Bukefalos 28 år!

"fladdrig" rörelse med framben

oki

Trådstartare
En av de nya hästarna har gått ett lugnare intervalljobb idag, tidigare har jag bara kört motion och backe med honom. Nu körde jag i 1.40-tempo och ena frambenet "fladdrar" väldigt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men om man tänker sig att det skulle glappa i alla leder så hoven, kotan och framknäet slänger alla åt varsitt håll flera gånger under varje steg. Frambenet rör sig som en slingrande orm...
Från sidan syns det inte men när man sitter bak och kollar så ser det väldigt märkligt ut.
Detta måste ju slita oerhört på leder och ligament. Någon som har en ide om vad jag kan göra för att få ett stabilare steg eller vad som helst? Det fins lite att ta av på hovarna men förutom det?

Kan tillägga att det rör sig om en häst som startat men varit ifrån ett tag.
 
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

Han är OK i benet då?
Låter inte bra i alla fall.
 
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

Svarar båda. Han biljarderar inte men har en lite utåtpendlande rörelse i just det benet. I nuläget så ska han vara helt okej (åtminstone i fram - han har haft lite ont bak pga mugg som nu är borta).
Det är alla leder i benet som ser fladdriga ut, allting rör sig åt olika håll i varje steg. ser jättekonstigt ut.
Han tar lika långa och lika höga steg med båda fram, han är rak i vagn och helt ohalt. Han kanske altid gjort så här, vad vet jag men det skulle vara roligt om man kunde minska ner slänget lite...
 
Senast ändrad:
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

Gör han så när benet är uppöyft eller i marken?
Om det är i upplyft läge så brukar det bero på att han lägger mer vikt på andra frambenet och då behöver vifftande sidans bakben koordineras om.
Gör han så när benet är nere så belastar han det benet för mkt och då måste ovifftande sidas bakben koordineras om.

Enkel koordinationsövning:
stå bakom pållen, håll hasen i 90 graders vinkel och skriv 3 mm stora bokstäver, hela alfabetet så ofta det går, gärna 2 ggr om dan.
Hjälper på nån vecka.
 
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

Enkel koordinationsövning:
stå bakom pållen, håll hasen i 90 graders vinkel och skriv 3 mm stora bokstäver, hela alfabetet så ofta det går, gärna 2 ggr om dan.
Hjälper på nån vecka.

Han gör så när benet är i luften. När man tittar bakifrån så ser det ut ungefär som om man föreställer sig att hoven ska lossna...(tänk dig att den hänger i en lös tråd...)

Med hasen i 90 graders vinkel, menar du då att skenben/hov ska hänga rakt ner? 3 millimeters bokstäver? hm...det var smått.
Ska hela benet "skriva" eller bara delar av det? Men vem koordinerar denna övning mest, hästen eller den som styr benet...?
(det här blev ju iaf koordinationsövning för min hjärna...:rofl:)

Jag ser bilden av oss skrivandes i luften med jätteben och pyttebokstäver, men jag ska ge det ett ärligt försök iaf. Tur hingsten är snäll. :D
 
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

Hehe, mest är det träning för dina lårmuskler :-)
Man får liksom antingen böjja på ryggen eller benen för att hamna i rätt höjd och böjjer man ryggen gör det oftast ont i den.
Ja skenbenet ska hänga neråt, man kan rita hur man vill, det man vill åt är att ge benet nya ide'er om hur man kan röra sig. ena dagen kan man rita med hasspetsen alfabetet liggandes mot golvet, nästa dag alfabetet ståendes på golvet. När pållen slappnat av mer kan man låta hoven göra större bokstäver längs golvet.
 
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

Då blir det en bra förberedelse för montésäsongen..:D

Okej men då börjar vi öva på skrivningen i morgon!
 
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

Jag har en pålla som har så dålig kroppsmedvetenhet att det är ett under att hon kan gå. Jag har tillbringat TIMMAR med såna här grejor och jag tänker oxå så när låren börjar brinna,"Jag ska orka ett helt montelopp nån gång":D:p
 
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

:rofl:

Det skulle du allt bra gärna vilja va?? :D
 
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

Nästan så man börjar undra om Djurjouren har kommit med ett för tidigt aprilskämt...:crazy::p
 
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

Förresten, finns det inget fler tips om vad man kan göra för att "stabilisera" frambenet?
 
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

Funderar på en massa när jag läser det där.
Är hästen rättställd i benen överlag? Har han några defekter så som överben eller liknande på det benet? Hovställning(har du väl iof svarat på redan). Slår han på sig nåt osv osv.....Har han haft någon skada där förut? Något som gör att han lagt sig till med någon udda gång.....

Bara lite funderingar på saker som skulle vara intressanta att veta....:)
 
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

Funderar på en massa när jag läser det där.
Är hästen rättställd i benen överlag? Har han några defekter så som överben eller liknande på det benet? Hovställning(har du väl iof svarat på redan). Slår han på sig nåt osv osv.....Har han haft någon skada där förut? Något som gör att han lagt sig till med någon udda gång.....

Bara lite funderingar på saker som skulle vara intressanta att veta....:)

Nu ska vi se... Han är rättställd framifrån sett. Han tenderar att hänga lite i knäet. Har haft problem med framknäna mest hela livet. Opererades för carpaltunnel i somras på båda fram och är igångsatt efter det enligt ordination av vad jag förstått. Inga andra synliga defekter.
Hästen hade gått några 1.25-jobb innan han kom hit för en månad sedan. Det enda "snabba" jag kört med honom är de 1.40-intervallerna igår då jag lade märke till "fladdret". I långsammare tempon märks det ingenting. Han går nära insidan av bakkotan (det är väl för att hoven slänger lite utåt precis när bakbenet passerar). Om han slår på sig utan skydd vet jag inte. I övrigt går han helt fri.
Han har det lite typiska för knähästar, knäpendlandet, där knäet pendlar lite utåt men i övrigt är han helt ren i aktionen och rytmisk.
Ingen hälta för dagen och inga muskelförsvar förutom lite stramhet i ryggen på den andra sidan. Det jobbar jag på och han svarar bra på den behandlingen.
Han hade ju kraftig mugg bak när han kom och mina ansträngningar för att få bort det resulterade i lymfangit :crazy: på vänster bakben. Innan det var fullt utläkt så vek han bakdelen mot höger när han joggade långsamt. Det gick dock snabbt över och nu är huden hel och såren läkta och han är helt rak i vagn igen.

Mer än så kan jag inte informera om, han har ju bara varit här en månad som sagt.
 
Sv: "fladdrig" rörelse med framben

Hehe, ja egentligen så är jag inte direkt oroad då hästen känns fin men en sådan rörelse med benet får en ju att fundera på om man kan göra något för att förbättra framtida hållbarhet.

Rent spontant så skulle jag vilja korta upp ligamenetn någon centimeter på var sida om varje led. men det blir ju lite svårt....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: fridaxi
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 678
Senast: squarepants
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 719
Senast: Jerseyite
·
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp