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 765
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp