Flasklamm som inte vill ha mjölkersättning

Forest Autumn

Trådstartare
För en månad sedan dog en av våra tackor i samband med lamningen. Vi lyckades rädda ett av lammen som genast fick "start"välling, minns inte vad det heter men som ska vara i stället för råmjölk. Hon har hela tiden varit pigg, ätit och sprungit omkring. Vi har inte kunnat ha henne hos de andra fåren då tackorna har jagat bort henne ganska så bestämt. Hon har fått mat från nappflaska 5 ggr om dagen och har samtidigt haft tillgång till lammpellets, hösilage, vatten, lusernpellets och halm i boxen. Hon har varit med oss ute tillsammans med hundarna eller när jag varit i stallet. Hon har vuxit en hel del sedan hon föddes och är ungefär lika stor som ett annat lamm som föddes nästan samtidigt som henne. Igår ville hon knappt ha någon flaskmat och verkade ganska trött eller rättare sagt ville inte springa så mycket utan mer strosa omkring på egen hand. Jag har sett att hon dricker av vattnet och att hon ätit en del av pelletsen men det är ju i stort sett omöjligt att veta hur mycket hon får i sig. Är det vanligt att de helt plötsligt blir ointresserade av flaskmat?

Våra tackor brukar ofta klara lammen själva, något enstaka lamm har vi stödfodrat med mjölkersättning men de har alltid gått kvar i flocken. Detta är den första som har varit helt utan mamma.
 
Har hon ätit i fyra veckor skulle jag inte oroa mig. Se till att hon har fri tillgång på pellets å bra grovfoder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 254
Övr. Barn Min son, 10 år, har tappat ganska mycket i vikt, han har tappat 5 kg på några månader (sen i somras), varav 1½ kg bara senaste tre...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 523
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 400
Senast: alazzi
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp