Fjording med lång man?

Jag kom på att om man sparar ut så får man inte en fin stubb efteråt det har iallafall jag hört. Min häst har kanske för "tjock" man för att det ska se snyggt ut
Snygg och snygg...
jag hade låtit Yngves man bli lång och vildvuxen men kom på att han ska få se ut lite mer som en fjording. Helt lyckas det inte ändå men det beror mer på färgen och bristen på ål längs ryggen.
Snaggade honom helt - klippte ända ner till mankammen. Efter två veckor ser han ut som nedan (uppenbarligen den vänstra hästen)
10169282_433250430154907_1746198236_n.jpg
 
Här är förresten Favvis, som inte är min häst men en av de snyggaste fjordingar jag sett i verkligheten. Strikta order av ägaren att inte klippa manen och jag kan förstå det.
10173540_437796713033612_1363037163940600817_n.jpg
 
På islänningar med mycket man så delar man den gärna för att få jämnvikt. Manen väger ändå en del och jag kan tänka mig att det inte är bra i längden att gå med några kilo extra hängandes på ena sidan.
Men om det verkligen skadar vet jag inte.

Nja, oftast delar man enbart för att det ser bra ut med man på båda sidor.
 
Jag tycker det är otroligt vackert med lång man på fjordingar. Min sambo har på något vis bestämt sig för att han vill ha en fjording i framtiden, då kommer den garanterat att få ha utsparad man. :love:

Men å andra sidan så tycker jag att de flesta hästar ser gräsliga ut i kort man eller stubb. :p
 
Rent estetiskt tycker jag att lång/utväxt man är betydligt snyggare än stubbman på fjordingar. Har alltid tyckt att fjordingar varit hiskeligt fula, men det är nog egentligen först nu det slagit mig att det är den där förbannade stubbmanen som förstör allt. De kan ju vara vrålsnygga med längre.
 
Min ponny är förvisso fjordkorsning, som i dagsläget har stubbad man. Kan knappt vänta tills den blir lång! Med det sagt, jag tycker fjordingar är som finast med lång man
 
Jag tycker att det är fint med en välskött lång man och med en välskött stubbad man. En ovårdad man är en ovårdad man, imo, och det ser alltid ovårdat ut :p . Var och en gör som den vill.
Däremot har jag träffat på fjordhästar som stubbats hela livet (säg, 10-12år) och sedan har det tagit åtskilliga år innan manen legat snyggt (eller legat ordentligt öht) när ägaren fått för sig att låta den växa ut. Min första medryttarhäst och hennes kusin var sådana; det såg för bedrövligt ut, med testar som låg åt alla möjliga håll men fortfarande höll sig någotsånär ovanpå mankammen..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 432
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 214
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
886
Senast: SaraB
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 225
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp