Bukefalos 28 år!

Fler stuterier för distand-araber?

Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Och...? Hur kan man då så bergsäkert fastslå att just de hästar som "promenadrids" på tävling inte har stam som passar? Det är just det som är den stora frågan. Det lilla antal hästar som till dags datu tävlas i större sammanhang är de som det avlas hejvilt på och andra hästar sågas redan innan de fått chansen.
QUOTE]

Tänk hur många hästar i hela Sverige som aldrig fått chansen att gå distans!... Vi har så många raser och så många individer att det blir ett tufft jobb att testa alla.
Jag är 37 år och om jag är frisk så kanske jag orkar rida 20 år till, om jag tränar två hästar åt gången och de har en omloppstid på säg fem år så hinner jag prova åtta hästar sen är min tid slut.....
Vilka ska jag satsa på...???


Vilka är de extremt bra stammade hästarna?
Gärna med referenser på varför de skulle bli bra distanshsätar.
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

haha jag var säker pa att du skulle skriva trak-skimmel..och inte trak-brun (vi pratar ju araber :D )
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Fullt förståeligt! Jag utbildar min egen häst för att öka hans värde i framtiden och såvida han får vara hel och frisk skulle jag aldrig sälja för skitpengar.
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

--------------------------------------------------------------------------------

*KL*
Och jag är fortfarande jätteintresserad av vad "hastvana" anser att vi ska använda för hingstar i distansaveln?
Jag avlar för galopp/distans, och kan inte påstå att jag har kört in på en enda linje, som du påstår.
Jag har använt följand hingstar till mina ston
Pamir, Lill Sham, Etman, Elcatero, Luxor, Satyryk, Om El Tanam, Samsheik, Top Flyte, Peace On Earth.
Lite olika blod, tycker jag, och dessutom lite olika stuk. Det dom har gemensamt är att de visat att de duger nåt till.

Om du ägde mina ston, vad skulle DU då välja för hingstar?
Stammen på Wisnia är e. Eldorado u. Wischnioffka e. Abiram
Hennes dotter Walizka är e. Etman.

Kolla upp stammen och ge mig ett konkret förslag till årets hingstval, istället för att påstå att jag som distansuppfödare väljer fel...
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

CK! Vilka av dina uppfödningar har blivit distanshästar och vem/vilka tror du mest på blir en riktigt bra distanshäst?
Hingstar jag betäckt mina ston med är: Ghazal, Eldorado, Red Baron, Gomir och Garizim.
Jag är också nyfiken på vilka hingstar vi borde avla på, det är ju ändå stor spridning på blodslinjer bland oss som avlar för distans.
Var tog hastvana och dom andra gästerna vägen? vill dom inte diskutera distansavel?
Ingela
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Eftersom jag inte varit med så länge så har det inte blivit så bra, ÄN...:angel:
Jag kan ändå, i brist på annat att göra, rada upp dom...
1. Walizka, e. Etman u. Wisnia. Söndersparkat bogblad som 1-åring, direkt till avel.
2. Antykwariat e. Pamir u. Algia. Supersnabb sprinter med bra placeringar på galoppen. Distanshäst med placeringar på 80 km.
3. William e. Lill Sham u Walizka. Suveränt trevlig och sympatisk häst.
Startad i distans, 3 ggr CR som 5 åring, 2 ggr * 50 km med en 6e plac och 2 ggr 80 km i moderat tempo. Större uppgifter väntar. Hoppar 90 cm felfritt med bra teknik.
4. Wezzla e. Lill Sham u. Walizka. Såld som "hobbyhäst", och kommer troligen ej att tävlas.
5. Wobbler e. Om El Tanam. Slaktad som 5 åring pga lösa benbitar i bakknäna.
6. Whippet e. Samsheik. Hade inget löphuvud för galoppen, och köptes av en "ridskoleryttare", där hon fungerar utmärkt som förstahäst.
7. Wampir. e. Pamir u. Walizka. 3 år. Är till salu, men ingen verkar vilja köpa till distans, så antagligen får jag leta köpare i vanliga ridhästkretsar för att ens kunna få 30.000...
8. Woffla e. Satyryk. Såld till en helt vanlig tjej utan större tävlingsambitioner.
9. Wafer e. Satyryk. 2-åring som skadades som föl, och har en nervskada som gör ena bakbenet lite stelt i vändningar. Vad gör man med en sån? Skänker till nån som vill testa om han fungerar, och ta risken att han inte gör det?


Summa kardemumma.
Vill man inte sälja sina unghästar till fånigt låga priser så får man helt enkelt sälja till vanligt folk, och inte till distansryttare.
Tråkigt men sant. Trots att jag verkligen vill få fram distanshästar kan det inte få bli på bekostnad av att jag sponsar ryttare att få köpa mina hästar till halva priset av vad jag får när jag säljer till andra.
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Åh inte att förglömma min lilla åring (som du ju sponsrade en fattig distanstjej med :angel: )

Windflower, e Luxor u Wisnia 1 år, redan 140cm, stor rejäl och med mkr bra temperament. Jag hoppas hon blir min nästa stjärna:banana:
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Ja, man är ju inte sämre än att man får göra undantag....:)
Sen har jag ju även en 1-årshingst, Willy Wonka, e. Top Flyte, som inte ser så mycket ut för dagen, men är rätt byggd, och borde kunna utvecklas ordentligt under närmaste året.
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Summa kardemumma.
Vill man inte sälja sina unghästar till fånigt låga priser så får man helt enkelt sälja till vanligt folk, och inte till distansryttare.
Tråkigt men sant. Trots att jag verkligen vill få fram distanshästar kan det inte få bli på bekostnad av att jag sponsar ryttare att få köpa mina hästar till halva priset av vad jag får när jag säljer till andra.

Undrar om det inte skulle löna sig att försöka fresta de här "vanliga människorna" att våga prova distans? Om de inte siktar på VM så kan de ju faktiskt hålla på med hoppning/dressyr/körning eller vad de vill OCH rida distans.
Kanske blir de distansbitna och inriktar sig mest på distansen efter några år?

Geshira tränade och tävlade jag ju i allt möjligt (mest för att jag inte kunde bestämma mig) utan större problem. På lägre nivå är det fullt möjligt att hålla sig på tävlingsmässig placeringsnivå i flera grenar samtidigt utan tidskrävande spetsträning.

Jag menar, en häst kan ju bli distanshäst även om den inte köps av en nuvarande distansryttare...personen kan BLI en distansryttare. Huvudsaken är att personen är intresserad av att träna och tävla alls.
(Skogsryttarna ryker då, men betalar de verkligen speciellt mycket för en skogsluffarhäst?)
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Jag tror att det var lite som skrevs innan att det var lite bittert och skönt att få hata av sej lite här på forumet.
Fick lite insideinfo på att en av de som skrev är en person som tydligen tidigare blivigt utslängd från Buke pga person angrepp. Kanske inte helt road av att tala om vem man är då??

Det var ju även samtidigt en diskussion om någon som försökte sälja ett "ämne" på en annan tråd och tyckte att hon eller han inte fått tillräckligt seriösa personer att ringa.
Kollade lite bland de jag känner och som tävlar på relativt hög nivå eller elitnivå och det var få eller för att säga ingen av de som köpt sin häst av en okänd person på annons.
Intressant för när jag tänkte efter så kom jag på att jag skulle nog inte heller i första hand köpa rakt av från en annons när jag letade nästa distans häst utan gå på känningar eller kolla i första hand av de av er som är i distanssammanhang och föder upp hästar. givetvis läser man annonser men känns ändå tryggare på något sätt att köpa av någon som man kan diskutera distanskvaliteer med och som nickar förstående istället för att hissa upp ögonbrynen när man tex säger att det är viktigt med markbunden trav tex.

Själv tycker jag att den där Wampir tex låter jätte intressant om jag skulle köpa en 3 åring.Gillar Pamir och Etman gillar jag jättemycket.
30 000 kr för en 3 åring känns inte som för mycket.
Ingela har bla en jättefin 3 åring efter Gomir och ett 2 års sto som är helt underbart.
Om ni visste hur ofta jag tänker att jag skulle velat ha massor av pengar och framför allt TID,min eviga bristvara, och kunnat haft minst 5-6 hästar och tränat.
Kostanden för själva distanstävlandet är ju också hög och det är svårt att hitta sponsorer för distansryttare.Det gör det svårt att ha för många hästar på en gång.
Men jag försöker att ha dessa intressanta hästar i mitt bakhuvud och plocka fram dem när jag hör något.
distansryttare har ju oxå en trevlig benägenhet att behålla sina hästar länge och tävla dem i många år men det gör ju också tyvärr att omloppsbanan för distans hästar är så lång jämfört med tex travet.Tyvärr för uppfödarna alltså!
Detta är bara en liten reflektion och inte till någon hjälp när man ska sälja det förstår jag.
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Ja, det är ju lustigt att folk kan ha så mycket åsikter om sånt man inte vet nåt om.

Som om jag skulle gå in och hacka på russuppfödarna att de väljer fel hingstar.:idea: och när man får frågan om man kan föreslå hingstar bara snabbt försvinna från platsen.

Tragiskt.
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Ja och sedan inte kunna följa upp sina "påhopp" med att leverera en lista på hingstar som skulle vara intressanta för distans aveln och vad de tror att de skulle tillföra.
Och precis som efterlystes en diskussion.
Det gör ju att man har svårt att ta dessa inlägg på allvar utan mer ser dem som just bara gnäll och dåligt humör.
Tråden skapades ju ursprungligen därför att någon, tyckte jag i alla fall, ställde en vänlig fråga om det fanns utrymme för en uppfödare som kanske i första hand ville föda upp hästar till distans och då få magsurt gnäll om att distans ryttare inte betalar och bara använder samma hingstar är ju inte särskilt kreativt och i flera inlägg lyser okunskapen rejält igenom.

Det känns ibland som att inställning är att det blir ett hot om det skulle bli så i framtiden att en distansryttare med rejäla ambitioner inte satsar på en häst som inte blev utställnings material eller inte dög på galoppen och att det inte är en del i att allting utvecklas.
Vilket man givetvis vill i takt med att sveriges distansryttare går kurser med distansproffs att fler och fler ryttare åker utomland och tävlar. Fler och fler blir duktigare och satsar smart. Och flera av de ryttare som är i topp i Sverige idag har inte bara ambitionen att vara bäst i Sverige utan mer än så.Och det är ju härligt för blir det så då tror jag att distansen växer i bredd också.
Frågar mej undrande är det inte en del i att utvecklas?
Det sker över allt i alla sporter så varför inte inom distans?

På jobbet brukar kollegerna säga att jag låter som en Martin Luther King- typ när jag går igång på grejer så varför inte sno ett bra citat?
I have a dream.....
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Har just tittat på Distanslistan och uppfödarnas hästar. Vad jag kan förmoda, är det samma "nogräknade" människor som skriver här på distansforumet som lägger in hästar där.
Hur kan man lägga in föl som fötts 2006 och kalla dem distanshästar?
Denna lista tenderar att svälla till att bli en stambok och verkar inte alls ha med distansavel att göra längre.

För att göra förteckningen rättvisa måste vi lägga in alla Blommeröds (och även alla de andra större stuteriernas) alla uppfödningar. Dilemmat blir då att det kommer att röra sig om MÅNGA hästar. Deras uppfödningar återfinns i de flesta, både svenska och utländska distanshästar. Såg ni i senaste numret av Araber (ex Journal) Weltweit att 3xChampionstoet Pruszja är mormor till den ****-stjärniga distanshästen Fay el Rat? Hennes far Proszek (Algomej) är ju en Blommeröduppfödning såsom Pruszja herself.
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Rättelse: Pruszja är naturligtvis farmor år Fay el Rat
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Vilket stjärnsystem är hon bedömd efter? Jag hittar inte Fay el Rat i det franska stjärnsystemet. Vad jag fattar det som är hon ett sto som tävlas av en tyska Susanne Kaufmann. Stonas franska bedömningssystem grundar sig främst på avkommors meriter.

Jag och några till har under många försökt få till ett projekt som skulle göra som de gjort i flera andra länder - kopplat ihop stamböckernas databaser med resultats databaserna. Det finns flera motioner skrivna och det har tagits upp i olika forum. Jag vet inte om du prenumererar på DistansRyttaren, men det är annars en utmärkt tidning. Möhligheterna är oändliga med datorernas hjälp och i framtiden kommer vi att kunna klicka oss runt till tex arabernas databas och där kunna se tex en hingst och vad den gjort i alla grenar och utställningsresultat och dess avkommor och vad de gjort osv. Statistik på längden och bredden kan tas fram beroende på vad man vill studera. (Jag skulle tex vilja lägga in nedärvda sjukdomar och vad en häst blir utesluten för, men det är nog låååångt in i framtiden innan folk inser att för hästens bästa måste man stå över personliga intressen, det är känsliga ämnen).

Som jag sagt tidigare så tenderar distanslistan att bli svåröverskådlig, så jag håller med dig i din kritik om att lägga in unghästarna. Däremot tycker jag att du har en tråkig ton som gör att iallafall jag får blir på dåligt humör. Jag tycker att det blir en trist stämning.
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Hur kan man lägga in föl som fötts 2006 och kalla dem distanshästar?
Denna lista tenderar att svälla till att bli en stambok och verkar inte alls ha med distansavel att göra längre.

För att göra förteckningen rättvisa måste vi lägga in alla Blommeröds (och även alla de andra större stuteriernas) alla uppfödningar. Dilemmat blir då att det kommer att röra sig om MÅNGA hästar. .

Ja alla efterlyser vi nog en STAMBOK från ARAB!!!!!!! Där även meriter på avkommor och liknande kan finnas med. Innan ngn stambok dyker upp så är det väl toppen att Gert erbjuder sin distanlista med uppfödarlistan! Det är väl toppen om de stora stuterierna finns med, det fiffiga med gerts lista är ju att de hästar eller avkommor som har gått distansritter blir direktlänkade till dessa så att man kan se hur många som används till distans och på vilken nivå. På så vis kan man nog koppla listan till distansavel eller????
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Lite ironi kan inte skada. Om man läser uppfödarlistan slås man av tanken att det endast läggs in hästar som man har egenintresse av.
Det är ju inte med sanningen överensstämmande. Många utomordentligt meriterade hästar blir "liksom inte med" och det är det som jag tycker blir fel.

För att listan skall vara överskådlig och talande skall den innehålla de hästar som fötts upp och lämnat avtryck inom sporten. De hästar som ligger högt på världsrankingen bör framförallt ingå och då har Blommeröd en mycket framträdande roll där.

Beträffande Fay el Rat fanns ett reportage om henne i Araber Weltweit som kom häromdagen.

Den franska rankingen cheval.marabiloso.org har utförliga resultat på både hästar och ryttare och där har Fay el Rat genom sina VM tävlingar och genomförda diton skaffat sig sina stjärnor.
Enl reportaget går hon nu in i aveln.

och till Madde 71:

Det kan inte fungera med en stambok på Distanslistan. Tänk dig alla i Sverige födda hästar sen 50-talet.........

Den stambokslistan måste separeras och kallas stambok. Det är väl sådant Britta m.fl. håller på att genomföra. Till den listan kan man ju förhoppningsvis ha meritredovisningar länkade så blir allt komplett. Det är väl en strålande idé, eller hur?
 
Sv: Fler stuterier för distand-araber?

Jag kommer inte in på cheval.marabiloso.org. Vad är det för rankninglista?

Det liggande förslaget innebär alltså att "alla" databaser kan kopplas ihop.
Du kan läsa förslaget i sin helhet på:
http://hem.passagen.se/distansiostergotland/
klicka på : Motioner och debattinlägg

Diarex (Exelsjor (PL) - Diaspora (PL)) är en av de främsta "morfars"-hingstarna till distanston som gett distansavkommor i Frankrike.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Miingla
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 666
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 068
Senast: Anna-Bella
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 166
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp