fleece träningstäcke/ ridtäcke.

Buck

Trådstartare
är det dumt att använda en fleece filt till ridtäcke? (dvs sånt utan hål för sadeln). blev sugen på att försöja sy ett av några gamla fleece filtar, och tänkte då ta 2st ikea filtar och quilta ihop, sen sy en liten insväng til rumpan och skära till så skänklarna går lite mer fria.

kommer inte ha det direkt mot hästen utan mellan schabrak och sadel. vill ha denna modellen då andra ländtäcken och skrittäcken lämnar ett stort glapp bakom sadeln. har haft en stor ylle fillt innan men den är för stor, och vill inte klippa i min enda ylle filt.
 
Sålänge det inte blir för elastiskt funkar det säkert :)

Egentligen tycker jag det är skit att ha annat än glat yta mot pälsen men när man rider vill man ju dels ha något som andas lite och dels så blåser ju ett glatt täcke typ av hästen så som vi bor, åtminstone blåser det ju mellan häst o täcke.

Har ett från HW i fleece (newmarketfleecen) som jag oxå lägger ovanpå schabraket och det är suveränt!
 
Sålänge det inte blir för elastiskt funkar det säkert :)

Egentligen tycker jag det är skit att ha annat än glat yta mot pälsen men när man rider vill man ju dels ha något som andas lite och dels så blåser ju ett glatt täcke typ av hästen så som vi bor, åtminstone blåser det ju mellan häst o täcke.

Har ett från HW i fleece (newmarketfleecen) som jag oxå lägger ovanpå schabraket och det är suveränt!

tänkte sy lite kors och tvärs över fleesen för att det ska hålla formen bättre, och då det blåser på tvären är det bra med lite friktion mellan häst och täcke ;). Vet inte om 2 eller 3 lager ger lagom tyngd för att det inte ska fladdra för mycket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte att ni bukefalister kanske hade några smarta lösningar på hu jag gör för att få plats med så mycket grejer som möjligt i det...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp