Bukefalos 28 år!

Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

*knapplån*

Har lyckats missa den här tråden.. Kikar mest in för att inte missa nåt mer.. ;)

När det gäller hingstar o betäckningar är inget bestämt på den här sidan än.. Dels fölar Sevi rätt sent i år, och sen beror det väl lite på Robin o så hur det blir med Sevi, om det blir avel ett år till eller hur. När det gäller avel känns det som jag gör en del impulshandlingar, men hittills har ju resultate blivit ganska hyfsat.. ;)

Blir det en levande bebis i sommar (vilket vi så klart hoppas på) så är ju Sevve klar för sitt A, som var första målet! :) Hur det sen blir framåt får vi se.
 
Sv: Fjordavel 2008

Det är så himla synd....

Men tyvärr finns det så många hingstar och så få ston, och många stoägare vill inte åka så långt med sitt sto.

Jag skulle vilja att fler kunde tänka sig att vara hingsthållare så vi kunde få bättre spridning på hingstarna, både geografiskt och betsiffermässigt.

Kanske kunde man gå ngn form av kurs och få ett cert så att de hingstägare som skulle lämna bort sin hingst visste vad de lämnade till.

Funderar mkt...

Jag kan ju definitivt säga att jag gifter mig med mina hingstar...Ett sommar var grabben bortlånad vilket resulterade i 4,5 månader borta 4 betäckningsston varav två dräktiga, missad tävlingssäsong, lagom i form till jul när tävlingssäsongen var över. Det skall absolut inte falla någon skugga över hingsthållaren, han var i allra bästa händer under dessa månader, men han var ju inte HEMMA!!!!!
Tack gode gud att folk är så himla snälla och lämnar sina hingstar här utan att bekymra sig för detta!!!
För det är ju så att hingstarna behöver flyttas runt en hel del för att hitta passande stomaterial, och komma upp i ett hyfsat antal betäckningar!
 
Sv: Fjordavel 2008

Absolut, och det är ju en problematik när man inte har tillräckligt med ston, pengar osv för att ha dem på semin...

Jag tycker bara att det är synd när det blir att stoägarna använder den hingst som är närmast, även om det inte är den hingst som de kanske hade valt annars. Då får den hingst som står oländigt till kanske inga ston alls...
 
Sv: Fjordavel 2008

Ja han var verkligen grå :love: Men halsen, den funkar inte alls för Belizzi tyvärr. Sedan känns det ganska meningslöst att lägga nån speciell färg för det kommer inte bli det iaf :p

lycka Hade man varit mer erfaren och egen gård så tror jag han hade stått hemma hos mig :angel: Blev verkligen helkär. Det är synd att en så fin hingst inte används.

Hur många avkommer blev det efter honom? Kanske man får se nån fram i sommar...
 
Sv: Fjordavel 2008

Med Belizzi är väl snarare att de hingstar som står i närheten är så nära släkt med henne. Halvbroder står 3 mil från oss, sedan finns det en annan hingst som skulle kunna funka väldigt bra men då är dottern nära släkt.. Osmidigt att åka längre åt 2 helt olika håll tyvärr. Iof är det inte säkert att det blir betäckning i år :devil:
 
Sv: Fjordavel 2008

Nej, och sen ska man akta sig för att bara avla på färg, man blir så lätt färgblind :D:D:rofl::rofl:

Skämt åsido så tror jag att många "går med på" lite "sämre" individer bara för att de har en viss färg. Och visst ska vi ha spridning, men inte på bekostnad av temeperament, exteriör och hållbarhet. Tycker jag... :o
 
Sv: Fjordavel 2008

Det blir ju tyvärr ett annat resultat av att en hingst finns i krokarna "för länge". Tillslut har man mättat avelsmaterialet och då blir det omständigare. Tänk om två hingstägare på olika håll i landet (vars hingstar inte är släkt med varandra) hade bytt en säsong eller två, då skulle genpoolen ha utökats ngt och man hade fler valmöjligheter.

:D
 
Sv: Fjordavel 2008

Vem är din pålla dräktig med? (har inte så bra koll på fjordfolket än, men det kommer!)
 
Sv: Fjordavel 2008

Nej, och sen ska man akta sig för att bara avla på färg, man blir så lätt färgblind :D:D:rofl::rofl:

Skämt åsido så tror jag att många "går med på" lite "sämre" individer bara för att de har en viss färg. Och visst ska vi ha spridning, men inte på bekostnad av temeperament, exteriör och hållbarhet. Tycker jag... :o

Ha,ha,ha.... Det känns som om det är väldigt mycket färgtänk i Sverige just nu. Förhoppningsvis har folk tänkt sig för, så det verkligen är rätt ston som hamnar hos de "färgade" hingstarna.
Och precis som fjordtokan säger så kanske man inte alls får en fölunge med den önskade färgen utan en högst medioker avkomma som är ljusbrunblack. Min grålla har väldigt raka hasar och därmed inte världens bästa gångarter, jättefin exteriör fö och har superstostam, och därför laborerar vi inte med grå hingst förräns vi har hittat någon som uppväger de bristerna! Dock har ju hingst med rödanlag, och väldigt trevliga gångarter, gett röda ungar som verkligen har blivit bättre än mamma (Troja Grönkulla)
 
Sv: Fjordavel 2008

Precis och det är ju lätt att man tänker, nåja det blir ju iaf ett grått föl, vilket ju inte alls är säkert...
 
Sv: Fjordavel 2008

Så här långt är bara två dräktiga, en gammal strulfia som vi långt om länge fick dräktig, resorberade innan jul. Mina egna två (:devil:) gick om fyra resp två gånger (trots undersökning, baktprov etc). Får väl njuta av grannens väntade Roarunge istället...
 
Sv: Fjordavel 2008

Jadu just nu känns det som det vore en väldigt bra idee men ska ju plugga massa år innan och förhoppningsvis skaffa mig en tillförlitlig inkomst först. :angel: Sen blir det nog lite ston och tävling :D

lycka Oj var det så mkt strul :crazy: Tråkigt.
 
Sv: Fjordavel 2008

*knapplån*

Blir det en levande bebis i sommar (vilket vi så klart hoppas på) så är ju Sevve klar för sitt A, som var första målet! :) Hur det sen blir framåt får vi se.

Var tvungen att kolla upp Essa efter jag läst detta. hennes avkommor bör ju ge henne ett A med, eller?

Lowa 3047 -94. Diplom, Riksvinnare i prec körning, guldbelönad = 30 p
Ina ???? -98. B-prem, visad med klass 1. = 10 p
Daphne -03. Premierad med 39 p som 3 åring. = 20 p
Alena - 05, Visad med 39 p men ite visad som 3 åring ännu. = 10 p
Timmy -07. För liten för att kunna ge högre poäng. = 10 p

Ska vänta och se vad Alena får för poäng i år.
Kanske är ett gränsfall ännu, ska ju fått 4 med god exteriör beskaffenhet. Ina är gränsfallet där. Men hon själv har lämnat 1 avkomma som Morgan rekommenderades skulle behållas som hingst pga ett väldigt bra steg i både skritt och trav.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 186
Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
251
Senast: manda
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
10 752
Senast: Jeps
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
19 431
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Giltighetstid pass
  • Tips för att reda ut hår
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp