Diagnos: helt trasig hund.

Sv: Diagnos: helt trasig hund.

<snip>
W.jpg

<snip>

Vilket helt fantastiskt leende hon har. Tala om en hund som stralar av lycka.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

:bow::bow:

Detta behöver folk banka in i huvudet på R_C! Mer sådant!

Haha, du känner mig :D

Jag kan ju inte annat än gå runt i princip varje dag och fundera på om jag inte är världens sämsta hundägare ändå, för att jag borde ha tagit henne till en fysioterapeut tidigare, jag borde ha förstått hur allt hängde ihop, jag borde ha gjort mer... Men ja, det är ju inte så jäkla lätt alla gånger.. Det var dessutom folk som sa till mig redan när Wahidah var unghund att om vi inte fick ordning på sträckningen så skulle den aldrig läka ordentligt osv. Det var ju därför jag gick till veterinären med henne.. Jag fick ju aldrig någon bättre koll på vem man kunde gå till osv. Men ja, det är svårt att inte ha i bakhuvudet att min hund bara har levt ynka 8-9 månader av sitt liv utan att ha ont... :crazy:
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

*lite kl och lite svar till alla samtidigt*

Tack för alla snälla kommentarer :love:
Och säga vad man vill om Wahidah, men hon är väldigt duktig på att visa vad hon tycker, tänker och känner, när hon väl vill det ;) Att hon var glad idag blev så extremt övertydligt.

Först stod hon bara och tittade på mig när jag hade tagit av selen och gick från henne. Sedan tittade hon runt lite och plötsligt var det som en bomb exploderade :D Så for hon runt i hysterisk(!) fart, runt, runt i stoora cirklar. Förvånansvärt nog så kom hon till mig efter 3 varv när jag ropade och så fick hon godis. Sedan rusade hon runt ett tag till, kom när jag ropade och fick mer gott. Jag lät henne springa ännu mer men kopplade igen, gick lite, kopplade lös osv.

Jag hade varit jättenervös för att inkallningen inte skulle fungera alls, men det gjorde den ju :D (nu hade vi ingen störning alls, men ändå) Sedan sprang hon som en galning tills hon slutligen la sig ner i snön. Då gick vi hemåt igen.

Hela 10 minuter sprang hon runt ;) Snart får det väl bli konditionsträning för oss båda.. Jag själv har lyckats med bedriften att få träningsvärk efter en vanlig promenad :o
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Jag kan ju inte annat än gå runt i princip varje dag och fundera på om jag inte är världens sämsta hundägare ändå, för att jag borde ha tagit henne till en fysioterapeut tidigare, jag borde ha förstått hur allt hängde ihop, jag borde ha gjort mer... Men ja, det är ju inte så jäkla lätt alla gånger.. Det var dessutom folk som sa till mig redan när Wahidah var unghund att om vi inte fick ordning på sträckningen så skulle den aldrig läka ordentligt osv. Det var ju därför jag gick till veterinären med henne.. Jag fick ju aldrig någon bättre koll på vem man kunde gå till osv. Men ja, det är svårt att inte ha i bakhuvudet att min hund bara har levt ynka 8-9 månader av sitt liv utan att ha ont... :crazy:

Men du... sa kan du inte tanka! Det kan vara skitsvart nar man inte kan satta tummen pa vad man kanner ar fel, och annu svarare om ingen annan ser nagot direkt heller!

Du fortsatte ju leta, visst, det tog tid - men du ar ingen supermanniska... du ar ju "bara vanlig dodlig".. vi kan inte lasa tankar, och ar da var hund en san tuffing att den inte riktigt visar heller... hur sjutton gor man da?

Du AR en jattebra hundagare, en av mina favoriter har pa forumet aven om jag inte direkt visar det. Du ar engagerad, medveten, pepp... arlig, bade mot dig, folk har och din vovs.

Anklaga inte dig sjalv for nagot! Det ar harifran och frammat! Nu vet du, hon mar battre och det ar bara uppat som galler ;)

:bow:
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Herregud, på filmerna ser man verkligen en otrolig skillnad!

Det är nog knappt någon som verkar vara så noggrann med sin hund här på forumet som du är, så dåligt samvete behöver du verkligen inte ha :)
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

<snip>
Du AR en jattebra hundagare, en av mina favoriter har pa forumet aven om jag inte direkt visar det. Du ar engagerad, medveten, pepp... arlig, bade mot dig, folk har och din vovs.

Anklaga inte dig sjalv for nagot! Det ar harifran och frammat! Nu vet du, hon mar battre och det ar bara uppat som galler ;)

:bow:

Forst tankte jag svara direkt pa det RC skrev, men det har ar vad jag tankte saga ... sa, har ar det med ett stort fett "ditto".:p
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Vad roligt att höra att det slutade bra. Du bevisar verkligen att man ska lita på sin magkänsla. Jag har en liknande historia, tyvärr utan lyckligt slut. Vi fick ta bort vår hane endast 17 månader gammal pga dubbelsidig osteokondros i knäna.

Jag hade haft en känsla i lite över ett halvår att någonting inte stod rätt till. Det var inget som syntes och varken husse, dagmatte eller andra kunde se att något var fel. Hunden visade ingen smärta, var välmusklad och hade inga rörelsestörningar som någon kunde se.

Tyvärr agerade jag inte på min känsla. Jag hade varit ett nervknippe ända sedan vi fick hem hunden och gick bara och väntade på att något skulle hända nu när jag efter 10 års väntan äntligen hade skaffat hund, så det var ingen som tog min oro på allvar. Min sambo nästan häcklade mig för att jag skulle lägga av att leta fel som inte fanns.

Strax efter hunden fyllt 17 månader (endast en månad innan den efterlängtade 18 mån då jag äntligen skulle kunna röntga honom och vara säker på att inget var fel) blev han helt halt på vänster bak. Efter några dagars vila utan förbättring åker vi in till ortopeden. Enda reaktionen han visade när veterinären klämde direkt på den ömma leden var att han blinkade och flyttade benet nån cm. Röntgen visade att han hade osteokondros i vänstra knäleden och början till det i högra knät. Då prognosen inte var alltför bra och han var stor och tung hund (97 cm och 75 kg, lite underviktig) som inte hade varit lycklig med endast koppelpromenader och inget fritt springande i framtiden (worst case scenario), så valde vi att avliva honom.

Jag ångrar så mycket att jag inte litade på min magkänsla och kollade upp honom och känner mig som en hemsk djurägare som svek honom så mycket. Jag är jättearg på mig själv som inte stod upp för honom och är arg på min sambo som inte tog min oro på allvar.

Lita på magkänslan säger jag bara!
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Är det bara jag som reagerar på utlåtandet : gravt förtvinad muskel VB pga ynka 2 cm mindre muskel på så pass stor hund ?

Likaså att en icke utbildad veterinär säkert kan säga att hunden har artros ?

Inte för att låta dumt på något sätt, men är detta kollat även hos en veterinär ? Visst är en fysioterapeut kanonbra när det gäller genomgång av muskler mm, uppläggning och träning, men dom är inga veterinärer:)
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Härligt att få ta del av sådana här historier. Vilken tur du hittade rätt person att vända dig till. Det är ju det som är det svåra ibland.
Väldigt vacker hund också.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Åh, vilken härlig läsning! Var säker på att inlägget skulle sluta negativt :(
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Är det bara jag som reagerar på utlåtandet : gravt förtvinad muskel VB pga ynka 2 cm mindre muskel på så pass stor hund ?

Likaså att en icke utbildad veterinär säkert kan säga att hunden har artros ?

Inte för att låta dumt på något sätt, men är detta kollat även hos en veterinär ? Visst är en fysioterapeut kanonbra när det gäller genomgång av muskler mm, uppläggning och träning, men dom är inga veterinärer:)

Jag vet inte om 2cm är så "ynka" när det inte är en jättestor hund ändå ;) Det syns med blotta ögat att musklerna är olika stora bak och känns en enorm skillnad när man stretchar henne.

Ang artrosen så var fysioterapeuten jättenoga med att förklara för mig att hon absolut inte har någon röngtensyn, att det utan tvekan kändes precis som artros i knät men om jag ville ha ordentlig koll på hur det faktiskt är med den saken så får jag ta henne till veterinär. Veterinär har också känt på knät och känt precis samma sak, men hon är inte röntgad eller så. Så visst, det kan nog se konstigt ut i text, men med hunden framför sig och med många, långa diskussioner med fysioterapeuten så känns det inte konstigt för mig.

Själv bryr jag mig faktiskt inte nämnvärt om hon har artros eller inte. Skulle det bli värre med knät, ja då får man väl undersöka det då. I nuläget äter hon glucosamin och fiskolja och vi fokuserar på att få musklerna så bra som möjligt.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

(och till AraSlei och Hastflicka)

Så snällt ni skriver! :love:

Jag vet att jag är rätt petig av mig, och jag har jättesvårt (oavsett situation) att acceptera att jag inte kan saker och ting. Som nu hos fysioterapeuten, då blir jag sur på mig själv för att jag inte kan stretcha hund lika bra som hon kan. Att hon är utbildad, har jobbat med sånt här i ca 12 år (tror jag det är), har ett knippe egna hundar att hålla på med utöver alla "jobb-hundar" osv och att jag bara besökt henne 3-4 gånger ändrar ingenting. Det är nog rätt bra för mig att hålla på med Wahidah nu. Framförallt i början var det svårt, när jag inte kunde stretcha bra men visste att det var bättre att jag gjorde någonting än gjorde ingenting. I vanliga fall hade jag bara struntat i allt eftersom det inte blev perfekt, men så kunde man ju inte riktigt göra nu :angel:

Idag har Wahidah fått springa lös igen och nu hittade hon en pinne att leka med. Jäklar vad sprattligt det blev :D Nu får jag bara hoppas på att hon någon dag ska kunna leka med andra hundar, iaf några lugna sådana. Det blir ju inte så kul för henne om hon aldrig får umgås med andra ordentligt.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Okej - det lät nämligen så väldigt negativt att dom sagt jättetrasig för lite mindre muskelmassa. En hund behöver inte vara trasig för att få ojämn muskelmassa, utan det kan bero på andra saker. Mycket träning så hunden tränas mer på ena sidan t ex.

Det viktigaste är att du litar på dom och hoppas du får din hund i fin form igen:)
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Är det bara jag som reagerar på utlåtandet : gravt förtvinad muskel VB pga ynka 2 cm mindre muskel på så pass stor hund ?

Likaså att en icke utbildad veterinär säkert kan säga att hunden har artros ?

Inte för att låta dumt på något sätt, men är detta kollat även hos en veterinär ? Visst är en fysioterapeut kanonbra när det gäller genomgång av muskler mm, uppläggning och träning, men dom är inga veterinärer:)

Dessutom en inte jätteutbildad terapeut(vad jag kan utläsa av hemsidan) som använder sig av en radda ovetenskapliga/bevisat overksamma alternativterapier. Att hunden visar stor förändring åt det bättre är ju alldeles underbart, men jag tror ändå på att inte svälja alternativbehandlarnas diagnoser med hull och hår.

Man skall vara skeptisk!
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Okej - det lät nämligen så väldigt negativt att dom sagt jättetrasig för lite mindre muskelmassa. En hund behöver inte vara trasig för att få ojämn muskelmassa, utan det kan bero på andra saker. Mycket träning så hunden tränas mer på ena sidan t ex.

Det viktigaste är att du litar på dom och hoppas du får din hund i fin form igen:)

Det är JAG som säger att hunden är jättetrasig.
Sedan har hon gått och snedbelastat länge, överansträngt muskler fram osv och det påverkar ju hela henne. Med tanke på hur Wahidah var förut jämfört med vad hon blivit nu på ändå ganska kort tid, så ja, så som hon var förut var absolut inte bra alls. Hur skulle det kunna vara annat än väldigt negativt?

Vad kan man träna där ena sidan tränas mer än den andra? Jag kan inte komma på något som Wahidah gjort som skulle träna ena sidan mer än den andra.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

men jag tror ändå på att inte svälja alternativbehandlarnas diagnoser med hull och hår.

Man skall vara skeptisk!

Självfallet ska man inte det, och jag hoppas verkligen inte att folk går med sina hundar till "alternativbehandlare" istället för att ta dem till veterinärer. Det enda jag hade önskat var att veterinärer varit mer öppna med att de inte har världens bästa koll på muskler och att de kunde föreslå att man tog hunden till en fysioterapeut om man nu inte hittade något vid ett veterinärbesök men ändå misstänkte att något var fel. Sedan finns det en mängd ställen där jag och fysioterapueten inte håller med varandra, men som det är nu så ser jag till att Wahidah får all behandling som hon rekommenderar och jag gör precis så som hon sagt att jag ska göra hemma med Wahidah, av den enkla anledningen att det är nu som allt börjar gå åt rätt håll. Det fysioterapeuten hjälper oss med har ingen annan lyckats med.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Det är JAG som säger att hunden är jättetrasig.
Sedan har hon gått och snedbelastat länge, överansträngt muskler fram osv och det påverkar ju hela henne. Med tanke på hur Wahidah var förut jämfört med vad hon blivit nu på ändå ganska kort tid, så ja, så som hon var förut var absolut inte bra alls. Hur skulle det kunna vara annat än väldigt negativt?

Vad kan man träna där ena sidan tränas mer än den andra? Jag kan inte komma på något som Wahidah gjort som skulle träna ena sidan mer än den andra.

Inte helt ovanligt kanske på pigga hundar som ofta går fot (vänsterposition) t ex. Har en kompis som just nu har fått en hund med snedbelastning pga det och jobbar nu med hunden på båda sidor om sig. Behövs faktiskt inte så mycket för att få snedbelastning om det är en rörelse som ofta upprepas. Skulle inte förvåna mig om min egna yngling riskerar att få det då hon självmant (även lös och ledig) ofta går på min vänstra sida med ögonkontakt, vilket kräver en del på en så pass lågställd hund - blir lätt en lite snedböj i kroppen på en ivrig låg hund som samtidigt vrider på huvudet och kikar uppåt:)

Sorry om jag tolkade fel - trodde det var fysioterapeuten som sagt att muskeln hade kraschat
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 392
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 903
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
567
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp