Fjärilar!

Amiral på rätt sida av buren, äntligen! :D
04.181056.jpg
 
Amiral och nässelfjäril tillsammans:
25.181316.jpg

Amiralen trodde att jag hade godisfingrar när jag tog ut den ur buren, det är därför snabeln är ute. Den letar efter honungsvattnet. 💔

Amiralerna lär sig extremt fort att mina fingrar alltid innebär mat. Det är egentligen den enda hanteringen jag gör - ser till att de faktiskt hittat maten och inte blir rädda av att jag stoppar in händerna i buren.

Brukar bara doppa ett finger i honungsvatten och försiktigt föra fram det till dem när de sitter lugnt och stilla. (De är lite olika i temperamentet dock och vissa är det bättre att inte göra så med, men de flesta av denna arten är hur lättsamma som helst bara man rör händerna lugnt och försiktigt.) När de väl klivit upp för jag dem till matskålen och lämnar dem där. Sen de flyger ibland direkt till handen så fort de ser den och ibland knuffar de till och med på varandra för att komma upp först. Älskar, älskar, älskar dem! :love1:
 
Igår kom resten av nässelfjärilarna ut och 3 st amiraler till. Tyvärr var det en av nässelfjärilarna som inte lyckades öppna sin puppa riktigt så den kunde inte komma ut helt. När jag såg det var det försent, den hade börjat torka och satt fast + att vingen som var ute blev missbildad pga det. Det fanns inget jag kunde göra för att hjälpa den så jag var tvungen att avliva den. :cry:

Av 45 små larver blev det totalt 41 stycken (91 %) som klarade sig hela vägen till fjäril. Det är åtminstone bättre än hur det hade gått för dem i det fria där bara 1-10 % hade överlevt. Men det är så tråkigt att förlora dem, speciellt när de är så himla nära målsnöret. 💔

Jag har 3 amiralpuppor kvar i fjärilsburen nu, 19 stora amirallarver som lär puppa närsomhelst och imorse blev även vinbärsfuksen klar med puppandet! Såhär ser vinbärsfuksens puppa ut:
00.50322.jpg


Hade varit kul att hitta kartfjärilslarver och påfågelöga bland nässlorna också men det kanske får bli nästa års mål. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 317
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 603
Senast: Caoimhe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp