Bukefalos 28 år!

Fler stuterier för distand-araber?

T

tsawz

Jag har under en lång tid funderat och funderat. Kollat runt med folk och hört vad andra har att säga på internet.
Behövs det ännu ett stuteri för araber i Sverige?
Jag planerar att inrikta mig på distans, då detta har vart mitt intresse i flera år. Dock så har jag aldrig tävlat själv.
Vad tycker du?
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Det tror jag absolut. Fler och fler distansare söker nästa häst bland de som försöker avla fram bra atleter.
Det svåra är att det finns så många olika åsikter om vad som är bra distansavel. Vissa tycker engelsk/crabbet andra går på galoppmeriter. Vissa vill ha ryskt andra vill ha spanskt o den tredje polskt. Ja, många olika terorier finns.
Så för att lyckas gäller det att ha rätt avelsmaterial. Kanske helt enkelt avla på hästar som gått distans?
// Linda
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Jag tror också att det är bra att fler intresserar sig för distansaraber. Dock är det flera som redan gör det och har gjort i många år ex Maud Ströberg och Gitte Storgard som inte är aktiva längre. Louise Hermelin, Ingela Brinkefelto och Ella Lindblom är de som dyker upp spontant men det finns många fler.

Pengarna för distansaraber är inte heller så inponerande, kanske gör det att folk inte vill satsa.

Många ideer finns det. Själv gillar jag polskt, det är mycket polska stammar i toppen på distanslistan, titta själva.......
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Jag tror inte att vi behöver fler arabstuterier, men jag tror att vi behöver arabuppfödare som avlar för distans och övriga rid dicipliner.
Som det är nu avlar dom flesta uppfödare av araber i huvudsak för utställning, men dom flesta köparna vill ha en ridhäst.
Att i nuläget föda upp araber för distans innebär att uppfödaren har en tillverkningskostnad som överskrider inkomst vid försäljning.
Men tycker mig se att distansryttarna mer och mer efterfrågar distansprestation i stammen och att på sikt kanske uppfödarna får betalt för sina hästar.
Distansen skall inte behöva vara en andra hands marknad, det är ju den enda diciplin där araben är mer framstående än alla andra raser.
Ingela
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Det hade varit fantastiskt om det gick runt, och sporten växer ju..
Många verkar inte riktigt förstå hur mycket som krävs för att bli framgångsrik i distans-sporten.
Det krävs minst lika stor skicklighet att träna distanshästar som tex trav o galopp. Sen ska man dessutom tänka långsiktigt.
När travare å galoppörer har gjort sitt, då börjar distanshästen sakta klättra mot sin karriär.
Då har man varken tid eller råd att inse...den håller inte, köp ny och börja om från början...
Kan väl knäcka en totalt:crazy:

Så fram med topp-stammade unghästar bara, men då vill man se resultat även på stoet, mer än hon e söt å snäll.
Jag skulle gärna föda upp distans-araber men kommer ALDRIG att sälja med förlust, det är idiotiskt !
Naturligtvis om hästen har något problem så måste man anpassa prislappen..men passar inte pengen så rider jag väl själv på den istället, ha ha
....fast då blir det nog svårt med stuteri...
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Om vi fick in mer pengar i sporten skulle vi kunna ha en uppfödarpremie, ungefär som i travet. En annan idé är att på distansgalan till bästa uppfödare under året, problemet är bara hur det ska värderas. Flest antal hästar som gått godkända tävlingar? Flest antal kilometer per uppfödare?

Jag håller med Ingela om att araber för prestation/distans borde stå i centrum för aveln. Däremot vill jag inte råka ut för att någon säger: Vilken kanonfin distanshäst du har, verkligen toppensteg och urtrevlig, vad är det för ras?

Då har vi misslyckats/ Karin
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Jag har under en lång tid funderat och funderat. Kollat runt med folk och hört vad andra har att säga på internet.
Behövs det ännu ett stuteri för araber i Sverige?
Jag planerar att inrikta mig på distans, då detta har vart mitt intresse i flera år. Dock så har jag aldrig tävlat själv.
Vad tycker du?

Nej, jag tror absolut inte det behövs, tillgången på arabiska fullblod är genomgående fortfarande mycket större än efterfrågan. Dock har antalet betäckningar och födda föl minskat stort under ett antal år och om det fortsätter kommer vågskålen snart att väga jämnt igen.

Som alltid finns det efterfrågan på vuxna, välstammade och välutbildade hästar (gärna tävlade med gott resultat) och sådana finns sällan till salu, de som finns till salu är ofta hästar som är dåligt utbildade i förhållande till sin ålder (kan bli perfekta med en rutinerad ryttare förstås!), har medioker stam (kan ju också visa sej bli bra, men det är en chansning) och/eller diverse olater/skador/fel eller problem.

De som betalar de stora summorna för ett arabiskt fullblod är idag få, helt enkelt pga att man inte behöver göra det - man kan få en skaplig häst till lägre pris.

Det är många (inte minst här på distansforumet) som säger sej vara beredda att betala bra för en bra häst, och i verkligheten är det folk som nog säkert skulle göra det - om de hade haft pengarna. Min uppfattning är att de som på olika liknande forum säger sej vara beredda att lägga mest pengar på en bra häst är de som knappt har råd med den häst de har. Många undantag finns naturligtvis, men genomgående tror jag det är så.

Mvh
QP
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Komihåg att de finns de som mest intresserade av att få fram den bästa distanshästen och inte primärt värnar om arabens utveckling.
Jag rider vilken ras och korsning som helst med vilken utseende som helst - om den passar mig och är en bra distanshäst. Addis häst Fachall som jag red hade tex lite russ i sig ;)
Jag blev oxå väldigt förtjust i många anglos på EM i Frankrike för två år sedan. Sen har jag två traraber, egna uppfödningar själv och deras typ bekymrar mig inte så mycket.

Jag tycker inte att man ska sätta likhetstecken mellan distansavel och arabavel även om det nästan alltid är samma sak. Jag har dock den största respekt för de som vill förbättra arabaveln och försöka få fram, vackra duktiga distansaraber! Jag är själv intresserad av crabbet (älskar fuxar med mycket vitt....)

I den bästa av alla världar köper distansryttarna sina hästar av distansuppfödare som då får feedback på sin avel och kan förbättra den så ryttarna får ännu bättre hästar osvosv
Nu är vi inte där än utan flertalet distansryttare köper billigaste hästen (det går lika bra med selleri :devil: ) eller misslyckade galoppörer/travare som inte var tänkta för distans.
så ännu är vi inte inne i den goda spiralen.
Men för all del - starta jättemånga stuterier - träna och tävla hästarna och visa att de är bättre än oplanerad distansavel så kanske köparna kommer (vad är hönan/ägget?)

Jag tycker det vore så roligt om sporten kom igång och vi tom fick tränare, uppfödare och ryttare om kan satsa och få in pengar på distans :bump:
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Jag tror inte att vi behöver fler arabstuterier, men jag tror att vi behöver arabuppfödare som avlar för distans och övriga rid dicipliner.
Som det är nu avlar dom flesta uppfödare av araber i huvudsak för utställning, men dom flesta köparna vill ha en ridhäst.
Ingela

Detta är ju inte med sanning överensstämmande att de FLESTA stuterier avlar för utställning!
Vilken arabhästvärld lever Du i??!!
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Detta är ju inte med sanning överensstämmande att de FLESTA stuterier avlar för utställning!
Vilken arabhästvärld lever Du i??!!

Antagligen samma som min....:smirk:

Visst finns det folk "som avlar för bruks", men som konstant betäcker med hingstar där det saknas andra meriter än utställning i flera generationer tillbaka.
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Visst finns det folk "som avlar för bruks", men som konstant betäcker med hingstar där det saknas andra meriter än utställning i flera generationer tillbaka.

DET håller jag defintivt med om, men att säga att de flesta stuterier avlar enbart för utställning är fel, för jag vet då flera som avlar för bruks, OM vi nu ska dela upp det så kategoriskt.
En arab är en arab är en arab är en arab.....och det ena utesluter inte det andra....
Men definitivt, "folk" säger de ska hästen till ditt och datt, ridning (olika dicipliner) och kanske lite utställning och kanske lite avel..men de vill definitivt ha en hingst "som gjort nåt" (d.v.s. mer än utställningsmeriter)....men när det väl kommer till kritan väljer man en innehingst utan andra meriter än att den flashat runt på en utställning, fått guld och vunnit, kanske t.o.m. champion. Ridbarheten ska man också ha, men hur vet man det om den bara sprungit runt på en gräsmatta i en lina?

Så stoägarna är faktiskt lite knepiga i sina resonemang överlag.....De ska själv behålla avkomman, men ändå ska den vara säljbar och det blir den ju bara med en utställningsvinnare/champion.....:confused: :confused:
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Antagligen samma som min....:smirk:

Visst finns det folk "som avlar för bruks", men som konstant betäcker med hingstar där det saknas andra meriter än utställning i flera generationer tillbaka.
Så är det.. och så lär det förbli, om "de" inte kan inse (???) att champinjoner bara gror på ytterst få marker!!! Ivf i Sverige...

Tyvärr är det ju 'showavel' som fortfarande styr arabaveln, dvs "DE FLESTA" stuterierna (som Ingela skrev). De föder upp en o annan stjärna som säljs utomlands, nån/några enstaka stannar här.. öde/framtid??

Varför importeras det nya hingstar varje år????

De otaliga svenskfödda avkommor som blir över (mååånga!).. säljs till ridfolket! Ju fler kunniga o seriösa ryttare som 'propsar' på meriter, så kan det kanske bli en vändning!!:)

Bia
 
Senast ändrad:
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Jag blir nästan mållös när jag läser inläggen. Ingen har sagt att avelsmålet är att producera en bra individ enligt standarden för rasen. Det måste endå vara grunden för allt arabavel.
Välj man polska hingstar född i Polen så få man hela biten - kunskap och urval - en bra indiv helt enkelt.
När de gäller uttställning kontra prestation den ena utesluter definitivt inte den andra - i stallet har jag ett sto som har varit ungsto champion på Blommeröd, men hennes dotter Galerina är nordisk mästare i distans 06. Galerinas far Winchester är son till 2 rikschampions båda född i Polen.
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Beror väl helt på hur man tolkar standarden.
Jag tycker inte att de "hypermoderna" hästarna passar standarden alls.
Det borde väl ändå ingå i rasstandarden att araben ska vara snabb, stark, uthållig, ridbar, och framförallt, hållbar.
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Ja, jag vet inte.
Det finns alldeles för många araber som är nästintill oridbara. Säkert skitsnygga men ingen ridbarhet. Då köper jag hellre en ful arab som går att rida. Eller en som blev halvsnygg och går att rida. jag är inte intresserad av arabens rasstandard, jag är intresserad av en häst som fungerar inom sporten.
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

hej! jag är ny här så var snälla:o ;) Jag tror absolut att det finns utrymme för fler arabstuterier, speciellt då för "prestations araber", fler och fler inser vikten av att ha en arab som är avlad för att prestera! som inte bara är snygg utan stark och hållbar och med en stam som visat att den kan mer än att visas upp i ett snöre.. Det tror jag iaf.. så därför kommer jag att starta ett mindre arabstuteri med inriktning på främst distans och galopp:)
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Jag lever i distansvärlden, där det är svårt att hitta araber med distansmeriter i stammen.
Detta är ett distansforum, vi måste få diskutera avel utifrån dom egenskaper som vi tycker är viktiga för en bra distanshäst.
Hur intresserade av distans är dom som kommer in här och förfasar sig över att alla distansryttare inte tycker att "typen" är det viktigaste att diskutera här.
Jag har inte som avelsmål att föda upp "otypade" araber utan att föda upp bra distanshästar.
Vi kan väl se det som positivt att fler och fler engagerar sig i avel av hästar för distans, där araber och arabkorsningar är det huvudsakliga avelsmaterialet.
Ingela
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Jag blir nästan mållös när jag läser inläggen. Ingen har sagt att avelsmålet är att producera en bra individ enligt standarden för rasen. Det måste endå vara grunden för allt arabavel.
Välj man polska hingstar född i Polen så få man hela biten - kunskap och urval - en bra indiv helt enkelt.
När de gäller uttställning kontra prestation den ena utesluter definitivt inte den andra - i stallet har jag ett sto som har varit ungsto champion på Blommeröd, men hennes dotter Galerina är nordisk mästare i distans 06. Galerinas far Winchester är son till 2 rikschampions båda född i Polen.

Hingstarna för ca 50 år sedan från de gamla statsstuterierna Janow m fl var utseendemässigt helt olika dagens utställningsstjärnor. De araber som kom till Sverige så sent som i slutet på 60-talet hade vanligtvis t ex inte alls några "arabhuvuden". De som hade det var oftast inte hanterbara öht. (med undantag naturligtvis!) Jag har Riksutställningen på Flyinge 1968 i färskt minne.

Vad beror det på? Jag tror att prestation på den tiden var verkligt viktigt, d.b. el. or.ar. (=desert bred - original arab dvs född i öknen, för er "icke arabinsatta- alltså inte till dej E! :banana: ") var ett adelsmärke och alla uppfödningar testades på galoppbanan i Warszawa - kanske görs fortfarande?

Sedan kom någon sorts helt osund inriktning i och med att det gick att tjäna pengar på i princip vad som helst under ett antal år, arabstuterier växte upp som svampar ur jorden och lika många gick i konkurs eller lade ner efter några år. Se gärna diskussionen om "Stuterikatalogen" på SAHF:s hemsida, och leta fram era gamla stuterikataloger. Ta fram ett ex från ca 20 år tillbaka. (Har ej katalogerna framför mej så jag kan inte säga exakta år men den första katalogen som gavs ut).

Massor av uppfödare har såklart anledning att inte finnas med i den katalog som planeras nu, framför allt naturligtvis ålder (de har slutat med avel) ett antal år senare. Ålder är naturligtvis också anledningen till att många av dagens unga uppfödare inte fanns med i den första katalogen:banana:

Men alla som har tillgång till katalogerna har säkert liksom jag undrat över vad som hände med många som gav sej in i uppfödningen av arabiska fullblod med hela sin själ....

Ja, det här är intressant, och alltid lika givande att höra alla åsikter. Kolla t ex på Wielki Szlem och säg vad han hade fått för poäng på en utställning idag.

Mvh
QP
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Håller med! När jag nu börjar avla vill jag naturligtvis ha snygga typade araber men FRAMFÖR ALLT så vill jag föda upp hästar som kommer att vinna tävlingar. Jag tror att vi alla vill föda upp den optimala araben som har allt, exteriören, typen, rörelser, psyke, hållbarhet och ridbarhet, tyvär det inte så lätt att lyckas med det.. Skillnaden mellan prestations/utställnings-avel är väl i vårt prio nr ett är hållbarhet och ridbarhet, det betydet ju inte att vi inte vill ha typen OXÅ, men det kommer i andra hand! Jag hoppas att klyftan mellan prestations- och show araber på sikt kommer att bli mindre, och att fler araber ska få komma ut i sporten och tävla. Det är synd att en så fantastisk ras ska begränsas till att "springa i snöre:o "...
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Jag blir nästan mållös när jag läser inläggen. Ingen har sagt att avelsmålet är att producera en bra individ enligt standarden för rasen. Det måste endå vara grunden för allt arabavel.
Välj man polska hingstar född i Polen så få man hela biten - kunskap och urval - en bra indiv helt enkelt.
När de gäller uttställning kontra prestation den ena utesluter definitivt inte den andra - i stallet har jag ett sto som har varit ungsto champion på Blommeröd, men hennes dotter Galerina är nordisk mästare i distans 06. Galerinas far Winchester är son till 2 rikschampions båda född i Polen.
Att producera bra individer ÄR allas mål.. självklart!!! Rasstandarden ja, alla har ju sina ideal om hur en arab ska se ut.

Jag höll mig till den ursprungliga rasbeskrivningen för att den var rätt för mina hästar.

Grattis till Galerinas prestation!:)

Bia
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
568
Senast: Lady_S
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
229
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 715
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 748
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp