Bukefalos 28 år!

Flämtningar

De kanske kan det i extrema fall, jag vet inte. Extremt ovanligt lär det vara iaf, eftersom de inte "ska" kunna det.

Jag har aldrig sett det förut, men enligt min syster som jobbar med travhästar är det inte extremt ovanligt. De tar ju ut sig mycket mer än en vanlig hobbyhäst någonsin kommer göra.
 
Hundar flåsar/hässjar för att göra sig av med överskottsvärme eftersom de inte kan svettas på kroppen så som vi kan (de har bara svettkörtlar på trampdynorna). När fukten avdunstar från tungan, munnen och lungorna sänks kroppstemperaturen. Precis som att vi människor svettas när vi blir stressade så kan hundar också börja flåsa av stress, så det behöver inte alltid vara fysisk aktivitet/värme som är anledningen.
Katter ska normalt inte andas med öppen mun alls, om de inte är extremt stressade. Jag vet att vissa säger att "min katt är helt frisk och gör så" men enligt skolboken är det inte normalt. Katter har också bara svettkörtlar på trampdynorna.

Eftersom hästar också var uppe i tråden: hästar kan inte andas genom munnen. Det beror på att de inte har en kommunikation mellan munhåla och näshåla i svalget såsom vi, hundar och katter har. Sen är det klart att de kan hålla munnen öppen samtidigt som de andas (det kan jag tänka mig att de kan göra vid hård ansträngning tex), men de ska inte kunna få ner luft i lungorna via munnen alls.
 
Hundar flåsar/hässjar för att göra sig av med överskottsvärme eftersom de inte kan svettas på kroppen så som vi kan (de har bara svettkörtlar på trampdynorna). När fukten avdunstar från tungan, munnen och lungorna sänks kroppstemperaturen. Precis som att vi människor svettas när vi blir stressade så kan hundar också börja flåsa av stress, så det behöver inte alltid vara fysisk aktivitet/värme som är anledningen.
Katter ska normalt inte andas med öppen mun alls, om de inte är extremt stressade. Jag vet att vissa säger att "min katt är helt frisk och gör så" men enligt skolboken är det inte normalt. Katter har också bara svettkörtlar på trampdynorna.

Eftersom hästar också var uppe i tråden: hästar kan inte andas genom munnen. Det beror på att de inte har en kommunikation mellan munhåla och näshåla i svalget såsom vi, hundar och katter har. Sen är det klart att de kan hålla munnen öppen samtidigt som de andas (det kan jag tänka mig att de kan göra vid hård ansträngning tex), men de ska inte kunna få ner luft i lungorna via munnen alls.
Kan hästar andas ut genom munnen? Det känns rimligt vid häftig andning att de drar in genom näsborrarna men ut genom munnen

Edit; eftersom de kan gnugga tänker jag

Taggar @Roheryn som lät säker på sin sak.
 
Jag har sett det. En travare som gått lopp.
Fast nä, hästar andas inte med munnen. När jag jobbade på travet var det aldrig någon häst som andades med öppen mun efter loppen eller på träning när dom gått snabbjobb. Det är ingenting dom ska kunna göra ens..har hästarna haft öppen mun så beror det säkerligen på någonting annat isåfall.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kan hästar andas ut genom munnen? Det känns rimligt vid häftig andning att de drar in genom näsborrarna men ut genom munnen

Edit; eftersom de kan gnugga tänker jag

Taggar @Roheryn som lät säker på sin sak.
Jag vet iaf att de kan hosta ut genom munnen. Minns tydligt när jag hade gett hingsten kraftfoder, och så kom ett betäckningssto i transporten just exakt då, han ska gnägga och sätter fullkomligt i halsen och hostar riktigt ordentligt ut genom munnen efter det.
 
Googlade på hästars mat och lung strupe då jag blev nyfiken och fick denna bild
nashala1-6961-500x402.jpg

Samt nedan text
Modellen föreställer ett längdsnitt genom hästens huvud. Överst till vänster ligger den stora högra näshålan som framåt öppnar sig i höger näsborre. Från höger och vänster näshåla går inandningsluften via svalget vidare ner genom struphuvudet till luftstrupen och till lungorna. Utandningsluften går motsatt väg ut.
Hästen andas alltid genom näsborrarna, inte genom munnen. Mjuka gommen ligger därför i kontakt med struphuvudets slutbrosk under andning. Hästen har dessutom stora näsöppningar och kan med hjälp av muskler vidga näsborrarna ytterligare vid hårt arbete.
På bilden syns också munhålans bakre del med taket som bildas av hårda gommen (med ben) och mjuka gommen. När hästen ska svälja stängs öppningen till struphuvudet och tuggan kan passera från munhålan via svalget till foderstrupen och vidare ner till magsäcken.
Text: Göran Dalin, SLU 2014. Senast granskad: 2023-06-29 av tf statsveterinär Gittan Gröndahl, SVA.
Jag undrar om hästar kan sätta i halsen om de ska svälja och sedan plötsligt behöver andas, dvs öppningen till struphuvudet plötsligt öppnas?
 
Fast nä, hästar andas inte med munnen. När jag jobbade på travet var det aldrig någon häst som andades med öppen mun efter loppen eller på träning när dom gått snabbjobb. Det är ingenting dom ska kunna göra ens..har hästarna haft öppen mun så beror det säkerligen på någonting annat isåfall.

Då har ni uppenbarligen olika erfarenhet 🙂
 
Googlade på hästars mat och lung strupe då jag blev nyfiken och fick denna bild
nashala1-6961-500x402.jpg

Samt nedan text

Jag undrar om hästar kan sätta i halsen om de ska svälja och sedan plötsligt behöver andas, dvs öppningen till struphuvudet plötsligt öppnas?
Jag skulle tro att det är sällsynt isf, hästar kan ju tex inte kräkas så det verkar vara rejält med stopp. Däremot kan de få foderstrupsförstoppning om de sväljer för stort eller för mycket.
 
Då har ni uppenbarligen olika erfarenhet 🙂
Jag läste nånstans nu när jag googlade om att om hästar öppnar munnen är det för att inte överhettas och en teori var att det skulle hjälpa till att svalka hjärnan.
Det stod dock inget om de andades ut genom munnen, men jag kan tänka mig att värme försvinner ut genom munnen ändå.

Hittade intressant om att i skritt och trav är det lätt att reglera syreintaget men blir svårare i galopp, de andas in när de är "i språnget" i luften och ut när första framhoven landar i 3 takt.
Jag tror däremot inte att det togs hänsyn till travare utan ridhästar. Ju snabbare/mer krävande galopp desto svårare var det att reglera (få tillräckligt som jag tolkade) syre (inte som att de får syrebrist, men det kan säkert påverka värmeregleringen).

I fälttävlan ett tag kändes det som om många tejpade mellan näsborrarna för att hjälpa luftflödet.
 
Jag läste nånstans nu när jag googlade om att om hästar öppnar munnen är det för att inte överhettas och en teori var att det skulle hjälpa till att svalka hjärnan.
Det stod dock inget om de andades ut genom munnen, men jag kan tänka mig att värme försvinner ut genom munnen ändå.

Hittade intressant om att i skritt och trav är det lätt att reglera syreintaget men blir svårare i galopp, de andas in när de är "i språnget" i luften och ut när första framhoven landar i 3 takt.
Jag tror däremot inte att det togs hänsyn till travare utan ridhästar. Ju snabbare/mer krävande galopp desto svårare var det att reglera (få tillräckligt som jag tolkade) syre (inte som att de får syrebrist, men det kan säkert påverka värmeregleringen).

I fälttävlan ett tag kändes det som om många tejpade mellan näsborrarna för att hjälpa luftflödet.

Låter ju logiskt!
 
Hittade intressant om att i skritt och trav är det lätt att reglera syreintaget men blir svårare i galopp, de andas in när de är "i språnget" i luften och ut när första framhoven landar i 3 takt.
Så är det hos hundar också! Nu springer de visserligen oftare i en rotatorisk galopp än i tretakt, men de andas också "automatiserat" i takt med galoppen för att effektivisera. Bröstkorgen dras ju ändå ut och komprimeras när de springer så de utnyttjar den rörelsen istället för att lägga energi på att aktivt använda andningsmuskulaturen.

Och som svar på din tidigare fråga så nej, såvitt jag vet kan hästar inte andas ut genom munnen heller. Det ska vara stängd passage där om man inte har en häst som har problem med svalget tex DDSP. De öppnar förmodligen munnen vid gnägg för att skapa större resonanslåda om jag får gissa (men just den punkten är bara en gissning).
 
Vill ni ha ännu mer coola fakta så har ju hästar luftsäckar (inte alla som vet det!) som man tror är till för att kyla de stora blodkärlen som går bla till hjärnan vid fysisk ansträngning. Både många blodkärl och stora nerver går "helt fritt" där i och det är sjukt häftigt när man får se det med endoskopet!
 
Jag vet iaf att de kan hosta ut genom munnen. Minns tydligt när jag hade gett hingsten kraftfoder, och så kom ett betäckningssto i transporten just exakt då, han ska gnägga och sätter fullkomligt i halsen och hostar riktigt ordentligt ut genom munnen efter det.
Det är en annan sak, då ändrar ju epiglottis sin position så att passagen öppnas :) Hos en häst med normalt fungerande svalg ska där alltid vara stängt förutom precis vid sväljning och hosta tex. Vid reflux eller foderstrupsförstoppning kan det ju också komma maginnehåll resp foderblandad saliv ur näsan, men som sagt är det stängt där i normala fall.
 
Så är det hos hundar också! Nu springer de visserligen oftare i en rotatorisk galopp än i tretakt, men de andas också "automatiserat" i takt med galoppen för att effektivisera. Bröstkorgen dras ju ändå ut och komprimeras när de springer så de utnyttjar den rörelsen istället för att lägga energi på att aktivt använda andningsmuskulaturen.

Och som svar på din tidigare fråga så nej, såvitt jag vet kan hästar inte andas ut genom munnen heller. Det ska vara stängd passage där om man inte har en häst som har problem med svalget tex DDSP. De öppnar förmodligen munnen vid gnägg för att skapa större resonanslåda om jag får gissa (men just den punkten är bara en gissning).
Jag funderade just på gnägg! Nu när de inte andas med munnen, hur 17 går det till när de gör ljud? :confused:
 
Det är en annan sak, då ändrar ju epiglottis sin position så att passagen öppnas :) Hos en häst med normalt fungerande svalg ska där alltid vara stängt förutom precis vid sväljning och hosta tex. Vid reflux eller foderstrupsförstoppning kan det ju också komma maginnehåll resp foderblandad saliv ur näsan, men som sagt är det stängt där i normala fall.
Är epiglottis den mjuka gommen på nedan foto?
nashala1-6961-500x402.jpg
 
Nej epiglottis är den spetsiga delen i mitten av struphuvudet, alltså den som i bild nuddar mjuka gommen :)
Då blir jag lite förvirrad av "Hos en häst med normalt fungerande svalg ska där alltid vara stängt förutom precis vid sväljning och hosta tex" som @Nevermind skriver. Är det inte tvärtom om det leder till luftstrupen? Hästar andas ju hela tiden för det mesta tänker jag :confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
754
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 724
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 929
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 771
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp