Flåsande häst?

S

swing

Min häst flåsar när vi rider även om vi bara skrittar. Varför? Han är i lagom hull och borde vara i hyfsad kondition eftersom jag ridit hela vintern. Han flåsar om vi sprungit mycket men även om vi skrittat länge efter det.

vad kan det vara?
 
Sv: Flåsande häst?

Min medryttarhäst flåsade oxå förut.
Men han började sedan hosta, o väldigt mkt.
Så vi åkte till en veterinärklinik o fick medecin för
att han troligen har astma.

Vi vet inte riktigt varför han flåsade, kan ha varit för att han fick "dåligt med luft" elr ngt eftersom han sedan fick astma.
Men jag vet inte riktigt :crazy:
 
Sv: Flåsande häst?

Det där beror lite på..
Vissa "flåsar" för att de är spända, de går och yrsar upp sig över något som verkar läskigt (är de allmänt lite stressade/på tårna kan de hitta massor med potentiellt läskiga saker! :angel: )
Vissa har helt enkelt inte så bra lungkapacitet att man kanske upplever att de "flåsar" trots att de inte anstränger sig så mycket.

Och sen det där med astma/bronkit. Har de problem med luftvägarna kan det bli så.

Sen om man drar en jämförelse med oss människor - om jag joggar eller springer så kan jag flåsa som sjutton efter en ansträngning om man ännu inte är uppvärmd och har kommit in i "andra andningen". För mig kan det ta 2-3 kilometer.
Om hästen kanske gör av med lite mer energi än man tänkt sig när den travar så borde det kunna ta ett tag innan den hämtat andan igen. Men om den här teorin stämmer så skulle den andas mindre tydligt ju längre man rider även i och efter trav.
 
Senast ändrad:
Sv: Flåsande häst?

min ena häst flåsar alltid vid ridning, även när hon är i toppkondition och man bara skrittar lugnt.
jag lät veterinären kolla upp det för flera år sen och fick konstaterat att hon har en defekt i näsborrarna, som är medfödd vilket gör att hon låter väldigt mycket när hon andas lite djupare.
veterinären sa att det är inget som hon på något sätt lider av, och jag har aldrig märkt av några problem, har haft hästen ifråga i snart 10 år nu och har aldrig hört henne hosta. hon har även tävlat en hel del hoppning utan några som helst problem
 
Sv: Flåsande häst?

Kolla upp hästen hos vet är mitt råd.
Hästen kan vara sjuk/ha ngt annat fel som behöver medicineras eller liknande. Sen kan det givetvis inte vara ngt allvarligt heller men det bör definitivt kollas upp.
 
Sv: Flåsande häst?

Kolla upp hjärtat, tycker jag. Övrig kontroll också iof.
 
Sv: Flåsande häst?

En häst jag red tidigare hade lindrig struppipning, hon flåsade även vid skritt, om hon blev lite småstressad eller liknande.

Kolla upp hos veterinären.
 
Sv: Flåsande häst?

Många hästar är dåliga nu troligen pga av vädret. Är det tex fuktigt i stallet? Dålig luft?
 
Sv: Flåsande häst?

Min häst flåsar när vi rider även om vi bara skrittar. Varför? Han är i lagom hull och borde vara i hyfsad kondition eftersom jag ridit hela vintern. Han flåsar om vi sprungit mycket men även om vi skrittat länge efter det.

vad kan det vara?


gör han så hela tiden?
har det kommit plötsligt?
e det i terräng?
e det på banan?
 
Sv: Flåsande häst?

Kan inte låta bli att tänka på en match jag spelade i handboll frö 30 år sedan (jag var topptränad), då en motståndare sa till mig att; vafan vad du flåsar!
Så jag tror att det kan vara olika mellan individer också, men jag är ju ingen veterinär...
 
Sv: Flåsande häst?

Han går på lösfrift och jag det har väl pågott ett tag, inte tänkt så mkt på det förrens en stallkompis sa det...
 
Sv: Flåsande häst?

Tycker du borde ta hästen till en veterinär och göra en endoskopi, så att ni kan se om problemet sitter i halsen.

På min ponny kom det mer och mer, och jag reflekterade inte särskilt över det då jag inte tänkte på det eftersom jag hade vant mig. Men kolla upp det så fort som möjligt, är det inget så slipper du ju iallafall oroa dig"!
 
Sv: Flåsande häst?

jag hade en sköthäst för 2 sommrar sen en shetts hon flåsare och rosslade oxå hela tiden i princp det räckte med några meter i trav men de hade kollat upp det och inget var så antar att det kan vara nån hästliknande astma? hon led inte av det och man kunde rida som vanligt även om hon lät som hon hade andnöd fast ho eg. inte hade det o bra kondis hade hon oxå
 
Sv: Flåsande häst?

Inte för att kritisera dig på något sätt, bara en stilla undran. Hur vet ni att hon inte led av det?

Min ponny gick ordentligt med sin allergi ett tag, men han blev allt tröttare att rida och andades allt tyngre. Jag klarade inte av rent psykiskt att rida när jag visste att han inte var hundra, så då fick han ta det lugnt istället..
 
Sv: Flåsande häst?

Låt det inte gå längre utan beställ tid för endoskopi. Man kan aldrig vara för noga, jag blir själv helt tokig när jag hör folk rida på sina hästar som låter onaturligt mycket nu för tiden.

Min ponny började lite då och då att låta lite när man red han i galoppen, lät som ansträgningsastma, tänkte inte mer på det utan fortsatte träningen under hösten.
Han fick även allergimedicin och lät ntg. mindre.
Men så sakta så kände jag att han började låta mer och snabbare, han visade också tecken på att snabt gå in i väggen vid ridingen och blev svett bara efter en kvart. Då slutade jag och beställde omgående tid för endoskopi och mer prover.

Å det var inte nådigt va de hittade på de FÅ symtom han ändå hade, vi som trott att det bara var en lättare sommarallergi ( tidiga symtom flåsade lätt och senare höstsymtom fick mjölksyra snabbt.)
Han hade en KRAFTIG slemmig luftrörskattar med ärrbildning som han gått med länge som i sin tur givit honom en inkapslad varböld under ena lugnblåsan som i sin tur gjort honom till struppipare.

Nu är han frisk, har nog lite slem kvar bara men struppipningen sitter fortfarande kvar om den är permanent eller om förlamningen släpper nu när struphuvudet är fritt får tiden utvisa. Släpper det inte så blir det operation till hösten.

Så lite onaturlig flåsning kan vara väldigt allvarligt. Kan vara ännu värre som ex. hjärtfel, så man väntar inte att kolla upp detta.
 
Sv: Flåsande häst?

Vi hade en häst som blev så, och det dröjde ganska länge innan han återhämtade sig efter ett jobb på banan (travhäst). Så vi kollade upp det och han hade fel på hjärtat och fick avlivas då han hade otroligt ont såfort han ansträngde sig för mycket. (Hej Skuldkänslor)..

Kolla upp det så fort som möjligt, även om det "bara" kan vara astma eller nå defekter.. :crazy:
 
Sv: Flåsande häst?

Mammas pålla blir flåsig så fort hon har borrelia/erlichia. Det och att vara stel o stapplig i början av turen är hennes tydligaste symptom på att det är det som är fel.
 
Sv: Flåsande häst?

Ta den till en veterinär!!

Det kan vara en rad olika sjukdomar tex. Allergi, COPD (kvickdrag), struppipning, blåsljud på hjärtar, klaffel mfl.

Det är inte normalt för en häst att flåsa i skritt om den inte har ansträngt sig mkt precis innan!
 
Sv: Flåsande häst?

Min syster hade också en häst som flåsade ordentligt för minsta lilla ansträngning (inte alltid, men periodvis).
Hon kollade upp detta och även denna häst visade sig ha hjärtfel så hon fick lov att ta bort den. :cry:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 099
Senast: iNHALE
·
Hästvård Min häst, klippt 15-årig SWB i mycket god kondition, började fälla ordentligt för en vecka sedan. I samband med det började hon bli...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: Corax
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 244
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp