Bukefalos 28 år!

Flaxgenen bland SWB?

MissFideli

Trådstartare
Man ser ju ibland "flaxade" SWB. Vilket betyder att vissa hingstar bär genen. Nån som vet vilka? Bara en undran som dök upp :laugh:
 
Sv: Flaxgenen bland SWB?

I min databas, som tyvärr inte har så många halvblod än (1512 st swb) finns det två hingstar som jag säkert vet lämnat flax-avkomma. Det är Cartier och Rubinrot. :laugh:
 
Sv: Flaxgenen bland SWB?

Hur funkar det med flax-anlag måste detta komma från båda håll eller räcker det att ena föräldern har det?

Jag har en fullblodsdam som själv är "blond" i mannen men har röd svans.
Hon fick ett underbart stoföl -08 E. Okeanos som efter ett tag blev underbart linblond i både man och svans. Tyvärr dog hon förra sommaren och nu i år fick stoet en fin liten hingst E. Warsteiner. Och jag hoppas att den också ska bli blond!
 
Sv: Flaxgenen bland SWB?

Det står två röda lintottar i stallet där jag har mina hästar, en efter Szkopul och en efter Niveau (halvsyskon).

sal-67151-bada-liten.jpg
never4.jpg
 
Sv: Flaxgenen bland SWB?

Jag har en ettårig Szkopul - Ceylon som inte har ljusare man men hälften av stråna är vita och hälften fuxfärgade.

Stoets alla avkommor utom en har randiga svansar.
 
Sv: Flaxgenen bland SWB?

Och här kommer hennes mamma
DSCN0460.jpg
Som fö är fullblod, men kanske får va med ändå eftersom hon används i swb aveln.
 
Sv: Flaxgenen bland SWB?

Har sett en SWB e. Chester (icke godk. hingst Master-Napoleon) - Partisan II - Ganesco och en SWB/welsh e. Cadillac (icke godk. hingst Cadiac-Spring Fever xx) - Wärnanäs Joker - Coed Coch Barwn. Den senare var även konstantskimmel, riktig "ponnyfärg" på stor häst.
 
Sv: Flaxgenen bland SWB?

Jag har en SWB f.-08 med stammen Don Primero- Magritte- Stratos**- Aleppo** som har flaxanlaget i både man och svans.

Det började synas när hon var ca 5 månader gammal:
Mercy080901.jpg


Här syns flaxet väl som ettåring:
IMG_1932.jpg


Som tvååring:
untitledaugusti-10.jpg


Som treåring:
IMG_2677.jpg
 
Sv: Flaxgenen bland SWB?

KL
Kan man se om hästen har flaxanlag ? Har en fuxdam som blir mycket ljusare på sommaren ( ändras så mycket att folk tror jag köpt ny häst ). Dessutom har hon massor av ljusa tagel i svansen, speciellt i underhåret. Hon har dessutom ganska mycket vita hår på kroppen också, tittar man nära ser hon ut som hon är "fuxapelkastadstickelhårig". Hon är efter Rambo.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 170
Senast: Karro-Lina
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
403
Senast: Glimra
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 781
Senast: lingonben
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp